شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

اثر مثبت مصرف مکمل کلاژن پپتید بر کاهش چین و چروک و بهبود ساختار پوست

دسته بندی :پوست، مو و زیبایی, ریزش مو, زنان ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ دکتر حسین علیپور 2107 مشاهده
اثر مثبت مصرف مکمل کلاژن پپتید بر کاهش چین و چروک و بهبود ساختار پوست

چین و چروک‌های پوستی همواره یکی از نگرانی‌های زنان و مردان است، در این مقاله به بررسی اثر مثبت مصرف مکمل کلاژن پپتید بر کاهش چین و چروک و بهبود ساختار پوست پرداخته شده است. با خرید کلاژن، سلامت پوست، مو و ناخن شما بهبود پیدا می کند.

مقدمه

ظاهر جوان، شاداب و یکپارچه‌ی پوست با گذشت زمان دستخوش تغییر می‌شود. این تغییرات عمدتا بدلیل افزایش سن، نور خورشید، اثرات هورمون‌ها و سایر عوامل ژنتیکی و محیطی بروز می‌کنند. این عوامل باعث تغییر ساختار پوست، ایجاد چین و چروک و از دست رفتن ظاهر جوان و شاداب پوست می‌شوند.

کلاژن و الاستین از مهم‌ترین پروتئین‌های موجود در پوست هستند که با گذشت زمان کمیت و کیفیت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و موجب ظهور چین و چروک و سایر نشانه‎‌های پیری پوست می‌شود. کاهش مقدار کلاژن در بافت پوست منجر به کاهش خاصیت ارتجاعی، از بین رفتن رنگ پوست و عمیق شدن تدریجی چین و چروک‌های صورت می شود.

چین و چروک‌های روی صورت برجسته‌ترین نشانه شناخته شده پیری پوست است. نواحی خاصی از پوست صورت مانند گوشه چشم‌ها بیشتر مستعد ایجاد چین و چروک هستند و معمولاً به عنوان چروک‌های پای کلاغی نیز شناخته می‌شود.

بررسی ارتباط بین تغذیه و پوست، یکی از موضوعات تحقیقاتی مهم در سراسر جهان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد عملکرد مناسب و داشتن ظاهر سالم در پوست، به دریافت میزان کافی مواد مغذی بستگی دارد. نتایج مطالعات مختلف نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های غذایی می‌تواند باعث بهبود یکپارچگی پوست و به تاخیر انداختن پیری پوست گردد.

نتایج مطالعات پیش‌بالینی حاکی از اثرات تحریکی پپتیدهای کلاژن بر سلول‌های پوستی (فیبروبلاست‌ها) در جهت تولید کلاژن نوع 1 و سایر مولکول‌های ماتریکس خارج سلولی است. علاوه بر این، در مطالعات حیوانی نشان داده شد که تعداد و ابعاد فیبروبلاست‌ها و رشته‌های کلاژن با تجویز کلاژن پپتید افزایش می‌یابد. همچنین مصرف این مکمل باعث جلوگیری از کاهش کلاژن نوع 1 ناشی از تابش اشعه ماوراء بنفش نور خورشید می‌شود.

در این کارآزمایی بالینی به بررسی اثرات مصرف 8 هفته مکمل کلاژن پپتید (®verisol) بر ساختار پوست، با تمرکز بر حجم چین و چروک‌های موجود در گوشه‌ی چشم، پرداخته شده است. همچنین به منظور بررسی میزان پیش‌ساز کلاژن نوع 1، الاستین و فیبریلین (از مولکول‌های مهم ماتریکس خارج سلولی که به حفظ ساختار و یکپارچگی پوست کمک می‌کند) از قسمت داخلی ساعد دست راست نمونه برداری شد.

روش کار

در آغاز 114 زن سالم، بر اساس معیار‌های ورود به مطالعه و خروج از آن، انتخاب و وارد مطالعه شده و سپس به دو گروه 57 نفره‌ی مصرف‌کننده‌ی روزانه 2.5 گرم مکمل کلاژن پپتید و گروه دارونما تقسیم شدند. همچنین از پوست 24 نفر در هر گروه نمونه‌برداری شد تا شاخصه‌های مرتبط پیری پوست نیز مورد بررسی قرار گیرد.

مکمل مورد استفاده بصورت پودر بوده و قبل از مصرف در آب یا هر مایع خوراکی دیگر حل می‌شد. از 7 روز پیش از شروع مطالعه، استفاده از محصولات پاک‌کننده‌ی روغنی یا مرطوب‌کننده‌ها روی بازوها و ناحیه اطراف چشم شرکت‌کنندگان ممنوع شد. همچنین استفاده از لوازم آرایش، دستمال‌های پاک‌کننده‌ی پوست، دستمال مرطوب پاک‌کننده‌ی آرایش و لوسیون پاک‌کننده در محل‌های مورد بررسی ممنوع شد.

به این دلیل که حرارت و نور شدید باعث تخریب کلاژن می‌شوند، از شرکت‌کنندگان خواسته شد محل‌های مورد آزمایش را در معرض تابش شدید اشعه فرا بنفش قرار ندهند و از سولاریوم استفاده نکنند. همچنین از آنجایی که ورزش شدید می‌تواند باعث افزایش متابولیسم کلاژن بشود و در نتایج این تحقیق تداخل ایجاد کند، از آن‌ها خواسته شد قبل از ویزیت شدن از ورزش شدید خودداری کنند.

علاوه بر این، شرکت‌کنندگان از تغییر سبک زندگی یا رژیم غذایی و مصرف مکمل‌های غذایی اضافی یا مکمل‌های ویتامینی، بدلیل اینکه می‌توانند در نتایج تحقیق خطا ایجاد کنند، 4 هفته قبل از شروع مطالعه و در طول مطالعه منع شدند.

محل‌های مورد آزمایش، نواحی چین و چروک اطراف چشم چپ، برای اندازه‌گیری چین و چروک‌ها و قسمت داخلی ساعد دست راست جهت نمونه برداری و بررسی پیش‌ساز کلاژن نوع 1، الاستین و فیبریلین بود.

بررسی چین و چروک‌ها در 4 زمان؛ بلافاصله پیش از آغاز درمان با محصول، بعد از 4 و 8 هفته مصرف روزانه‌ی محصول و 4 هفته پس از آخرین مصرف انجام شد. نمونه‌برداری‌ها و بررسی‌های مربوطه نیز در 2 زمان قبل از شروع درمان و پس از 8 هفته مصرف مکمل انجام شد.

نتایج

108 نفر در بخش بررسی چین و چروک مطالعه را به شکل صحیح و کامل به اتمام رساندند. این عدد برای بررسی‌های مربوط به نمونه‌برداری، 20 نفر از هر گروه بود.

1.     حجم چین و چروک اطراف چشم

در آغاز مطالعه و زمان پایه هیچ‌گونه اختلاف قابل توجهی در حجم چین و چروک‌ها بین دو گروه وجود ندارد. پس از 4 هفته از آغاز درمان با مکمل کلاژن پپتید، حجم چین و چروک در گروهی که از این مکمل استفاده کردند به میزان قابل توجهی (7.2 درصد) در مقایسه با گروه دارونما کاهش داشت.

 این اثر مثبت بعد از 8 هفته بیشتر نمایان شد. بعد از 8 هفته مصرف مکمل کلاژن پپتید حجم چین و چروک‌ها در گروه مصرف‌کننده به میزان قابل توجه (20.1 درصد) در مقایسه با گروه دارونما کاهش یافت (شکل1). به‌طور کلی کاهش حداکثر 49.9 درصدی در حجم چین و چروک‌ها مشاهده شد.

 

اثر مصرف مکمل کلاژن پپتید بر چین و چروک اطراف چشم

شکل 1 . اثر مصرف مکمل کلاژن پپتید بر چین و چروک اطراف چشم

 

بر اساس نتایج بدست آمده، 4 هفته پس از آخرین مصرف مکمل کلاژن پپتید، میزان چین و چروک‌ها در گروه تحت درمان همچنان به شکل قابل توجهی (11.5 درصد) کمتر از گروه دارونما بود (شکل2).

 

اثر مصرف مکمل کلاژن پپتید بر چین و چروک اطراف چشم، 4 هفته پس از قطع مصرف

شکل 2 .اثر مصرف مکمل کلاژن پپتید بر چین و چروک اطراف چشم، 4 هفته پس از قطع مصرف

 

2.     نتایج حاصل از نمونه‌برداری

نتایج نشان می‌دهد میزان پیش‌ساز کلاژن نوع 1 پس از 8 هفته مصرف مکمل کلاژن پپتید نسبت به گروه دارونما 65 درصد افزایش داشت. علاوه بر این استفاده از مکمل کلاژن پپتید باعث افزایش قابل توجه و 18 درصدی در مقدار الاستین در گروه مصرف‌کننده‌ی مکمل در مقایسه با گروه دارونما شده است. مصرف این مکمل باعث افزایش 6 درصدی در میزان فیبریلین نیز شده است (شکل3).

 

اثر مصرف مکمل کلاژن پپتید بر میزان اجزای مهم ماتریکس خارج سلولی

شکل 3. اثر مصرف مکمل کلاژن پپتید بر میزان اجزای مهم ماتریکس خارج سلولی

 

بحث

در طول زندگی یکپارچگی پوست تغییر می‌کند و با کاهش خاصیت ارتجاعی و رطوبت، چین و چروک‌های پوستی ظاهر می‌شوند. ایجاد چین و چروک پوست بارزترین علامت پیری است و نگرانی‌ها درباره‌ی تغییرات ظاهری ناشی از افزایش سن بسیار رایج است.

از آنجا که تقاضا برای مداخلات جهت بهبود علائم قابل مشاهده پیری به طور مداوم در حال رشد است، علاقه به توسعه مکمل‌های غذایی و محصولات غذایی کاربردی برای سلامت پوست نیز افزایش یافته است. نتایج مطالعات پیش‌بالینی و بالینی حاکی از اثرات مثبت مصرف مکمل‌های غذایی به‌ویژه مکمل کلاژن پپتید برای کاهش چین و چروک و بهبود ظاهر پوست است.

نتایج مطالعه‌ی حاضر نشان داده است که مصرف مکمل کلاژن پپتید به‌طور قابل توجهی باعث کاهش چین و چروک اطراف چشم در گروه مصرف‌کننده‌ی این مکمل در مقایسه با گروه دارونما می‌شود.

در پایان این مطالعه که 8 هفته به طول انجامید، مصرف کلاژن پپتید باعث کاهش 17.7 درصدی در چین چروک پوست اطراف چشم در مقایسه با حالت پایه شد، در حالی‌که چین و چروک گروه دارونما 14.4 درصد افزایش داشت.

نکته‌ی قابل توجه این است که جدای از اثربخشی مصرف مکمل کلاژن پپتید در بهبود چین و چروک اطراف چشم، این اثرات مثبت حداقل تا 4 هفته پس از قطع مصرف مکمل نیز پایدار بوده است. یک دلیل احتمالی برای این اثرات ماندگار، افزایش قابل توجه تولید درشت مولکول‌های مهم و ضروری پوست مانند کلاژن، الاستین و فیبریلین است.

مشخص شده است که کلاژن و الاستین از اجزای اصلی پوست هستند که باعث حفظ ساختار ، استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست می‌شوند و کاهش آن‌ها به طور مستقیم با شکل‌گیری چین و چروک ارتباط دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش رشته‌های کلاژن در پوست، علت اصلی ایجاد چین و چروک در پوست است.

در مطالعه‌ی حاضر علاوه بر تغییرات قابل مشاهده در چین و چروک پوست، میزان پروتئین‌های ماتریکس خارج سلولی نیز مورد بررسی قرار گرفت. در پایان مطالعه مشخص شد محتوای کلاژن 1.65 برابر و میزان الاستین 1.2 برابر در گروه‌ مصرف‌کننده‌ی کلاژن پپتید بیشتر از گروه دارونما بود.

علاوه بر این اثرات مثبت، مصرف کلاژن پپتید منجر به افزایش 6 درصدی میزان فیبریلین در مقایسه با گروه دارونما شد که نقش مهمی در حفظ ساختار و یکپارچگی پوست ایفا می‌کند.

نتایج این مطالعه با یافته‌های تحقیقات قبلی هم‌سو است. تحقیقات نشان داده پپتید‌های کلاژن می‌توانند سلول‌های پوستی(فیبروبلاست‌) را تحریک کنند تا به میزان بیشتری درشت مولکول‌های اصلی ماتریکس خارج سلولی از جمله کلاژن نوع 1 را تولید و ترشح کنند.

کاهش خاصیت ارتجاعی پوست از دیگر عواملی است که به ایجاد چین و چروک پوستی دامن می‌زند. میزان رطوبت و رشته‌های الاستین پوست بر خاصیت ارتجاعی آن اثر می‌گذارند. در یک مطالعه‌ی بالینی مشخص شد مصرف مکمل کلاژن پپتید به میزان 2.5 گرم در روز و به مدت 8 هفته، باعث ارتقا قابل توجه خواص کشسانی پوست می‌شود. باید اشاره کرد بر اساس نتایج حاصل از تحقیق مذکور، اثرات مثبت بر خواص کشسانی در زنان بالای 50 سال بیشتر مشهود بوده است.

 

جمع‌بندی

نتایج این تحقیق بیانگر اثر مثبت مصرف مکمل کلاژن پپتید بر کاهش چین و چروک و بهبود ساختار پوست می‌باشد. مصرف خوراکی کلاژن پپتید منجر به کاهش قابل توجه حجم چین و چروک چشم می‌شود. استفاده کلاژن پپتید علاوه بر اثرات مثبت ظاهری، باعث افزایش قابل توجه میزان درشت مولکول‌های مهم از جمله کلاژن و الاستین می‌شود. این امر می‌تواند دلیل اثرات ماندگار این مکمل در کاهش چین و چروک‌های پوست، حتی 4 هفته پس از قطع مصرف آن باشد.

این نتایج فقط در اثر مصرف مکمل کلاژن پپتید (®verisol) مشاهده شده و قابل اعتماد است و مصرف سایر موارد ممکن است اثرات مخالف با آن‌چه در این تحقیق دیده شد داشته باشد. با توجه به نتایج این تحقیق و تحقیقات گذشته مصرف مکمل کلاژن پپتید جهت رفع چین و چروک پوست و ایجاد شادابی و جوانی در پوست توصیه می‌شود.

 

نویسنده: دکتر حسین علیپور (دکترای تخصصی نانو بیوتکنولوژی)

ویرایش: دکتر علیرضا ولی‌زاده (دکترای تخصصی نانوفناوری پزشکی)

 

منبع

Oral Intake of Specific Bioactive Collagen Peptides Reduces Skin Wrinkles and Increases Dermal Matrix Synthesis

دکتر علیپور
دکتر حسین علیپور

حسین علیپور هستم دکتری تخصصی نانو بیوتکنولوژی از دانشگاه تربیت مدرس که به عنوان کارشناس تحقیق، توسعه و تولید محتوا در شرکت سمانیک سلامت گستر مشغول به فعالیت هستم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +