شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

قویترین داروی پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه

دسته بندی :کلیه و مجاری ادراری ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ دکتر صدف عبدیان 828 مشاهده

بیماری سنگ کلیه، یکی از اختلالاتیست که در کشورهای پردرآمد، خصوصا در ایالات متحده و اروپا، به‌وفور به چشم می‌خورد. پیشگیری‌، یک هدف مهم در جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه می‌باشد. رویکردهای پزشکی نیز عمدتا بر کاهش خطر عود سنگ کلیه تمرکز کرده‌اند. رعایت نکات تغذیه‌ای و استفاده از مکمل‌ها، از جمله‌ی اقدامات پیشگیرانه می‌باشد. یکی از بهترین مکمل‌ها برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه، مکمل کالمگ سیترات است. در کنار آن، نوشیدن مقادیر زیاد آب، محددکردن مصرف نمک و پروتئین، دریافت کافی کلسیم و محدودکردن غذاهای حاوی سطوح بالای اگزالات در پیشگیری از سنگ کلیه موثر است.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ های کلیه رسوبات کوچک و سختی هستند که در کلیه‌ها تشکیل می‌شوند. آن‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که ادرار کاهش یابد یا میزان مواد خاصی مانند مواد معدنی و نمک افزایش یابد. تغییر در رژیم غذایی می تواند به پیشگیری از آن‌ها کمک کند.

چگونه باید سلامت کلیه را حفظ نمایید؟

اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهند از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کنند یا اگر قبلاً به آن مبتلا شده‌اید و در پی کاهش خطر عود آن هستید، توصیه می‌کنم مراحل ذیل را دنبال کنید:

  • نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات بدون شکر
  • محدود‌کردن مصرف نمک و پروتئین حیوانی (مثل گوشت قرمز و…)
  • محدود کردن غذاهای حاوی سطوح بالای اگزالات (مثل اسفناج، سویا، سیب زمینی و … .
  • مصرف مقادیر کافی از پتاسیم و منیزیم

آیا برنامه‌ی غذایی خاصی برای همه‌ی انواع سنگ کلیه وجود دارد؟

خیر، هیچ برنامه غذایی واحدی برای همه انواع سنگ های کلیه وجود ندارد، زیرا ممکن است به دلیل تجمع چندین ماده معدنی مختلف، این سنگ‌ها در بدن ایجاد شود. اما به طور کلی، مصرف سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و لبنیات کم‌چرب و محدود‌کردن مصرف نمک، شکر و گوشت قرمز، می‌توانند در جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه موثر باشند.

با این حال، تغییرات رژیم غذایی عمدتاً بر افرادی که در معرض ابتلا به سنگ‌های کلیوی زیر هستند، موثر است:

  • سنگ‌های اگزالات کلسیمی
  • سنگ‌های کلسیم فسفات
  • سنگ‌های اسید اوریک
  • سنگ‌های سیستین

برنامه‌ی غذایی خاصی برای همه‌ی انواع سنگ کلیه

آیا روشی برای ارزیابی ریسک ابتلا به سنگ کلیه وجود دارد؟

بله، بهترین روش برای ارزیابی احتمال ایجاد خطر سنگ کلیه، تست 24 ساعته‌ی جمع‌آوری ادرار می‌باشد که در آن میزان کلسیم، اگزالات، اوریک‌اسید، PH، حجم ادرار، کراتینین و سیترات ادرار اندازه‌گیری می‌شود.

پتاسیم- سیترات چیست و چه اثری در بدن دارد؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید، حدودا 60 درصد افرادی که به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند، کمبود سیترات دارند. همچنین مصرف روتین غذایی حاوی پتاسیم، در جلوگیری از سنگ کلیه و سکته‌ی مغزی و کنترل فشارخون، موثر می‌باشد. درواقع پتاسیم، الکترولیت اصلی در مایع داخل سلولی می‌باشد و در حفظ مایعات بدن و جلوگیری از کم آبی بسیاراثرگذار است.

آیا مصرف پتاسیم- سیترات برای سنگ کلیه مفید است؟

همانطور که گفته‌شد، کلسیم یکی از مهمترین عناصر موجود در سنگ‌های کلیوی می‌باشد؛ با این حال مطالعاتی که در ایتالیا و دانشگاه هاروارد انجام گرفت، حاکی از آن بود که مصرف پتاسیم سیترات، سطح کلسیم ادراری را کاهش می‌دهد و می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه بسیار موثر باشد. همچنین مصرف پتاسیم، منجر به افزایش تولید ادرار و کاهش سطح سدیم می‌شود.

درمطالعه‌ای که تحت نظر دانشگاه هاروارد برروی 45 هزار مرد 75-40 سال  در طی 4 سال انجام گرفت، نشان داد کسانی که از پتاسیم سیترات به صورت روزانه مصرف می‌کنند، 51 درصد کمتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه نسبت به سایرین بودند. مشابه این مطالعه، مصرف روزانه‌ی پتاسیم سیترات در 91 هزار خانم 59-34 ساله در طی 12 سال بررسی، درصد ابتلا به سنگ کلیه را 35 درصد پایین آورد.

منیزیم چه اثری در بدن دارد؟

بدن شما برای صدها واکنش شیمیایی به منیزیم نیاز دارد. این‌ واکنش‌ها، شامل پاسخ هایی است که سطح قند و فشار خون را کنترل می کند. عملکرد صحیح ماهیچه ها و اعصاب، عملکرد مغز، متابولیسم انرژی و تولید پروتئین نیز توسط منیزیم کنترل می‌شود.

قوی‌ترین داروی پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه

آیا مصرف منیزیم برای سنگ کلیه مفید است؟

درمطالعات مختلف نشان داده‌شد با مصرف منیزیم، تشکیل کمپلکس کلسیم-اگزالات به مشکل بر می‌خورد و منجر به کاهش ریسک ابتلا به سنگ کلیوی می‌شود. درواقع مصرف منیزیم، منجر به کاهش فاکتورهای التهابی و جلوگیری از انقباض عروق کلیوی می‌شود.

در مطالعه‌ی دیگری در فنلاند، نشان داده‌شد مصرف منیزیم و پتاسیم در ترکیب با همدیگر منجر به کاهش عوارض کلیوی و قلبی-عروقی داروی سیکلوسپورین، دارویی که بعضی بیماران در موارد بیماری‌های خود‌ایمنی و پیوند عضو دریافت می‌کنند، می‌شود.

همچنین در مطالعه‌ی دیگری در آمریکا، نشان داده‌شد مصرف توامان مکمل پتاسیم- منیزیم در فرم سیترات، منجر به کاهش احتمال ایجاد سنگ‌های اگزالاتی و کاهش میزان اوریک‌اسید در پی افزایش PH شد. درواقع کنار هم قرار‌گرفتن این دو ماده، اثر آن‌ها را در پیشگیری از سنگ‌های کلیوی افزایش می‌دهد و موثرتر از مصرف هرکدام به تنهایی می‌باشد.

 چه اقداماتی برای کنترل و درمان سنگ کلیه مهم است؟

اگرچه اکثر بیماران هیچگونه عواقب طولانی مدت پس از ابتلا به سنگ کلیه را تجربه نمی‌کنند، اما در طی ایجاد و دفع آن، ممکن است دچار درد شوند و نیازمند نظارت‌های پزشکی هستند. در بیشتر موارد، سنگ کلیه، با افزایش میزان مصرف مایعات، مصرف داروهای ضد درد و استفاده از داروهایی که ادرار را اسیدی‌تر می‌کنند، مثل مکمل پتاسیم- منیزیم سیترات (کالمگ)، درمان می‌شود.

افرادی که سنگ‌های کوچکتری دارند، ممکن است بتوانند به خانه بروند و منتظر بمانند تا سنگ یا سنگ ها دفع شوند. افرادی که دارای سنگ‌های بزرگتر یا شدیدتر هستند، ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان و جراحی داشته باشند.

در ایران چه مکملی برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه موجود است؟

در ایران، مکمل کالمگ سیترات (KALMAG®) در شرکت سمانیک سلامتی گستر، تحت تولید قرار گرفته‌است و به ازای هر دو کپسول، 1250 میلیگرم از منیزیم سیترات و 730 میلیگرم از پتاسیم سیترات دارد. توصیه‌ی من به شما برای پیشگیری یا درمان سنگ کلیه، مصرف دو کپسول کالمگ هر 12 ساعت ( دو کپسول در هربار استفاده) همراه غذا، می‌باشد.

کالمگ سیترات | مکمل حاوی پتاسیم و منیزیم به شکل سیترات

جمع‌بندی

دریک کلام، اگر شما ریسک ابتلا به سنگ کلیه را دارید، توصیه می‌کنم در طول روز از آب کافی استفاده نمایید، مکمل کالمگ مصرف کنید، میزان مصرف نمک و پروتئین‌های حیوانی را محدود کنید و از مواد غذایی حاوی اگزالات، مثل اسفناج، سویا، سیب‌زمینی و … کمتر استفاده کنید.

منابع

Nutritional Management of Kidney Stones (Nephrolithiasis) – PMC (nih.gov)

Original Articles: DASH-Style Diet and 24-Hour Urine Composition – PMC (nih.gov)

Comparison of dietary calcium with supplemental calcium and other nutrients as factors affecting the risk for kidney stones in women – PubMed (nih.gov)

A Prospective Study of Dietary Calcium and Other Nutrients and the Risk of Symptomatic Kidney Stones | NEJM

Magnesium and Kidney Health – More on the ‘Forgotten Electrolyte’ | American Journal of Nephrology | Karger Publishers

دکتر صدف حدادیان
دکتر صدف عبدیان

من صدف عبدیان فارغ التحصیل داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هستم. در طول تحصیلم چندین مقاله ی ISI در زمینه‌ی اثرات داروهای گیاهی بر روی بیماری عصبی چاپ کردم و هم اکنون در شرکت سمانیک برای ادامه‌ی تحقیقاتم مشغول هستم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +