شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

عوارض شربت خواب آور برای نوزادان

دسته بندی :کودکان, مغز و اعصاب ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ دکتر فاطمه موسوی 7957 مشاهده
عوارض شربت خواب آور برای نوزادان

عواقب اختلالات خواب در کودکان

حداقل ۲۵ درصد از کودکان در طول دوران نوزادی تا نوجوانی، اختلالات خواب را تجربه می‌کنند و پیامدهای عملکردی ناشی از مدت زمان یا کیفیت پایین خواب در کودکان بسیار رایج است. مشکلات در یادگیری، حافظه، توجه، فعالیت، شرایط سلامت روان و کیفیت زندگی در نتیجه خواب ضعیف رخ می‌دهند.

خواب هم برای شما و هم برای کودکان بسیار مهم است. اما برای یک نوزاد، خواب در واقع فعالیت اصلی مغز است. نوزادان حدود نیمی از زمان خواب خود را در مرحله رویا می‌گذرانند که به آن خواب REM می‌گویند. این مرحله با فعالیت‌های مغز مانند حافظه، عملکرد سیستم عصبی و خودکنترلی مرتبط است.

عوارض شربت خواب‌آور برای نوزادان

بسیاری از والدین برای رفع بیخوابی کودکان از شربت‌های خواب‌آور استفاده می‌کنند. بسیاری از داروها و شربت‌های خواب‌آور برای نوزادان می‌توانند عوارض جانبی مختلفی به همراه داشته باشند، از جمله:

  1. مشکلات تنفسی: داروهای آرام بخش ممکن است بر عملکرد تنفسی تأثیر گذاشته و منجر به مشکلات تنفسی شود، به ویژه در نوزادان که سیستم تنفسی آنها به خوبی تکامل نیافته است.
  2. اختلال در سیستم عصبی مرکزی: این داروها می‌توانند سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار دهند و باعث خواب آلودگی، بی حالی و به طور بالقوه تاثیر منفی بر رشد و تکامل طبیعی نوزاد شوند.
  3. ناراحتی گوارشی: برخی از نوزادان ممکن است مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده، حالت تهوع، یبوست یا اسهال را به عنوان یک عارضه جانبی داروهای خواب‌آور تجربه کنند.
  4. واکنش‌های آلرژیک: واکنش‌های آلرژیک، اگرچه نادر هستند، اما ممکن است به صورت بثورات پوستی، تورم یا مشکل در تنفس در نتیجه مصرف برخی داروهای خواب‌آور ظاهر شوند.
  5. اثرات رفتاری نامطلوب: داروهای خواب ممکن است منجر به واکنش‌های متناقض شوند و به جای القای خواب باعث افزایش بیقراری، تحریک پذیری یا بیش فعالی شوند.
  6. اختلال شناختی: داروهای خواب‌آور از دسته آرام بخش‌ می‌توانند در رشد شناختی، یادگیری، حافظه و تمرکز در نوزادان و کودکان اختلال ایجاد کنند و بر تکامل کلی آنها تاثیر منفی بگذارند.
  7. خطر مصرف بیش از حد: دوز مناسب دارو برای نوزادان حیاتی است و مقدار نادرست می‌تواند منجر به مصرف بیش از حد شود که بسیار خطرناک است.
  8. خواب آلودگی و گیجی: داروهای آرام بخش می‌توانند باعث خواب آلودگی مفرط شوند که منجر به بی‌حالی و مشکل در تمرکز در طول روز می‌شود.
  9. کابوس یا وحشت شبانه: سایر اختلالات خواب مانند رویاهای واضح، کابوس یا وحشت شبانه ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی برخی داروهای خواب‌آور رخ دهد.
  10. خطر وابستگی: استفاده طولانی مدت از برخی داروهای خواب می‌تواند منجر به وابستگی یا تحمل شود بنابراین برای اثرگذاری به دوزهای بالاتر نیاز است.
  11. اختلال در تعادل: برخی از داروهای آرام بخش ممکن است بر تعادل حرکتی در کودکان تاثیر منفی بگذارد.

بی خوابی نوازد

توصیه‌هایی برای بهبود خواب نوزادان

برای یک نوزاد، چیزی به نام شب و روز وجود ندارد. بنابراین نوزادان طبق برنامه خود می‌خوابند و بیدار می‌شوند. اما حتی برای یک نوزاد تازه متولد شده نیز می‌توانید عادات خواب مناسب را برای استراحت سالم‌تر در طول زندگی شکل دهید. در ادامه چند راهکار برای بهبود و تنظیم خواب نوزادان به شما معرفی می‌کنم.

1- به کودکتان اجازه دهید در اتاق شما بخوابد

کارشناسان می‌گویند بهتر است نوزادان در اتاق شما بخوابد؛ اما در گهواره یا تخت‌های طراحی شده برای نوزادان و نه تخت خواب شما! تخت بزرگسالان برای نوزادان خطرناک است. نوزاد ممکن است در فضاهای معمولی تخت، از جمله زیر پتو یا بین بالش‌ها خفه شود. همچنین اگر والدینی که در خواب هستند به طور تصادفی غلت بزنند و بینی و دهان نوزاد را بپوشانند، ممکن است کودک خفه شود.

اگر می توانید، تخت نوزادتان را حداقل به مدت شش ماه در اتاقتان همراه داشته باشید. تا یک سال ایده آل است. این کار ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) کمک کند. یکی دیگر از عواملی که خطر SIDS را کاهش می‌دهد، اطمینان از اینکه نوزادان در معرض دود سیگار یا بخارات قرار نگیرند است. تشک سفت و صاف راه دیگری برای کاهش خطر SIDS است.

2- یک روال آرام بخش قبل از خواب را دنبال کنید 

در ابتدا، روال خواب شما توسط کودک شما تنظیم می‌شود. اما می‌توانید با ساکت نگه داشتن اتاق خواب و کم نور نگه داشتن آن، این روال را در آینده تنظیم کنید. درست قبل از خواب از بازی با نوزاد خودداری کنید و صدای خود را آرام نگه دارید تا حس خواب را القا کنید.

3- کودکتان را وقتی خواب آلود است به محل خواب ببرید

هنگامی که علائم خستگی را در کودک خود می‌بینید، مانند زمانی که نوزادان چشمان خود را می‌مالند، به اتاق خواب بروید. قرار دادن نوزادان خواب‌آلود در رختخواب به ارتباط آنها با روند به خواب رفتن کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که نوزادان را به پشت بخوابانید، مگر اینکه پزشک شما بگوید وضعیت دیگری برای نیازهای پزشکی کودک شما بهتر است و پتو و سایر وسایل نرم را از محل خواب نوزاد دور کنید.

4- به کودک خود زمان بدهید تا آرام شود

ممکن است کودک شما برای چند دقیقه قبل از اینکه بخوابد بیقرار شده یا گریه کند. اگر کودک شما هنوز ناراحت است، به او آرامش بدهید و دوباره تلاش کنید.

برخی از نوزادان وقتی قنداق می شوند سریعتر به خواب می‌روند. قنداق کردن نوزاد به معنای پیچیدن آنها در پتو یا کیسه خواب قنداق کردن است. اگر نوزاد را قنداق می‌کنید، مطمئن شوید که خیلی سفت نباشد. نوزادان باید بتوانند پاهای خود را خم کنند. قنداق کردن باید زمانی که کودک شما علائم غلت خوردن را نشان داد، یعنی حدود ۴ ماهگی متوقف شود.

5- از شربت‌های خواب‌آور گیاهی مانند زینونایت استفاده کنید

زینونایت یک شربت با منشا کاملا گیاهی و قدرت اثربخشی سریع برای رفع اختلالات خواب کودکان است. این شربت حاوی عصاره زنجبیل، رازیانه، بابونه آلمانی، بادرنجبویه و گل ساعتی است و به عنوان یکی از بهترین شربت‌های خواب آور کودکان شناخته می‌شود.

این گیاهان به عنوان آرامبخش و خواب آور طبیعی شناخته شده‌اند و معمولاً بدون عوارض جانبی هستند و به تسکین استرس و اضطراب، بهبود کیفیت خواب و کاهش زمان بیدار شدن در طول شب کمک می‌کنند. گل ساعتی مانند ملاتونین، به تنظیم هورمون‌های خواب در بدن کمک می‌کند و باعث بهبود خواب می‌شود. از طرف دیگر، بابونه و بادرنجبویه نیز با تأثیر بر روی سیستم عصبی مرکزی به کاهش استرس و اضطراب کودکان کمک کرده و در نتیجه موجب خواب آرام و عمیق‌تر می‌شوند.

مکمل زینونایت

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی عوارض شربت‌ خواب آور برای نوزادان پرداختم و چند راهکار موثر برای بهبود کیفیت خواب نوزادان به شما معرفی کردم. در صورت تمایل به مصرف شربت خواب‌آور برای کودکان، شربت گیاهی زینونایت را توصیه می‌کنم که عارضه جانبی برای فرزند شما ایجاد نمی‌کند. عوارض مصرف سایر شربت‌های خواب‌آور را می‌توانید به طور خلاصه در جدول زیر مشاهده کنید.

منابع

Medications for sleep disturbances in children

دکتر فاطمه موسوی
دکتر فاطمه موسوی

من فاطمه موسوی هستم، یک پزشک عمومی عضو بنیاد ملی نخبگان و استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران. در شرکت و وب سایت سمانیک، به صورت تخصصی، علمی و تجربی محتواهای پزشکی تولید می‌کنم. تمرکزم بر ارائه محتواهای با کیفیت به صورت علمی است و از روش‌های پژوهشی مدرن و منابع معتبر حین نوشتن محتوا استفاده می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
دکتر صدف عبدیان Whatsapp chat
2 +