شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

بهترین روش‌های دارویی و خانگی درمان حساسیت (آلرژی)

دسته بندی :آلرژی ۲ آبان ۱۴۰۲ دکتر فاطمه موسوی 1902 مشاهده

آلرژی چیست و چه علائمی دارد؟

هنگامی که سیستم ایمنی بدن، چیزی که در واقع زیان‌آور نیست را به اشتباه مضر و تهدید کننده تلقی می‌کند و به آن واکنش بیش از حد نشان می‌دهد، شما یک واکنش آلرژیک را تجربه می‌کنید.

برخی از بزرگ‌ترین عوامل ایجاد واکنش‌های آلرژیک (که آلرژن نامیده می‌شوند) عبارتند از:

  • گرده گیاهان
  • گرد و غبار
  • شوره حیوانات خانگی
  • هاگ‌های کپک
  • نیش حشرات
  • برخی غذا
  • برخی داروها

آلرژی می‌تواند علائم مختلفی ایجاد کند از جمله:

  • عطسه
  • آبریزش بینی
  • خارش
  • بثورات پوستی
  • تورم
  • تنگی نفس

پزشکان معمولاً واکنش‌های آلرژیک را با روش‌های مختلفی کنترل می‌کنند که اغلب شامل داروها و واکسن‌های آلرژی است. با این حال، درمان‌های طبیعی و خانگی برای آلرژی وجود دارد که ممکن است بتوانند در کنترل آلرژی به شما کمک کنند.

در نظر داشته باشید که بهترین درمان طبیعی برای آلرژی، اجتناب از ماده آلرژی‌زا است. شما باید از قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها اجتناب کنید. به عنوان مثال، اگر واکنش آلرژیک به یک داروی خاص داشته‌اید، به پزشک خود در مورد آلرژی خود اطلاع دهید تا داروی دیگری برای شما تجویز کند. اما اجتناب از برخی آلرژن‌ها مثل گرده گیاهان ممکن است دشوار باشد. در این صورت، چاره‌ای جز در نظر گرفتن یک درمان خانگی یا دارویی برای مقابله با نتایج قرار گرفتن در معرض آن آلرژن وجود ندارد.

در این مقاله به بررسی بهترین روش‌های دارویی و خانگی درمان حساسیت (آلرژی) می پردازیم.

آلرژی

درمان‌های خانگی برای آلرژی

1- شستشوی بینی با آب نمک

مطالعات نشان داده‌اند که شستشوی بینی با آب نمک اثرات مفیدی برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به رینیت آلرژیک دارد و احتمالا این اثر ناشی از کاهش میزان ماده آلرژی زای موجود در مجرای بینی از طریق شست و شو می‌باشد.

2- فیلترهای هوا

استفاده از فیلتر هوا را در محیط‌های داخلی و سربسته در نظر بگیرید. این فیلترها با به دام انداختن آلرژن‌های موجود در هوا مانند گرده، گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی، میزان آنها را در خانه شما کاهش می‌دهند.

3- بروملین

بروملین آنزیمی است که در پاپایا و آناناس یافت می‌شود. ‌برخی مطالعات نشان داده‌اند که این ماده از طریق کاهش التهاب و تورم در بهبود تنفس موثر است.

4- طب سوزنی

در سال ۲۰۱۵ در یک مرور سیستماتیک با بررسی ۱۳ مطالعه این نتیجه حاصل شد که طب سوزنی نتایج مثبتی برای رینیت آلرژیک فصلی و دائمی دارد.

5- پروبیوتیک‌ها

بررسی ۲۳ مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که مصرف پروبیوتیک‌ها ممکن است به بهبود علائم رینیت آلرژیک کمک کنند.

6- عسل

اگرچه هیچ مدرک علمی برای اثبات آن وجود ندارد، یک تئوری وجود دارد که بیان می‌کند با مصرف عسل محلی یک منطقه می‌توانید واکنش آلرژیک خود را به مرور زمان نسبت به گرده‌هایی که زنبورها در آن منطقه جمع می‌کنند تا عسل خود را تولید کنند، کاهش دهید.

7- دستگاه‌های تهویه هوا و رطوبت گیر

با از بین بردن رطوبت هوا بوسیله این دستگاه‌ها می‌توانید رشد کپک‌ها را که می‌توانند به عنوان آلرژن عمل کنند محدود کنید‌.

8- اسپیرولینا

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که مصرف اسپیرولینا – یک نوع جلبک سبز آبی – اثرات محافظتی ضد آلرژیک در برابر رینیت آلرژیک دارد.

9- گزنه

برخی مطالعات استفاده از گزنه را به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی برای کمک به درمان آلرژی پیشنهاد می‌کنند.

10- کوئرستین

این ماده می‌واند آزاد شدن هیستامین‌ها را تثبیت کرده و به کنترل علائم آلرژی کمک می‌کند. به طور طبیعی در کلم بروکلی، گل کلم، چای سبز و مرکبات یافت می‌شود.

11- ویتامین C

برخی مطالعات مصرف روزانه ۲۰۰۰ میلی گرم ویتامین C را برای کاهش سطح هیستامین در مبتلایان به آلرژی توصیه می‌کنند.

12- نعناع

برخی مطالعات نشان داده‌اند که استنشاق یا استفاده موضعی از اسنشیال اویل (روغن) نعناع، اثر ضد التهابی دارد و می‌تواند علائم آسم و رینیت آلرژیک را کاهش دهد.

13- اکالیپتوس

برخی افراد معتقدند روغن اکالیپتوس به عنوان یک عامل آنتی میکروبیال در بهبود آلرژی نقش داشته و می‌تواند در طول فصل هایی که آلرژی رایج‌تر است استفاده شود.

14- کندر

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داده است که روغن کندر ممکن است به بهبود رینیت آلرژیک کمک کند. می‌توانید آن را در روغن حامل رقیق کرده و پشت گوش خود بمالید یا با اسپری کردن آن در هوا از مزایای آن استفاده کنید.

توجه: از روش‌های خانگی برای درمان واکنش‌های آلرژیک شدید یا آنافیلاکسی استفاده نکنید و فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

آلرژی

درمان‌های دارویی برای آلرژی

به طور کلی، تا کنون درمان قطعی برای آلرژی یافت نشده است اما انواع مختلفی از داروها وجود دارد که برای کمک به کاهش و بهبود علائم آزاردهنده آلرژی مانند احتقان و آبریزش بینی کاربرد دارند. این داروها شامل آنتی هیستامین‌ها، ضد احتقان‌ها، کورتیکواستروئیدها و … هستند. ایمونوتراپی به شکل واکسن‌های آلرژی یا قرص‌های زیر زبانی خاص که به تدریج توانایی شما را در تحمل آلرژن‌ها افزایش می‌دهد نیز از روش‌های درمانی آلرژی به شمار می‌آید. در ادامه به معرفی سه دسته دارویی اصلی که برای بهبود علائم آلرژی کاربرد دارد می‌پردازیم.

1- آنتی‌هیستامین‌ها

آنتی‌هیستامین‌ها سال هاست که برای درمان علائم آلرژی استفاده می‌شود و به اشکال مختلف قرص، شربت، آمپول، اسپری‌بینی یا قطره چشم موجود هستند. هنگامی که شما در معرض یک آلرژن قرار می‌گیرید، سلول‌های سیستم ایمنی به نام ماست سل‌ها ماده‌ای به نام هیستامین آزاد می‌کنند که به گیرنده‌های رگ‌های خونی متصل می‌شود و باعث متسع شدن آنها می‌شود. هیستامین همچنین به گیرنده‌های دیگر متصل می‌شود و باعث قرمزی، تورم، خارش و افزایش ترشحات می‌شود. آنتی هیستامین‌ها با مسدود کردن هیستامین و جلوگیری از اتصال آن به گیرنده‌ها از بروز این علائم جلوگیری می‌کنند. برخی از پرکاربردترین آنتی‌هیستامین‌ها عبارتند از: سیتریزین، فکسوفنادین، لواراتادین، دیفن هیدرامین، کلرفنیرامین و کتوتیفن

2- داروهای ضد احتقان

این داروها احتقان را تسکین می‌دهند و اغلب همراه با آنتی‌هیستامین‌ها برای آلرژی تجویز می‌شوند و به صورت اسپری بینی، قطره‌های چشمی، شربت و قرص عرضه می‌شوند. در طی یک واکنش آلرژیک، بافت‌های بینی ممکن است در پاسخ به تماس با آلرژن متورم شوند. این تورم باعث ایجاد ترشحات می‌شود. رگ‌های خونی در چشم نیز می‌توانند متورم شوند و باعث قرمزی شوند. ضد احتقان‌ها با کوچک کردن بافت‌های متورم بینی و عروق خونی، باعث کاهش احتقان، انسداد و ترشحات بینی و کاهش قرمزی چشم می‌شوند. برخی از پرکاربردترین داروهای ضد احتقان عبارتند از: سودوافدرین، فنیل افرین ، اکسی متازولین

3- کورتیکواستروئید

این داروها می‌توانند التهاب مرتبط با آلرژی را کاهش دهند و موجب بهبود گرفتگی بینی، عطسه و خارش و آبریزش بینی ناشی از آلرژی‌های تنفسی شوند. آنها همچنین می‌توانند التهاب و تورم ناشی از انواع دیگر واکنش‌های آلرژیک را نیز کاهش دهند. استروئیدها داروهای بسیار موثری برای آلرژی هستند، اما باید به طور منظم و اغلب روزانه مصرف شوند تا مفید باشند؛ حتی زمانی که علائم آلرژی را احساس نمی‌کنید. علاوه بر این، ممکن است ۱ تا ۲ هفته طول بکشد تا اثر کامل دارو احساس شود. برخی از پرکاربردترین کورتیکواستروئید‌ها عبارتند از: بکلومتازون، فلوتیکازون، مومتازون، دگزامتازون، بتامتازون، هیدروکورتیزون

منبع:

15 Home Remedies for Allergies

دکتر فاطمه موسوی
دکتر فاطمه موسوی

من فاطمه موسوی هستم، یک پزشک عمومی عضو بنیاد ملی نخبگان و استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران. در شرکت و وب سایت سمانیک، به صورت تخصصی، علمی و تجربی محتواهای پزشکی تولید می‌کنم. تمرکزم بر ارائه محتواهای با کیفیت به صورت علمی است و از روش‌های پژوهشی مدرن و منابع معتبر حین نوشتن محتوا استفاده می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +