شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

راز داشتن بارداری سالم و بی خطر با منیزیم

دسته بندی :مکمل و ویتامین 19 تیر 1400 alihosseinzadeh.75 46682 مشاهده
راه حل ساده برای بارداری راحت و سالم

چگونه یک بارداری سالم داشته باشیم؟

بارداری یک دوره حساس و پر از تنش برای مادران است که این دوره 9 ماهه باید به نحو مناسبی سپری گردد. نحوه سپری کردن این دوره، روی سلامتی مادر و نوزاد تاثیر ویژه‌ای دارد. در دوره بارداری مشکلات و عوارضی وجود دارند که با توجه به سن بارداری، وضعیت فیزیکی مادر و شرایط محیطی می‌تواند تعدادی از آنها در هر خانم باردار بروز کند.

تغذیه سالم، دریافت ویتامین‌ها و املاح به اندازه کافی و مناسب می‌تواند از بروز بسیاری از این عوارض پیشگیری کند.

یکی از این املاح مهم و ضروری، منیزیم می‌باشد که بر اساس تحقیقات انجام شده، بیش از 60 درصد افراد در زندگی روزمره به اندازه نیاز روزانه از این ماده معدنی دریافت نمی‌کنند و دچار عوارض کمبود آن می‌شوند. همچنین نتایج تحقیقات نشان داده است که در طی قرار گرفتن در شرایط استرس که ممکن است در محیط کار یا جامعه اتفاق بیافتد، میزان دفع منیزیم بیشتر شده و بالطبع آن، کمبود و نیاز بدن به منیزیم نیز افزایش می‌یابد.

 

کمبود منیزیم در بارداری

طبق تحقیقات به عمل آمده، در طی بارداری میزان نیاز روزانه خانم‌ها به منیزیم تا یک و نیم برابر حالت عادی قبل از بارداری افزایش می‌یابد که دلیل آن تغییر شرایط فیزیولوژیک بدن در دوره بارداری و افزایش دفع منیزیم از طریق ادرار می‌باشد. همچنین در تعدادی از مطالعات علمی که بر روی خانم‌های باردار انجام شده، کاهش غلظت منیزیم خون در دوره بارداری مشهود بود. علاوه بر این، ارتباط برخی عوارض مثل دیابت بارداری، فشار خون و پرش پا (سندرم پای بی قرار) با میزان غلظت خونی منیزیم در ارتباط بود.

 

اهمیت حیاتی منیزیم در سلامت بدن

منیزیم یک ماده معدنی ضروری در تغذیه انسان­‌ها می‌­باشد که عملکردهای زیستی بسیار وسیعی دارد. منیزیم برای 600 آنزیم در بدن به عنوان عامل مورد نیاز برای فعالیت (کوفاکتور) و برای 200 آنزیم دیگر به عنوان فعال کننده (اکتیویتور) مورد نیاز است. کمبود منیزیم راندمان کاری این آنزیم‌ها را کاهش می‌دهد که می‌تواند مشکلات مختلفی در جهت سوخت و ساز بدن ایجاد کند.

 حدود 60% منیزیم کل بدن در استخوان‌ها قرار دارد. وجود این ماده برای انجام فرآیندهای زیستی اصلی مانند تولید انرژی سلولی، تولید اسیدهای نوکلئیک و پروتئین­ها ضروری می‌باشد.

بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک با شرکت تعداد زیادی از افراد جامعه در کشورهای مختلف، بیش از 60 درصد افراد جامعه کمتر از نصف نیاز روزانه منیزیم را از طریق تغذیه دریافت می‌نمایند. معاینات و مطالعات نشان می‌دهند که کمبود و یا حتی فقر منیزیم در بدن اغلب به درستی تشخیص داده نمی‌شود، بنابراین دریافت منیزیم کافی از طریق مکمل‌ها برای پیشگیری و بهبود اختلالات فوق توصیه می شود.

گذراندن بارداری سالم با مصرف منیزیم

علائم و نشانه­‌های کمبود منیزیم در بدن

سردردهای میگرنی، افسردگی، تحریک پذیری (حساس بودن)، توهم، ضعف عضلانی، سفتی عضلات، افزایش فشارخون، تهوع و استفراغ، اسهال، اسپاسم عمومی عضلانی، تشنج­های موضعی و عمومی، از دست دادن هماهنگی بین اندام‌های مختلف بدن، نامنظمی ضربان قلب، اختلالات پتاسیم و کلسیم، کرامپ­های عضلانی، انقباض عروق قلبی و مغزی،  بدخوابی و بی خوابی.

 

عوارض کمبود منیزیم برای سلامتی بدن

  1. افسردگی
  2. تشدید حمله‌های صرع
  3. تشدید و ازدیاد تعداد حمله‌های میگرنی
  4. تشدید آترواسکلروزیس و ایجاد زخم‌های داخل عروق کوچک و متوسط
  5. کاهش کلسترول خوب (HDL) و افزایش کلسترول بد (LDL)
  6. استرس و بی‌قراری
  7. تشدید دیابت نوع 2
  8. ایجاد آب مروارید
  9. کاهش تمرکز و ضعف حافظه

 

عوارض دوره بارداری که با مصرف منیزیم پیشگیری و درمان می‌شود

مصرف مناسب منیزیم (به میزان 300 تا 400 میلی‌گرم) در خانم‌های باردار منجر به اثرات ذیل می‌شود:

  1. گرفتگی عضلات از عوارض شایع بارداری است که منیزیم از گرفتگی عضلات پیشگیری و شدت آن را کاهش می‌دهد.
  2. احساس ضعف با کمبود منیزیم بروز و با مصرف آن بهبود می‌یابد.
  3. سردردهای میگرنی: مصرف منیزیم تنش‌های عصبی را رفع و سردردهای میگرنی را درمان می‌نماید.
  4. کاهش درد زایمان: مصرف منیزیم از ابتدای زمان بارداری منجر به کاهش درد زایمان، دوره بستری و نقاحت بعد از زایمان می‌شود. این کاهش دروه نقاحت برای افرادی که با روش سزارین زایمان می‌کنند هم اتفاق می‌افتد.
  5. کنترل دیابت دوران بارداری: مصرف کافی منیزیم منجر به پیشگیری و درمان دیابت بارداری می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که عدم کنترل دیابت بارداری، می‌تواند پس از زایمان به بیماری دیابت نوع 2 پس از زایمان منجر شود.
  6. کنترل و کاهش فشار خون دوره بارداری: از عوارض شایع بارداری مخصوصا در سنین بالای 35 سال، افزایش فشار خون است. دریافت منیزیم باعث کاهش قابل توجه و کنترل افزایش فشار خون بارداری می‌شود.
  7. بهبود یبوست: یبوست یکی از عوارض شایع بارداری است و منیزیم (منیزیم سیترات) از محصولات مجاز برای مصرف در دوره بارداری می‌باشد که مصرف طولانی مدت آن ایجاد عادت و وابستگی نمی‌کند (بر خلاف محصولات برگ سنا که در دوره بارداری منع مصرف داشته و مصرف بلند مدت آن توصیه نمی‌شود).
  8. پیشگیری از بواسیر: مصرف منظم منیزیم سیترات و کنترل یبوست، منجر به پیشگیری از بواسیر (هموروئید) می‌شود.
  9. پیشگیری و درمان افسردگی بعد از زایمان: مطالعات نشان داده است که خانم‌ها پس از زایمان دچار افسردگی می‌شوند (40 % در بارداری خود خواسته و 50% در بارداری ناخواسته)، با مصرف منیزیم از وقوع این افسردگی می‌توان پیشگیری کرد.
  10. پیشگیری از زایمان زودرس: مصرف مداوم منیزیم کمک به رشد و سلامت جنین کرده و از مرگ و میر جنین در طول بارداری و بچه بعد از تولد پیشگیری می‌کند. همچنین مصرف منیزیم باعث پیشگیری از زایمان زودرس می‌شود.
  • بد خوابی و بی‌خوابی: با مصرف منیزیم مشکل خواب رفع می‌شود.
  • تنگی نفس و آسم: مصرف منیزیم باعث کاهش انقباضات راه‌های هوایی شده و از آسم و تنگی نفس پیشگیری و به کنترل آن کمک می‌کند.
  1. پیشگیری از ریزش مو: کمبود منیزیم باعث تشدید ریزش مو مخصوصاً در دوره بارداری می‌شود.
  2. پیشگیری از سنگ کلیه: مصرف محدود مایعات و آب منجر به تشکیل سنگ کلیه می‌شود منیزیم نقش مهمی در پیشگیری و دفع سنگ کلیه دارد. سیترات موجود در منیزیم سیترات باعث حل شدن و دفع سنگ کلیه می‌شود. کمبود منیزیم منجر به تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

                       

کدام مکمل منیزیم برای سلامتی بدن مناسب‌تر است؟

نمک آلی منیزیم مثل منیزیم لاکتات، منیزیم گلیسینات و منیزیم سیترات جذب بهتری نسبت به بقیه دارند و منیزیم کلراید نیز جذب قابل توجهی دارد. کمترین جذب منیزیم مربوط به اکسید منیزیم است که تقریباً 4% جذب منیزیم دارد.

 منیزیم موجود در مکمل بیومگنلیت از نوع ملح آلی سیترات بوده و با فراهمی زیستی (جذب گوارشی) 90 درصدی، بهترین منبع تامین منیزیم شناخته شده است.

منیزیم سیترات (بیومگنلیت) در کنار جذب تقریباً کاملی که دارد بهترین اثر را در بهبود یبوست و بالاترین اثربخشی را در پیشگیری و دفع سنگ کلیه دارد (به دلیل داشتن سیترات) و همچنین فاقد تحریکات گوارشی می‌باشد.

 

میزان مورد نیاز منیزیم برای بدن

بدن یک بزرگسال روزانه 300 تا 400 میلی گرم منیزیم نیاز دارد اما این نیاز در مواردی چون فشار و بار سنگین کارهای روزمره، استرس، دوران پس از پشت سر گذاشتن یک بیماری، حاملگی، شیردهی و حتی در دوره رشد افزایش می‌یابد. نیاز روزانه به منیزیم در رده‌های سنی مختلف تا 350 میلی‌گرم، برای خانم‌های باردار و شیرده تا 400 میلی‌گرم و برای افراد بالای 50 سال نیز تا 400 میلی‌گرم  توصیه شده است.

توصیه کلی به خانم های باردار: لطفاً از روز اول بارداری روزانه 240 الی 480 میلی‌گرم مصرف نمایید و در دوران شیردهی هم مصرف منیزیم را ادامه بدهید و این مقدار را با میل کردن روزانه تنها یک ساشه بیومگنلیت می‌توانید دریافت نمایید.

 

تهیه و تدوین:

  1. دکتر شمسعلی رضازاده (داروساز و متخصص شیمی دارویی، عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان داروئی)
  2. دکتر علیرضا ولیزاده (دکترای تخصصی نانوتکنولوژی پزشکی و مدیر تحقیقات شرکت سمانیک سلامت گستر)

 

مکمل غذایی بیومگنلیت منیزیم سیترات

alihosseinzadeh.75

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: