شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

بهترین مکمل برای تقویت حافظه

دسته بندی :مکمل و ویتامین, تقویت حافظه, مغز و اعصاب ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ دکتر علیرضا ولی زاده 52704 مشاهده
بهترین مکمل و قرص مولتی ویتامین برای تقویت حافظه

بهترین قرص ویتامین و مولتی ویتامین برای تقویت حافظه کدام است؟ بسیاری از مکمل ها و قرص های مولتی ویتامین می توانند حافظه، انگیزه، خلاقیت، هوشیاری و عملکرد شناختی شما را تقویت کنند.درست است که متخصصان موافق هستند که رژیم غذایی سالم و سبک زندگی دو عامل مهم برای سلامت مغز هستند اما تحقیقات نشان می‌دهد که برخی مکمل‌ها می‌توانند به بهبود سلامت مغز شما کمک کنند.

در این مقاله برای شما 9 مکمل خوراکی برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز معرفی و لیست شده است. همچنین شما می توانید جهت مشاوره رایگان انتخاب بهترین مکمل، قرص و مولتی ویتامین برای تقویت حافظه با خانم دکتر فاطمه موسوی به شماره واتساپ 09912702583 ارتباط برقرار کنید.

9 مکمل برای تقویت حافظه و تمرکز

1- مکمل نوپپت (نوپتوگر)

مکمل‌، نیمه صناعی هست که می‌تواند راندمان سیستم عصبی مرکزی را از طریق مکانیسم‌های مختلف افزایش دهد. بطور معمول این مکمل‌ باعث تسهیل و افزایش سرعت انتقال پیام‌رسان‌های مغزی شده، واکنش‌های آنزیمی مغز را سرعت بخشیده و از سلول‌های مغزی در برابر استرس اکسیداتیو حفاظت می‌کند.

این نوع مکمل‌  اولین بار توسط محققان روسی سنتز و مشخصه‌یابی شد. نوپتوگر یک مکمل نوتروپیکی است که ساختاری شبیه پیراستام دارد ولی قدرت عمل آن 1000 برابر بیشتر است. ماده موثره این مکمل یک مولکول کوچک دی پپتیدی (واحد سازنده پروتئین) است که بعد از ورود به سلول‌های مغزی تبدیل به سیکلوپرولیل گلایسین شده و باعث افزایش راندمان کاری سلول‌های مغزی شده و حفاظت کننده نورون‌های مغزی است. این مکمل، میزان قدرت یادگیری، حافظه و تمرکز را افزایش می‌دهد و باعث کاهش اضطراب و استرس می شود. همچنین باعث کنترل و بهبود افسردگی‌های ملایم و خفیف هم می شود.

از نظر من بهترین قرص تقویت حافظه، مکمل نوپتوگر می باشد و حاوی 90 عدد قرص می باشد و بدون نیاز به نسخه پزشک از اکثر داروخانه ها قبل خرید است. قیمت قرص مکمل تقویت حافظه نوپتوگر چیزی در حدود 529 هزارتومان می‌باشد.

مکمل تقویت حافظه و یاداوری نوپتوگر

خرید محصول

2- مکمل منیزیم

 منیزیم یکی از فلزات فراوان بدن می‌باشد که نقش کوفاکتوری برای بیش از 200 آنزیم سیستم عصبی دارد. تحقیقات نشان داده است که کمبود منیزیم در سرم خونی با افزایش استرس اکسیداتیو بافتی رابطه دارد، بدین صورت که منیزیم باعث سرکوب استرس اکسیداتیو می‌گردد. لذا از سلول‌های عصبی در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

همچنین منزیم باعث تسهیل پیام‌رسانی در طول رشته‌های عصبی می‌شود که این امر باعث بهبود کارایی سیستم عصبی می‌گردد. نتایج آزمایش دکتر Liu در انستیتو MIT نشان داد که افزایش میزان منیزیم در مغز منجر به افزایش قابل توجه قدرت حافظه در موش‌های جوان و مسن شد.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که منیزیم حافظه و توانایی یادگیری شما را بهبود می‌بخشد. مهمتر از آن، زمانی که کمبود منیزیم در مغز وجود داشته باشد، حافظه و توانایی یادگیری شما به میزان قابل توجهی مختل می‌شود.

مکملهای مختلف منیزیم در بازار دارویی وجود دارند که منیزیم سیترات ملح مطلوب با جذب بالای 90 درصد می باشد که در بازار دارویی ایران هم با اسم تجاری بیومگنلیت ارائه می شود.

مکمل غذایی بیومگنلیت منیزیم سیترات

خرید محصول

3- مکمل جینسنگ

جینسنگ یک گیاه دارویی با تاریخچه دارویی بیش از هزار سال می‌باشد که متعلق به طب سنتی شرق می‌باشد. این گیاه بومی شرق آسیا به ویژه کشورهای کره جنوبی و شمالی، چین، تایلند، ویتنام و غیره می‌باشد. جینسنگ دارای خواص درمانی بیشماری از قبیل افزایش استقامت و قوای بدنی، افزایش قوای جنسی در آقایان و خانم‌ها، برطرف کننده مشکلات جنسی آقایان، برطرف کننده خستگی مزمن در بیماران مبتلا به MS و همچنین افزایش حافظه و تمرکز می‌باشد.

تحقیقات نشان داده است که مصرف جینسنگ موجب افزایش سرعت انجام وظایف حافظه و افزایش دقت وظایف توجه است.  در آزمایش دیگر نشان داده شد که مصرف 400 میلی‌گرم جینسنگ باعث افزایش قابل ملاحظه در کیفیت حافظه (Quality of Memory) و فاکتورهای حافظه ثانویه (Secondary Memory) مرتبط شد.

جینسنگ

خرید محصول

4- ویتامین‌ها

ویتامین‌ها مواد و مولکولهایی هستند که نقش‌های مختلفی در فرآیندهای مختلف بدن بازی می‌کنند. ویتامین‌های گروه ب، مانند ویتامین B1، B2، B3، B6، B7، B9 و B12 نشان داده شده است که در میزان یادگیری، تمرکز و قدرت یادآوری نقش مستقیم و غیر مستقیمی دارند. این ویتامین‌ها دارای نقش کوفاکتوری برای برخی از آنزیم‌های سلولهای مغزی دارند. لذا کمبود یا فقر آنها باعث کاهش راندمان واکنش‌های آنزیمی و متقاعب آن کاهش کارایی سلول‌های مغزی می‌شود.

تیامین (B1)، یک کوآنزیم در کاتابولیسم قندها و اسیدهای آمینه، یک عامل مشترک ضروری در سنتز اسیدهای چرب، انتقال دهنده‌های عصبی و سایر ترکیبات زیست فعال ضروری برای عملکرد مغز است. مدل‌های پیش بالینی نشان می‌دهد که کمبود ویتامین B1 (تیامین) منجر به نقص حافظه می‌شود.

ریبوفلاوین (B2) حاوی دو فلاووپروتئین است که در متابولیسم اسیدهای چرب ضروری در لیپیدهای مغز نقش دارند. نیاسین (B3)، اسید پانتوتنیک (B5) و بیوتین (B7)، متابولیسم اکسیداتیو را تضمین می‌کنند و به ساختار و عملکرد سلول‌های مغز کمک می‌کنند. در حالی که این پنج ویتامین B هیچ ارتباط مستقیمی با حافظه ندارند، اما برای عملکرد مغز ضروری هستند.

بهترین قرص ویتامین برای تقویت حافظه در ویتامین B کمپلکس B6، B9 و B12 هستند. همه آنها عواملی در متابولیسم هموسیستئین هستند که عملکرد شناختی مغز از جمله حافظه را تقویت می‌کنند.

ویتامین‌های A و E مشتقی از توکوفرول و توکوترینول است که آنتی اکسیدان‌های محلول در چربی هستند که می‌توانند از سد خونی مغز عبور کرده و اثرات آنتی اکسیدانی را در غشای سلولی مغز اعمال کنند. به عنوان آنتی اکسیدان، آنها به کاهش و جلوگیری از استرس اکسیداتیو و همچنین پیشرفت زوال عقل کمک می‌کنند.

اکر دانش آموز، کنکوری و یا دانشجو هستید و قصد دارید که هنگام درس خواندن عملکرد مغز شما افزایش یابد، پیشنهاد می کنیم که مقاله تخصصی بهترین مولتی ویتامین برای کنکوری ها را به صورت کامل مطالعه کنید.

ویتامین ب کمپلکس

5- گیاه داروئی بادرنجبویه (ملیس)

گیاه بادرنجبویه با نام علمی Mellisa officinalis، دارای اثر محافظت کننده سلول‌های عصبی، افزایش دهنده قدرت حافظه و تمرکز و همچنین آرامش بخش اعصاب می‌باشد. این گیاه در ایران نیز می‌روید و کاربردهای زیادی در طب سنتی کشورمان نیز دارد که هم اکنون بصورت مکمل‌ عصاره بادرنجبویه در بازار دارویی کشور موجود است.

تحقیقات گذشته نشان داده است که عصاره بادرنجبویه با مهار فعالیت آنزیم استیل کولین استراز و افزایش سطح استیل کولین در هیپوکمپ مغز، تحریک گیرنده نیکوتینی، فعال‌سازی آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی و کاهش پراکسیداسیون لیپیدی باعث بهبود حافظه می‌گردد.

6- چای سبز

چای سبز، بومی چین و هند، از برگ بوته گیاه Camellia sinensis تولید می‌شود. برخلاف سایر چای‌ها، چای سبز از برگ‌های اکسید نشده تهیه می‌شود. این حداقل فرآوری چای به این معنی است که سرشار از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند از سلول‌های عصبی در برابر استرس اکسیداتیو محافظت ‌کند. پلی فنول‌های موجود در عصاره چای سبز دارای خواص درمانی مختلفی است.

همچنین نتایج تحقیقات گذشته نشان داد که مصرف عصاره چای سبز باعث ارتباط بین لوبول جداری فوقانی سمت راست (right superior parietal lobule) و قشر پیشانی (frontal cortex) مغز می‌گردد که راندمان کاری مغزی را افزایش می‌دهد.

7- جینکو بیلوبا

جینکوبیلوبا (کُهَن‌دار یا گینکو)، درختی بزرگ با برگ‌های بادبزنی شکل است که بومی کشور چین می‌باشد. عصاره این گیاه با داشتن پلی فنول‌های مختلف دارای اثرات دارویی مختلفی علی‌الخصوص بر روی افزایش میزان حافظه و تمرکز می‌باشد. در افراد مسن مصرف این گیاه باعث جلوگیری از زوال عقل می‌شود. اثرات تقویت حافظه و افزایش تمرکز این گیاه ثابت شده است ولی در نوجوانان آزمایشات اثبات شده‌ای وجود ندارد.

تحقیقات آزمایشگاهی نشان داد که مصرف طولانی مدت عصاره جینکوبیلوبا می‌تواند حافظه فضایی و برانگیختگی را همراه با تغییرات قابل توجهی در محتوا و متابولیسم مونوآمین‌ها در چندین ناحیه مغز بهبود بخشد.

مطالعه کنونی مشاهدات قبلی را در مورد بهبود کمی عملکرد حافظه پس از 120 میلی‌گرم عصاره جینکوبیلوبا تأیید کرد. حداقل 4 تا 6 هفته مورد نیاز است تا بتوان یک اثر مشخص را انتظار داشت.

8- کورکومین (زردچوبه)

کورکومین، ماده فعال زردچوبه، نشان داده شده‌است که از سد خونی مغزی عبور می‌کند، به این معنی که می‌تواند مستقیما وارد مغز شود و برای سلول‌های آنجا مفید باشد.

این یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی قوی است که با مزایای مغز زیر مرتبط است:

ممکن است برای حافظه مفید باشد. کورکومین ممکن است به بهبود حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر کمک کند. همچنین ممکن است به پاک کردن پلاک‌های آمیلوئیدی که از مشخصه‌های این بیماری هستند کمک کند.

افسردگی را کاهش می‌دهد. کورکومین باعث افزایش سروتونین و دوپامین می‌شود که هر دو باعث بهبود خلق وخو می‌شوند. یک بررسی نشان داد که کورکومین می‌تواند علائم افسردگی و اضطراب را هنگامی که در کنار درمان‌های استاندارد در افراد مبتلا به افسردگی استفاده می‌شود، بهبود بخشد.

به رشد سلول‌های جدید مغز کمک می‌کند. کورکومین فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز، نوعی هورمون رشد که به رشد سلول‌های مغز کمک می‌کند؛ را تقویت می‌کند و ممکن است بتواند به تاخیر افتادن زوال ذهنی مرتبط با سن کمک کند؛ هرچند تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

9- کافئین Caffeine

اگر قهوه نقطه برجسته صبح شما باشد، خوشحال خواهید شد که بشنوید که برای شما خوب است. دو جزء اصلی قهوه – کافئین و آنتی اکسیدان‌ها – می‌توانند به سلامت مغز کمک کنند. کافئین موجود در قهوه تعدادی اثرات مثبت بر مغز دارد، از جمله:

افزایش هوشیاری: کافئین با مسدود کردن آدنوزین، یک پیام رسان شیمیایی که باعث خواب آلودگی شما می‌شود، مغز شما را هوشیار نگه می‌دارد.

خلق و خوی بهبود یافته: کافئین همچنین ممکن است برخی از انتقال‌دهنده‌های عصبی “احساس خوب” شما را تقویت کند، مانند عملکردی که دوپامین برشما دارد.

افزایش تمرکز: یک مطالعه نشان داد که مصرف کافئین منجر به بهبود کوتاه‌مدت توجه و هوشیاری در شرکت‌کنندگانی شد که تست شناختی را تکمیل کردند.

نوشیدن قهوه در درازمدت نیز با کاهش خطر بیماری های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر مرتبط است. بیشترین کاهش خطر در بزرگسالانی مشاهده شد که روزانه 3 تا 4 فنجان فنجان مصرف می‌کردند.

علاوه بر موارد ذکر شده، بلوبری، بروکلی، تخم مرغ، شکلات تلخ و آجیل‌ها عوامل دیگری هستند که می‌توانید برای تقویت حافظه از آن‌ها در کنار ویتامین ها و مکمل‌های ذکر شده استفاده کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله مکمل‌هایی که ممکن است باعث افزایش راندمان مغزی شود را با هم مرور کردیم. بعضی از این مکمل‌ها مانند نوپتوگر بصورت تخصصی برای این منظور فرموله شده‌اند و دارای اثر بسیار قوی‌تری است، و بعضی از این مکمل‌ها بصورت از طبیعت گرفته شده است (جینسنگ، بادرنجبویه، چای سبز و جینگوبیلوبا) که یکی از چند اثر درمانی آن‌ها افزایش راندمان مغزی است. طبیعتاً اثر درمانی این مکمل‌ها ضعیف‌تر از مکمل‌های تخصصی مانند نوپتوگر است. مکمل‌هایی دیگری نیز وجود دارد مانند مکمل منیزیم و ویتامین‌های گروه ب که به علت دخیل بودن در کار آنزیم‌های سلول‌های عصبی، باعث افزایش راندمان فرایندهای فیزیکوشیمیایی شده و موجب افزایش فعالیت سلول‌های عصبی می‌شوند.

منابع:

https://uk.intelligentlabs.org/magnesium-supplement-boost-brainpower/

https://betterme.world/articles/vitamins-for-memory-loss/

Brain Vitamins: Can Vitamins Boost Memory? (healthline.com)

11 Best Foods to Boost Your Brain and Memory (healthline.com)

14 Natural Ways to Improve Your Memory (healthline.com)

Enhancement of Learning and Memory by Elevating Brain Magnesium: Neuron (cell.com)

The role of magnesium therapy in learning and memory – Magnesium in the Central Nervous System – NCBI Bookshelf (nih.gov)

دکتر علیرضا ولی زاده
دکتر علیرضا ولی زاده

علیرضا ولی‌زاده هستم دکترای تخصصی نانوفناوری پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشگر برتر کشوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. سوابق علمی و اجرایی بنده: 1- عضو ستاد ويژه توسعه فناوري نانو 2- عضو بنیاد ملی نخبگان 3- عضو مرکز استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران 4- عضو انجمن علمی نانوفناوری پزشکی ایران.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

  1. حسین گفته؛
    22:28 1401/12/12

    ممنون از مطلب مفید و کاملتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
دکتر صدف عبدیان Whatsapp chat
2 +