شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

بهترین مولتی ویتامین برای زنان یائسه

دسته بندی :مکمل و ویتامین, زنان, یائسگی ۱۱ دی ۱۴۰۲ دکتر صدف عبدیان 1319 مشاهده
بهترین مولتی ویتامین برای زنان یائسه

بانوان عموما در سنین بین 40 الی 55 سال یائسگی را تجربه می‌کنند. یائسگی با علائمی در خانم‌ها همراه است که می‌تواند منجر به ایجاد اختلال در کیفیت زندگی آنان شود. در این مقاله به بررسی بهترین مکمل‌ها که در کنترل و بهبود علائم یائسگی نقش دارند خواهم پرداخت.

مکمل‌های موثر در کنترل علائم یائسگی

یائسگی زمانی رخ می‌دهد که شما برای 12 ماه سیکل قاعدگی خود را تجربه نکنید. شروع یائسگی از سنین 45 الی 55 برای بانوان اتفاق می‌افتد. در این هنگام میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون دستخوش تغییر می‌شوند و علائمی مثل گرگرفتگی، مشکلات مربوط به خواب، اختلالات مربوط به افسردگی و اضطراب، افزایش وزن، خشکی واژن، ریزش مو و پوکی استخوان را به دنبال دارد.

1- گیاه پنج انگشت

گیاه پنج انگشت با نام علمی Vitex agnus castus یکی از گیاهانی است که بومی مناطق مدیترانه و مرکز آسیا می‌باشد که در یونان، مصر و رم به عنوان گیاهی برای درمان مشکلات بانوان از سالیان دوری یاد می‌شود. برطبق مطالعات انجام‌گرفته، مصرف عصاره‌ی خشک گیاه پنج انگشت می‌تواند در کاهش اضطراب و استرس و علائم گرگرفتگی بانوان اثرگذار باشد. درایران شما می‌توانید مکمل آگنومان را تهیه کنید و برای کنترل علائم یائسگی مصرف نمایید.

آگنومان

خرید

 

2- جینسنگ کره‌ای قرمز

ریشه‌ی جینسنگ قرمز کره‌ای با نام علمی Korean red ginseng یک گیاه با خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی می‌باشد. برطبق مطالعات انجام‌گرفته، مصرف عصاره‌ی جینسنگ قرمز کره‌ای منجر به کاهش علائم گرگرفتگی، بی‌خوابی و افسردگی در خانم‌های یائسه می‌شود و می‌تواند خستگی را به طرز قابل‌توجهی کاهش دهد. همچنین همچنین مصرف عصاره‌ی جینسنگ قرمز کره‌ای منجر به کاهش خارش به دنبال خشکی واژن در بانوان نیز می‌شود.

مکمل جینسنگ

خرید

 

همچنین این گیاه با داشتن خواص ضد کلسترول و کاهش LDL در بانوان یائسه، اثرات محافظت قلب و عروق دارد. این درحالی‌است جینسنگ قرمز کره‌ای که هیچ اثر جانبی برروی سطح سرمی هورمون‌های پرولاکتین و استروژن ندارد. جینسنگ کره‌ای قرمز بر افزایش حافظه و کنترل قندخون نیز اثرات مثبتی دارد. سمانیک جینسنگ که از شرکت ILHWA کره‌ی جنوبی تهیه می‌شود با داشتن فرمولاسیون خاصی که دارد، جذب 15 برابری نسبت به سایر جینسنگ‌ها دارد و درمدت زمان بسیار کمتری نتایج اثرات آن عیان می‌شود. توصیه‌ می‌کنم روزانه 1 ساشه از آن را با توجه به شرایط سلامتی خود در داخل چای یا آب‌میوه بریزید و مصرف نمایید.

3- کنگرفرنگی

کنگرفرنگی با نام علمی Artichoke، گیاهی است که به طرز قابل توجهی منجر به کاهش کلسترول بد خون، تری‌گلیسرید و افزایش کلسترول خوب خون می‌شود. این امر خصوصا در خانم‌هایی که در سنین بعداز یائسگی دچار چربی خون می‌شوند حائز اهمیت است و می‌تواند به کنترل چربی خون کمک کند. مکمل لیپومان با داشتن عصاره‌ی کنگرفرنگی، می‌تواند در کاهش چربی خون شما بسیار موثر باشد. به شما توصیه می‌کنم با توجه به میزان بالابودن چربی خون طبق آزمایشات، روزانه 1 الی 2 عدد از این مکمل را بعد از غذا مصرف نمایید.

مکمل لیپومان

خرید

4- منیزیم

همانطور که می‌دانید، منیزیم یکی از مهمترین املاح مورد نیاز بدن می‌باشد و در کنترل مود، افزایش سلامت استخوان‌ها، کنترل میزان هورمون‌ها و بسیاری از واکنش‌های بیوشیمیایی بدن مورد نیاز می‌باشد. برطیق مطالعات انجام‌گرفته، مصرف منیزیم با افزایش استحکام استخوان‌ها همراه است. درواقع کمبود منیزیم، منجر به کاهش فعالیت استئوبلاست‌ها و افزایش التهاب و ضعف استخوان‌ها می‌شود. برطبق مطالعه‌ای در سال 2010 در ترکیه، مصرف منیزیم سیترات منجر به کاهش احتمال پوکی استخوان شد. همچنین در طی یک مطالعه‌ی 7 ساله برروی 73 هزار خانم یائسه، مصرف منظم منیزیم منجر به افزایش استحکام استخوان و تراکم مواد معدنی استخوان شد. مصرف مکمل‌های منیزیم، با افزایش کیفیت خواب، افزایش میزان ملاتونین و تنظیم ریتم خواب نیز همراه است.

مکمل غذایی منیزیم سیترات بیومگنلیت

خرید

برطبق یک مطالعه ای برروی خانم‌های یائسه، مشخص شد 81 درصد آن‌ها دچار کمبود منیزیم هستند. این کمبود منیزیم با احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب در ارتباط مستقیم می‌باشد. در نتیجه مصرف مکمل منیزیم در کنترل این اختلالات نقش مهمی ایفا می‌کند. در دست دیگر، منیزیم در کنترل فشارخون افراد نیز نقش دارد.

بیومگنلیت که حاوی 300 میلی‌گرم از منیزیم سیترات می‌باشد، اثرات قابل‌توجهی در کنترل و بهبود علائم یائسگی دارد. توصیه می‌کنم روزانه 1 ساشه از آن را شب‌ها 2 ساعت بعد از شام استفاده نمایید.

5- ویتامین D و کلسیم

در طی شروع یائسگی، با کاهش میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون، ریسک ابتلا به پوکی استخوان بالا می‌رود. مصرف مناسب ویتامین D در طول دوران یائسگی با کاهش احتمال شکستگی استخوان خصوصا شکستگی لگن همراه است. درواقع مصرف این دو مکمل با کاهش احتمال شکستگی‌های استخوان به دنبال افزایش سن همراه هستند. برای مصرف آن‌ها به شما توصیه می‌کنم با مشورت پزشک و داروساز خود، بهترین دوز را مصرف نمایید.

در کنار موارد گفته‌شده، مصرف مکمل‌های پروبیوتیک، کاهش مصرف غذاهای فست‌فود و شیرینی‌ها، کاهش مصرف الکل و نوشیدنی‌های حاوی کافئین، مصرف به اندازه‌ی آب، کنترل وزن، پوشیدن لباس‌های نخی می‌تواند در کنترل علائم یائسگی موثر باشد. همچنین مکمل‌های حاوی کوهوش سیاه (black cohosh) برای کاهش خشکی واژن و گرگرفتگی در خانم‌های یائسه در دسترس هستند؛ هرچند درصورت داشتن درمان‌های هورمونی، مشکلات کبدی و فشارخون باید با احتیاط مصرف شود. نوشیدن چای سبز با توجه به داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی قوی و تقویت استحکام استخوان‌ها، می‌تواند برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان موثر باشد. مکمل‌های حاوی شبدر قرمز (Red clover) نیز با داشتن خواص تقویت استخوان، افزایش سیستم ایمنی، کاهش عرق‌های شبانه و استرس و خشکی واژن، می‌تواند به عنوان مکملی موثر در بهبود علائم یائسگی مصرف شود.

جمع‌بندی

یائسگی در خانم‌ها در بین سنین 40 الی 55 سال، با تغییرات هورمونی همراه است و به دنبال آن، ایجاد یکسری علائم برای بانوان ممکن است برروی کیفیت زندگیشان اثرگذار باشد. استفاده از مکمل‌های حاوی گیاه پنج انگشت، جینسنگ قرمز کره‌ای، کنگرفرنگی، منیزیم، کلسیم و ویتامین D می‌تواند در کنترل علائم یائسگی مثل گرگرفتگی، مشکلات خواب، اختلالات افسردگی و استرس و تقویت استحکام استخوان اثرات مثبتی به جای بگذارد. پیشنهاد من به شما این است با مشورت پزشک و داروساز خود و دادن شرح‌حال دقیق از سایر داروهای مصرفی و بیماری‌ها، از مکمل‌های ذکرشده برای کاهش و بهبود علائم یائسگی استفاده نمایید تا زندگی بهتر و با کیفیت‌تری داشته باشید.

منابع:

Red ginseng monograph – PMC (nih.gov)

What are the treatments for other symptoms of menopause? | NICHD – Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development (nih.gov)

Comparison of Vitex agnus-castus Extracts with Placebo in Reducing Menopausal Symptoms: A Randomized Double-Blind Study – PMC (nih.gov)

The effect of artichoke on lipid profile: A review of possible mechanisms of action – PubMed (nih.gov)

Magnesium for Menopause: Efficacy, Benefits, and Side Effects (healthline.com)

11 Things Women Should Know About Menopause (healthline.com)

11 Natural Ways to Reduce Symptoms of Menopause (healthline.com)

10 Best Teas for Menopause Hot Flashes & Other Symptoms (healthline.com)

دکتر صدف حدادیان
دکتر صدف عبدیان

من صدف عبدیان فارغ التحصیل داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هستم. در طول تحصیلم چندین مقاله ی ISI در زمینه‌ی اثرات داروهای گیاهی بر روی بیماری عصبی چاپ کردم و هم اکنون در شرکت سمانیک برای ادامه‌ی تحقیقاتم مشغول هستم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
خانم شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +