شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

علت عدم تمرکز حواس در بزرگسالان

دسته بندی :تقویت حافظه, مغز و اعصاب, مکمل و ویتامین ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ دکتر فاطمه موسوی 686 مشاهده
علت عدم تمرکز حواس در بزرگسالان

ناتوانی در تمرکز می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. دلایل احتمالی عدم تمرکز حواس در بزرگسالان عبارتند از کم خوابی، گرسنگی، مشکلات تغذیه‌ای، استرس یا اختلال خلقی. شرایط زمینه ای مانند ADHD، OCD یا مشکل تیروئید نیز ممکن است باعث مشکل در تمرکز شود.

ناتوانی در تمرکز ممکن است بر عملکرد در محل کار و توانایی افراد در انجام وظایف روزمره تاثیر منفی بگذارد. بزرگسالان ممکن است به دلایل مختلفی نتوانند به درستی تمرکز کنند. در ادامه به توضیح علل عدم تمرکز حواس در بزرگسالان میپردازم و سپس راهکارهایی برای بهبود تمرکز ارائه می‌دهم. با من همراه باشید.

علل عدم تمرکز حواس در بزرگسالان

1- کم خوابی

اگر افراد به اندازه کافی نخوابند یا خوابشان کیفیت لازم را نداشته باشد، ممکن است دچار عوارض کمبود خواب شوند. این عوارض عبارتند از :

  • مشکل در تمرکز
  • مشکل در یادگیری
  • تحریک پذیری
  • خستگی مفرط

2- گرسنگی

مغز شما برای کار کردن به سوخت نیاز دارد. وقتی قند خون شما پایین می آید، تمرکز کردن سخت‌تر می‌شود.

3- رژیم غذایی و تغذیه

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که تغذیه می‌تواند بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد. یک رژیم غذایی نامتعادل یا کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی ممکن است بر توانایی تمرکز تاثیر منفی بگذارد. غذاهای سرشار از قند و چربی‌های اشباع شده نیز ممکن است با مشکلات تمرکز و توجه مرتبط باشد.

برخی غذاها می‌توانند به افزایش تمرکز کمک کنند، مانند:

  • میوه‌ها و سبزیجات
  • غذاهای با شاخص گلیسمی پایین
  • آمینواسیدها
  • چربی‌های غیر اشباع
  • اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳
  • ویتامین‌های B1، B6، B12 و B9
  • ویتامین D
  • کولین
  • آهن
  • ید
  • آنتی اکسیدان‌ها از جمله روی، سلنیوم، لوتئین و ویتامین‌های C، E و A
  • مصرف آب کافی

4- اضطراب

اضطراب می‌تواند تمرکز و فعالیت‌های روزمره مانند عملکرد در محل کار یا جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. اختلال اضطراب فراگیر (GAD) یک احساس مکرر یا مداوم اضطراب است که می تواند باعث موارد زیر شود:

  • مشکل در تمرکز
  • احساس بی قراری
  • به راحتی خسته شدن

5- فشار روانی

فشار کاری و روانی بیش از حد توان فرد، ممکن است تمرکز و تصمیم‌ گیری را برای وی مشکل کند. سایر عوارض ناشی از افزایش فشار بر روی فرد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس عصبانیت، غمگینی یا ترس
  • تغییرات در اشتها
  • تغییرات در انرژی و علایق
  • مشکلات خواب
  • مسائل فیزیکی مانند درد
  • روی آوردن به سوء مصرف مواد

6- افسردگی

افسردگی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در تمرکز، تفکر و تصمیم گیری شود. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس غمگینی به طور مداوم
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که زمانی لذت بخش بود.
  • تغییرات در اشتها
  • مشکلات خواب
  • خستگی یا کاهش انرژی

7- اختلال وسواس اجباری (OCD)

این اختلال باعث ایجاد افکار وسواسی می‌شود که ممکن است تمرکز افراد را دشوار کند. فرد مبتلا همچنین ممکن است احساس کند که مجبور است برای جلوگیری از اتفاقات بد، اجبارهای خاصی را انجام دهند. این اجبارها ممکن است حواس فرد را از کاری که قرار است انجام دهد منحرف کند و تمرکز وی را بهم بریزد.

8- عوارض جانبی داروها

برخی از داروها ممکن است بر عملکرد شناختی از جمله حافظه و تمرکز تاثیر منفی بگذارند. این داروها شامل موارد زیر هستند:

  • برخی از داروهای ضد افسردگی
  • استاتین‌ها (داروهای کاهنده چربی خون)
  • داروهای ضد درد از دسته مخدرها
  • کورتیکواستروئیدها
  • بنزودیازپین‌ها
  • آنتی کولینرژیک‌ها
  • داروهای شیمی درمانی

9- مشکلات تیروئید

اختلال در هورمون‌های تیروئیدی ممکن است باعث مشکل در تمرکز، از دست دادن حافظه و اختلال در هوش شود.

10- سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن می‌تواند باعث مشکلات تفکر و تمرکز، خستگی شدید و درد جسمی شود.

11- زوال عقل

زیرمجموعه‌های مختلف زوال عقل (دمانس) می‌توانند باعث از بین رفتن تمرکز و حافظه شده و زمان انجام کارها را افزایش دهد.

12- انجام چند کار در یک زمان

کار بر روی یک گزارش در حین پاسخ دادن به ایمیل‌ها و گوش دادن به تماس کنفرانسی ممکن است به نظر صرفه جویی در زمان باشد. اما این کار می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. مغز ما برای کنترل یک چیز در یک زمان تنظیم شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که انجام چند وظیفه در یک زمان باعث می شود کارایی و تمرکز کمتری داشته باشید و احتمال اشتباه را افزایش می‌دهد.

13- ابتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)

علائم ADHD در بزرگسالان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در تمرکز و توجه
  • بی‌قراری
  • رفتار تکانشی یا عدم کنترل خود
  • مشکل در حفظ توجه برای مدت زمان طولانی
  • راحت پرت شدن حواس
  • فراموشکار بودن در کارهای روزمره

راهکارهایی برای بهبود تمرکز

عدم توانایی در تمرکز ممکن است یک حالت موقتی باشد. افراد ممکن است بتوانند با استراتژی‌ها و تغییرات سبک زندگی آن را حل کنند. برخی از روش‌هایی که ممکن است به بهبود تمرکز کمک کند، عبارتند از:

  • خواب کافی: بزرگسالان بالای ۱۸ سال لازم است که در طول شبانه روز به میزان ۷ الی ۸ ساعت بخوابند.
  • پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی: مصرف یک رژیم غذایی شامل مصرف بیشتر غذاهای با شاخص گلایسمی پایین، میوه‌ها و سبزیجات مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای، ممکن است به بهبود تمرکز کمک کند.
  • مصرف آب به میزان کافی: مهم است که هیدراته بمانید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید، زیرا کم آبی می‌تواند باعث اختلال در تمرکز شود.
  • فعالیت بدنی: در صورت امکان، بهتر است افراد هر روز ورزش با شدت متوسط تا بالا داشته باشند که برای سلامت مغز مفید است.
  • مدیریت استرس: استرس مداوم می‌تواند بر سلامت روحی و جسمی فرد تاثیر منفی بگذارد. افراد می‌توانند اقدامات خاصی در سبک زندگی برای کمک به مدیریت استرس انجام دهند.

راهکارهای بهبود تمرکز

برخی از این راهکارها عبارتند از:

  • تمرکز بر یک کار در یک زمان به جای چند وظیفه
  • فاصله گرفتن از تکنولوژی
  • حین کار هر ۳۰ دقیقه استراحت‌های کوتاه انجام دهید.
  • نوشتن اهداف و پیگیری پیشرفت
  • حذف عوامل حواس پرتی، مانند به هم ریختگی یا سر و صدای اضافی
  • مصرف مکمل نوپتوگر: جز اصلی قرص نوپتوگر یعنی نوپپت، تقویت کننده و محافظت کننده از سیستم عصبی است. این مکمل برای بهبود حافظه، تمرکز و یادگیری و همچنین برای پیشگیری از آلزایمر کاربرد دارد.
    مکمل تقویت حافظه و یادگیری نوپتوگر
  • مراجعه به پزشک: اگر استراتژی‌ها و تغییرات سبک زندگی مشکلات تمرکز را حل نکرد یا علائم دیگری وجود داشت، می‌توانید برای تشخیص و درمان با پزشک مشورت کنید.

منابع

What can lower a person’s ability to concentrate?

Why Do I Waste So Much Time?
دکتر فاطمه موسوی
دکتر فاطمه موسوی

من فاطمه موسوی هستم، یک پزشک عمومی عضو بنیاد ملی نخبگان و استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران. در شرکت و وب سایت سمانیک، به صورت تخصصی، علمی و تجربی محتواهای پزشکی تولید می‌کنم. تمرکزم بر ارائه محتواهای با کیفیت به صورت علمی است و از روش‌های پژوهشی مدرن و منابع معتبر حین نوشتن محتوا استفاده می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
دکتر صدف عبدیان Whatsapp chat
2 +