شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

جلوگیری و درمان ریزش مو [درمان دارویی و خانگی]

دسته بندی :پوست، مو و زیبایی, ریزش مو ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ دکتر حسین علیپور 1207 مشاهده
درمان و جلوگیری از ریزش مو

موهای پر پشت و سالم، اهمیت بسیار زیادی در داشتن ظاهری زیبا و اعتماد به‌نفس ایفا می‌کند. نازک شدن و ریزش موها می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد. ریزش مو تا 100 تار در روز که به‌دلیل چرخه‌ی طبیعی رشد مو اتفاق می‌افتد طبیعی است. اگر روزانه بیش از این مقدار مو از دست می‌دهید، قبل از بررسی گزینه‌های دیگر، ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا از شرایط کلی سلامت خود آگاه شوید و در صورت وجود نداشتن بیماری‌های زمینه‌ای، راهکاری برای ریزش مو پیدا کنید.

راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند ریزش مو را کنترل کرده و باعث رشد موها نیز بشود. بهترین راه برای کند کردن و یا متوقف کردن ریزش مو، رسیدگی به علت زمینه‌ای این موضوع است. در مواردی که ریزش مو ناشی از عواملی مانند استرس، جراحی، زایمان و تعدادی از موارد دیگر باشد، ریزش مو موقتی است.

در ادامه‌ی این مقاله به معرفی مواردی می‌پردازیم که در درمان و جلوگیری از ریزش مو موثر هستند. ‌

چگونه ریزش مو را درمان کنیم؟ رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و پروتئین و دریافت ویتامین‌ها و مواد مغذی مانند ویتامین‌های A,D,C, ویتامین‌های گروه B از جمله بیوتین، آهن، روی، سلنیم و جینسنگ تاثیر به‌سزایی در افزایش سلامت مو دارد. همچنین شست و شوی منظم مو و استفاده از روغن‌های گیاهی مثل روغن نارگیل و زیتون برای حالت دادن به مو، باعث ارتقاء سلامت مو می‌شود. همچنین ماینوکسیدیل و فینستراید از جمله داروهایی هستند که به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کنند.

 

درمان و جلوگیری از ریزش مو

رژیم غذایی موثر در درمان ریزش مو

1- رژیم غذایی مدیترانه‌ای

نتایج یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که رژیم غذایی حاوی سبزیجات خام و تازه، مانند رژیم مدیترانه‌ای، می‌تواند خطر بروز طاسی آندروژنیک (طاسی با الگوی زنانه یا طاسی با الگوی مردانه) را کاهش دهد و یا شروع آن را آهسته کند. در این تحقیق، بهترین نتایج زمانی مشاهده شد که شرکت‌کنندگان مقادیر زیادی از سبزیجاتی مانند جعفری، ریحان و سالادها را بیش از 3 روز در هفته مصرف‌ کردند.

2- پروتئین

فولیکول‌های مو بیشتر از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند. یک مطالعه در سال 2017 بر روی 100 فرد مبتلا به ریزش مو، مشخص کرد که این افراد دچار کمبود در تعدادی از مواد مغذی از جمله آمینواسیدها که واحدهای سازنده‌ی پروتئین محسوب می‌شوند هستند. داشتن رژیم غذایی غنی از پروتئین می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. غذاهای زیر سالم و سرشار از پروتئین هستند:

  • تخم مرغ
  • آجیل
  • لوبیا و نخود
  • ماهی
  • لبنیات کم چرب
  • مرغ
  • بوقلمون

3- ویتامین A

این ویتامین به رشد مو کمک می‌کند و بر چرخه‌ی رشد مو تاثیرگذار است. باید دقت شود که اثرات این ویتامین وابسته به دوز است و اگر به مقدار خیلی زیاد یا خیلی کمک مصرف شود، می‌تواند به موها آسیب برساند. بعید است که ویتامین A زیادی از منابع غذایی دریافت کنید. بنابراین، بشقاب خود را با غذاهای غنی از ویتامین A، مانند سیب‌زمینی شیرین، فلفل شیرین و اسفناج پر کنید.

درمان و جلوگیری از ریزش مو

مکمل‌های موثر در درمان ریزش مو

1- مولتی‌ویتامین‌ها

بر اساس گزارشات علمی، ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر برای فرآیندهای رشد و حفظ مو مفید هستند:

  • ویتامین های A، B، C و D
  • آهن
  • سلنیم
  • روی

قبل از تهیه و مصرف مولتی‌ویتامین‌ها، حتما با پزشک مشورت کنید.

2- ویتامین D

نتایج یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که کمبود ویتامین D می‌تواند باعث ریزش مو شود و جبران فقر این ویتامین به رشد مجدد مو کمک می‌کند.

3- بیوتین

بیوتین که تحت عنوان ویتامین H یا B7 نیز شناخته می‌شود نقش مهمی در چرخه‌ی زندگی مو ایفا می‌کند و در صورت کمبود این ویتامین، موها دچار ریزش خواهند شد.

4- جینسنگ

جینسنگ حاوی مولکول‌های گیاهی خاصی است که می‌توانند باعث رشد مجدد موها بشوند. با این‌حال، قبل از افزودن مکمل‌های جینسینگ به رژیم غذایی خود، با پزشک خود مشورت کنید.

سمانیک جینسنگ

خرید

پیشنهاد می‌شود مقاله “بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو” خوانده شود.

مراقبت از موها

1- شست و شوی منظم

شستن روزانه موها می‌تواند با حفظ سلامت و تمیزی پوست سر از ریزش مو جلوگیری کند. نکته کلیدی استفاده از شامپوی ملایم است. شامپوهای غیر ملایم می‌توانند مو را خشک کرده و باعث شکستن آن شوند و منجر به ریزش مو نیز بشوند.

2- روغن نارگیل

بر اساس بررسی‌های انجام شده در سال 2018، محققان بر این باورند که روغن نارگیل ممکن است به جلوگیری از آسیب مو در اثر نظافت و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV)  کمک کند. اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به اتصال پروتئین به مو کمک کرده و مانع از شکستگی در ریشه و تار مو می‌شود. ماساژ دادن روغن نارگیل روی پوست سر ممکن است جریان خون را بهتر کرده و به رشد مجدد کمک کند.

3- روغن زیتون

روغن زیتون را می‌توان برای حالت‌دهی مو استفاده کرد و مو را از خشکی و شکستگی محافظت کرد. روغن زیتون همچنین یک عنصر اصلی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که ممکن است به کاهش ریزش موی ژنتیکی نیز کمک کند.

4- حالت‌دهی ملایم

از شانه‌های تنگ و برس‌هایی که می‌توانند باعث کنده شدن مو از ریشه بشوند استفاده نکنید. بعد از شست و شوی مو، اجازه دهید موهایتان در هوا خشک شود. اگر می‌توانید از حالت دهنده‌های حرارتی مانند اتوهای فر کننده یا صاف کننده خودداری کنید زیرا ممکن است به ساقه‌ی مو آسیب برساند و آن‌را بشکند.

درمان و جلوگیری از ریزش مو

داروهای موثر در درمان ریزش مو

1- ماینوکسیدیل

این داروی بدون نسخه  (OTC) که با نام دیگر Rogaine نیز شناخته می‌شود، برای کمک به درمان ریزش مو شناخته شده است. برای نتیجه‌گیری باید فرم مایع و یا فوم از این دارو را هر روز به پوست سر خود بمالید. عوارض جانبی استفاده از این دارو مواردی شامل تحریک پوست سر و آکنه در محل استفاده است. عوارض جانبی نادرتر شامل ضربان قلب نامنظم و تاری دید نیز می‌تواند ظاهر شود.

2- فینستراید

این قرص که با نام Propecia نیز شناخته می‌شود، ممکن است به کاهش ریزش مو و حتی رشد جدید کمک کند. ممکن است لازم باشد تا 12 ماه از دارو استفاده کنید تا نتایج آن را مشاهده کنید. این دارو عوارض جانبی مختلفی دارد، از جمله از دست دادن میل جنسی و اختلال نعوظ. همچنین این دارو می‌تواند عوارض روانی نیز داشته باشد. قبل از مصرف این دارو حتما با پزشک مشورت کنید.

 

نتیجه‌گیری

اکثر افراد ریزش مو را تجربه می‌کنند. دیدن ریزش تارهای مو می‌تواند استرس‌آور باشد. باید پیش از مصرف هرگونه دارو و مکملی حتما با پزشک مشورت کنید. ریزش مو می‌تواند ناشی از یک بیماری یا شرایط خاص در بدن، از جمله استرس و یا مصرف دارویی خاص، باشد که در صورت بهبود شرایط مربوطه و رفع عامل استرس‌زا، ریزش مو نیز رفع می‌شود. در بسیاری از موارد نیز، ریزش مو ارثی است و تا به‌حال دارویی که اثرات مثبتی بر کاهش ریزش موی ارثی در تمام افراد داشته باشد در دسترس نمی‌باشد.

منبع

Hair Loss Prevention: 22 Tips to Help Save Your Hair

دکتر علیپور
دکتر حسین علیپور

حسین علیپور هستم دکتری تخصصی نانو بیوتکنولوژی از دانشگاه تربیت مدرس که به عنوان کارشناس تحقیق، توسعه و تولید محتوا در شرکت سمانیک سلامت گستر مشغول به فعالیت هستم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +