شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

علت ریزش مو در زنان بالای 40 سال چیست؟

دسته بندی :پوست، مو و زیبایی, ریزش مو ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ خانم دکتر مهرنوش گرشاسبی 2484 مشاهده
علت ریزش مو در زنان بالای 40 سال چیست؟

ریزش مو با مشکلات عاطفی همراه است اما وقتی وارد دهه ۴۰ زندگی می‌شوید می‌تواند سخت‌تر شود. با این حال ریزش مو در زنان بالای 40 سال کاملاً طبیعی و شایع‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. یک سوم از زنانی که به یائسگی نزدیک می‌شوند نازک شدن مو یا لکه‌های طاسی را تجربه می‌کنند که پس از ورود به یائسگی بدتر می‌شود. در حالی که ریزش مو در  زنان بالای 40 سال طبیعی است، لازم نیست نگران باشید و یا بدون توجه آن را پشت سر بگذارید. درمان‌های مختلفی برای کاهش ریزش مو و حتی ترمیم موهای شما وجود دارد. در این مقاله علت ریزش مو و راههای درمان آن بررسی شده است.

علائم ریزش مو در زنان بالای 40 سال

ممکن است در ابتدا متوجه ریزش موی خود نشوید، زیرا ریزش مو در زنان معمولاً تدریجی و ظریف‌تر از مردان است. ریزش روزانه بین 50 تا 100 تار مو نیز طبیعی است و لزوماً نباید باعث نگرانی شود. در عوض به دنبال علائم زیر باشید که نشان می‌دهد میزان ریزش مو در حال افزایش است:

  • شکستگی مو بیشتر است.
  • برس موی شما نیاز به تمیز کردن مکرر دارد.
  • تارهای موی بیشتری در لوله حمام وجود دارد.
  • روی لباس‌ها و بالش‌ شما موی بیشتری نسبت به حالت معمول وجود دارد.

ریزش مو اغلب به کندی پیشرفت می‌کند، بنابراین ممکن است مدتی طول بکشد تا متوجه تغییرات در آینه شوید. ممکن است هنگامی متوجه این مشکل شوید که موهای نازک‌تر و لکه‌های طاسی در نزدیکی تاج سرتان مشاهده کنید. لازم به ذکر است که ریزش مو در زنان بالای 40 سال حتی می‌تواند در سایر قسمت‌های بدن مانند بازوها، پاها، ابروها و مژه ها نیز رخ دهد.

علت ریزش مو در زنان بالای 40 سال چیست؟

علت ریزش مو در زنان بالای 40 سال

عوامل متعددی می‌توانند باعث ریزش مو در زنان بالای 40 سال شوند. در زیر به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

1- تغییرات هورمونی

با نزدیک شدن به یائسگی، سطح استروژن کاهش می‌یابد در حالی که هورمون‌های آندروژنی افزایش می‌یابد. از آنجایی که تعادل مناسب این هورمون‌ها برای رشد موی سالم ضروری است، این تغییر می‌تواند منجر به نازک‌تر شدن و کندتر شدن موها شود.

این نوع ریزش مو در زنان بالای 40 سال ممکن است در هر مرحله از یائسگی رخ دهد. ممکن است این مشکل را در دوران پیش از یائسگی، یائسگی یا پس از یائسگی تجربه کنید. سایر شرایط مرتبط با عدم تعادل هورمونی نیز ممکن است خطر ریزش مو را افزایش دهد. این موارد شامل کم‌کاری تیروئید و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) است.

2- استرس

استرس یکی دیگر از عوامل مرتبط با ریزش مو از جمله ریزش موی زنان بالای 40 سال است. دانشمندان دقیقاً نمی‌دانند که چرا استرس با ریزش مو مرتبط است، اما ممکن است با تغییر سطح هورمون‌های مرتبط با استرس مانند کورتیزول مرتبط باشد.

ریزش مو که با استرس همراه است می‌تواند تدریجی یا ناگهانی باشد. در برخی موارد استرس فیزیکی یا احساسی قابل توجه می‌تواند منجر به وضعیتی به نام تلوژن افلوویوم (TE) شود. این وضعیت اغلب حدود سه ماه پس از یک رویداد ناراحت کننده. باعث ریزش سریع مو می‌شود. با این حال خبر خوب این است که ریزش موی مرتبط با استرس اغلب دائمی نیست و در بسیاری با کنترل و بهبود سطح استرس موها دوباره رشد می‌کنند.

3- کمبودهای تغذیه‌ای

کمبود چندین ریزمغذی کلیدی مانند آهن، روی، نیاسین، سلنیوم، ویتامین D و بیوتین با ریزش مو در زنان بالای 40 سال مرتبط است. همچنین تصور می‌شود که یک رژیم غذایی ضعیف یا محدود می‌تواند به دلیل پروتئین ناکافی، چربی‌های سالم و  دریافت کالری مناسب منجر به افزایش ریزش مو شود.

4- ژنتیک

ریزش موی زنان در دهه 40 اغلب یک علت ارثی دارد. زنانی که در خانواده خود سابقه ریزش موی مردانه یا زنانه دارند، به دلیل ساختار ژنتیکی خود احتمال بیشتری دارد که ریزش مو را تجربه کنند. ریزش مو که عمدتاً ارثی است، اغلب از یک الگوی قابل پیش بینی از جمله نازک شدن منتشر و گسترده شدن شدن مناطق ریزش مو پیروی می‌کند.

5- مدل‌های مو و مواد شیمیایی

مدل‌های موی متراکم و فشرده که دائماً ریشه‌های مو را می‌کشد، مانند موهای دم اسبی و موهای محکم بافته شده، می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند و منجر به ریزش مو شود. به این نوع خاص از ریزش مو آلوپسی کششی گفته می‌شود. استفاده مکرر از این مدل موها در اوایل زندگی می‌تواند منجر به ریزش موی بیشتر در زنان بالای 40 سال شود.

برخی از موارد  زیبایی مو مانند خشک کردن، دکلره کردن و ابزارهای حالت دهنده مبتنی بر حرارت ممکن است به مو یا پوست سر آسیب برساند و منجر به ریزش مو شود. این آسیب می‌تواند در طول زمان انباشته شود و تأثیر قابل توجه‌تری در زندگی بعدی داشته باشد.

6- بیماری‌های خود‌ایمنی

ریزش مو می‌تواند در نتیجه شرایط مختلف خود‌ایمنی نیز رخ دهد. شایع‌ترین نوع ریزش مو که منشا خودایمنی دارد، آلوپسی آره آتا است. این عارضه می‌تواند در مردان و زنان در هر سنی از جمله زنان بالای 40 سال ایجاد شود و باعث ریزش مو شود.

علت ریزش مو در زنان بالای 40 سال چیست؟

درمان ریزش مو در زنان بالای 40 سال

چندین گزینه درمانی برای ریزش موی زنان وجود دارد. در اینجا به رایج‌ترین درمان‌های ریزش موی زنان بالای 40 سال اشاره می‌شود:

داروهای تجویزی مختلف برای کمک به شما در مبارزه با ریزش مو در دسترس هستند. برخی از آنها شامل موارد زیر است:

1- فیناستراید

فیناستراید با مسدود کردن اثرات هورمون‌های آندروژن باعث رشد مجدد مو می‌شود. بیشتر با نام تجاری Propecia فروخته می‌شود. فیناستراید به طور خاص فقط برای ریزش مو با الگوی مردانه تایید شده است، با این حال تحقیقات نشان می‌دهد که می‌تواند برای ریزش موی زنانه نیز موثر باشد و پزشکان گاهی اوقات به همین دلیل آن را بدون برچسب تجویز می‌کنند.

2- اسپیرونولاکتون

این دارو معمولاً برای درمان آکنه تجویز می‌شود، اما مطالعات نشان می‌دهد که می‌تواند برای ریزش مو در زنان بالای 40 سال نیز موثر باشد.

3- ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یک داروی بدون نسخه است که اغلب با نام تجاری Rogaine فروخته می‌شود. این دارو برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه مورد تایید FDA است.

اثربخشی ماینوکسیدیل در بسیاری از مطالعات ثابت شده است. این دارو با گسترش عروق خونی و افزایش جریان خون به فولیکول‌ها عمل می‌کند. این دارو به شکل فوم، مایع و اسپری با قدرت‌های مختلف موجود است.

4- درمان جایگزین هورمونی

درمان جایگزینی هورمونی (HRT) راه حل دیگری است که می‌تواند به ریزش موی زنان بالای 40 سال کمک کند. از آنجایی که عدم تعادل هورمونی قبل، در طول و بعد از یائسگی شایع است، HRT ممکن است مفید باشد. با این حال، پزشکان HRT را برای سایر علائم یائسگی توصیه می‌کنند. بنابراین ممکن است این نوع از درمان بهترین گزینه برای همه نباشد.

5- کاشت مو

کاشت مو یک روش جراحی است که می‌تواند به برخی از موارد ریزش مو در زنان بالای 40 سال کمک کند. این روش شامل انتقال فولیکول‌های موی سالم از قسمت‌هایی از پوست سر با موهای ضخیم‌تر به مناطقی است که موی نازک و طاسی دارد. کاشت مو اغلب برای درمان ریزش موی الگو در مردان استفاده می‌شود اما برخی از پزشکان آن را برای زنان نیز انجام می‌دهند.

6- میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی دیگر از گزینه‌های درمانی بالقوه برای ریزش مو در زنان بالای 40 سال است. این روش شامل درمان با استفاده از یک غلتک با سوزن‌های ریز روی پوست سر است که باعث ایجاد سوراخ‌های کوچک در پوست می‌شود. تصور می‌شود این روش با تحریک کلاژن‌سازی، تولید رگ‌های خونی جدید و آزادسازی فاکتورهای رشد، رشد مجدد مو را تحریک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که میکرونیدلینگ می‌تواند تراکم و ضخامت مو را افزایش دهد.

7- پلاسمای غنی از پلاکت

درمان تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یک روش کم تهاجمی است که برخی از پزشکان برای ریزش موی زنان  بالای40 سال انجام می‌دهند.

این درمان شامل نمونه‌برداری از خون بیمار، پردازش خون برای جداسازی برخی ترکیبات مفید و تزریق محلول به پوست سر است. تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که PRP ممکن است یک درمان امیدوارکننده برای ریزش موی مردانه و زنانه باشد.

8- لیزر درمانی سطح پایین (LLLT)

لیزر درمانی سطح پایین همچنین به عنوان درمان فتوبیوومدولاسیون شناخته می‌شود، یکی از دو روش درمانی است که توسط FDA برای درمان ریزش موی الگو در زنان تایید شده است. این روش درمان باعث می‌شود که در بسیاری از موارد می‌تواند گزینه‌ای عالی برای ریزش موی زنان بالای 40 سال باشد.

LLLT با فعال کردن سلول‌های فولیکول‌های مو با نور ملایم لیزر قرمز عمل می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد کارآمدتر عمل کنند و موهای ضخیم‌تر و سالم‌تری تولید کنند. LLLT نه تنها در بسیاری از کارآزمایی‌های بالینی مؤثر است بلکه عاری از داروها یا مواد شیمیایی است و با عوارض جانبی جدی همراه نیست.

 

چگونه از ریزش مو در خانه جلوگیری کنیم؟

در حالی که درمان  ریزش مو ضروری است، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از ریزش بیشتر مو انجام دهید. از جمله مواردی که می‌توانید در خانه انجام دهید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنید و رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. همچنین می‌توانید مکمل‌هایی مصرف کنید که ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد مو را در بردارند.
  • تا جایی که می‌توانید استرس خود را کنترل کنید. البته گفتن این کار بسیار ساده‌تر از انجام آن است. اما عادات سالم مانند ورزش منظم یا مدیتیشن ممکن است به آرامش شما کمک کند.
  • از بستن مدل موهای فشرده و محکم که ممکن است باعث آلوپسی کششی شود خودداری کنید.
  • از مصرف مواد شیمیایی شدید یا کاربرد ابزارهای حرارتی روی موهای خود اجتناب کنید.

 

جمع‌بندی

گاهی در زنان بالای 40 سال ممکن است ریزش مو مشاهده شود. این وضعیت باعث ایجاد تکه‌های طاسی در بالای سر می‌شود. یائسگی، تعذیه نامناسب و رژیم نادرست، کم‌کاری تیروئید، ژنتیک، شوک ناگهانی و ابتلا به بیماری‌های خاص ازجمله دلایل ریزش مو در زنان بالای ۴۰ سال محسوب می‌شوند. راه حل این مشکل مراجعه به پزشک متخصص و انجام آزمایش‌های دقیق است که با توجه به آن پزشک روش‌های درمانی مناسب  از جمله کاشت مو، انواع درمان‌های دارویی، مزوتراپی، لیزر تراپی، پی آر پی و … را  برای درمان شما بکار می‌گیرد.

 

مرجع

Hair Loss in Women Over 40: Causes and Treatments | LaserCap

 

خانم دکتر مهرنوش گرشاسبی

خانم دکتر گرشاسبی دکتری اگروتکنولوژی مهرنوش گرشاسبی هستم دکترای اگروتکنولوژی و مدرس و محقق گیاهان دارویی که به صورت تخصصی در حوزه تولید محتوای مجموعه سمانیک فعالیت می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +