شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

اثرات مثبت مصرف مکمل کلاژن پپتید بر سلامت پوست

اثرات مثبت مصرف مکمل کلاژن پپتید بر سلامت پوست

مطالعات متعدد نشان‌دهنده‌ی اثرات مفید مصرف کلاژن پپتید بر سلامت پوست، مو و ناخن است. در این مقاله به بررسی اثرات مثبت مصرف مکمل کلاژن پپتید بر سلامت پوست می‌پردازیم.

مقدمه

با افزایش سن، وقایع مرتبط با پیری پوست از قبیل کاهش خاصیت ارتجاعی و ضخامت پوست و همچنین کاهش محتوای داربست خارج سلولی، با شتاب بیشتری پیش می‌رود. پیری پوست منجر به افزایش عمق چین و چروک‌های صورت می‌شود. نواحی خاصی از پوست صورت به‌ویژه اطراف چشم‌ها مستعد ایجاد چین و چروک پوستی هستند که به چروک‌های پا کلاغی نیز معروف‌ هستند.

یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در حوزه‌ مراقبت‌های پوستی بهبود ظاهر و ساختار پوست با مصرف مکمل‌ها و رعایت رژیم‌های غذایی است. پوست سالم به میزان زیادی بازتاب‌دهنده‌ی وضعیت سلامت عمومی بدن است و مصرف ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، اسید‌های چرب و پروتئین‌های هیدرولیز شده دارای اثرات مهمی بر روی پوست هستند.

از این‌رو، یکی از حوزه‌هایی که مورد توجه می‌باشد، بررسی اثرات تغذیه و مکمل‌ها بر پوست است. تعدادی از مطالعات بالینی نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای اثرات مطلوبی بر روی بهبود عملکرد پوست داشته‌اند.

مدت‌ها است کلاژن هیدرولیز شده در صنعت داروسازی و مکمل‌های غذایی برای بهبود وضعیت پوست و کلاژن مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلاژن هیدرولیز شده در دستگاه گوارش جذب می‌شود. بصورت پپتید‌های کوچک در خون ظاهر می‌شود و در پوست تجمع می‌یابد.

همچنین بر اساس نتایج پژوهش‌های انجام شده، کلاژن هیدرولیز شده دارای اثرات مطلوب بر فعالیت‌های زیستی پوست می‌باشد. از جمله این موارد می‌توان به مواردی مانند افزایش تکثیر و مهاجرت فیبروبلاست‌ها و همچنین افزایش مقادیر کلاژن در پوست اشاره کرد.

نتایج تحقیقات نشان‌دهنده‌ی تاثیر مثبت مصرف کلاژن پپتید بر سلامت پوست و شاخص‌هایی نظیر خشکی پوست، سفتی و کشسانی و ایجاد چین و چروک پوستی است. در این کارآزمایی بالینی نیز به بررسی اثرات مصرف مکمل کلاژن پپتید بر کشسانی پوست و چین و چروک‌های پوستی پرداخته می‌شود.

 

روش کار

در این مطالعه اثر مصرف روزانه 5 گرم مکمل کلاژن پپتید بر خواص ارتجاعی و چین و چروک‌های چشمی، بعد از 4 و 8 هفته مورد ارزیابی قرار گرفت. شرکت‌کنندگان 76 زن در بازه‌ی سنی 50 تا 76 سال که به 2 گروه مصرف‌کننده‌ی روزانه 5 گرم مکمل پپتید کلاژن و گروه دارونما تقسیم شدند.

افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی یا سایر اختلالاتی که پوست را درگیر می‌کنند، سرطان یا اختلالات قلبی و افرادی که به مواد تشکیل دهنده محصول مورد آزمایش حساسیت داشتند از مطالعه حذف شدند. استفاده از کورتیکوئیدها، آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای سیستمیک، از 4 هفته قبل از شروع مطالعه ممنوع اعلام شد.

از 7 روز قبل از شروع مطالعه و در تمام طول مدت انجام آن، استفاده از آرایش و دستمال و لوسیون‌های پاک‌کننده در محل‌های مورد آزمایش ممنوع شد. همچنین از شرکت‌کنندگان خواسته شد از قرار گرفتن محل‌های مورد نظر در معرض نور شدید آفتاب ممانعت به‌ عمل آوردند، به سونا و استخر نروند و از فعالیت‌های شدید ورزشی در روزهای قبل از ویزیت خودداری کنند.

 

همچنین به شرکت‌کنندگان توصیه شد که عادات زندگی و رژیم غذایی خود را تغییر ندهند و مکمل‌های غذایی اضافی یا مکمل‌های ویتامینی را از 4 هفته قبل از شروع مطالعه و در طول مطالعه مصرف نکنند.

محل بررسی برای تشخیص حجم چین و چروک، ناحیه اطراف چشم چپ بود. اندازه‌گیری مقدار چین و چروک در زمان‌های پایه، پس از 4 و 8 هفته از مصرف مکمل کلاژن پپتید و همچنین 4 هفته پس از اتمام مصرف مکمل انجام شد. قسمتی از بخش داخلی ساعد نیز برای بررسی خواص کشسانی مورد استفاده قرار گرفت.

نتایج

بر اساس نتایج بدست آمده اختلاف قابل توجهی در میزان کشسانی پوست، بین 2 گروه در آغاز مطالعه وجود نداشت. پس از 4 و 8 هفته استفاده از مکمل کلاژن پپتید، کشسانی پوست به مقدار قابل توجهی در مقایسه با زمان پایه و همچنین گروه دارونما افزایش داشت. این اثرات ماندگاری بالایی داشت و تا 4 هفته پس از قطع مصرف مکمل نیز قابل مشاهده بود (شکل 1).

 

همچنین چروک‌های اطراف چشم در دو گروه شرکت‌کننده در آغاز مطالعه اختلاف قابل توجهی نداشت. در طول دوره‌ی درمان حجم چین و چروک چشم در افراد مصرف‌کننده‌ی مکمل کلاژن پپتید به‌ میزان قابل توجهی کاهش یافت. علاوه بر این، کاهش چین و چروک‌ها 4 هفته پس از پایان درمان نیز مشاهده شد (شکل 2).

 

اثرات مثبت مصرف مکمل کلاژن پپتید بر سلامت پوست

شکل 2. اثر استفاده از کلاژن پپتید بر حجم چین و چروک اطراف چشم

 

اثرات مثبت مصرف مکمل کلاژن پپتید بر سلامت پوست

بررسی‌ها نشان می‌دهند پپتیدهای کلاژن با اثرگذاری مستقیم بر متابولیسم سلول‌های پوستی (از جمله فیبروبلاست‌ها) و کمک به تولید مولکول‌های مهم داربست خارج سلولی از جمله کلاژن و الاستین، به جوان‌ ماندن پوست کمک می‌کند.

نتایج این کارآزمایی بالینی نشان‌دهنده‌ی اثرات مثبت مصرف مکمل کلاژن پپتید بر شاخصه‌های موثر بر سلامت و جوانی پوست می‌باشد. بر این اساس مصرف مکمل کلاژن پپتید باعث افزایش خاصیت کشسانی پوست و کاهش حجم چین و چروک‌های اطراف چشم می‌شود. همچنین این اثرات مثبت ماندگاری بالایی نیز دارند و تا 4 هفته بعد از قطع مصرف مکمل نیز قابل مشاهده بوده‌اند.

 

با توجه به نتایج این مطالعه و سایر مطالعات، استفاده از مکمل کلاژن پپتید جهت کمک به جوان‌سازی پوست توصیه می‌شود.

 

نویسنده: دکتر حسین علیپور (دکترای تخصصی نانو بیوتکنولوژی)

ویرایش: دکتر علیرضا ولی‌زاده (دکترای تخصصی نانو فناوری پزشکی)

منبع

Positive effect of Bioactive Collagen Peptides on skin health

دکتر علیپور
دکتر حسین علیپور

حسین علیپور هستم دکتری تخصصی نانو بیوتکنولوژی از دانشگاه تربیت مدرس که به عنوان کارشناس تحقیق، توسعه و تولید محتوا در شرکت سمانیک سلامت گستر مشغول به فعالیت هستم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
خانم شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +