شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

آیا مصرف ریتالین برای کنکور ضرر دارد؟

دسته بندی :مکمل و ویتامین, تقویت حافظه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ دکتر صدف عبدیان 613 مشاهده
آیا مصرف ریتالین برای کنکور ضرر دارد؟

آیا مصرف ریتالین برای کنکور ضرر دارد؟ بله، ریتالین یک داروی محرک است که مصرف آن بدون تجویز پزشک، منجر به ایجاد عوارضی از جمله بی‌خوابی، کاهش وزن و اشتها، اعتیادآوری نسبت به دارو و مشکلات اعصاب می‌شود. توصیه‌ی من به شما، استفاده از مکمل نوپتوگر برای افزایش حافظه‌ی کوتاه مدت و بلندمدت در کنار استفاده از مکمل اتنساف، برای افزایش تمرکز و کاهش استرس است.

در کنار آن، سعی کنید به اندازه‌ی کافی بخوابید، ورزش کنید، از غذاهای فست فودی و چرب کمتر استفاده کنید و از مولتی‌ویتامین و جینسنگ برای افزایش هوشیاری و انرژی استفاده نمایید.

نگران کنکور هستید؟ مطالب بعدی را حتما مطالعه کنید.

اگر شما هم در دسته‌ی کسانی هستید که کنکور دارید، شاید از اطرافیان خود یا دوستانتان شنیده باشید تا برای افزایش تمرکز و حافظه‌ی خود، از ریتالین استفاده کنید. اما هیچکدام از آن‌ها از عوارض مصرف این دارو برای شما توضیحی نمی‌دهند. شما بهتر است برای اینکه حافظه‌ی قدرتمندی داشته باشید، در قدم اول از مصرف مواد غذایی که انرژی شما را کم می‌کنند و برای سلامتیتان مضر هستند، خودداری نمایید. نمونه‌ای از این موارد، فست‌فودها، نوشیدنی‌های حاوی افزودنی‌های شیرین و چربی‌های اشباع هستند. در ادامه، توصیه‌هایی پزشکی برای تقویت حافظه، بدون تجربه‌ی عوارض جانبی خواهم کرد. با من همراه باشید.

ریتالین چیست؟

متیل فنیدیت با نام تجاری ریتالین، دارویی در دسته‌ی محرک‌ ‌های سیستم عصبی مرکزی می‌باشد که برای بهبود علائم سندروم نقص تمرکز (ADHD) مورد استفاده قرار می‌گیرد. مکانیسم این دارو، مهار بازجذب انتقال‌دهنده‌های عصبی نوراپی‌نفرین و دوپامین است.

آیا ریتالین بدون نسخه قابل تجویز است؟

خیر، این دارو به دلیل اثراتی که بر اعصاب شما دارد و عوارض جانبی که ممکن است در طی مصرف آن به وجود آید، بدون تجویز پزشک قابل مصرف نمی‌باشد. تنها در صورت تشخیص اختلال نقص تمرکز توسط پزشکتان، این دارو قابلیت مصرف در شما دارد.

عوارض جانبی ریتالین چیست؟

رایج‌ترین عوارض مصرف ریتالین شامل موارد زیر است :

  • سردرد
  • پرخاشگری، اضطراب، افسردگی و بی‌قراری
  • بی‌خوابی
  • کاهش اشتها و وزن
  • خشکی دهان
  • احساس کسالت یا مریضی

مواردی که باید به آن توجه کنید، توجه به برخی عوارض جانبی جدی است .مثالی از این عوارض خطرناک، تغییر مود ناگهانی در شما، فکر آسیب‌زدن به خود ، ابتلا به تپش قلب، تیک عصبی و یا و دیدن تصاویر یا احساسات غیرواقعیست.

آیا مصرف ریتالین برای کنکور ضرر دارد؟

چه کسانی باید بیشتر مراقب عوارض جانبی ریتالین باشند؟

  • افراد مبتلا به اختلالات قلبی-عروقی
  • افراد مبتلا به تبروئید پرکار
  • افراد مبتلا به اختلالات اعصاب
  • افراد مبتلا به فشارخون
  • افراد مبتلا به صرع و تیک عصبی
  • افراد مبتلا به فشار چشم (گلوکوم)

چه دارو یا مکملی را می‌توان جایگزین ریتالین کرد؟

درواقع می‌توان گفت هر عاملی که برتقویت عملکرد سلول‌های عصبی اثرگذار باشد، می‌تواند برای تقویت حافظه و تمرکز مفید باشد.

یکی از بهترین مکمل‌ها برای افزایش تمرکز، اتنساف است. اتنساف مکملی برپایه‌ی زعفران است و برای اولین بار در ایران برای بهبود علائم ADHD طراحی شده است. زعفران سالیان زیادیست که برای کنترل و بهبود اختلالات عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع زعفران در حفاظت از سلول‌های عصبی، افزایش ارتباطات بین آن‌ها و تسهیل انتقالات بین سیناپسی از طریق متعادل‌کردن میزان دوپامین، سروتونین و نوراپی‌نفرین، نقش دارد. علاوه بر این، زعفران منجر به بهبود خواب و کنترل علائم اضطراب و افسردگی در شما می‌شود و عوارض ریتالین را هم به دنبال ندارد.

کپسول اتنساف [داروی گیاهی برای درمان بیش فعالی]

در مطالعه‌ای که بر روی 54 نفر از بیماران مبتلا به ADHD انجام گرفت، پس از 6 هفته مشخص شد، گروه دریافت‌کننده‌ی 20 تا 30 میلیگرم اتنساف اثرات مشابهی در بهبود علائم این اختلال در مقایسه با گروه دریافت‌کننده‌ی 20 تا 30 میلیگرم ریتالین داشت. همچنین عوارض جانبی ریتالین، در گروه دریافت کننده‌ی اتنساف مشاهده نشد.

مقایسه‌‌ی بهبود علائم ADHD بین دو گروه دریافت‌کننده‌ی زعفران و ریتالین مقایسه‌‌ی بهبود علائم ADHD بین دو گروه دریافت‌کننده‌ی زعفران و ریتالین

دو نمودار بالا، مقایسه‌‌ی بهبود علائم ADHD بین دو گروه دریافت‌کننده‌ی زعفران و ریتالین را نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌کنید، پس از 6 هفته، در هردو گروه علائم به شکل مشابهی بهبود یافتند.

مکمل بعدی، نوپتوگر است. نوپتوگر یک مکمل نیمه صناعی ساخته‌شده از ترکیب ان فنیل استیل- ال پرولیل گلایسین- اتیل استر است. این ترکیب در تسهیل انتقالات بین عصبی و افزایش فاکتورهای رشد عصبی نقش دارد. نوپتوگر نقش مفیدی در افزایش حافظه‌ی کوتاه‌مدت و بلندمدت شما دارد و می‌تواند در ابتلا به آلزایمر در سنین بالاتر جلوگیری کند. این مکمل هم‌اکنون در روسیه، اروپا و آمریکای شمالی در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد و اثرات قابل‌قبولی در تقویت حافظه نشان داده است. اثرات این مکمل خصوصا در بازه‌های محدود که شما آزمون مهمی مثل کنکور دارید، قابل‌توجه است.

مکمل تقویت حافظه و یادگیری نوپتوگر

سعی کنید در روتین غذایی خود از منیزیم استفاده کنید. بیومگنلیت یکی از بهترین مکمل‌های منیزیم است که حاوی دوز بالایی از منیزیم در فرم سیترات است. بهترین زمان جذب این عنصر، شب ها دوساعت بعد از شام است. منیزیم در تقویت اعصاب و بهبود خواب شما اثرگذار است.

مکمل غذایی منیزیم سیترات بیومگنلیت

همچنین برای داشتن انرژی در طول روز، می‌توانید از مکمل سمانیک جینسنگ استفاده نمایید. جینسنگ قرمز کره‌ای، علاوه بر اثرات آنتی‌اکسیدانی قوی و افزایش انرژی شما در طول روز، در افزایش حافظه و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر مفید است. این مکمل از ریشه‌ی جینسنگ قرمز کره‌ای 6 ساله تهیه شده و جذبی 15 برابری دارد و نسبت به سایر مکمل‌های مشابهش، در زمانی حدود یک چهارم سایر مکمل‌های جینسنگ به ماکسیمم اثر خود می‌رسد.

درکنار مکمل‌هایی که ذکر کردم، سعی کنید از چربی اشباع کمتری استفاده کنید، نمک و شکر را محدود کنید، از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید و سبزیجات و میوه‌ی بیشتری مصرف کنید.

جمع‌بندی

در یک کلام، توصیه‌ی من به شما، عدم استفاده از ریتالین به شکل سرخود است. ریتالین دارای عوارض زیادی می‌باشد و استفاده از آن ممکن است بیشتر از آنکه سودی به شما برساند، مضر باشد. اگر آزمون مهمی در پیش دارید، توصیه می‌کنم در قدم اول تغذیه‌ی خود را تغییر دهید و از سبزیجات و میوه‌ی بیشتری استفاده کنید و فعالیت فیزیکی به شکل منظم در هفته داشته باشید. سپس از مکمل‌های تقویت حافظه‌ مثل نوپتوگر برای افزایش حافظه‌ی کوتاه‌مدت و بلند مدت، اتنساف به منظور افزایش تمرکز، بیومگنلیت به منظور افزایش آرامش و تقویت اعصاب و سمانیک جینسنگ برای تامین انرژی در طول روز و تقویت حافظه‌تان استفاده نمایید. این موارد، پکیج کاملی برای تقویت حافظه‌تان خواهد بود.

 

منابع

Crocus sativus L. Versus Methylphenidate in Treatment of Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Randomized, Double-Blind Pilot Study – PubMed (nih.gov)

Noopept stimulates the expression of NGF and BDNF in rat hippocampus – PubMed (nih.gov)

Magnesium in Aging, Health and Diseases – PMC (nih.gov)

Safety and antifatigue effect of Korean Red Ginseng capsule: A randomized, double-blind and placebo-controlled clinical trial – PMC (nih.gov)

Effects of Panax ginseng, consumed with and without glucose, on blood glucose levels and cognitive performance during sustained ‘mentally demanding’ tasks – PubMed (nih.gov)

دکتر صدف حدادیان
دکتر صدف عبدیان

من صدف عبدیان فارغ التحصیل داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هستم. در طول تحصیلم چندین مقاله ی ISI در زمینه‌ی اثرات داروهای گیاهی بر روی بیماری عصبی چاپ کردم و هم اکنون در شرکت سمانیک برای ادامه‌ی تحقیقاتم مشغول هستم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +