شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

اثرات جینسنگ بر اختلال حافظه در بیماری آلزایمر

دسته بندی :روانپزشکی, مکمل و ویتامین ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ دکتر شهره رحیمی 2255 مشاهده
اثرات جینسنگ بر اختلال حافظه در بیماری آلزایمر

این مطالعه اثرات جینسنگ بر اختلال حافظه در بیماری آلزایمر مورد بررسی قرار داده است. بیماری آلزایمر یک اختلال عصبی مرتبط با سن است که با وجود پلاک‌های پیری در مغز مشخص می‌شود و با اختلالات عملکردی شناختی بسیاری همراه است.

بیماری آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر یک اختلال عصبی پیشرونده است که از نظر بالینی با از دست دادن شناخت و حافظه و از نظر بیماری‌زایی با افزایش مقادیر پپتیدی به نام بتا آمیلوئید و رسوب پلاک‌های این پپتید‏ها در مغز شناخته می‏‌شود. پپتیدهای بتا‏ آمیلوئید در اثر افزایش تخریب پروتئولیتیک پروتئینی به نام  پروتئین پیش ساز بتا آمیلوئید  ایجاد شده و علت اصلی روند بیماری در نظر گرفته می‏‌شود.

پپتید‌های بتا آمیلوئید پرجمعیت تمایل به الیگومریزه شدن دارند، که منجربه پلیمریزاسیون، تغییرات ساختاری، فیبریلاسیون و رسوب پلاک‏‌های فیبریلی بتا آمیلوئید در پارانشیم مغز می‏‌شود.

تا کنون تلاش‏‌های زیادی برای شناسایی و توسعه عواملی که قادر به کنترل مکانیسم‏‌های مرتبط با  پپتید‌های بتا آمیلوئید در بیماری آلزایمر هستند، صورت گرفته‏‌است. با این حال، هنوز هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود نداشته و اکثر دارو‌‌های تأیید شده در حال حاضر در بهترین حالت تنها تسکین دهنده علائم بیماری هستند.

 

استفاده از جینسنگ برای کاهش عوارض آلزایمر

این امر باعث علاقه‏‌مندی به بررسی کامل گیاهان درمانی شده است که از دیرباز در طب سنتی برای درمان اختلال حافظه مورد استفاده قرار گرفته‏‌اند. یکی از این گیاهان جینسنگ است که برای هزاران سال در طب سنتی به عنوان یک تونیک عمومی بدن استفاده شده است.

جینسنگ همچنین برای کاربردهای متنوعی از جمله به عنوان محرک سیستم عصبی مرکزی برای بهبود شناختی عملکرد، اثرات مشخص بر حافظه و یادگیری و همچنین بهبود سردرگمی و فراموشی استفاده می‌شود. جینسنوزید‌ها اجزای اصلی مولکولی موجود در جینسنگ هستند که انواعی از آن‏‌ها در درمان اختلالات شناختی از جمله بهبود پلاک‌‌های بتا آمیلوئید موثر هستند.

 

اثر جینسینگ قرمز کره‏ای بر افراد در معرض سطوح بالای استرس

با این حال، اجزای مختلف دیگر جینسنگ، از جمله پلی‌ساکاریدها، پپتیدها، الکل‏‌های پلی استیلنیک و اسید‌های چرب نیز به عنوان اجزای فعال زیستی شناسایی شده‌‏اند.

 

جینسنگ چیست؟

برای هزاران سال، جینسینگ، که معمولا به نام Panax ginseng Meyer شناخته می‌شود، در طب سنتی به عنوان یک تقویت کننده عمومی بدن استفاده می‌شود.

از جینسینگ می‌توان به عنوان یک محرک سیستم عصبی مرکزی برای بهبود عملکرد شناختی، بهبود حافظه و یادگیری، و همچنین بهبود سردرگمی و فراموشی که اغلب با افزایش سن با آن مواجه می‌شویم، استفاده کرد.

جینسنوزیدها اجزای اصلی مولکولی هستند که در درمان اختلالات شناختی از جمله بهبود پلاک‌های Aβ موثر هستند.

 

اثرات جینسنگ بر اختلال حافظه در بیماری آلزایمر

در مطالعه حاضر، تاثیر جینسنگ بر مدل موشی با فراموشی القا شده شیمیایی و علائم مرتبط با افزایش پلاک‌های بتا آمیلوئید در موش تراریخته و همچنین بر روی سلول‌های هلا (رده‌‏ای از سلول‏‌های نامیرا که در پژوهش‏‌های علمی مورد استفاده قرار می‏‌گیرد) بررسی شد.

این مطالعه بر روی سلول‌های جهش یافته و در تلاش برای کاهش سطح بتا آمیلوئید انجام شد. نتایج حاکی از کاهش سطوح بتا آمیلوئید بعد از انکوباسیون با عصاره جینسنگ بود.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که عصاره جینسنگ می‌تواند از مغز در برابر افزایش سطوح پروتئین بتا آمیلوئید 42 (نوع سمی از پپتید بتا آمیلوئید که در بیماری آلزایمر میزان آن افزایش می‌‏یابد) محافظت کند.

کاهش سطح این پروتئین منجر به افزایش عملکرد حافظه می‌شود، بنابراین عصاره جینسنگ ممکن است یک عامل پیشگیری کننده یا درمان موثر برای بیماری آلزایمر باشد. همینک مکمل‌های گوناگونی از عصاره جینسنگ قرمز در بازار دارویی کشور وجود دارد.

 

نویسنده: دکتر شهره رحیمی (دکترای تخصصی بیوشیمی)

ویرایش: دکتر علیرضا ولی‌زاده (دکترای تخصصی نانوتکنولوژی پزشکی)

 

منابع:

 Effects of fermented ginseng on memory impairment and β-amyloid Reduction in Alzheimer’s disease experimental models

 Improvement of Cognitive Deficit in Alzheimer’s Disease Patients by Long-Term Treatment with Korean Red Ginseng 

Effects of American ginseng (Panax quinquefolius)on neurocognitive function: an acute, randomized, on neurocognitive function: an acute, randomized, double-blind, placebo-controlled, crossover study

 

دکتر شهره رحیمی

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +