شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

علائم حمله‌ی قلبی در زنان

دسته بندی :قلب و عروق ۷ فروردین ۱۴۰۳ دکتر حسین علیپور 446 مشاهده
علائم حمله‌ی قلبی در زنان

حمله قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به قلب مسدود شود. مانند مردان، زنان نیز در این شرایط اغلب درد قفسه سینه یا سفتی در آن ناحیه را احساس می‌کنند. با این‌حال ممکن است درد را در سایر نقاط بدن نیز احساس کنند.

حمله قلبی می‌تواند علائم مختلفی ایجاد کند که ممکن است به‌طور ناگهانی یا تدریجی در طی چند ساعت، روز یا هفته ایجاد شود. به گفته بنیاد قلب، در حالی‌که درد یا ناراحتی قفسه سینه شایع‌ترین علامت حمله قلبی است، اما این علامت همیشه به‌خصوص در زنان ایجاد نمی‌شود و ممکن است زنان این علامت را تجربه نکنند. محققان نیز گزارش کرده‌اند که زنان بیشتر از مردان ممکن است که علائم دیگر حمله‌ی قلبی را تجربه کنند.

زنان ممکن است علائم متفاوتی از حمله‌ی قلبی را تجربه کنند. احساس درد و ناراحتی در نواحی فک، گردن، شانه‌ها و بازو‌ از جمله علائم حمله‌ی قلبی در زنان است. بر اساس بررسی‌ها در هنگام حمله‌ی قلبی درد شانه در زنان 2 برابر بیشتر از مردان رخ می‌دهد.

حمله قلبی در زنان چه علائمی دارد؟

شایع‌ترین علامت حمله قلبی در زنان درد یا ناراحتی قفسه سینه است. این احساس ممکن است مانند درد، سفتی، فشار، فشردن یا سوزش سر دل باشد. این احساس معمولا بیش از چند دقیقه طول می‌کشد و کم و زیاد می‌شود. احساس درد یا ناراحتی در زنان در نواحی زیر در طول حمله‌ی قلبی رایج است:

  1. فک
  2. گردن
  3. بالا یا پایین کمر
  4. شانه‌ها
  5. بازو
  6. شکم

علائم حمله‌ی قلبی در زنان

سایر علائم شایع در زنان

سایر علائم شایع حمله قلبی در زنان عبارتند از:

  1. تنگی نفس
  2. حالت تهوع، استفراغ
  3. سبکی سر، سرگیجه، غش
  4. عرق سرد

حمله قلبی همچنین ممکن است باعث موارد زیر شود:

  1. خستگی
  2. مشکل در خواب
  3. ضعف عمومی
  4. ضربان قلب غیرعادی سریع یا آهسته
  5. تپش قلب
  6. اضطراب یا ترس

درد شانه ناشی از حمله‌ی قلبی

اگرچه حمله قلبی بیشتر با درد قفسه سینه همراه است، اما همچنین می‌تواند باعث درد یا ناراحتی در سایر قسمت‌های بدن از جمله شانه نیز بشود. هم زنان و هم مردان ممکن است در طول حمله قلبی شانه درد را تجربه کنند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که درد شانه در هنگام حمله قلبی ممکن است در زنان شایع‌تر از مردان باشد.در یک تحقیق که به بررسی افرادی که سکته‌ی قلبی را تجربه کرده‌ بودند پرداخته بود، مشخص شد که درد شانه در زنان دو برابر بیشتر از مردان رخ داده است. گلو درد و کمردرد نیز در زنان شایع‌تر بوده است.

 

عوامل خطر حمله قلبی در زنان

چه در زنان و چه در مردان مواردی مانند ژنتیک و وجود سابقه‌ی خانوادگی، رژیم غذایی ناسالم و عدم فعالیت ورزشی از عوامل خطر بروز سکته‌ی قلبی هستند. برخی از شرایط پزشکی دز زنان خطر بروز حمله‌ی قلبی در آنان را افزایش می‌دهد. موارد زیر از جمله‌ی این شرایط پزشکی هستند:

  • بیماری انسداد مزمن ریه (COPD)
  • نارسایی کلیه
  • بیماری‌های خود ایمنی
  • سرطان
  • شرایط سلامت روان

در بحث خطر بروز حمله‌ی قلبی، موارد زیر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

فشار خون بالا. فشار خون بالا ممکن است در دوران بارداری یا به عنوان یک عارضه جانبی قرص‌های ضد بارداری ایجاد شود.

کلسترول بالا. در حالی‌که استروژن می‌تواند از زنان در برابر اثرات سوء کلسترول بالا محافظت کند، سطح این هورمون پس از یائسگی کاهش می‌یابد.

سیگار کشیدن. هم مردان و هم زنان سیگار می‌کشند اما گزارش شده است که زنان سخت‌تر سیگار را ترک می‌کنند و این مسئله باعث افزایش ماندگاری اثرات سیگار می‌شود.

هم‌چنین زنان نرخ بالاتری از بروز عوامل زمینه‌ساز مشکلات قلب و عروق مانند دیابت و چاقی را دارند که خود عاملی است بر افزایش احتمال بروز حمله‌ی قلبی.

علائم حمله‌ی قلبی در زنان

نقش تفاوت‌های جنسیتی در پیامدهای حمله قلبی

حمله قلبی باعث آسیب به عضله قلب می‌شود که می‌تواند منجر به عوارض بالقوه تهدید‌کننده زندگی شود. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، با این‌حال به‌نظر می‌رسد برخی از عوارض در زنان شایع‌تر از مردان است. بر اساس نتایج یک مطالعه پس از حمله‌ی قلبی احتمال بروز علائم نارسایی قلبی در زنان بیشتر از مردان است. همچنین زنان در ماه‌ها و سال‌های پس از حمله‌ی قلبی در معرض خطر مرگ بیشتری هستند.

 

سخن نهایی

اگر یک زن هستید و احساس می‌کنید در خطر بروز حمله‌ی قلبی هستید حتما به پزشک مراجعه کنید. زنان بیشتر در خطر پیامدهای بعد از بروز حمله‌ی قلبی هستند. همچنین زنان ممکن است علائم متفاوتی را در زمان بروز حمله‌ی قلبی تجربه کنند. داشتن رژیم غذایی سالم، انجام روزانه‌ی فعالیت بدنی و دوری از استرس نقش مهمی در کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی چه در زنان و چه در مردان دارد.

 

منبع

What Are the Signs and Symptoms of Heart Attacks in Women?

دکتر علیپور
دکتر حسین علیپور

حسین علیپور هستم دکتری تخصصی نانو بیوتکنولوژی از دانشگاه تربیت مدرس که به عنوان کارشناس تحقیق، توسعه و تولید محتوا در شرکت سمانیک سلامت گستر مشغول به فعالیت هستم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +