شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

بهترین شربت خواب آور کودکان چیست؟

دسته بندی :مکمل و ویتامین, کودکان, مغز و اعصاب ۷ بهمن ۱۴۰۲ دکتر فاطمه موسوی 3788 مشاهده
بهترین شربت خواب آور کودکان چیست؟

تخمین زده می‌شود که اختلالات خواب، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از کودکان را در سنین مختلف درگیر کرده و موجب ایجاد مشکلات فراوانی در سلامت جسمی و روانی، رشد و تکامل و پیشرفت تحصیلی آن‌ها می‌شود. بسیاری از والدین برای رفع این مشکلات به داروها و مکمل‌های خواب آور روی می‌آورند. در این مقاله به معرفی چند مورد از شربت‌های خواب آور و مزایا و معایب هر یک از آن‌ها برای کودکان می‌پردازم. با من همراه باشید.

میزان خوب مورد نیاز برای کودکان در سنین مختلف

میزان خواب مورد نیاز کودکان بر اساس سن متفاوت است. در حالی که این مسئله در هر کودک تقریبا منحصر به فرد است، کارشناسان به طور کلی مقادیر زیر را توصیه می‌کنند:

گروه سنی

بازه سنی میزان توصیه شده خواب در شبانه روز

نوزادان

۰ تا ۳ ماه

۱۴ تا ۱۷ ساعت (شامل چرت زدن)

شیرخواران

۴ تا ۱۲ ماه

۱۲ تا ۱۶ ساعت (شامل چرت زدن)

کودکان نوپا

۱ تا ۲ سال

۱۱ تا ۱۴ ساعت (شامل چرت زدن)

سنین پیش از دبستان

۳ تا ۵ سال

۱۰ تا ۱۳ ساعت (شامل چرت زدن)

سنین مدرسه

۶ تا ۱۳ سال

۹ تا ۱۲ ساعت

نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ سال

۸ تا ۱۰ ساعت

اختلال خواب در کودکان منجر به ایجاد طیف وسیعی از مشکلات در سلامت جسمی، روانی و تحصیلی آنها می‌شود. رعایت اصول بهداشت خواب و مصرف دارو در صورت نیاز، می‌تواند در رفع این مشکل کمک کننده باشد. در ادامه به معرفی چند نمونه از بهترین شربت‌های خواب‌آور برای کودکان می‌پردازم.

بی خوابی نوازد

بهترین شربت خواب‌آور کودکان

1- زینونایت

زینونایت یک شربت با منشا کاملا گیاهی و قدرت اثربخشی سریع برای رفع اختلالات خواب کودکان است. این شربت حاوی عصاره زنجبیل، رازیانه، بابونه آلمانی، بادرنجویه و گل ساعتی است.

فواید زینوایت

این گیاهان به عنوان آرامبخش و خواب آور طبیعی شناخته شده‌اند و معمولاً بدون عوارض جانبی هستند و به تسکین استرس و اضطراب، بهبود کیفیت خواب و کاهش زمان بیدار شدن در طول شب کمک می‌کنند. گل ساعتی مانند ملاتونین، به تنظیم هورمون‌های خواب در بدن کمک می‌کند و باعث بهبود خواب می‌شود. از طرف دیگر، بابونه و بادرنجبویه نیز با تأثیر بر روی سیستم عصبی مرکزی به کاهش استرس و اضطراب کودکان کمک کرده و در نتیجه موجب خواب آرام و عمیق‌تر می‌شوند.

نحوه مصرف زینونایت

میزان مصرف در کودکان ۱ تا ۶ ماه، یک قاشق مرباخوری (۵ میلی لیتر) و در کودکان ۶ ماه و بالاتر، دو قاشق مرباخوری (۱۰ میلی لیتر) است. تا ۳ بار در طول ۲۴ ساعت و در زمان خواب می‌توانید استفاده کنید.

عوارض جانبی زینونایت

در مقادیر توصیه شده عوارض جانبی خاصی ندارد. در موارد بسیار نادر ممکن است واکنش‌‌های آلرژیک بروز نماید.

مکمل زینونایت

خرید

2- ملاتونین

ملاتونین هورمونی است که هنگام تاریک شدن هوا در شب به طور طبیعی توسط مغز شما تولید می‌شود و به بدن شما کمک می‌کند تا در شب به خواب برود.

فواید ملاتونین 

ملاتونین به حفظ و تنظیم ساعت بدن شما در شبانه روز و چرخه خواب و بیداری کمک می‌کند. اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر ملاتونین در کودکان مورد نیاز است، اما شواهد نشان می‌دهد که این ماده ممکن است به رفع بیخوابی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی یا اختلال طیف اوتیسم نیز کمک کند. اگر کودک شما مشکل در تداوم خواب یا مشکل در به خواب رفتن به موقع و بیدار شدن در صبح دارد، ممکن است پزشک برای او ملاتونین تجویز کند.

نحوه مصرف ملاتونین 

اگر کودک شما ملاتونین مصرف می‌کند، باید قبل از مصرف دوز شبانه خود، آرام و آماده برای خواب باشد. این مسئله به این دلیل است که ملاتونین معمولاً در عرض ۳۰ تا ۶۰ دقیقه عمل می‌کند.

عوارض جانبی ملاتونین 

تحقیقات کافی برای بیان اینکه آیا ملاتونین برای کودکان بی خطر است یا خیر وجود ندارد. عوارض جانبی کوتاه مدت ممکن است شامل سردرد، بی‌قراری، شب ادراری، سرگیجه و خواب آلودگی در طول روز باشد. در بیشتر موارد، این عوارض خفیف و گذرا هستند. تحقیقات در مورد استفاده طولانی مدت از ملاتونین در کودکان، شواهدی از عوارض جانبی قابل توجهی پیدا نکرده است، اگرچه مطالعات نشان می‌دهند که مکمل‌های ملاتونین می‌توانند در رشد کودک اختلال ایجاد کنند. همچنین قطع مصرف ملاتونین ممکن است باعث بلوغ زودرس در کودک شود. مکمل ملاتونین در درازمدت ممکن است بر سیستم ایمنی بدن، به ویژه در کودکان مبتلا به اختلالات ایمنی، تاثیر منفی بگذارد.

3- آنتی هیستامین‌‌

دیفن هیدرامین و هیدروکسی‌زین، به عنوان مسدود کننده‌های گیرنده هیستامین، در سیستم عصبی مرکزی (CNS) عمل می‌کنند و بر شروع خواب و برانگیختگی تأثیر می‌گذارند. مطالعات روی کودکان نتایج متغیری را نشان داده است.

فواید آنتی هیستامین

یک مطالعه کاهش تاخیر شروع خواب و کاهش بیداری شبانه را به دنبال مصرف آنتی هیستامین‌ها گزارش کرد و مطالعه دیگری هیچ بهبودی را گزارش نکرد. بعید است که این داروها به تنهایی گزینه مناسبی برای رفع مشکلات خواب کودک شما باشند، مگر اینکه کودک شما از آنها در ترکیب با استراتژی‌های رفتاری متمرکز بر روتین قبل از خواب استفاده کند.

نحوه مصرف آنتی هیستامین

کودک شما باید آنتی هیستامین‌ها را فقط تحت نظر پزشک مصرف کند. این داروها برای کودکان زیر 2 سال توصیه نمی‌شود. تحمل دارویی نیز ممکن است رخ دهد.

عوارض جانبی آنتی هیستامین

آنها می‌توانند عوارض جانبی مانند بدخلقی، سرگیجه، یبوست، ناراحتی معده، تاری دید، خشکی دهان/بینی/گلو و خواب آلودگی در طول روز در برخی از کودکان ایجاد کنند.

بی خوابی نوازد

راهکارهای خانگی برای رفع اختلال خواب کودکان

اگر کودک شما در به خواب رفتن یا تداوم خواب مشکل دارد، صرفا مصرف دارو مشکل را برطرف نمی‌کند. قبل از اینکه به سراغ داروهای خواب آور بروید، همیشه بهتر است رعایت اصول بهداشت خواب و تغییر در سبک زندگی را امتحان کنید تا به خواب بهتر کودکتان کمک کنید.

پرداختن به عادات و رفتارهایی که بر خواب تأثیر می‌گذارد یکی از اولین راهکارهایی است که پزشکان در صورت داشتن مشکلات خواب توصیه می‌کنند. نمونه‌هایی از استراتژی‌هایی که به داشتن خواب خوب در کودکان و نوجوانان کمک میکنند عبارتند از:

  • بیدار شدن از خواب در ساعت مشخصی از روز، حتی در روزهای آخر هفته‌
  • داشتن یک برنامه و روتین منظم زمان خواب و قبل از خواب
  • عدم تماشای تلویزیون یا بازی با تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ قبل از خواب
  • استفاده از تخت فقط برای خوابیدن و نه کارهای دیگر مثل درس خواندن یا بازی
  • بلند شدن از رختخواب و انجام کارهای آرامش بخش در هنگام بروز مشکل در به خواب رفتن
  • چرت زدن در زمان‌های کوتاه تر و زودتر در روز
  • اجتناب از مصرف کافئین، از جمله کافئین موجود در نوشیدنی‌ها و شکلات

منابع

Medications for sleep disturbances in children

دکتر فاطمه موسوی
دکتر فاطمه موسوی

من فاطمه موسوی هستم، یک پزشک عمومی عضو بنیاد ملی نخبگان و استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران. در شرکت و وب سایت سمانیک، به صورت تخصصی، علمی و تجربی محتواهای پزشکی تولید می‌کنم. تمرکزم بر ارائه محتواهای با کیفیت به صورت علمی است و از روش‌های پژوهشی مدرن و منابع معتبر حین نوشتن محتوا استفاده می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +