شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

درمان سریع گرفتگی بینی

دسته بندی :آلرژی ۹ اسفند ۱۴۰۲ دکتر فاطمه موسوی 14663 مشاهده
درمان سریع گرفتگی بینی

گرفتگی بینی (احتقان بینی) می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد مخصوص در مواقع سرماخوردگی و موجب افت کیفیت زندگی شما گردد. گرفتگی بینی زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی باعث تحریک بافت‌های داخلی بینی شود. باتوجه به اینکه در فصل سرما یعنی زمستان اکثراً دچار گرفتگی بینی می شویم، من در این مقاله به صورت کامل درمان سریع گرفتگی بینی را تشریح می کنم❤️.

این تحریک یک واکنش زنجیره‌ای التهاب، تورم و تولید مخاط را ایجاد می‌کند و جذب هوا از طریق بینی را سخت می‌کند. در صورت عدم درمان، احتقان بینی ممکن است باعث سینوزیت، پولیپ بینی یا عفونت گوش میانی شود. سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی همگی می‌توانند موجب ایجاد احتقان در بینی شوند.

در واقع چه چیزی باعث این احساس احتقان و گرفتگی می‌شود؟ هنگامی که دچار سرماخوردگی یا آلرژی می‌شوید، غشاهای پوشاننده مجرای بینی شما ملتهب و تحریک می‌شوند و شروع به تولید مخاط بیشتری می‌کنند تا هر چیزی که باعث تحریک می‌شود را خارج کنند؛ چه یک ویروس باشد و چه یک ماده آلرژی زا

احتقان بینی باعث مشکلات متعددی می‌شود از جمله:

  • مشکل در تنفس از طریق بینی
  • آبریزش بینی و خروج ماده موکوسی غلیظ از بینی
  • تنفس دهانی به دلیل گرفتگی بینی
  • مشکل در شیرخوردن نوزادان به دلیل گرفتگی بینی

گاهی اوقات، احتقان بینی اولین علامتی است که نشان می‌دهد بدن شما در حال مبارزه با یک عفونت ویروسی یا باکتریایی است. به ندرت، وجود تومور یا پولیپ در بینی ممکن است باعث ایجاد احساس احتقان در بینی شود.

صرف نظر از دلیلی که موجب گرفتگی و احتقان بینی شما شده است، راه‌های آسانی برای تسکین آن وجود دارد. در این مقاله به بررسی روش‌های خانگی و دارویی درمان گرفتگی و احتقان بینی می‌پردازیم.

1- دارو مصرف کنید

گاهی احتقان بینی می‌تواند بسیار آزار‌دهنده باشد و با روش‌های خانگی که در بالا ذکر شد بهبود نیابد. در این صورت می‌توانید از داروهای متعددی که برای بهبود احتقان بینی در داروخانه‌ها موجود است استفاده کنید. برخی از این داروها، بدون نسخه پزشک نیز به فروش می‌رسد اما برای مصرف برخی دیگر نیاز به تجویز پزشک دارید. در ادامه به معرفی چند دسته از بهترین داروها برای بهبود گرفتگی و احتقان بینی می‌پردازم.

داروهای درمان سریع گرفتگی بینی

داروهای ضد احتقان یا همان گرفتگی بینی می‌توانند به کاهش سریع تورم و کاهش درد مرتبط با التهاب مجرای بینی کمک کنند. بسیاری از داروهای ضد احتقان بدون تجویز پزشک در دسترس هستند.

داروهای گرفتگی بینی به دو شکل وجود دارند:

  • اسپری بینی: اکسی متازولین ، فنیل افرین و نفازولین
  • قرص: سودوافدرین

توجه کنید که نباید بیش از ۳ روز از اسپری‌های ضداحتقان استفاده کنید. به این علت که استفاده بیش از ۳ روز از یک داروی ضد احتقان بینی ممکن است احتقان و گرفتگی بینی شما را بدتر کند. علاوه بر این، استفاده از داروهای ضد احتقان برای افراد مبتلا به فشار خون بالا و کودکان زیر ۴ سال توصیه نمی‌شود.

آنتی‌هیستامین‌ها

اگر احتقان بینی شما ناشی از یک واکنش آلرژیک باشد، استفاده از آنتی هیستامین‌ها می‌تواند کمک کننده باشد. این داروها می‌توانند علاوه بر کاهش آبریزش بینی و عطسه، تورم مجرای بینی را کاهش دهند و به باز کردن سینوس‌ها کمک کنند.

برخی داروهای ترکیبی که حاوی ترکیب آنتی هیستامین و ضد احتقان هستند می‌توانند احتقان و تورم سینوسی ناشی از واکنش‌های آلرژیک را کاهش دهد.

باید توجه داشته باشید که برخی آنتی‌هیستامین‌ها ممکن است باعث خواب آلودگی شما شوند. اگر مطمئن نیستید که آنتی هیستامین چگونه بر شما تأثیر می‌گذارد، در زمانی که نیاز به فعالیت یا هوشیاری دارید از این دارو استفاده نکنید.

برخی از آنتی‌هیستامین‌های رایج عبارتند از: دیفن هیدرامین ،سیتریزین ،نئوتادین و فکسوفنادین

کورتیکواستروئید‌ها

اسپری بینی کورتیکواستروئیدی (کورتون) نیز می‌تواند به بهبود التهاب و رفع احتقان بینی کمک می‌کند.

از جمله این اسپری‌ها می‌توان به مومتازون اشاره کرد.

2- از دستگاه بخور استفاده کنید

استفاده از دستگاه بخور می‌تواند راهی سریع و آسان برای کاهش درد سینوسی و کمک به رفع گرفتگی بینی باشد. این دستگاه، آب را به رطوبت تبدیل می‌کند که به آرامی هوا را پر می‌کند و هوای اتاق را مرطوب می‌کند. تنفس در این هوای مرطوب می‌تواند بافت‌های تحریک شده و رگ‌های خونی متورم در بینی و سینوس‌ها را آرام کند. برخی افراد ادعا می‌کنند که هوای گرم و مرطوب می‌تواند به تخلیه بهتر مخاط احتقانی کمک کند. اگر از گرفتگی و احتقان بینی رنج می‌برید، قرار دادن یک دستگاه بخور در خانه یا محل کار ممکن است به شما کمک کند.

دستگاه بخور

3- دوش بگیرید

آیا تا به حال دچار گرفتگی بینی شده‌اید و متوجه شده‌اید که بعد از دوش آب گرم می‌توانید خیلی بهتر نفس بکشید؟ بخار حاصل از حمام آب گرم می‌تواند مخاط بینی شما را رقیق کرده و التهاب را کاهش دهد. گرفتن دوش آب گرم می‌تواند به تنفس شما کمک کند تا حداقل برای مدتی به حالت عادی بازگردد.

دوش بگیرید

4- هیدراته بمانید

نوشیدن مقدار زیادی مایعات می‌تواند به رقیق شدن مخاط در مجرای بینی و خروج ترشحات از بینی کمک کند و فشار را در سینوس‌ها کاهش دهد. فشار کمتر به معنای التهاب و تحریک کمتر است.

هیدراته بمانید

5- از اسپری سالین استفاده کنید

استفاده از اسپری سالین بینی (محلول آب نمک) می‌تواند رطوبت را در مجرای بینی شما افزایش دهد و باعث درمان سریع گرفتگی بینی شما بشود. برخی از اسپری‌های سالین حاوی داروهای ضد احتقان نیز هستند.

اسپری سالین

6- سینوس‌های خود را تخلیه کنید

سازمان غذا و دارو (FDA)، استفاده از آب مقطر یا استریل یا سرم‌های شست و شو را به جای آب لوله کشی برای شست و شوی مجرای بینی توصیه می‌کند. سرم شست و شو را از یک سورخ بینی به بالا بکشید و اجازه دهید از سوراخ دیگر بینی خارج شود.

سینوس‌های خود را تخلیه کنید

7- از کمپرس گرم استفاده کنید

استفاده از کمپرس گرم می‌تواند با باز کردن مجرای بینی به کاهش برخی از علائم احتقان بینی کمک کند. برای تهیه کمپرس گرم ابتدا یک حوله را در آب گرم خیس کنید. سپس آب حوله را فشار دهید، آن را تا کنید و روی بینی و پیشانی خود قرار دهید. گرما می‌تواند باعث تسکین درد شود و به بهبود التهاب در مجاری بینی کمک کند. هر چند وقت یکبار که لازم است می‌توانید این کار را تکرار کنید.

کمپرس گرم

8- نعناع

نعناع و ماده فعال اصلی آن، منتول، ضد احتقان‌های طبیعی هستند و به عنوان یکی از مواد اولیه در بسیاری از شربت‌های ضد سرفه کاربرد دارند. همچنین می‌توانید چای نعناع بنوشید. به این صورت که ۱ قاشق چای‌خوری نعناع خشک را در یک فنجان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. می‌توانید تا پنج فنجان در روز از این جوشانده بنوشید. باید بدانید که نعنا معجزه می کند و باعث درمان سریع گرفتگی بینی شما می شود.

نعناع

منابع:

5 Ways to Get Rid of a Stuffy Nose

Nasal Congestion

Nasal Saline Irrigation and Neti Pots

دکتر فاطمه موسوی
دکتر فاطمه موسوی

من فاطمه موسوی هستم، یک پزشک عمومی عضو بنیاد ملی نخبگان و استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران. در شرکت و وب سایت سمانیک، به صورت تخصصی، علمی و تجربی محتواهای پزشکی تولید می‌کنم. تمرکزم بر ارائه محتواهای با کیفیت به صورت علمی است و از روش‌های پژوهشی مدرن و منابع معتبر حین نوشتن محتوا استفاده می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +