شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

سریع ترین روش درمان ADHD

بیش فعالی (ADHD)

ADHD چیست؟

اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) یک اختلال عصبی – تکاملی است که می‌تواند باعث سطوح غیر عادی نقص توجه، بیش فعالی و رفتارهای تکانشی شود. هم بزرگسالان و هم کودکان می‌توانند به ADHD مبتلا باشند. اگرچه پاتوفیزیولوژی این اختلال به طور کامل مشخص نشده است، شواهد نشان می‌دهد که بعلت اختلال در عملکرد سیستم‌های انتقال‌دهنده عصبی مونوآمینرژیک و گلوتاماترژیک ایجاد می‌شود.

هنگامی که کودکی مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) تشخیص داده می‌شود، والدین اغلب نگران این مسئله هستند که کدام درمان برای فرزندشان مناسب‌تر است. ADHD با درمان مناسب قابل مدیریت است. گزینه‌های درمانی متنوعی وجود دارد و انتخاب روش درمانی بستگی به فرد مبتلا و اطرافیان او دارد.

راه های درمان adhd

انواع درمان برای ADHD به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • درمانی-تغذیه‌ای
  • درمان‌های روانی
  • دارو‌های محرک و غیر محرک

توصیه‌های درمانی برای ADHD برای کودکان کمتر از ۶ سال، آموزش والدین برای مدیریت رفتار به عنوان اولین خط درمان، قبل از استفاده از دارو می‌باشد. برای کودکان ۶ سال و بالاتر، توصیه‌ها شامل دارودرمانی و رفتاردرمانی در کنار هم می‌باشد. مدارس نیز می‌توانند بخشی از روند درمان باشند.

روش‌های درمانی-تغذیه‌ای

زعفران، جینسنگ، منیزیم، زینک، آهن، ویتامین D، امگا-3، مولتی‌ویتامین‌ها، پروبیوتیک‌ها

درمان‌های روانی

روان درمانی، رفتار درمانی، درمان شناختی-رفتاری
داروهای محرک و غیرمحرک

ریتالین، آتوموکستین، داروهای ضد افسردگی و …

1- رفتاردرمانی

ADHD نه تنها بر توانایی کودک برای توجه و تمرکز و ماندگاری در مدرسه تأثیر می‌گذارد، بلکه بر روابط با خانواده و سایر کودکان نیز تأثیر می‌گذارد. کودکان مبتلا به ADHD اغلب رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که می‌تواند برای دیگران بسیار آزاردهنده باشد. رفتار درمانی یک گزینه درمانی است که می تواند به کاهش اینگونه رفتارها کمک کند. شروع رفتار درمانی به محض تشخیص، اغلب مفید واقع می‌شود.

اهداف رفتار درمانی، یادگیری یا تقویت رفتارهای مثبت و حذف رفتارهای ناخواسته یا مشکل ساز است. رفتار درمانی برای ADHD می‌تواند شامل آموزش والدین در مدیریت رفتار، رفتار درمانی با کودکان و مداخلات رفتاری در مدرسه باشد. این رویکردها می‌توانند در کنار هم استفاده شوند.

2- دارودرمانی

برخی داروها می‌توانند به کودکان کمک کند تا علائم ADHD را در زندگی روزمره مدیریت کنند و رفتارهایی را که باعث ایجاد مشکل با خانواده، دوستان و در مدرسه می‌شود، کنترل کنند.

درمان انتخابی ADHD شامل داروهای محرک (متیل فنیدیت یا ریتالین) است، اما عوارض جانبی این داروها موجب کاهش تمایل به مصرف آن‌ها شده است. این داروها می‌توانند بر کودکان تاثیر متفاوتی بگذارند و می‌توانند عوارض جانبی مانند کاهش اشتها یا اختلال در خواب داشته باشند. حدود ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به ADHD به ریتالین پاسخ نمی‌دهند یا نمی‌توانند عوارض جانبی آن را تحمل کنند، بنابراین نیاز به بررسی گزینه‌های جایگزین احساس می‌شود.

امروزه کلاله‌های خشک زعفران به عنوان یک گزینه درمانی ایمن و موثر برای ADHD مطرح شده است. زعفران اثرات ضد افسردگی و ضد اضطراب داشته و در مطالعات بالینی، خواص محافظت‌کننده عصبی، تقویت یادگیری و حافظه و تعدیل سیستم‌های مونوآمینرژیک و گلوتاماترژیک را نشان داده است. عصاره زعفران یک محرک طبیعی است که برای درمان این اختلال بی خطر و موثر است.

 سریع ترین روش درمان بیش فعالی (ADHD) چیست؟

 

تاثیر مصرف زعفرران بر روی بیش‌فعالی (ADHD)

بررسی چند مطالعه در مورد تاثیر زعفران بر ADHD

1. در مطالعه‌ای به مقایسه کارایی Crocus sativus (زعفران) در مقابل متیل فنیدات (ریتالین) در بهبود علائم کودکان مبتلا به ADHD پرداخته شده است. در این مطالعه ۶ هفته‌ای، ۵۴ بیمار (کودکان ۱۷-۶ ساله) با تشخیص ADHD به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و تحت تجویز متیل فنیدات (۲۰ میلی گرم در روز برای <۳۰ کیلوگرم و ۳۰ میلی گرم در روز برای >۳۰ کیلوگرم) یا کپسول زعفران (۲۰ میلی گرم در روز برای <۳۰ کیلوگرم و ۳۰ میلی‌گرم در روز برای >۳۰ کیلوگرم) قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که درمان کوتاه مدت با کپسول زعفران در مقایسه با متیل فنیدات (ریتالین) اثربخشی یکسانی دارد.

2. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد به مقایسه اثربخشی زعفران و متیل فنیدات (ریتالین) پرداخته شد. این کارآزمایی بالینی با دو گروه تحت درمان با متیل فنیدات و زعفران در کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۷ ساله انجام شد. نتایج این مطالعه نشان داد که اثربخشی زعفران با متیل فنیدیت قابل مقایسه است. زعفران برای درمان علائم بیش فعالی موثرتر بود در حالی که متیل فنیدیت برای علائم بی توجهی تاثیر بیشتری نشان داد.

3. در یک مطالعه بالینی ۵۴ دختر و پسر مبتلا به ADHD بین ۶ تا ۱۷ سال به طور تصادفی برای دریافت ۲۰-۳۰ میلی گرم زعفران در روز بسته به وزن بدن (۲۰ میلی گرم در روز برای <۳۰ کیلوگرم و ۳۰ میلی‌گرم در روز برای >۳۰ کیلوگرم) یا دوزهای افزایش یافته ریتالین به مدت شش هفته، به دو گروه تقسیم شدند. تغییرات در نمرات ADHD-RS-IV نشان داد که هر دو گروه زعفران و ریتالین بهبود قابل توجهی را در بیش فعالی و بی توجهی در سه هفته تجربه کردند و این مزایا تا هفته ششم مطالعه حفظ شد. نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف ۲۰-۳۰ میلی گرم زعفران در روز به مدت شش هفته اثر مشابهی با ریتالین برای درمان ADHD دارد.

4. بر اساس یافته‌های مطالعه منتشر شده در Advances in Integrative Medicine، زعفران می‌تواند اثر متیل فنیدیت (ریتالین) را در بزرگسالان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) افزایش دهد. در یک کارآزمایی دوسوکور، ۵۶ بزرگسال مبتلا به ADHD، به صورت تصادفی تحت درمان با ۳۰ میلی‌گرم متیل فنیدیت روزانه به همراه دارونما یا ۱۵ میلی‌گرم متیل فنیدیت دو بار در روز به همراه زعفران در مدت ۶ هفته قرار گرفتند. در ۵۴ بیمار که مطالعه را به پایان رساندند، بهبود قابل توجهی در نمرات مقیاس خودگزارشی ADHD بزرگسالان برای افرادی که متیل فنیدیت به همراه زعفران مصرف کردند در مقایسه با دارونما تا پایان مطالعه، ، مشاهده شد.

 

اتنساف؛ سریع ترین روش درمان ADHD

کپسول اتنساف یک داروی گیاهی جدید برای درمان بیش فعالی می‌باشد و به بهبود علائم بیش‌فعالی در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی (ADHD) کمک می کند. هر کپسول اتنساف حاوی ۱۰ میلی‌گرم عصاره خشک استاندارد زعفران (Crocus sativus) (استاندارد شده بر اساس حداقل یک میلی گرم کروسین در هر کپسول) می‌باشد.

یک مطالعه اختصاصی که روی اتنساف انجام شده است این داروی گیاهی را در درمان ADHD اثربخش و هم ارز ریتالین ارزیابی کرده است و در یک مطالعه دیگر، اضافه کردن اتنساف به رژیم درمانی ریتالین، باعث افزایش اثربخشی درمان در مقایسه با مصرف ریتالین به تنهایی شده است.

اتنساف در کودکان با وزن کمتر از ۳۰ کیلوگرم، روزانه دو بار، هر بار یک کپسول (قبل از صبحانه و شام) و در کودکان و نوجوانان با وزن بیشتر از ۳۰ کیلوگرم، روزانه سه بار، هر بار یک کپسول به همراه یک لیوان آب مصرف شود (قبل از صبحانه، ناهار و شام).

اتنساف

خرید

با پیشرفت روزافزون در زمینه تحقیقات پزشکی، اتنساف به عنوان یک روش پرقدرت و سریع برای درمان بیش‌فعالی شناخته شده است. تحقیقات گسترده نشان داده‌اند که این مکمل با استفاده از رفع مشکلات شناختی، بهبود چشمگیری در علائم بیش‌فعالی ایجاد می‌کند.

از آنجایی که تاثیرات اثبات شده اتنساف در بهبود وضعیت افراد مبتلا به بیش‌فعالی بسیار ملموس است، این روش به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی و موثر در مدیریت این اختلال شناخته می‌شود. اتنساف، افراد را در مسیری سریع به سمت بهبود و کاهش علائم بیش‌فعالی هدایت می‌کند.

با توجه به پیشرفت‌های مثبت حاصل از تحقیقات، می‌توان نتیجه گرفت که اتنساف به عنوان یک روش درمانی سریع، مؤثر و قابل اعتماد برای مدیریت بیش‌فعالی افراد مبتلا، به شدت توصیه می‌شود.

منابع:

Adults With ADHD May Benefit From Adjunctive Saffron

دکتر فاطمه موسوی
دکتر فاطمه موسوی

من فاطمه موسوی هستم، یک پزشک عمومی عضو بنیاد ملی نخبگان و استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران. در شرکت و وب سایت سمانیک، به صورت تخصصی، علمی و تجربی محتواهای پزشکی تولید می‌کنم. تمرکزم بر ارائه محتواهای با کیفیت به صورت علمی است و از روش‌های پژوهشی مدرن و منابع معتبر حین نوشتن محتوا استفاده می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +