شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

اثرات مصرف مکمل کورکومین در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی

دسته بندی :گوارش, کبد, مکمل و ویتامین ۱۱ آبان ۱۴۰۱ دکتر شهره رحیمی 5249 مشاهده
تاثیر کورکومین و کبد چرب

بیماری کبد چرب غیر الکلی یکی ازشایع‌‏ترین بیماری‏‌های مزمن کبدی است که طیف وسیعی از اختلالات را در برگرفته و باعث بروز چندین بیماری منجر به مرگ و میر می‌‏شود. متداول‏‌ترین علت مرگ در این بیماران مرتبط به ناهنجاری‏‌های قبلی عروقی است. طبق فرضیه‌‏ای پذیرفته شده، مقاومت به انسولین، چاقی، فاکتور‏های محیطی یا تغذیه‌‏ای، میکروبیوتای روده (باکتری‌هایی که به طور خاص در دستگاه گوارش زندگی می‌‏کنند)، عوامل ژنتیکی و اپی ژنتیکی در ایجاد این بیماری نقش دارند.

تاکنون درمان دارویی قطعی برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی تایید نشده‌‏است هرچند اثرات ترکیبات آنتی‌‏اکسیدان و ترکیبات ضد‏التهابی متنوع روی بیماری بررسی شده است.

کورکومین به عنوان یکی از اجزای فعال زردچوبه که از گیاه Curcuma longa Linn جدا شده و به عنوان ادویه و رنگ در تهیه غذا استفاده می‏‌شود که خواص آنتی‌‏اکسیدانی و ضد‏التهابی، ضد‏فیبروتیک و ضد‏چربی آن مورد تایید قرار گرفته است.

مطالعه‏‌ای با هدف بررسی اثرات مکمل کورکومین بر پروفایل لیپیدی، آنزیم‏‌های کبدی و استئاتوز (بیماری کبدی که در آن قطرات چربی در داخل سلول‌های کبد یافت می‌شود) و فیبروز کبدی (تشکیل غیرعادی بافت اسکار و زخم مانند در کبد) در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر‏الکلی، اثرات مکمل کورکومین بر عوامل خطر قلبی عروقی در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی را مورد بررسی قرار داده است.

در این مطالعه بالینی، تعداد بیشتر از 50 بیمار مبتلا به ناهنجاری قلبی-عروقی به طور تصادفی انتخاب شده و برای دو هفته در کنار توصیه‏‌های مربوط به سبک زندگی (یک رژیم غذایی متعادل با انرژی و توصیه‌های مربوط به فعالیت بدنی)، روزانه 1500 میلی‌‏گرم کورکومین توسط آن‏‌ها مصرف شد. در پایان دوره شاخص‌ها‏ی مختلف از جمله پروفایل لیپیدی خون، مقاومت به انسولین، استئاتوز و فیبروز کبدی در آن‏‌ها اندازه‌گیری و در افراد مختلف مورد مقایسه قرار گرفت.

نتایج نشان داد که مصرف روزانه 1500 میلی‌گرم کورکومین به همراه کاهش وزن برای بهبود عوامل خطر قلبی عروقی در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی، مزیتی نسبت به کاهش وزن و اصلاح سبک زندگی به تنهایی ندارد.

محدودیت این مطالعه این بود که از یک واحد دوز ثابت کورکومین، استفاده شده و فقط شکل طبیعی کورکومین را در نظر گرفته شد که دارای فراهم زیستی  کمی است در حالی‏که مطالعات قبلی نشان داده است که میسل‏های میکرونی و مایع کورکومین دارای فراهم زیستی بهینه هستند که این موارد و همچنین این‏که بررسی تنها در یک مرکز انجام شد، نتیجه‌‏گیری در مورد آن را سخت می‏‌کند و تعمیم دادن نتایج صحیح به نظر نمی‌‏رسد.

برای آنکه بتوان در مورد اثرات این مکمل غذایی بر عوامل خطر قلبی عروقی و در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی، نتیجه‏‌گیری کرد، مطالعات بیشتر با دوزهای مختلف کورکومین نیاز است.

 

کپسول گیاهی درمان و پیشگیری کبد چرب لیورشیلد

دکتر شهره رحیمی

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
خانم شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +