شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

درمان سنگ کلیه در منزل

دسته بندی :مکمل و ویتامین, کلیه و مجاری ادراری ۴ فروردین ۱۴۰۳ دکتر صدف عبدیان 588 مشاهده
درمان سنگ کلیه در منزل

اگر شما به سنگ کلیه مبتلا هستید، احتمال ابتلای مجدد شما طی 5 تا 10 سال دیگر وجود دارد. خوشبختانه انجام برخی اقدامات غذایی می‌تواند به کاهش این خطر و دفع بهتر آن کمک کند. برای دفع سنگ کلیه به شکل آسان، شما باید آب کافی بنوشید، مصرف سیتریک اسید را افزایش دهید (موجود در پرتقال، لیمو و سایر مرکبات)، مصرف موادغذایی حاوی اگزالات را محدود کنید (موجود در گیاهان با برگ سبز، شکلات و میوه‌ها)، عدم مصرف دوزهای بالای ویتامین C (به شکل مکمل)، مصرف نمک و پروتئین حیوانی را محدود کنید، منیزیم سیترات استفاده کنید. یکی از بهترین مکمل‌ها برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه، کالمگ سیترات است.

8 راهکار خانگی برای مقابله با سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه، یکی از رایج‌ترین مشکلات سلامتی در جهان است. عبور سنگ کلیه و دفع آن ممکن است بسیار دردناک باشد و افرادی که یک بار به آن مبتلا می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلای مجدد به آن قرار دارند. ابتلا به سنگ کلیه می‌تواند منجر به ایجاد حالت تهوع و استفراغ، خون‌ریزی و سوزش هنگام ادرار و درد در اطراف شکم و کمر شود. البته راهکارهایی برای کاهش ریسک ابتلای مجدد به سنگ کلیه وجود دارد که در ادامه آن‌ها را برایتان شرح خواهم داد.

1- آب کافی بنوشید:

نوشیدن مایعات، برای پیشگیری و دفع سنگ کلیه به طور کلی توصیه می‌شود. مایعات منجر به رقیق‌شدن ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی ادرار می‌شود. البته همه‌ی مایعات برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه مناسب نیستند. به عنوان مثال، نوشیدن آب با خطر کمتر ابتلا به سنگ کلیه همراه است. همچنین مصرف آب پرتقال، قهوه و چای نیز برای پیشگیری و دفع سنگ کلیه مفید است؛ اما مصرف نوشیدنی‌های حاوی شیرین‌کننده مثل نوشابه و … ریسک ابتلا به سنگ کلیه را بالا می‌برد.

2- مصرف سیتریک اسید را بالا ببرید:

سیتریک اسید، ترکیبیست که به طور طبیعی در میوه‌ها (خصوصا مرکبات) و سبزیجات یافت می‌شود. سیتریک اسید درواقع از تشکیل سنگ کلیه و بزرگ‌شدن آن جلوگیری می‌کند. سیتریک اسید این عمل را از طریق اتصال به کلسیم انجام می‌دهد.

3- مصرف مواد غذایی حاوی اگزالات را محدود کنید:

اگزالات ترکیبیست که در سبزیجات برگ‌دار، شکلات و میوه‌ها یافت می‌شود. اگزالات می‌تواند به کلسیم اتصال یابد و افرادی که سنگ کلیه با منشا کلسیم دارند، بیشتر باید در مصرف چنین ترکیباتی هوشیار باشند. بنابراین محدودکردن مصرف اگزالات، در همه‌ی افراد ممکن است مفید نباشد.

درمان سنگ کلیه در منزل

4- از مصرف دوزهای بالای ویتامین C پرهیز نمایید:

براساس مطالعات انجام‌گرفته، مصرف دوزهای بالای ویتامین C، ترشح اگزالات در ادرار را افزایش می‌دهند. در مطالعه‌ای که برروی مردان میان سال یا مسن تر انجام گرفت، مشخص شد افرادی که از مکمل‌های ویتامین C استفاده می‌کنند، دوبرابر بیشتر از افرادی که به طور معمول از آن استفاده نمی‌کند، در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند. این میزان از ویتامین C، فقط به شکل مکمل احتمال ابتلا به سنگ کلیه را بالا می‌برد و موادغذایی حاوی ویتامین C، این خطر را به دنبال ندارند.

5- به اندازه‌ی کافی کلسیم مصرف کنید:

احتمالا دیدن این عنوان، متعجبتان کرده است و با خود بگویید، مصرف کمتر کلسیم، در جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه موثر است؛ اما اینطور نیست. درواقع براساس چندین مطالعه، نشان داده شد مصرف موادغذایی حاوی کلسیم، با کاهش ریسک ابتلا به سنگ کلیه همراه است. در یک مطالعه برروی مردانی که قبلا به سنگ کلیه مبتلا شده بودند، نشان داده شد افرادی که روزانه 1200 میلیگرم کلسیم مصرف می‌کردند، نسبت به گروهی که 400 میلی‌گرم از آن ‌را مصرف می‌کردند، 50 درصد کمتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه بودند. محصولات لبنی مثل شیر، پنیر و ماست، سرشار از کلسیم می‌باشند. مقدار روزانه‌ی مجاز برای مصرف کلسیم، 1000 میلیگرم می‌باشد که این میزان برای خانم‌های بالای 50 سال و همه‌‌ی افراد بالای 70 سال، به 1200 میلیگرم روزانه افزایش می‌یابد.

6- مصرف نمک را محدود نمایید:

مصرف زیاد نمک، با افزایش احتمال دفع کلسیم از طریق ادرار همراه است. میزان توصیه‌شده‌ی مصرف نمک در طول روز، 2300 میلیگرم است؛ هرچند افراد، بیشتر از این مقدار در طول روز مصرف می‌کنند. یکی از بهترین راه‌های کاهش میزان مصرفی نمک، اندازه‌گیری میزان نمک بکاررفته در جدول مواد غذایی بسته‌بندی شده می‌باشد.

7- مصرف منیزیم را افزایش دهید:

منیزیم یکی از مهمترین املاح مورد نیاز می‌باشد که اغلب افراد میزان کافی از آن را دریافت نمی‌کنند. منیزیم در تولید انرژی سلولی، انقباضات عضلانی و بسیاری از واکنش‌های بدن دخیل است. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند، منیزیم از شکل‌گیری سنگ‌های کلسیمی اگزالاتی جلوگیری می‌کند و جذب اگزالات را از روده کاهش می‌دهد. در ایران برای اولین بار، مکمل کالمگ حاوی پتاسیم و منیزیم در فرم سیترات ساخته شده است که در درمان و پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه موثر است.

کالمگ سیترات | مکمل حاوی پتاسیم و منیزیم به شکل سیترات

8- مصرف پروتئین‌های حیوانی را محدود نمایید:

مصرف زیاد پروتئین‌های حیوانی، مثل گوشت و ماهی، با افزایش ریسک ابتلا به سنگ‌های کلیوی همراهند. این پروتئین‌ها، دفع ادراری کلسیم را افزایش می‌دهند و میزان سیترات را کاهش می‌دهند. همچنین، این ترکیبات، غنی از پورین هستند. پورین‌ها در ایجاد اوریک اسید نقش دارند و احتمال ایجاد سنگ‌های اوریک‌ اسیدی را افزایش می‌دهند. محصولات گیاهی، میزان پورین کمی دارند و مفید هستند.

جمع‌بندی

اگر تابه‌حال به سنگ کلیه مبتلا شده‌اید یا ریسک ابتلا به سنگ کلیه در شما بالاست، توصیه می‌کنم حتما مصرف مایعات، خصوصا آب را زیاد کنید، ترکیبات و مکمل‌های حاوی سیتریک اسید را بیشتر مصرف کنید، مصرف مواد غذایی حاوی اگزالات را محدود نمایید، از مصرف دوزهای بالای ویتامین C خودداری نمایید، در روتین تغذیه‌ی خود، مقادیر کافی از کلسیم را بگنجانید، مصرف نمک و پروتئین‌های حیوانی را محدود کنید و منیزیم بیشتری استفاده نمایید.

یکی از بهترین مکمل‌ها برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه، کالمگ می‌باشد. کالمگ مکملی حاوی پتاسیم و منیزیم در فرم سیترات می‌باشد. هرسه این ترکیبات، پکیج کاملی از موارد موثر بر تنظیم میزان املاح خون و ادرار است و به طرز قابل‌توجهی در کاهش احتمال شکل‌گیری سنگ کلیه و تسهیل دفع آن، نقش دارند.

منابع

Dietary factors and the risk of incident kidney stones in men: new insights after 14 years of follow-up – PubMed (nih.gov)

A prospective study of dietary calcium and other nutrients and the risk of symptomatic kidney stones – PubMed (nih.gov)

The role of citrate complexes in preventing urolithiasis – PubMed (nih.gov)

Optimum nutrition for kidney stone disease – PubMed (nih.gov)

Effects of a low-salt diet on idiopathic hypercalciuria in calcium-oxalate stone formers: a 3-mo randomized controlled trial – PubMed (nih.gov)

دکتر صدف حدادیان
دکتر صدف عبدیان

من صدف عبدیان فارغ التحصیل داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هستم. در طول تحصیلم چندین مقاله ی ISI در زمینه‌ی اثرات داروهای گیاهی بر روی بیماری عصبی چاپ کردم و هم اکنون در شرکت سمانیک برای ادامه‌ی تحقیقاتم مشغول هستم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +