شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

اثر جینسنگ بر کاهش استرس

دسته بندی :روانپزشکی, مغز و اعصاب, مکمل و ویتامین ۸ خرداد ۱۴۰۲ دکتر شهره رحیمی 1775 مشاهده
تاثیر مصرف مکمل جینسنگ بر کاهش استرس و اضطراب

جینسنگ قرمز کره‌ای می‌تواند به تثبیت سیستم عصبی و بهبود شناخت در افراد دارای استرس بالا کمک کند. در این مقاله به اثر جینسنگ بر کاهش استرس می‌پردازیم.

جینسنگ قرمز کره‌‏ای برای مدت طولانی به عنوان یک داروی طبیعی سنتی برای سلامت جسمی و روانی در شرق دور آسیا شناخته شده است. این گیاه که یکی از پرفروش‏‌ترین محصولات گیاهی است، دارای اثرات متعادل کننده، مقوی، ضد استرس و سازگاری است.

 مطالعات حیوانی و پیش بالینی اثرات تعدیل‏‌کننده عصبی، محافظت‏‌کننده عصبی و ضد‏‌التهابی را تایید کرده‌‏است که ممکن است با فعالیت ضد استرس مرتبط باشد.

 

اثر جینسنگ قرمز کره‏ای بر افراد در معرض سطوح بالای استرس

تاثیر مصرف جینسنگ قرمز کره‌ای بر کاهش استرس کاری

به طور کلی خستگی صنعتی (خستگی شغلی) هم شامل خستگی روحی و هم خستگی فیزیکی می‌شود. خستگی جسمی ساده به راحتی با استراحت برطرف می‌شود، اما استرس روحی یا خستگی پیچیده روحی و جسمی دشوارتر است. پتانسیل ایمنی ضعیف شده و در نتیجه بیماری ایجاد می‌شود.

مصرف جینسنگ قرمز می‌تواند به این نوع از خستگی کمک کند به طور مثال در مطالعه‌ای رانندگان تاکسی را به عنوان مدل شغلی مناسب برای تحقیق انتخاب شدند و دیده شد که توان افراد تحت درمان با جینسنگ قرمز به طور قابل توجهی افزایش یافت. این مطالعه نشان داد که جینسنگ قرمز بسیاری از علائم عصبی- روانی را بهبود می‌بخشد.

استرس پاسخ ارگانیسم به یک عامل استرس زا یا محرک است که منجر به حمله سیستم عصبی مرتبط شده و روی بسیاری از مسیرهای متابولیک فیزیولوژیکی تاثیر می‌گذارد. این تاثیرات می‌تواند باعث اختلالات و بیماری‌هایی مانند، آسم، دیابت، اختلالات گوارشی، فشار خون بالا، افسردگی و غیره شود.

مطالعات اخیر نشان داده است که تجربیات استرس نقش مهمی در بروز افسردگی ایفا می‌کند. انواع مختلفی از استرس وجود دارد که متابولیت‌های سیستمیکی تولید می‌کنند که به طور قابل‌توجهی با زمان تغییر می‌کنند. جینسنگ بسیاری از متابولیت‌های تغییر یافته توسط استرس را بهبود می‌بخشد و موجب کاهش استرس می‌شود. این اثر به جین سنوزیدهای جینسنگ نسبت داده می‌شود.

 

اثرات آداپتوژنیک جینسنگ قرمز کره‏‌ای

 شواهد زیستی کمی در زمینه اثرات آداپتوژن جینسنگ وجود دارد. اصطلاح آداپتوژن عاملی را نشان می‌دهد که مقاومت در برابر فشارهای جسمی، شیمیایی و زیستی را افزایش می‌دهد و باعث ایجاد نشاط عمومی از جمله توانایی جسمی و روحی برای کار می‌شود.

 در مطالعه‏‌ای شواهد زیستی حمایت کننده از اثرات آداپتوژنیک جینسنگ قرمز کره‏‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

سطوح استرس درک شده، عملکرد‌های شناختی و نشانگرهای زیستی مرتبط با استرس در افراد مبتلا به پریشانی روانی جدی مقایسه شد. گروه پرخطر به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول 6 هفته تحت درمان با جینسنگ قرمز کره‌‏ای قرار گرفت و گروه دوم دارونما مصرف کردند.

افراد شرکت داده شده در این مطالعه شامل پرستاران و آتش‌نشانان بودند که جزء مشاغل پر استرس به حساب می‏‌آید. رنج سنی افراد از 20 تا 60 سال متغیر بود. شصت و سه شرکت کننده پس از بررسی واجد شرایط بودن، درمان چهار کپسول در روز (دو بار در روز مصرف شدند) که معادل 2 گرم در روز از جینسنگ قرمز کره‌‏ای یا دارونما بود را به مدت 6 هفته دریافت کردند.

گروه کنترل نه جینسنگ و نه دارونما را دریافت نکردند. ارزیابی‏ در 6 هفته انجام شد. دو گروه تفاوت قابل توجهی در سن، جنس، سطح تحصیلات، شاخص توده بدن (BMI)، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک، ضربان قلب، مصرف الکل و وضعیت سیگار کشیدن نداشتند.

پنجاه و پنج نفر از شرکت‏‌کنندگان 6 هفته کامل درمان را تکمیل کردند. در مورد معیارهای روانشناختی تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد که می‏‌تواند به دلیل ویژگی‌های شرکت‌کنندگان در مطالعه بوده باشد یا اینکه درمان 6 هفته‌ای ممکن است به اندازه کافی طولانی نبوده باشد که اثری ایجاد کند.

 به طور خاص، تغییرات در برخی از نشانگر‌های زیستی، به ویژه سایتوکین‌های التهابی، ممکن است 8 تا 12 هفته برای آشکار شدن زمان ببرد. مطالعات بیشتری برای تعیین اثر بلند مدت جینسنگ قرمز کره‌‏ای مورد نیاز است.

ضمن آنکه، تمامی شرکت‏‌کنندگان در مطالعه حرفه‏‌ای بسیار استرس زا داشتند، بنابراین ممکن است پاسخ آن‌ها به جینسنگ با افرادی که مشاغل با استرس کمتری دارند متفاوت باشد. با وجود این محدودیت‌ها، این مطالعه شواهد زیستی را ارائه می‌کند که ممکن است با اثر انرژی بخش جینسنگ مرتبط باشد.

جینسنگ باعث کاهش سطح اپی‌نفرین می‌شود که با افزایش سطوح تری گلیسیرید همراه است. کاهش کاتکول‌آمین‏‌ها و افزایش تری‏‌گلیسیرید ممکن است به تثبیت سیستم عصبی خودمختار و غشاهای عصبی کمک کند.

 

اثر جینسنگ بر کاهش استرس

نتایج مطالعه نشان می‌دهد که جینسنگ ممکن است نقشی در سیستم عصبی خودمختار ایفا کند که با اثر انرژی بخش آن مرتبط است. اما مطالعات بیشتر برای تعیین دوز درمانی مناسب و مدت زمان مصرف جینسنگ ضروری است.

جینسنگ و کاهش استرس

خرید محصول

 

منابع:

Effect of Korean red ginseng in individuals exposed to high-stress levels: a 6-week, double-blind, randomized, placebo-controlled trial

 

    Effects of Four Panax Ginseng Components in Rats Metabonomics Approach to Comparing the Anti-stress


Proof of the Mysterious Efficacy of Ginseng: Basic and Clinical Trials: Clinical Effects of Medical Ginseng, Korean Red Ginseng: Specifically, Its Anti-stress Action for Prevention of Disease

دکتر شهره رحیمی

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
خانم شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +