شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

خواص جینسنگ برای زنان

خواص جینسنگ برای زنان

جینسنگ به دلیل فواید بیشماری که برای سلامتی به خصوص در مردان دارد به خوبی شناخته شده است. اما زنان چطور؟ آیا فقط مردان از مصرف جینسنگ سود می‌برند؟ به هیچ وجه! در این مقاله به بررسی خواص جینسنگ برای زنان می‌پردازم. با من همراه باشید.

طبق تحقیقات من، جینسنگ دارای فواید بیشماری برای سلامت زنان است. این گیاه دارویی علاوه بر افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی باعث بهبود اختلالات هورمونی و باروری در زنان شده و علائم آزار دهنده یائسگی را نیز کاهش می‌دهد. از طرفی در سندرم تخمدان پلی کیستیک و اندومتریوز نیز آثار مثبت قابل توجهی دارد.

فواید جینسنگ برای زنان

خواص عمومی جینسنگ

خواص جینسنگ برای زنان خواص جینسنگ برای مردان

افزایش انرژی

کاهش علائم یائسگی

بهبود نعوظ

کاهش خستگی

افزایش میل و رضایت جنسی

افزایش میل جنسی

تقویت سیستم ایمنی

کنترل اندومتریوز

افزایش تعداد اسپرم

پیشگیری از سرماخوردگی

بهبود تخمک‌گذاری

افزایش تحرک اسپرم

بهبود عملکرد مغز افزایش سلامت تخمک‌ها

بهبود باروری

در ادامه به بررسی دقیق‌ هرکدام از این خواص می‌پردازم. با من همراه باشید …

جینسنگ

1- بهبود علائم یائسگی

یائسگی یک وضعیت عادی و غیر پاتولوژیک ناشی از کاهش هورمون استروژن است که همه خانم‌ها در سنین خاصی آن را تجربه میکنند و به معنی قطع دائمی قاعدگی برای حداقل ۱۲ ماه پی در پی می‌باشد.

بر اساس تحقیقات، ۷۵ درصد از افراد در یائسگی علائم وازوموتور مانند میگرن، گرگرفتگی و تعریق شبانه را تجربه می‌کنند، ۶۰ درصد دچار تغییرات آزار دهنده در میل جنسی یا خشکی واژن می‌شوند و ۴۵ درصد ممکن است از مشکلات خلقی مانند افسردگی، اضطراب یا مشکلات خواب رنج ببرند. خوشبختانه مطالعات متعددی بهبود قابل توجهی در علائم یائسگی را به دنبال مصرف جینسنگ گزارش کرده‌اند.

یک مرور سیستماتیک در سال ۲۰۲۲ با بررسی ۱۵ کارآزمایی بالینی، به این نتیجه رسید که جینسنگ می‌تواند موجب بهبود گرگرفتگی، بی‌خوابی، خشکی واژن، اختلالات خلقی و کیفیت زندگی در زنان یائسه شود.

مطالعه‌ای دیگر که در مجله یائسگی (۲۰۱۲) منتشر شد، اثرات مصرف ۳ گرم جینسنگ قرمز یا دارونما را بر روی ۷۲ زن ۴۵ تا ۶۰ ساله بررسی کرد. پس از ۱۲ هفته، زنانی که جینسنگ قرمز دریافت کردند، تسکین قابل توجهی در علائم عمومی یائسگی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تجربه کردند.

2- بهبود عملکرد جنسی

فواید جینسنگ برای بهبود برانگیختگی و عملکرد جنسی زنان به خوبی شناخته شده‌ است. به عنوان مثال، در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۶، محققان ۱۰۸ زن را به طور تصادفی به دو گروه تقسیم کردند؛ یک گروه مکمل جینسنگ و گروه دیگر دارونما دریافت کردند. پس از چهار هفته، محققان دریافتند که همه زنانی که مکمل جینسنگ دریافت کردند، در مقایسه با گروه دارونما بهبود قابل توجهی در موارد زیر گزارش کردند:

  • میل جنسی
  • تعداد دفعات آمیزش و رابطه جنسی
  • رضایت از رابطه جنسی

مطالعات جدیدتری که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ انجام شد نیز از مزایای جینسنگ برای بهبود برانگیختگی و عملکرد جنسی زنان در سنین مختلف پشتیبانی می‌کنند.

خواص جینسنگ برای زنان

3- کنترل اندومتریوز

آیا در حین رابطه جنسی، ادرار کردن، اجابت مزاج و … احساس درد مبهمی در ناحیه لگنی خود دارید؟ یا حین قاعدگی دچار دردهای شدید در ناحیه شکم و کمر می‌شوید؟ اگر پاسخ شما مثبت است ممکن است که به آندومتریوز مبتلا باشید؛ یک بیماری مزمن که ناشی از رشد بافت اندومتر رحم در نواحی خارج از رحم بوده و ۱۰٪ از افراد در سنین قاعدگی را تحت تاثیر قرار میدهد.

در حالی که هنوز هیچ درمان اثبات شده‌ای برای این اختلال وجود ندارد، مطالعات اخیر نشان داده‌اند که برخی ترکیبات موجود در جینسنگ ممکن است به سرکوب رشد غیرطبیعی پوشش رحم کمک کند و به نوبه خود موجب تسکین علائم در افراد مبتلا به اندومتریوز شود‌. این ترکیبات عبارتند از:

  • پروتوپاناکسادیول (PPD)
  • پروتوپاناکستریول (PPT)
  • جینسنوزید Rg3
  • جینسنوزید Rh2

4- بهبود سندرم تخمدان پلی کیستیک

یک شکل بسیار شایع از اختلال هورمونی که بسیاری از زنان در سال‌های باروری خود تجربه می‌کنند، سندرم تخمدان پلی کیستیک است – ناشی از عدم تعادل هورمونی – که میتواند منجر به یک سری اختلالات از جمله پریودهای نامنظم و دردناک، افزایش هورمون‌های مردانه، ناباروری و کیست تخمدان شود. فاکتور رشد عصبی (NGF) ممکن است در پاتوژنز و ایجاد این سندروم نقش داشته باشد.

اگرچه استفاده از جینسنگ برای درمان این بیماری در زنان به طور گسترده مورد تحقیق قرار نگرفته است، یک مطالعه حیوانی منتشر شده در ژورنال تحقیقات جینسنگ (سال ۲۰۱۱) نشان داد که با مصرف جینسنگ قرمز کره‌ای، مورفولوژی تخمدان تقریباً نرمال شد و سطح فاکتور رشد عصبی (NGF) کاهش یافت. از طرفی تعداد بالای فولیکول‌های آنترال کاهش یافت و تعداد اجسام زرد در تخمدان‌های پلی کیستیک افزایش پیدا کرد. نتایج این مطالعه نشان داد که جینسنگ قرمز کره‌ای می‌تواند آثار مثبتی در کنترل سندروم تخمدان پلی کیستیک داشته باشد. با این حال مطالعات گسترده‌تری مورد نیاز است.

5- بهبود تخمک گذاری

برای افزایش شانس داشتن یک نوزاد سالم، به دو چیز نیاز دارید: یک تخمک سالم و یک اسپرم سالم. اما چگونه می توانید از سالم بودن تخمک‌های خود اطمینان حاصل کنید؟

البته که هیچ تضمینی وجود ندارد، اما مطالعات متعدد حیوانی نشان می‌دهند که جینسنگ می‌تواند به محافظت از فولیکول‌های تخمدان شما در برابر آسیب اکسیداتیو کمک کند.

فولیکول‌ها کیسه‌هایی پر از مایع در تخمدان هستند که هر کدام حاوی یک تخمک نابالغ می‌باشند. در یک چرخه قاعدگی طبیعی، یک فولیکول رشد می‌کند، متورم میشود و با پاره شدن فولیکول، یک تخمک بالغ و آماده بارور شدن آزاد می‌گردد.

بنابراین جینسنگ با ارتقای سلامت فولیکول تخمدان، احتمال آزادسازی تخمک سالم را در طول تخمک گذاری افزایش می‌دهد و در نتیجه شانس شما برای داشتن یک فرزند سالم را بیشتر می‌کند.

خرید

جمع‌بندی

جینسنگ در کنار فواید متعددی که فارغ از جنسیت برای سلامتی دارد از جمله کاهش خستگی، افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد شناختی و … دارای فواید به خصوصی برای زنان نیز می‌باشد‌. این گیاه دارویی عملکرد هورمونی داشته و بر روی علائم ناشی از تغییرات هورمونی در زنان از جمله یائسگی، میل جنسی، باروری، سندروم تخمدان پلی کیستیک و اندومتریوز تاثیر مثبتی دارد.

منابع

Therapeutic effect of korean red ginseng extract on infertility caused by polycystic ovaries

دکتر فاطمه موسوی
دکتر فاطمه موسوی

من فاطمه موسوی هستم، یک پزشک عمومی عضو بنیاد ملی نخبگان و استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران. در شرکت و وب سایت سمانیک، به صورت تخصصی، علمی و تجربی محتواهای پزشکی تولید می‌کنم. تمرکزم بر ارائه محتواهای با کیفیت به صورت علمی است و از روش‌های پژوهشی مدرن و منابع معتبر حین نوشتن محتوا استفاده می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +