شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

بهترین مولتی‌ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟

دسته بندی :تقویت سیستم ایمنی بدن, مکمل و ویتامین ۶ شهریور ۱۴۰۲ دکتر حسین علیپور 3692 مشاهده
بهترین مولتی‌ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟

سیستم ایمنی بدن شما شامل مجموعه‌ی پیچیده‌ای از سلول‌ها، فرآیندها و مواد شیمیایی است که به‌‍طور مداوم از بدن شما در برابر عوامل بیماری‌زای مهاجم از جمله ویروس‌ها، سموم و باکتری‌ها دفاع می‌کند. داشتن سیستم ایمنی سالم نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها و عفونت‌ها دارد. داشتن سبک زندگی سالم از طریق مصرف غذاهای سالم و مغذی، داشتن خواب کافی و ورزش، از مهم‌ترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی است.

علاوه بر این تحقیقات نشان داده است که مصرف ویتامین‌ها، مواد معدنی، گیاهان دارویی و سایر مواد می‌توانند به بهبود پاسخ ایمنی کمک کند. اما همیشه باید توجه داشت، مصرف هرگونه مکمل نیاز به تایید پزشک دارد، زیرا می‌توانند باعث حساسیت، عوارض جانبی و یا تداخل با داروهای مصرفی بشود.

در ادامه‌ی این مقاله مطالبی پیرامون بهترین ویتامین‌ها و مواد معدنی که می‌توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند، ارائه می‌شود.

در شرایط خاصی مانند عدم دریافت مواد مغذی از طریق رژیم غذایی و ابتلا به بیماری، می‌توان با مشورت و تجویز پزشک از ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کرد. ویتامین‌های D، C، گروهB، روی، جینسنگ، سیر و کورکومین از جمله مواردی هستند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

1- ویتامین D

ویتامین D، یک ماده مغذی محلول در چربی است که برای سلامت و عملکرد سیستم ایمنی بدن شما ضروری است. این ویتامین توان سلول‌های سیستم ایمنی را در جهت مبارزه با عوامل بیماری‌زا افزایش می‌دهد و از طرفی می‌‌تواند التهاب را کاهش دهد و به تقویت سیستم ایمنی منجر شود.

بسیاری از افراد به‌خصوص در ایران، دچار کمبود این ویتامین هستند که می‌تواند اثرات منفی بر عملکرد سیستم ایمنی داشته باشد. بررسی‌ها مشخص کرده است که سطح پایین ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی از جمله آنفولانزا و آسم آلرژیک مرتبط است.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مکمل ویتامین D ممکن است پاسخ ایمنی را بهبود بخشد. در واقع مطالعات مشخص کرده است که مصرف این ویتامین از دستگاه تنفسی فوقانی در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند. همچنین نتایج مطالعات دیگر نشان داده است که مصرف مکمل ویتامین D، پاسخ به درمان‌های ضد ویروسی را در افراد مبتلا به عفونت‌های خاص از جمله هپاتیت C  و HIV بهبود می‌بخشد.

ویتامین D نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی در بیماران مبتلا به کووید19 داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد این ویتامین می‌تواند بهبودی پس از این بیماری را نیز تسریع کند و از التهاب سیستم ایمنی بکاهد.

ویتامین D

2- روی

روی، یک ماده‌ی معدنی است و برای عملکرد سیستم ایمنی ضروری است و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. روی برای رشد و ارتباط سلول‌های ایمنی مورد نیاز است و نقش مهمی در پاسخ التهابی دارد. روی همچنین به بهبود عملکرد سدهای بافتی که در بدن وجود دارد و از ورود عوامل بیماری زا جلوگیری می‌کنند، کمک می‌کند.

کمبود روی در بدن، عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن را با اختلال مواجه می‌کند و در نتیجه خطر ابتلا به عفونت و بیماری‌هایی از جمله ذات الریه را افزایش می‌دهد. طبق تحقیقات، 16 درصد از تمام عفونت‌های تنفسی تحتانی در سراسر جهان به دلیل کمبود روی است. کمبود روی حدود 2 میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در افراد مسن بسیار شایع است. در واقع تا 30 درصد از افراد مسن دچار کمبود این ماده مغذی هستند.

نتایج مطالعات مختلف مشخص کرده است که مصرف مکمل روی می‌تواند از بدن در برابر عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی محافظت کند. روی می‌تواند به کاهش طول مدت زمان سرماخوردگی کمک کند. بررسی‌ها مشخص کرده است روی خواص ضد ویروسی دارد.

3- ویتامین C

ویتامین C به دلیل نقش مهمی که در سلامت سیستم ایمنی دارد، شاید محبوب‌ترین مکمل مصرفی برای محافظت در برابر عفونت‌ها باشد. این ویتامین از عملکرد سلول‌های ایمنی مختلف پشتیبانی می‌کند و توانایی آن‌ها برای محافظت از بدن در برابر عفونت‌ها را افزایش می‌دهد. این ویتامین برای انجام مرگ برنامه‌ریزی شده‌ی سلول نیز ضروری است که با پاکسازی سلول‌های قدیمی و جایگزینی آن‌ها با سلول‌های جدید، به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

ویتامین C همچنین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند و از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو،که به‌دلیل تجمع مقادیر بیش از حد رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود، محافظت می‌کند. استرس اکسیداتیو می‌تواند بر سلامت سیستم ایمنی تأثیر منفی بگذارد و با بیماری‌های متعددی مرتبط است.

مشخص شده است که مصرف مکمل ویتامین C باعث کاهش مدت و شدت عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی از جمله سرماخوردگی می‌شود. مرور 29 مطالعه که شامل 11306 نفر شرکت‌کننده بود نشان داد که مصرف منظم ویتامین C با دوزهای مشخص و تایید شده توسط پزشک، باعث کاهش مدت زمان سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان می‌شود. همچنین مشخص شده است که مصرف این ویتامین باعث کاهش بروز سرماخوردگی در افراد تحت استرس فیزیکی بالا از جمله دوندگان ماراتن و سربازان می‌شود.

در مجموع، نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های ویتامین C می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر سلامت سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد، به ویژه در کسانی که ویتامین کافی از طریق رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند.

ویتامین C

آن‌چه در بالا به آن اشاره شد، اصلی‌‌ترین ویتامین‌ها و مواد معدنی موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن می‌باشد. علاوه بر آن‌چه گفته شد، مواردی دیگری نیز می‌توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود.

4- سیر

سیر دارای خواص ضد التهابی و ضد ویروسی قوی است. این گیاه با تحریک گلوبول‌های سفید محافظت‌کننده از بدن، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

5- ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های این گروه از جمله B12 و B6، برای پاسخ ایمنی سالم مهم هستند. بسیاری از افراد بزرگسال از کمبود این دسته از ویتامین‌ها رنج می‌برند که می‌تواند اثرات منفی بر سلامت سیستم ایمنی داشته باشد.

ویتامین b

6- کورکومین

کورکومین ترکیب فعال اصلی در زردچوبه است. خواص ضد التهابی قوی دارد و مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کند.

لیورشیلد

خرید

7- جینسنگ

جینسنگ نقش فوق العاده‌ای در تقویت سیستم ایمنی در برابر سرطان، عفونت‌های باکتریایی و ویروسی و بیماری های خود ایمنی دارد. جینسنوزیدها و پلی‌ساکاریدها از جمله ترکیبات مهم جینسینگ هستند که تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی می‌باشند.

جینسنگ

خرید

نتیجه‌گیری

وظیفه‌ی سیستم ایمنی، محافظت از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا مانند سلول‌های سرطانی، باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها است. سبک زندگی اثر مستقیمی بر عملکرد سیستم ایمنی دارد و داشتن سبک زندگی بی‌تحرک و تغذیه بد و عدم دریافت ویتامین‌ها و مواد مغذی، باعث اختلال در عملکرد آن و ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف می‌شود. برای داشتن سیستم ایمنی قوی، حتما باید رژیم غذایی مغذی داشته باشید، ورزش کنید و استرس خود را مدیریت نمایید.

در این مقاله مهم‌ترین ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی معرفی شد. در صورت عدم دریافت مواد مغذی لازم برای عملکرد سیستم ایمنی از رژیم غذایی و همچنین در شرایطی مانند بیماری و کمبود این مواد در بدن، می‌تواند با مشورت و تجویز پزشک از ویتامین‌ها و مکمل‌ها استفاده کنید. بررسی‌ها نشان داده است استفاده از این مواد می‌تواند اثرات مثبتی بر سیستم ایمنی داشته باشد و باعث تقویت قوای ایمنی بدن بشود.

منبع

https://www.healthline.com/nutrition/immune-boosting-supplements

 

دکتر علیپور
دکتر حسین علیپور

حسین علیپور هستم دکتری تخصصی نانو بیوتکنولوژی از دانشگاه تربیت مدرس که به عنوان کارشناس تحقیق، توسعه و تولید محتوا در شرکت سمانیک سلامت گستر مشغول به فعالیت هستم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
دکتر صدف عبدیان Whatsapp chat
2 +