شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

بهترین زمان مصرف قرص جینسنگ

دسته بندی :مکمل و ویتامین ۱۳ دی ۱۴۰۲ دکتر فاطمه موسوی 12501 مشاهده
بهترین زمان مصرف قرص جینسنگ

جینسنگ چیست؟

جینسنگ یک گیاه دارویی است که از قرن‌ها قبل در طب سنتی به ویژه در شرق آسیا مورد استفاده بوده است. انواع مختلفی دارد که رایج ترین آنها جینسنگ آسیایی (Panax ginseng) و آمریکایی (Panax quinquefolius) است. اعتقاد بر این است که این گیاه دارویی فواید سلامتی مختلفی از جمله افزایش انرژی، حمایت از سیستم ایمنی و عملکرد شناختی دارد. جینسنگ گیاهی است که سرشار از آنتی اکسیدان می‌باشد. تحقیقات متعدد نشان می‌دهند که این گیاه ممکن است مزایای قابل توجهی برای سلامت مغز، عملکرد سیستم ایمنی، کنترل قند خون و بسیاری موارد دیگر داشته باشد.

مکمل جینسنگ فواید متعددی برای سلامت جسمی، روانی و جنسی دارد. بهترین زمان مصرف جینسنگ قبل از غذا بوده اما در صورت سابقه ناراحتی گوارشی می‌توانید آن را با معده پر مصرف کنید. توصیه میکنم مصرف جینسنگ را به ساعات پایانی روز موکول نکنید چون ممکن است در خواب شما اختلال ایجاد شود.

فواید و کاربردهای جیسنینگ

جینسنگ فواید و کاربردهای متعددی در حوزه‌های مختلف سلامت جسمی و جنسی دارد. برخی از این فواید را در جدول زیر به طور خلاصه لیست کرده‌ام.

افزایش انرژی

✔️

کاهش قند خون

✔️

کاهش کلسترول خون

✔️

کاهش اضطراب

✔️

بهبود اختلال نعوظ

✔️

تقویت سیستم ایمنی

✔️

افزایش میل جنسی

✔️

افزایش تعداد اسپرم

✔️

کاهش خطر ابتلا به سرطان

✔️

بهبود عملکرد مغزی

✔️

پیشگیری از سرماخوردگی

✔️

کاهش خستگی

✔️

جینسنگ

روش‌های مصرف جینسنگ

روش‌های مختلفی برای استفاده از این گیاه پرکاربرد وجود دارد. بهترین راه برای مصرف جینسنگ به ترجیحات شخصی و اهداف سلامتی بستگی دارد.

ریشه جینسنگ را میتوان به روش‌های مختلفی مصرف کرد. می‌توانید آن را به صورت خام مصرف کنید یا می‌توانید آن را کمی بخارپز کنید تا نرم شود. همچنین میتوان آن را در آب جوش دم کرد و چای درست کرد. برای این کار کافی است آب داغ را به ریشه جینسنگ تازه برش داده شده اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه دم بکشد. جینسنگ را می توان طی آشپزی به غذاهای مختلف مانند سوپ نیز اضافه کرد.

علاوه بر این، عصاره جینسنگ در مکمل‌های مختلفی به اشکال پودر، قرص، کپسول و … وجود دارد. دوز جینسنگ در مکمل‌ها به صورتی تنظیم شده است تا بهترین کارایی را در کنار کمترین عوارض جانبی ارائه دهد؛ بنابراین توصیه میکنم به جای استفاده از گیاه جینسنگ ، از مکمل‌های حاوی جینسنگ استفاده کنید.

همانطور که گفتم جینسنگ در اشکال مختلف موجود است، از جمله:

  • کپسول یا قرص: به راحتی با دوزهای دقیق در یک برنامه روزانه گنجانده میشود.
  • پودر: مزیت پودرهای جینسنگ این است که میتوان آن را با اسموتی یا نوشیدنی‌های دیگر مخلوط کرده و مصرف نمود.

خرید

بهترین زمان مصرف جینسنگ

زمان بهینه برای مصرف جینسنگ میتواند بر اساس ترجیحات فردی و اهداف سلامتی متفاوت باشد. برخی از افراد مصرف آن را در صبح برای افزایش انرژی ترجیح می دهند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند که آن را بعد از ظهر برای مبارزه با خستگی مصرف کنند.

به طور کلی توصیه میکنم این مکمل را دو ساعت قبل یا بعد از غذا مصرف کنید، اما اگر با مصرف این مکمل دچار ناراحتی گوارشی یا درد معده  می‌شوید بهتر است که آن را با غذا مصرف کنید.

از طرف دیگر از آنجایی که جینسنگ ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در خواب شود، توصیه میکنم که آن را نزدیک زمان خواب مصرف نکنید.

بهترین دوز مصرف جینسنگ

دوز مناسب روزانه برای مصرف جینسنگ بسته به عواملی مانند نوع جینسنگ، علت مصرف و سلامت کلی شما می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، یک نقطه شروع مشترک برای جینسنگ Panax (جینسنگ قرمز کره‌ای) حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ میلی گرم در روز است.

به طور کلی، مصرف جینسنگ با دوز‌های روزانه ۱ تا ۲ گرم ریشه جینسنگ خام یا ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم عصاره جینسنگ پیشنهاد میشود. به دنبال یک عصاره استاندارد جینسنگ باشید که حاوی ۲ تا ۳ درصد جین سنوزید کل باشد و آن را قبل از غذا مصرف کنید تا جذب آن را افزایش داده و از فواید کامل آن بهره‌مند شوید.

توجه به این نکته اهمیت زیادی دارد که سعی کنید جینسنگ را با دوز کمتر شروع کنید و به تدریج دوز مصرفی خود را افزایش دهید و در عین حال بر نحوه واکنش بدن خود نسبت به این مکمل نظارت کنید. جینسنگ ممکن است اثرات متفاوتی روی افراد داشته باشد و دوزهای بالاتر لزوماً به معنای نتایج بهتر نیست. علاوه بر این، مشاوره با یک پزشک برای تعیین مناسب ترین دوز بر اساس شرایط سلامتی شما و هرگونه تداخل احتمالی با داروهایی که ممکن است مصرف کنید، توصیه می شود.

جینسنگ

مدت زمان مصرف جینسنگ

مدت زمان مصرف جینسنگ می‌تواند بر اساس اهداف و نیازهای سلامت فردی متفاوت باشد. به طور مثال اگر برای تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از سرماخوردگی یا آنفولانزا جینسنگ مصرف می‌کنید، می‌توانید آن را به مدت سه ماه، دو مرتبه در روز مصرف کنید.

برخی از افراد جینسنگ را برای مدت طولانی در برنامه روزانه خود قرار می دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به طور متناوب از آن استفاده کنند. نظارت بر واکنش بدن و در نظر گرفتن عواملی مانند دوز و هرگونه تداخل احتمالی با داروها ضروری است.

اگر قصد دارید از جینسنگ برای مدت طولانی استفاده کنید، توصیه می‌کنم به طور دوره ای استراحت کنید تا از مشکلات احتمالی و بروز تحمل دارویی جلوگیری کنید. علاوه بر این، مشاوره با یک پزشک می‌تواند به شما در تعیین مدت زمان و دوز مناسب برای مشاهده بهترین اثر کمک کند.

توجه کنید که جینسنگ نباید برای مدت طولانی به صورت مداوم استفاده شود؛ جینسنگ قرمز کره‌ای نباید بیش از ۳ ماه در یک زمان و به طور متوالی استفاده شود. توصیه می‌کنم در صورت تمایل به ادامه مصرف حتما یک دوره ۲ تا ۴ هفته‌ای مصرف جینسنگ را کنار گذاشته و بعد در صورت نیاز مجدد مصرف آن را از سر بگیرید.

جمع‌بندی

همانطور که در این مقاله توضیح دادم مکمل جینسنگ فواید بیشماری برای سلامتی دارد. حتما دستورالعمل های روی برچسب بسته بندی مکملی که تهیه کرده‌اید را دنبال کنید یا طبق دستور پزشک خود آن را مصرف کنید.

منابع

Korean Ginseng – Uses, Side Effects, and More

دکتر فاطمه موسوی
دکتر فاطمه موسوی

من فاطمه موسوی هستم، یک پزشک عمومی عضو بنیاد ملی نخبگان و استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران. در شرکت و وب سایت سمانیک، به صورت تخصصی، علمی و تجربی محتواهای پزشکی تولید می‌کنم. تمرکزم بر ارائه محتواهای با کیفیت به صورت علمی است و از روش‌های پژوهشی مدرن و منابع معتبر حین نوشتن محتوا استفاده می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +