شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

اثر مثبت منیزیم و پتاسیم بر کاهش عوارض سیکلوسپورین A

دسته بندی :فشار خون, کلیه و مجاری ادراری ۱۵ آبان ۱۴۰۲ دکتر حسین علیپور 1111 مشاهده
اثر مثبت منیزیم و پتاسیم بر بهبود فشار خون بالا و سمیت کلیوی ناشی از مصرف داروی سیکلوسپورین A

در این مقاله به بررسی اثر مثبت منیزیم و پتاسیم بر کاهش عوارض سیکلوسپورین A می‌پردازیم. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مصرف مکمل منیزیم و پتاسیم اثرات مثبت متعددی بر سلامت انسان دارد.

 

اثر مثبت منیزیم و پتاسیم بر کاهش عوارض سیکلوسپورین A

بررسی‌ها نشان می‌دهند کمبود پتاسیم و منیزیم نقش مهمی در افزایش فشار خون شریانی و ظهور بیماری‌های مرتبط با آن دارد. علاوه بر این بر اساس نتایج مطالعات، افزایش دریافت منیزیم و پتاسیم باعث کاهش فشار خون و محافظت از سیستم قلبی- عروقی می‌شود.

پتاسیم به‌شکل وابسته به دوز، باعث کاهش فشار خون می‌‌شود. همچنین با ساز و کار‌های دیگری نیز باعث کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی می‌شود. منیزیم نیز باعث اتساع عروق در نقاط مختلف بدن از جمله شریان‌های قلب می‌شود.

ادعا شده است که مصرف هم‌زمان پتاسیم و منیزیم اثرگذاری بیشتری در مقایسه با مصرف فقط یکی از این مواد معدنی دارد. نتیجه‌ی یک بررسی روی مدل حیوانی نشان می‌دهد مصرف هم‌زمان پتاسیم و منیزیم از افزایش فشار خون و ضخیم شدن دیواره‌ی قلب، ناشی از مصرف نمک جلوگیری می‌کند و همچنین اثرات درمانی چندین داروی کاهنده‌ی فشار خون را بهبود می‌بخشد.

سیکلوسپورین A یکی از مهم‌ترین داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی است که برای مدیریت پیوند اعضا و در بیماری‌های خود ایمنی استفاده می‌شود. استفاده از این دارو اغلب با عوارض جانبی از جمله فشار خون بالا و سمیت کلیوی همراه است که استفاده از این ترکیب را محدود می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد فشار خون ناشی از مصرف دارو به میزان نمک دریافت شده از طریق رژیم غذایی بستگی دارد. بر این اساس مصرف بالای سدیم باعث تشدید عوارض جانبی سیکلوسپورین A می‌شود. علاوه بر این نتایج مطالعات آزمایشگاهی و بالینی نشان می‌دهند سیکلوسپورین A باعث دفع منیزیم از طریق کلیه‌ها می‌شود. همین امر در نهایت باعث افزایش فشار خون می‌شود.

علاوه بر آن‌چه گفته شد، از مهم‌ترین عواملی که باعث کاهش بقای افراد دریافت‌کننده‌ی قلب پیوندی می‌شود اتساع سریع عروق کرونری قلب است. این امر می‌تواند ناشی از اثرات سیکلوسپورین A بر سلول‌های دیواره‌ی عروق باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند پتاسیم و منیزیم می‌توانند از طریق ساز و کار‌هایی مانند کاهش فشار خون، کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش میزان التهاب باعث بهبود عوارض جانبی ناشی از مصرف سیکلوسپورین A بشوند.

در این مقاله به بررسی اثرات مثبت مصرف منیزیم و پتاسیم بر فشار خون بالا و سمیت کلیوی ناشی از مصرف سیکلوسپورین A، در مدل‌هایی حیوانی می‌پردازیم.

 

جلوگیری از آسیب و مرگ سلول‌های قلبی و کلیوی

بر اساس نتایج این پژوهش، دریافت مقادیر بالای سدیم باعث تشدید افزایش فشار خون و سمیت کلیوی ناشی از مصرف سیکلوسپورین A در مدل حیوانی می‌شود. شدت این عوارض جانبی زمانی که سدیم به مقادیر کم و متوسط مصرف شود، به مقدار قابل توجهی کمتر خواهد بود.

بررسی‌های بیشتر نشان داد مصرف این دارو در شرایط مصرف بالای سدیم، باعث کاهش قابل توجه سطح منیزیم در قلب و استخوان می‌شود. در ادامه مشخص شد مصرف طولانی مدت این دارو منجر به کاهش جریان خون کلیوی و آسیب به آن در اثر کاهش اکسیژن می‌شود.

 ذکر این نکته ضروری است که مطالعات پیشین نشان می‌دهند کاهش شدید سدیم در بدن نیز می‌تواند منجر به شدید شدن عوارض جانبی مصرف سیکلوسپورین A گردد.

افزایش مصرف منیزیم از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها، می‌تواند از کاهش سطح منیزیم در قلب و استخوان و همچنین اثرات منفی سیکلوسپورین A و سدیم بالا بر فشار خون و کلیه‌ها جلوگیری کند.

مطالعات نشان می‌دهند سیکلوسپورین A و سدیم بالا، باعث افزایش ورود کلسیم به داخل سلول‌های کلیوی و قلبی می‌شود. این افزایش می‌تواند منجر به آسیب و مرگ سلول‌ها شود. منیزیم به‌طور طبیعی باعث بسته شدن کانال‌های انتقال‌دهنده‌ی کلسیم به داخل سلول می‌شود و اثرات منفی افزایش کلسیم داخل سلولی جلوگیری می‌کند.

 

تعدیل پروفایل چربی خون

بر اساس یافته‌های این تحقیق سیکلوسپورین A در کنار مقادیر بالای سدیم در رژیم غذایی، باعث تغییر شکل ظاهری سلول‌های کلیوی می‌شود. منیزیم به تنهایی و در ترکیب با پتاسیم از تغییر شکل و آسیب به سلول‌های کلیوی در اثر مصرف این دارو و فشار خون بالا جلوگیری می‌کند.

شواهدی متعددی نشان می‌دهند که کمبود پتاسیم نقش مهمی در بیماری‌زایی فشار خون شریانی و آسیب کلیوی ناشی از فشار خون بالا دارد. بنابراین مصرف پتاسیم با کمک به کاهش فشار خون و همچنین جلوگیری از آسیب کلیوی، عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو را کاهش می‌دهد.

از دیگر مواردی که می‌تواند در بیماری‌زایی سیکلوسپورین A نقش مهمی داشته باشد، تغییر متابولیسم چربی‌ها در اثر مصرف این دارو است که منجر به آسیب دیدن عروق می‌شود. بر اساس نتایج این مطالعه منیزیم باعث کاهش غلظت کلسترول در سرم و بهبود متابولیسم لیپیدها می‌شود.

در نهایت نتایج این تحقیق نشان داد که مصرف همزمان پتاسیم و منیزیم بیش‌ترین اثرات محفاظت‌کنندگی از قلب و کلیه در برابر عوارض جانبی ناشی از مصرف سیکلوسپورین A را دارد.

 

اثر مثبت منیزیم و پتاسیم بر کاهش عوارض سیکلوسپورین A

 

اثر محافظتی بر روی قلب و کلیه

بر اساس نتایج این مطالعه درمان با سیکلوسپورین A، زمانی که سدیم دریافتی از رژیم غذایی در مقادیر کم باشد، تغییرات اندکی در قلب و کلیه ایجاد می‌کند. با این حال، مصرف این دارو در کنار یک رژیم غذایی با سدیم بالا، آسیب‌های جدی به کلیه وارد می‌شود.

نتایج این تحقیق نیز نشان داد مصرف سیکلوسپورین A در کنار سدیم بالا، منجر به بیماری‌های قلبی، سکته‌ی قلبی و آسیب به کلیه می‌شود. پتاسیم به تنهایی اثرات کمی در جلوگیری از این عوارض دارد اما مصرف هم‌زمان پتاسیم و منیزیم بیشترین اثرات محافظتی را دارند.

 

اثر مثبت منیزیم و پتاسیم بر بهبود فشار خون بالا و سمیت کلیوی ناشی از مصرف داروی سیکلوسپورین A

داروی سیکلوسپورین A به منظور سرکوب سیستم ایمنی و عدم واکنش به بافتی که تازه پیوند زده شده است استفاده می‌شود تا در نهایت از رد بافت پیوندی در بدن میزبان جلوگیری کند. این دارو دارای عوارض جانبی مهمی شامل افزایش فشار خون و آسیب به کلیه‌ها می‌باشد که دریافت سدیم به مقادیر بیشتر از حد مجاز، این اثرات را تشدید می‌کند.

بررسی‌های انجام شده در مدل‌های حیوانی نشان می‌دهند که مصرف منیزیم و پتاسیم از طریق جلوگیری از افزایش فشار خون و آسیب به سلول‌های کلیوی و قلبی، از بروز این عوارض جانبی ممانعت می‌کنند. همچنین مشخص شد مصرف هم‌زمان پتاسیم و منیزیم بیش‌ترین اثرات محافظی را در برابر عوارض جانبی ناشی از مصرف سیکلوسپورین A دارد.

 

نویسنده: دکتر حسین علیپور (دکترای تخصصی نانو بیوتکنولوژی)

ویرایش: دکتر علیرضا ولی‌زاده (دکترای تخصصی نانوفناوری پزشکی)

منابع

Effects of Dietary Sodium and Magnesium on Cyclosporin A–Induced Hypertension and Nephrotoxicity in Spontaneously Hypertensive Rats

 

Dietary potassium and magnesium supplementation in cyclosporine-induced hypertension and nephrotoxicity

 

Beneficial effects of dietary magnesium and potassium on cardiac and renal morphologic features in cyclosporin A–induced damage in spontaneously hypertensive rats

دکتر علیپور
دکتر حسین علیپور

حسین علیپور هستم دکتری تخصصی نانو بیوتکنولوژی از دانشگاه تربیت مدرس که به عنوان کارشناس تحقیق، توسعه و تولید محتوا در شرکت سمانیک سلامت گستر مشغول به فعالیت هستم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +