شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

دانستنی‌هایی پیرامون دارچین

دسته بندی :دیابت, گوارش, مکمل و ویتامین ۲۷ دی ۱۴۰۰ دکتر علیرضا ولی زاده 19859 مشاهده
همه چیز در مورد دارچین

دارچین یک ادویه قدرتمند است که هزاران سال است در سراسر جهان از آن استفاده می‌شود. هنوز هم در بسیاری از فرهنگ‌ها از دارچین به ‌دلیل فواید زیاد آن، طعم شیرین و گرم‌کننده و سهولت استفاده در دستور پخت‌ها استفاده می‌شود.

جالب اینجاست که محققان دریافته‌اند که این ادویه از نظر سطح آنتی‌اکسیدانی، رتبه 1 را از 26 گیاه و ادویه محبوب در جهان دارد. همچنین دارچین دارای طیف گسترده‌ای از کاربردهای پزشکی و درمانی دیگر از جمله خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد دیابتی است.

دارچین در واقع از پوست درخت Cinnamomum verum (یا Cinnamomum zeylanicum) تهیه می‌شود. این پوست حاوی چندین ترکیب خاص است که مسئول بسیاری از خواص درمانی آن هستند، از جمله می‌توان به سینامالدئید، اسید سینامیک و سینامات اشاره نمود.

چرا مصرف دارچین مفید است

چرا مصرف دارچین برای شما مفید است و چگونه می‌توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؟ بیایید نگاهی دقیق‌تر به آنچه باید در مورد این ادویه‌ی قوی بدانید بیاندازیم.

درخت دارچین در سراسر جهان رشد می‌کند و تقریباً 250 گونه دارچین تاکنون شناسایی شده است. با این وجود، امروزه دو نوع اصلی دارچین وجود دارد:

1- دارچین سیلان

گاهی اوقات به عنوان دارچین واقعی نامگذاری می‌شود. بهترین نوع دارچین است و دارای کیفیت بالایی می‌باشد. این نوع دارچین گران‌ترین نوع دارچین است.

2- دارچین کاسیا

به طور گسترده‌تری در دسترس است و معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دارچین سیلان و کاسیا در واقع از دو درخت متفاوت، اما به هم مرتبط هستند. سیلان از درختانی است که در مناطقی مانند سریلانکا و تایلند رشد می‌کنند که کمیاب‌تر هستند، بنابراین سیلان گران‌تر است و یافتن آن در فروشگاه‌ها سخت‌تر است.
برعکس، دارچین از نوع کاسیا (که به آن سایگون یا دارچین چینی نیز گفته می‌شود) از درختانی است که در چین رشد کرده‌اند و ارزان‌تر و در دسترس‌تر است. در ایران نیز درخت دارچین وجود دارد و محصولات آن در بازار یافت می‌شود.
تا به امروز، دارچین كاسیا به طور گسترده‌تری از سیلان مورد مطالعه قرار گرفته است، اما محققان تصور می‌كنند كه در واقع دارچین سیلان از مزایای سلامتی بیشتر از دارچین كاسیا برخوردار است.
دارچین سیلان همچنین حاوی ترکیب کمتری به نام کومارین نسبت به کاسیا است که در صورت مصرف زیاد می‌تواند به کبد آسیب برساند. به همین دلیل، سیلان گزینه بهتری برای تولید عصاره دارچین است که حاوی دوزهای بسیار غلیظ ادویه است. در ضمن برای مصارف دارویی و مکمل، مانند قرص دارچین (عصاره دارچین سیلان به همراه کرم)، از دارچین سیلان استفاده می‌شود که علاوه بر افزایش مزایای سلامتی، اثرات جانبی کمتری نیز داشته باشد.
تا جایی که طعم و مزه پیش می‌رود‌، گفته می‌شود که سیلان دارای طعم سبک‌تری نسبت به کاسیا است که عمیق‌تر و تندتر به نظر می‌رسد. با این حال، در بیشتر موارد، می‌توان از این دو به جای یکدیگر در دستور العمل‌ها استفاده کرد.
هر دوی دارچین سیلان و کاسیا به دلیل وجود سینامالدئید طعم و عطر تند قابل توجهی دارند. هر دو نوع نیز دارای فواید زیادی برای سلامتی هستند، اما در واقع پودر دارچین سیلان دارای قدرت بیشتری است. دارچین به دلیل خواص ضد دیابتی که دارد، در کاهش سطح قند خون نیز نقش دارد، به خصوص اگر از قبل از داروهای کاهش دهنده قند خون (مانند متفورمین) استفاده شود.
علاوه بر این دو نوع رایج دارچین، برخی از انواع دیگر موجود عبارتند از:
• دارچین اندونزیایی
• دارچین ویتنامی
• دارچین هندی
• دارچین مالابار

 

بررسی خواص شگفت انگیز دارچین

 

خواص شگفت انگیز دارچین

دارچین به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین ادویه‌ها در جهان، مدت‌ها است که به دلیل خواص درمانی آن به عنوان یک ماده اصلی در بسیاری از کاربردهای بهداشتی و درمانی در طب سنتی خیلی از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اینجا به برخی از مهمترین فواید این ادویه اشاره شده است:

  1. خاصیت آنتی اکسیدانی قوی
  2. خاصیت ضدالتهابی
  3. محافظت از سلامت قلب
  4. پایدار کننده قند خون
  5. حفاظت از عملکرد مغز
  6. کاهش خطر ابتلا به سرطان
  7. خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی
  8. کمک به بهداشت دهان و دندان
  9. جلوگیری از عفونت قارچی کاندیدا
  10. کمک به سلامت پوست
  11. کاهش علائم آلرژی
  12. شیرین کننده طبیعی غیر قندی
  13. نگهدارنده غذایی طبیعی

ارزش غذایی دارچین

خواصیت آنتی‌اکسیدانی آن باعث می‌شود مصرف آن در رژیم غذایی مفید باشد. مصرف روزانه کمتر از نصف قاشق چای خوری می‌تواند تأثیرات مثبتی بر سطح قند خون، هضم بهتر مواد غذایی، افزایش سطح ایمنی بدن و سایر موارد داشته باشد.
با این حال، دوزهای قوی نیز برای بهبود خطر بیماری های قلبی و کاهش خطر ابتلا به دیابت، سرطان و بیماری‌های تخریب سلول‌های عصبی بسیار مفید هستند.
دارچین همچنین طیف گسترده‌ای از مواد مغذی مهم را تأمین می‌کند. دارچین دارای ویتامین و مواد معدنی سرشار از فیبر و منگنز است. یک قاشق غذاخوری (حدود هشت گرم) دارچین آسیاب شده تقریباً حاوی:
• 19 کالری
• 2/6 گرم کربوهیدرات
• 0.3 گرم پروتئین
• 0.2 گرم چربی
• 4.1 گرم فیبر غذایی
• 1.4 میلی‌گرم منگنز (68 درصد DV)
• 77.7 میلی‌گرم کلسیم (8 درصد DV)
• 0.6 میلی‌گرم آهن (4 درصد DV)
• 2.4 میکروگرم ویتامین K (3 درصد DV)
علاوه بر مواد مغذی ذکر شده در بالا، این ادویه حاوی مقدار کمی ویتامین E، نیاسین، ویتامین B6، منیزیم، پتاسیم، روی و مس است.

 

 

خواص شگفت انگیز دارچین

 

نحوه استفاده از دارچین

محققان به این نتیجه رسیده‌اند كه دارچین را می‌توان به صورت پوست خالص، اسانس‌های روغنی، ادویه آسیاب شده (كه پودر پوست دارچین است) یا به صورت عصاره در صورت جدا شدن ترکیبات فنلی خاص، فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌ها به دست آورد. این ترکیبات آن را به عنوان یکی از مفیدترین ادویه‌ها در کره زمین تبدیل کرده که دارای اثر آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی، ضد دیابتی، ضد میکروبی، تقویت کننده سیستم ایمنی و توانایی‌های بالقوه مبارزه با سرطان و محافظت از بیماری‌های قلبی می‌دهد.
برعکس دارچین سیلان که کمتر در دسترس عموم قرار دارد، دارچین کاسیا را می‌توانید در بیشتر فروشگاه‌های مواد غذایی پیدا کنید. با این وجود به دنبال پودر دارچین سیلان، اسانس‌های روغنی دارچین سیلان و یا مکمل‌های غذایی و طبیعی دارای دارچین سیلان در فروشگاه های مواد غذایی سالم یا بازارهای قومی باشید تا واقعاً بیشترین سود را از دارچین ببرید. برای این منظور، برچسب محصول دارچین مورد نظر را بررسی کنید و به خاطر داشته باشید که اگر نوع دارچین به کار رفته در آن را ذکر نکند، به احتمال زیاد نوع دارچین کاسیا می‌باشد که ارزان‌تر است و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
همچنین می‌توانید چوب دارچین را خودتان خریداری کرده و با استفاده از رنده کوچک، دارچین تازه را رنده کنید. علاوه بر این، می‌توانید با استفاده از چوب‌های کامل (که به آن قلم‌های دارچین نیز گفته می‌شود) به مایعات دیگر اضافه نموده و مانند چای، دم کرده و طعم متفاوتی به آنها ببخشید.
برای تعیین نوع چوب دارچین که خریداری می‌کنید، به بافت آن نگاه کنید. دارچین سیلان به طور کلی دارای پوست نازک و شکننده‌تری نسبت به دارچین کاسیا دارد. دارچین آسیاب شده برای شیرین‌سازی غذاهایی مانند بلغور، جو دوسر، ماست یا کالاهای پخته شده نیز مفید است. این می‌تواند کمی طعم و گرما به غذاهای خوش طعم نیز اضافه کند.
علاوه بر استفاده از آن به صورت تازه یا آسیاب شده در دستور العمل‌های مورد علاقه خود، بسیاری از موارد دارویی و مکمل‌های دارچین موجود است. به عنوان مثال، قرص دارچین ، روغن ضروری دارچین یا کپسول نیز برای دوز سریع و غلیظ دارچین مانند کپسول سینابتیک در مارکت دارویی کشور موجود است.

دستور پخت دارچین

بسیاری از روش‌های برای افزودن یک طعم دلچسب از دارچین به رژیم غذایی شما وجود دارد. در اینجا چند مثال پیرامون آن آورده‌ایم:
• بلغور جو دوسر همراه با سیب دارچینی (قطعات سیب تفت داده شده با دارچین)

بلغور جو دوسر همراه با سیب دارچینی

• سالاد گردوی گلابی با سس دارچین افرا

سالاد گردوی گلابی با سس دارچین افرا

• سوپ جو همراه با گوشت گاو و سبزیجات

سوپ جو همراه با گوشت گاو و سبزیجات

• شربت سیب کرن بری

سوپ جو همراه با گوشت گاو و سبزیجات

 

آیا می‌توان زیاد دارچین استفاده کرد؟

زمانی که دارچین در حد اعتدال استفاده شود، به طور کلی بی خطر است و می‌توان آن را با حداقل خطر عوارض جانبی مصرف کرد. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که مقادیر بالای دارچین (به ویژه دارچین کاسیا) می‌تواند باعث ایجاد چندین علامت نامطلوب شود. این به دلیل وجود ترکیبی به نام کومارین است که نشان داده شده است که به مقدار زیادی به کبد آسیب می رساند.
در حالی که دارچین سیلان فقط حاوی مقادیر کمی است، دارچین کاسیا از نظر کومارین بسیار بالاتر است. مصرف بیش از حد کومارین موجود در دارچین کاسیا با سایر مشکلات سلامتی از جمله افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است.
مصرف دارچین همچنین با مشکلات تنفسی و زخم‌های دهان در برخی افراد مرتبط است.
بطور کامل مشخص نشده است که این ادویه باعث ایجاد واکنش‌های منفی یا آلرژی می‌شود، به خصوص اگر زمانی که در مقادیر کم استفاده گردد. گاهی اوقات، مصرف مکمل‌های عصاره دارچین یا استفاده از اسانس دارچین، ممکن است بیش از حد مصرف شود که می تواند با سایر داروها و شرایط پزشکی تداخل داشته باشد.
در صورت مصرف بیش از حد مکمل‌های دارچین، دارچین می‌تواند خطرناک باشد، به خصوص در مادران باردار یا شیرده، افرادا مبتلا به بیماری‌های کبد، یا افرادی که اخیراً جراحی کرده‌اند. همیشه مطمئن شوید که دوز توصیه شده عصاره دارچین و سایر عصاره‌های گیاهی را مطالعه کرده‌اید و برای جلوگیری از عوارض، بیش از حد توصیه شده بدون مشورت با پزشک خود مصرف نکنید.
علاوه بر این، اگر از اسانس دارچین استفاده می‌کنید، قبل از استفاده از مقادیر بیشتر، برای جلوگیری از عوارض جانبی منفی یا واکنش‌های آلرژیک، مقداری از اسانس دارچین را بر روی قسمت کوچکی از پوست خود برای بررسی اثر تحریک کنندگی یا واکنش‌های آلرژیک آزمایش کنید.

 

نتیجه گیری
دارچین ادویه‌ای است که از پوست درخت دارچین به دست می‌آید که مملو از مواد مغذی از جمله فیبر، منگنز و کلسیم است.
افزودن آن به برنامه روزانه شما می‌تواند با لیست طولانی از فواید، از جمله کنترل بهتر قند خون، بهبود بهداشت دهان و دندان، افزایش سلامت قلب و کاهش التهاب همراه باشد.
انواع زیادی از گونه‌های دارچین در دسترس است، اما در درجه اول، دو نوع اصلی دارچین کاسیا و سیلان است. دارچین سیلان دارای فواید و اثرات درمانی قوی‌تر است و دارای مزایای سلامتی گسترده‌تری است، در حالی که تولید کاسیا ارزان‌تر و به‌طور گسترده‌تر در دسترس است.
دوزهای بالای این ادویه ممکن است علائمی مانند دشواری تنفس، زخم‌های دهان، کاهش قند خون و مشکلات کبدی را ایجاد کند. بنابراین، بهتر است مصرف را در حد متعادل نگه دارید و با یک رژیم غذایی مناسب زندگی فعال و سالمی داشته باشید.

 

دکتر علیرضا ولی زاده
دکتر علیرضا ولی زاده

علیرضا ولی‌زاده هستم دکترای تخصصی نانوفناوری پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشگر برتر کشوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. سوابق علمی و اجرایی بنده: 1- عضو ستاد ويژه توسعه فناوري نانو 2- عضو بنیاد ملی نخبگان 3- عضو مرکز استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران 4- عضو انجمن علمی نانوفناوری پزشکی ایران.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
خانم شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +