شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

پروپولیس؛ ماده‌ای موثر برای درمان زگیل

دسته بندی :مکمل و ویتامین, زگیل ۲۸ آبان ۱۴۰۲ دکتر فاطمه موسوی 1677 مشاهده

طبق مطالعه‌ای که در مجله بین‌المللی پوست منتشر شد، مصرف خوراکی پروپولیس (بره موم) به مدت ۳ ماه یک درمان بسیار موثر برای زگیل است.

زگیل چیست؟

زگیل نوعی عفونت پوستی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. این ویروس می‌تواند باعث عفونت دائم در بدن شود که منجر به ایجاد زگیل‌های پوستی یا ضایعات پیش‌ سرطانی در دهان و ناحیه تناسلی می‌شود. این ویروس مسری بوده و شما می‌توانید از طریق تماس پوستی با فردی که زگیل دارد، به آن مبتلا شوید.

زگیل در واقع برجستگی‌های خشن و همرنگ پوست روی سطح پوست می‌باشد. زگیل‌ها بیشتر روی دست‌ ظاهر می‌شوند، اما می‌توانند سایر قسمت‌های بدن از جمله پا، صورت، اندام تناسلی و زانو را نیز درگیر کنند.

زگیل یک مشکل رایج است که هم بزرگسالان و هم کودکان را درگیر می‌کند. تعداد زیادی از ما حامل ویروس ایجاد کننده زگیل یعنی ویروس HPV هستیم. زگیل برای افراد مبتلا آزاردهنده و ناراحت کننده است. اغلب اوقات موجب خارش می‌شود و از نظر معیارهای زیبایی نیز خوشایند نیست.

برای از بین بردن و درمان زگیل می‌توانید از روش‌های شیمیایی استفاده کنید؛ گزینه‌های درمانی متعددی از جمله کرم‌های مبتنی بر اسید سالیسیلیک، نیتروژن مایع و حتی نوار چسب‌های مخصوص در دسترس هستند، اما درمان اختصاصی و کاملا موثر شیمیایی برای این بیماری یافت نشده‌ است. همچنین شما می‌توانید یک ماده موثر و طبیعی را برای درمان زگیل امتحان کنید؛ این ماده پروپولیس نام دارد.

پروپولیس چیست؟

آیا می‌دانستید که عسل تنها چیزی نیست که زنبورها تولید می‌کنند؟ این حشرات علاوه بر عسل، از شیره درختان سوزنی برگ یا گیاهان همیشه سبز ترکیبی به نام پروپولیس (بره موم) تولید می‌کنند.

پروپولیس یک تعدیل کننده ایمنی است که دارای خواص ضد ویروسی می‌باشد. زنبورهای عسل این ماده را از درختان جمع آوری می‌کنند و سپس آن را به کندوی خود می‌برند تا طی مراحلی آن را فرآوری کنند.

محققان بیش از ۵۰۰ ماده متنوع را در ترکیب پروپولیس شناسایی کرده‌اند. اکثر این ترکیبات اشکال پلی فنول هستند. پلی فنول‌ها در واقع آنتی اکسیدان هستند و می‌توانند با بیماری‌ها و آسیب‌های بدن مبارزه کنند. به طور خاص، پروپولیس حاوی پلی فنول‌هایی به نام فلاونوئیدها است. پروپولیس همچنین حاوی سایر ترکیبات درمانی بالقوه مانند اسیدهای آمینه، ویتامین‌های A و C و E، همچنین مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم است. سایر اجزای طبیعی موجود در آن عبارتند از گرده، موم و رزین.

پروپولیس دارای خواص ضد باکتریال، ضد ویروسی، ضد قارچی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است ؛ در نتیجه برای تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با انواع میکروارگانیسم‌های مهاجم و بیماری‌ها می‌تواند نقش موثری ایفا کند.

فلمون

آیا پروپولیس برای درمان زگیل موثر است؟

در مطالعه‌ای که در ژورنال بین‌المللی پوست منتشر شد ، تاثیر پروپولیس (بره موم) و اکیناسه (گیاه سرخارگل) در درمان زگیل مورد بررسی قرار گرفت. پروپولیس و اکیناسه، هر دو تعدیل کننده‌های سیستم ایمنی بوده و نسبتا بی‌ خطر هستند و هر دو دارای خواص ضد ویروسی نیز می‌باشند.

در این کارآزمایی سه ماهه، ۱۳۵ بیمار مبتلا به انواع مختلف زگیل، به طور تصادفی به ۳ گروه جهت دریافت پروپولیس خوراکی، اکیناسه یا دارونما تقسیم شدند.

در بيماران مبتلا به زگيل مسطح و معمولي تحت درمان با پروپولیس، به ترتيب در ۷۵٪ و ۷۳٪ بيماران بهبودي حاصل شد. این نتایج به طور قابل توجهی بهتر از نتایج مرتبط در گروه‌های تحت درمان با اکیناسه یا دارونما بود. دانشمندان همچنین ذکر کرده‌اند که اگر پروپولیس در کنار مصرف خوراکی به صورت موضعی نیز روی زگیل‌ها استفاده شود، می توان به اثربخشی نزدیک به ۱۰۰٪ دست یافت. محققان در ادامه به این نتیجه رسیدند که پروپولیس یک درمان موثر و ایمن برای زگیل‌های مسطح و معمولی است.

مطالعه‌ای دیگر نیز با هدف ارزیابی بالینی اثربخشی ارتباط بین اینترفرون و پروپولیس در درمان عفونت HPV  و زگیل تناسلی انجام شد. پنجاه و پنج زن HPV مثبت در این مطالعه شرکت کردند و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند :

  1. گروه کنترل ( گزینه های درمانی دیگر مانند لیزر، کرایوتراپی و پودوفیلین )
  2. گروه درمان ( اینترفرون + پروپولیس + اکیناسه + … )

پس از ۳ ماه، عفونت HPV همچنان در بیش از ۹۰ درصد از افراد گروه کنترل وجود داشت، در حالی که در ۷۱/۴۲ ٪ درصد از بیماران گروه درمان از بین رفته بود و نکته جالب توجه اینکه این عفونت در ۱۰۰ درصد بیماران گروه درمان پس از ۶ ماه ناپدید شد. با این حال، چون در این مطالعه پروپولیس در همراهی با سایر محصولات طبیعی و همچنین اینترفرون تجویز شد، این مسئله تشریح سهم پروپولیس به تنهایی را برای موفقیت درمان HPV دشوار می‌کند.

درمان زگیل HPV با پروپولیس

بهترین روش استفاده از پروپولیس برای درمان زگیل

در ادامه یک روش پیشنهادی که محققان برای استفاده حداکثری از فواید پروپولیس در درمان انواع زگیل ارائه کرده‌اند را باهم مرور می‌کنیم. این پروتکل بسیار ساده است. در این روش باید از محلول ۵۰ درصد پروپولیس (بر پایه الکل) استفاده کنید و روزانه این محلول را روی زگیل بزنید. هر مرتبه ۲ قطره بریزید و بلافاصله روی زگیل را با پنبه بپوشانید و برای فیکس کردن آن از چسب استفاده کنید. این کار را صبح و شب انجام دهید. اگر استفاده از بانداژ روی صورت یا سر برای شما راحت نیست می‌توانید استفاده از محلول پروپولیس موضعی را به شب محدود کنید.

همچنین پیشنهاد می‌شود در حین درمان زگیل، علاوه بر استعمال موضعی، پروپولیس را به صورت خوراکی نیز مصرف کنید و روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم  پروپولیس (به شکل کپسول) برای تقویت بیشتر سیستم ایمنی میل بفرمایید.

توجه کنید که هنگام استفاده موضعی از پروپولیس، پوست اطراف زگیل ممکن است به رنگ قهوه‌ای تیره تبدیل شود. جای نگرانی نبوده و این لک ظرف چند روز پس از توقف درمان از بین می رود. با انجام این روش تقریباً دو هفته طول میکشد تا زگیل ناپدید شود و احتمال عود و برگشت زگیل نیز بسیار پایین است.اغلب در طول درمان هیچ درد یا ناراحتی نیز احساس نمیشود.

در نهایت توجه کنید که اگر به عسل یا نیش زنبور حساسیت دارید، احتمالاً به محصولات حاوی پروپولیس نیز واکنش آلرژیک نشان خواهید داد. داشتن آلرژی به گرده نیز ممکن است خطر واکنش آلرژیک به پروپولیس را افزایش دهد.

منابع

The antiviral and immunomodulatory activities of propolis: An update and future perspectives for respiratory diseases

دکتر فاطمه موسوی
دکتر فاطمه موسوی

من فاطمه موسوی هستم، یک پزشک عمومی عضو بنیاد ملی نخبگان و استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران. در شرکت و وب سایت سمانیک، به صورت تخصصی، علمی و تجربی محتواهای پزشکی تولید می‌کنم. تمرکزم بر ارائه محتواهای با کیفیت به صورت علمی است و از روش‌های پژوهشی مدرن و منابع معتبر حین نوشتن محتوا استفاده می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +