شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

اثر مثبت مصرف جینسنگ بر بهبود اختلالات نعوظ

اثر مثبت مصرف جینسنگ قرمز کره‌ای بر بهبود اختلالات نعوظ

مصرف جینسنگ بر بهبود اختلالات نعوظ تاثر مثبت می‌گذارد. در این مقاله به بررسی اثر مثبت مصرف جینسنگ بر بهبود اختلالات نعوظ می‌پردازیم. جینسنگ قرمز کره‌ای تاثیر مثبتی بر افزایش میل جنسی و رضایت از روابط زناشیویی دارد.

 

اختلالات نعوظ چیست؟

اختلال نعوظ به ناتوانی در رسیدن به و یا حفظ مقدار مناسبی از نعوذ در آلت تناسلی که برای برقراری رابطه­‌ی جنسی مورد نیاز است اطلاق می‌­گردد. این اختلال با شیوع بیش از 31 درصد، از نگرانی­‌های شایع و رو به رشد سلامت جنسی آقایان می­‌باشد و طبق پیش­بینی­‌ها تا سال 2025 بیش از 322 میلیون نفر از مردان به آن مبتلا خواهند شد.

اختلال نعوظ اثرات منفی قابل توجهی بر کیفیت زندگی مردان دارد. از جمله این اثرات می­توان به کاهش عزت نفس، اجتناب از صمیمیت، اضطراب و افسردگی اشاره کرد. علاوه بر این، اختلال نعوذ به عنوان یک ریسک فاکتور برای ایجاد سندروم متابولیک، بیماری­‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 در نظر گرفته می‌‌شود.

 

راه‎‌های درمان اختلالات نعوظ در آقایان

درمان­‌های دارویی مورد استفاده برای این اختلال عمدتاً مهارکننده‌­های آنزیم فسفودی­‌استراز-5 هستند که با مهار جریان خون به خارج از آلت تناسلی، باعث ایجاد نعوظ می­‌شوند. از رایج‌­ترین این دارو­ها می­‌توان به سیلدنافیل سیترات (ویاگرا)، تادالافیل (سیالیس) و واردنافیل (لویترا) اشاره کرد. همچنین روش‌های درمانی تهاجمی مانند تزریق مواد دارویی و استفاده از پروتز در دسترس می­‌باشند.

با توجه به این نکته که سیلدنافیل (ویاگرا) محبوب‌ترین روش درمانی برای درمان اختلالت نعوظ است، می‌توان نتیجه گرفت که اکثر مردان مبتلا به این اختلال درمان خوراکی را نسبت به روش‌های دیگر ترجیح می‌دهند.

هرچند روش‌های درمانی مختلفی از جمله استفاده از ویاگرا برای درمان این اختلال در دسترس است، چالش‌های مهمی نیز در استفاده از آن‌ها وجود دارد. از جمله‌ی این موارد می‌توان به تعیین نحوه‌ی دقیق اثربخشی آن‌ها و ایمنی طولانی مدت آن‌ها اشاره کرد. از عوارض جانبی محتمل این داروها می­‌توان به مواردی مانند سردرد، سوء حاضمه، احتقاق بینی، گر گرفتگی، سنکوپ، کاهش بینایی و سکته­‌ی قلبی اشاره کرد.

 همچنین به نظر می‌رسد گروهی از بیماران تمایلی به استفاده از دارو برای رفع این مشکل ندارند و به‌دنبال روش‌های جایگزین هستند.

جینسنگ به عنوان یک داروی سنتی آسیایی برای تحریک عملکرد جنسی شناخته شده است، با این وجود مطالعات کمی درباره‌ی اثر بخشی آن انجام شده است.

جینسنگ قرمز کره‌ای خواص بسیار و از طرفی عوارض جانبی نادری دارد. شواهدی از تاثیرگذاری جینسنوسیدهای موجود در جینسنگ بر سیستم عصبی وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این اثرات می‌توانند باعث بهبود اختلالات نعوظ نیز شوند.

مطالعه جدبد برای بررسی اثر مصرف جینسنگ قرمز کره‌ای بر اختلالات نعوظ

نحوه انجام مطالعه:

در این مطالعه با تجزیه و تحلیل شاخص‌هایی از قبیل سطوح هورمونی و شاخص بین‌ المللی عملکرد نعوظ، به بررسی اثر استفاده از جینسنگ قرمز کره‌ای برای درمان اختلالات نعوظ پرداخته شده است.

بیماران مبتلا به اختلال نعوظ که به مرکز درمانی مراجعه کردند اما سابقه درمان خاصی برای این مشکل نداشتند، برای ورود به مطالعه واجد شرایط در نظر گرفته شدند. اختلال نعوظ به عنوان ناتوانی مداوم در دستیابی و حفظ نعوظ کافی برای رضایت جنسی طبیعی تعریف شد و افراد بر این اساس انتخاب شدند.

در نهایت، 45 بیمار مبتلا به اختلال نعوظ که مایل به انجام این مطالعه بودند وارد مطالعه شدند.

معیارهای خروج از مطالعه عبارت بودند از: سابقه عمل برداشت پروستات، آسیب نخاعی، نقایص عصبی جدی مانند ام‌اس و پارکینسون، ناهنجاری‌های تناسلی، مصرف الکل یا گیاهان دارویی، مصرف داروهایی که عملکرد جنسی را تقویت یا در آن تداخل می‌کنند. همچنین اشخاصی که از داروهایی استفاده می‌کردند که با جینسنگ تداخل دارند از جمله وارفارین، هورمون‌ها و داروهای شیمی درمانی، وارد مطالعه نشدند.

پس از انجام ارزیابی‌های پایه‌ای و اولیه، شرکت‌کنندگان به دو گروه مصرف کننده‌ی روزانه مجموعا 900 میلی‌گرم جینسنگ قرمز کره‌ای (روزانه 3 قرص) و گروه دارونما تقسیم شدند. پس از 8 هفته و سپس یک وقفه‌ی دو هفته‌ای، جای دو گروه عوض شد و مطالعه 8 هفته‌ی دیگر ادامه یافت. شرایط و اثرات مصرف جینسنگ و دارونما در طول مدت مطالعه ارزیابی شد.

 

نتایج مطالعه:

بر اساس نتایج بدست آمده میانگین نمرات در زمینه عملکرد نعوظ، میل جنسی و رضایت از مقاربت در هر دو گروهی که از جینسنگ قرمز کره‌ای استفاده کرده‌اند به طور قابل توجهی بالاتر از دارونما می‌باشد. همچنین نتایج نشان داد مصرف 8 هفته جینسنگ قرمز کره‌ای به‌طور قابل توجهی باعث باعث افزایش سفتی کلاهک آلت تناسلی می‌شود.

میانگین مقادیر تستسترون در سرم گروه مصرف کننده‌ی جینسنگ و دارونما تغییری نداشته است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت بهبود در عملکرد نعوظ به دلیل تغییرات هورمونی نبوده است.

 

اثر مثبت مصرف جینسنگ قرمز کره‌ای بر بهبود اختلالات نعوظ

 

این نتایج نشان‌دهنده‌ی اثرات مثبت و اختصاصی جینسنگ قرمز کره‌ای بر نعوظ آلت تناسلی می‌باشد. جینسنوسید­ها که منحصراً به گونه‌ی جینسنگ به‌خصوص جینسنگ قرمز کر‌ه‌‌ای تعلق دارند، از اصلی‌ترین مولکول‌های فعال این گیاه به حساب می‌آیند. نتایج مطالعات حیوانی نشان­ می‌­دهند عصاره جینسنگ و جینسنوسید­ها باعث افزایش سنتز نیتریک اکسید در سلول‌های اندوتلیال، اتساع عروق و در نهایت نعوظ می‌­شوند.

 

تاثیر مثبت مصرف جینسنگ بر بهبود اختلالات نعوظ

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد جینسنگ قرمز کره‌ای اثرات مثبتی بر بهبود اختلالات نعوظ، افزایش میل جنسی و رضایت از رابطه‌ی جنسی دارد. با توجه به اینکه برخی از بیماران مبتلا به اختلال نعوظ تمایلی به وابستگی به دارو برای رسیدن به نعوظ ندارند، جینسینگ قرمز کره‌ای می‌تواند به عنوان یک درمان جایگزین با اثرات مفید متعدد آن بر سلامتی استفاده شود.

نتایج این مطالعه و مطالعاتی که قبلا انجام شده نشان دهنده‌ی اثرات مثبت استفاده از جینسینگ قرمز کره‌ای کره‌ای بر سلامت افراد می‌باشد و مصرف مکمل جینسینگ قرمز کره‌ای برای بهبود اختلالات جنسی، رفع خستگی و تقویت بدن توصیه می‌شود.

 

نویسنده: دکتر حسین علیپور (دکترای تخصصی نانوبیوتکنولوژی)

ویرایش: دکتر علیرضا ولی‌زاده (دکترای تخصصی نانوتکنولوژی پزشکی)

 

منبع

A DOUBLE-BLIND CROSSOVER STUDY EVALUATING THE EFFICACY OF KOREAN RED GINSENG IN PATIENTS WITH ERECTILE DYSFUNCTION: A PRELIMINARY REPORT

دکتر علیپور
دکتر حسین علیپور

حسین علیپور هستم دکتری تخصصی نانو بیوتکنولوژی از دانشگاه تربیت مدرس که به عنوان کارشناس تحقیق، توسعه و تولید محتوا در شرکت سمانیک سلامت گستر مشغول به فعالیت هستم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +