شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

آیا می‌دانستید مصرف متفورمین باعث کم خونی می‌گردد؟

دسته بندی :دیابت ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ دکتر علیرضا ولی زاده 13785 مشاهده
کم خونی

متفورمین یکی از داروهای بسیار پرکاربرد برای کاهش قندخون در بیماران دیابتی می‌باشد. این داروی به شکل قرص فرموله شده است که دارای انواع مختلفی است. متفورمین علاوه بر کاهش میزان ساخت گلوکز توسط کبد و کاهش میزان سرمی آن، باعث افزایش حساسیت به انسولین شده و برداشت گلوکز را از سرم افزایش می‌دهد. این دارو دارای تاییدیه FDA می‌باشد.

علی رغم استفاده گسترده از این دارو، تحقیقات نشان داده است که متفورمین از جذب ویتامین B12 در روده جلوگیری می‌کند. ویتامین B12 از مهمترین ویتامین‌های مورد نیاز برای حیات موجودات زنده است که در امر بلوغ گلبولهای قرمز در مغز استخوان نقش بسیار با اهمیتی دارد.

در یک تحقیق 5 ساله بالینی بر روی 3234 بیمار دیابتی مشخص گردید که میزان ویتامین B12 در نمونه بافتی بیماران مصرف کننده متفورمین در قیاس با گروه کنترل کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. این تحقیق نشان داد که استفاده طولانی مدت از متفورمین با کمبود ویتامین B12 و کم خونی همراه بود.

همچنین در یک مقاله‌ای که در سال 2019 چاپ شده است نتایج آزمایش قبلی تایید گردید. در این تحقیق مصرف متفورمین بر روی میزان سرمی ویتامین B12 بر روی 1111 بیمار دیابتی بررسی گشت که نشان داد متفورمین باعث کاهش میزان ویتامین B12 بافتی و کم خونی می‌شود. بعلاوه میزان رتینوپاتی دیابتی در بیماران مصرف کننده متفورمین بطور قابل ملاحظه ای نسبت به گروه کنترل بیشتر بود.

علاوه بر کاهش جذب ویتامین B12، اسهال، حالت تهوع، گاز معده، دل درد و سوزش سردل از اثرات خفیف مصرف متفورمین می‌باشد. در موارد محدودتر بیمار ممکن است ضربان قلب آهسته، خستگی، ضعف، ضعف عضلانی، خواب آلودگی، سرگیجه، تنگی نفس و درد شدید معده را تجربه نماید. هیپوگلیسمی (قند خون پائین) و اسیدوز لاکتیکی از دیگر عوارض مصرف متفورمین می‌باشد.

 

شوگرهیل یک فرآورده طبیعی متشکل از عصاره 7 گیاه بسیار پرکاربرد و شناخته شده است که علاوه بر کاهش قند خون، از عوارض جانبی دیابت نیز جلوگیری می‌کند. میتوان با استفاده کپسولهای شوگرهیل، دوز مصرف متفورمین را کاهش داد تا اثرات جانبی آن کم شود.

دکتر علیرضا ولی زاده
دکتر علیرضا ولی زاده

علیرضا ولی‌زاده هستم دکترای تخصصی نانوفناوری پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشگر برتر کشوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. سوابق علمی و اجرایی بنده: 1- عضو ستاد ويژه توسعه فناوري نانو 2- عضو بنیاد ملی نخبگان 3- عضو مرکز استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران 4- عضو انجمن علمی نانوفناوری پزشکی ایران.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +