شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

تاثیر مثبت زعفران در بهبود کیفیت خواب بزرگسالان

دسته بندی :روانپزشکی, مغز و اعصاب, مکمل و ویتامین ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ دکتر حسین علیپور 3280 مشاهده
زعفران باعث بهبود کیفیت خواب در بزرگسالان می شود

آیا زعفران باعث بهبود کیفیت خواب در بزرگسالان می شود؟ زعفران یک گیاه دارویی است که از گل‌های زعفران به دست می‌آید و در طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی استفاده می‌شود. در مطالعاتی که تاکنون انجام شده، برخی نتایج نشان داده‌اند که مصرف زعفران ممکن است بهبود خواب را تسهیل کند. این مطالعات نشان داده‌اند که زعفران می‌تواند عوارض خواب را کاهش داده و بهبودی در عوامل مرتبط با خواب مانند زمان خواب، زمان بیداری و مدت زمان خواب عمیق ایجاد کند.

اختلالات خواب چیست؟

نتایج بررسی‌های مبتنی بر جمعیت نشان می‌دهند 10 تا 45 درصد از بزرگسالان در کشورهای توسعه یافته با مشکلات خواب دست و پنجه نرم می‌کنند. این مسئله پیامدهای منفی قابل توجهی بر سلامت شخص دارد زیرا کیفیت پایین خواب می تواند تأثیر منفی بر سلامت روحی و جسمی داشته باشد و عملکرد روزانه را مختل کند.

در یک مطالعه‌ی گروهی مشتمل بر 5000 بزرگسال، کم خوابی با 29 درصد افزایش خطر بیماری قلبی عروقی مرتبط بوده است. همچنین مشکلات خواب به ویژه بی‌خوابی خطر افسردگی را به میزان 2.6 برابر بیشتر می‌کند. همچنین بی‌خوابی با کاهش بهره‌وری کار و افزایش غیبت از کار همراه است.

در سال 2010 تخمین زده شد که اختلالات خواب تشخیص داده شده در استرالیا 5.1 میلیارد دلار هزینه برای کشور داشته است. 5 درصد از این هزینه‌ها مربوط به مراقبت‌های مستقیم، 60 درصد ناشی از کاهش بهره‌وری و 13 درصد مربوط به هزینه‌های غیر مستقیم ناشی از این مشکلات بوده است.

 

استفاده از مکمل‌های گیاهی برای بهبود کیفیت خواب

داروهای گیاهی یکی از رایج‌ترین درمان‌های مکمل و جایگزین برای بی‌خوابی هستند. بر اساس گزارشات 35 درصد از افراد سالمندی که دارای مشکلات خواب هستند، از محصولات مربوط به بهبود خواب استفاده می‌کنند که از این میان 22 درصد از داروهای خواب بدون نسخه و 12.5 درصد از داروهای گیاهی یا طبیعی استفاده می‌کنند.

در یک نمونه‌ی تصادفی متشکل از 1000 بزرگسال، 18.5 درصد از آن‌ها گزارش کردند که در طول 12 ماه گذشته از داروی خواب طبیعی استفاده کرده‌اند. با این‌حال، ایمنی و کارایی بسیاری از داروهای گیاهی برای درمان مشکلات خواب نامشخص است.

در یک مطالعه‌ی مروری جامع شامل 14 کارآزمایی بالینی و در بر دارنده‌ی 1600 شرکت‌کننده‌ی مبتلا به بی‌خوابی مشخص شد با این‌که استفاده از درمان‌های گیاهی مبتنی بر سنبل الطیب، کاوا و بابونه برای رفع بی‌خوابی، عموما بی‌خطر هستند و به‌خوبی تحمل می‌شوند اما شواهد محکمی برای اثرات بهبود دهندگی کیفیت خواب ناشی از مصرف آن‌ها وجود ندارد.

 

زعفران چیست؟

زعفران، ادویه‌ای است که از کلاله‌های گل گیاه Crocus sativus به دست می‌آید، در چندین بررسی سیستماتیک و متاآنالیز تایید شده است که زعفران یک عامل طبیعی موثر برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط است. شواهد اولیه نشان می‌دهند که زعفران می‌تواند به عنوان یک تقویت‌کننده‌ی خواب اثرات مفیدی بر ارتقا کیفیت خواب داشته باشد.

 

اثرات مثبت زعفران در بهبود کیفیت خواب بزرگسالان

 

در یک مطالعه تجویز 4 هفته‌ای عصاره زعفران، منجر به افزایش کیفیت خواب، کاهش تاخیر در به خواب رفتن و کاهش در اختلال عملکرد روزانه در افراد مصرف کننده‌ی عصاره زعفران نسبت به گروه دارونما شد. در مطالعه‌ی بالینی دیگر، مصرف کروستین ( از ترکیبات فعال موجود در زعفران ) در بزرگسالانی که از اختلال خواب خفیف شکایت داشتند، باعث بهبود کیفیت خواب و احساس شادابی شد.

در مطالعه‌ای دیگر مشخص شد مصرف عصاره‌ی زعفران به مدت 8 هفته باعث بهبود کیفیت خواب در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که همزمان از افسردگی و اضطراب رنج می‌برند، نیز می‌شود.

 

مطالعه جدید بر روی اثر زعفران بر روی بهبود کیفیت خواب

هدف از این کارآزمایی بالینی، بررسی اثرات زعفران در افزایش کیفیت خواب و همچنین میزان ایمنی آن در بزرگسالانی است که از مشکلات خواب رنج می‌برند.

این مطالعه‌ی 28 روزه شامل 63 زن و مرد سالم 18 تا 70 ساله که از مشکلات خواب به مدت بیش از 4 هفته رنج می‎برند، می‌باشد. شرکت‌کنندگان به دو گروه مصرف کننده‌ی عصاره‌ی زعفران ( 14 میلی‌گرم، دوبار در روز ) و گروه دارونما تقسیم شدند. در طول مطالعه شاخص‌های مرتبط با کیفیت خواب، افسردگی، اضطراب و استرس و همچنین عوارض جانبی مشاهده شده در هر دو گروه مورد بررسی قرار گرفت.

همانطور که در شکل زیر قابل مشاهده است، نتایج بررسی‌ها نشان‌دهنده‌ی کاهش میزان شدت بی‌خوابی در گروه مصرف‌کننده‌ی عصاره‌ی زعفران در مقایسه با گروه دارونما است.

 

اثرات مثبت زعفران در بهبود کیفیت خواب بزرگسالان

 

با توجه به این نتایج مصرف عصاره‌ی زعفران با بهبود نسبتاً سریع کیفیت خواب همراه بوده است، زیرا بخش عمده‌ای از بهبود خواب در 7 روز اول درمان اتفاق افتاد و پس از آن نیز بهبودی ادامه داشته است. همچنین مصرف عصاره‌ی زعفران باعث کاهش تعداد بیدار شدن‌های شبانه و داشتن حال بهتر بعد از بیدار شدن از خواب شده است.

عصاره‌ی زعفران به خوبی و بدون داشتن عوارض جانبی توسط شرکت‌کنندگان استفاده شده است.

به نظر می‌رسد زعفران با تنظیم میزان سروتونین و گلوتامات در مغز که از انتقال دهنده‌های عصبی مهم هستند و در اختلال در آن‌ها باعث اختلالات مهمی از جمله بی‌خوابی می‌شوند، به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.

اثرات ضدالتهابی زعفران نیز ممکن است با اثرات خواب‌آوری آن مرتبط باشد زیرا بی‌خوابی با افزایش نشانگرهای التهابی در ارتباط است. همچنین نتایج نشان می‌دهند زعفران بدلیل کاهش افسردگی، اضطراب و استرس می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند.

 

اثرات مثبت زعفران در بهبود کیفیت خواب بزرگسالان

اثرات مثبت زعفران در بهبود کیفیت خواب بزرگسالان

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف 28 روز عصاره‌ی زعفران (14 میلی‌گرم، دوبار در روز)، کیفیت خواب را در بزرگسالان با خواب ضعیف بهبود می‌بخشد و بیشتر این بهبود در 7 روز اول درمان رخ می‌دهد. همچنین عصاره‌ی زعفران به خوبی و بدون عوارض جانبی در شرکت‌کنندگان تحمل شده است.

 

اثرات مثبت زعفران در بهبود کیفیت خواب بزرگسالان

مشاهده و خرید

 

با توجه به نتایج این مطالعه و تحقیقاتی که قبلا به انجام رسیده‌اند، مصرف عصاره‌ی زعفران می‌تواند باعث بهبود کیفیت خواب در افرادی که از این مشکل رنج می‌برند بشود. لذا مصرف مکمل عصاره‌ی زعفران برای این منظور توصیه می‌شود.

 

نویسنده: دکتر حسین علیپور (دکترای تخصصی نانو بیوتکنولوژی)

ویرایش: دکتر علیرضا ولی‌زاده (دکترای تخصصی نانو فناوری پزشکی)

منبع

Effects of saffron on sleep quality in healthy adults with self-reported poor sleep: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial

دکتر علیپور
دکتر حسین علیپور

حسین علیپور هستم دکتری تخصصی نانو بیوتکنولوژی از دانشگاه تربیت مدرس که به عنوان کارشناس تحقیق، توسعه و تولید محتوا در شرکت سمانیک سلامت گستر مشغول به فعالیت هستم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +