شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

اثرات جینسنگ در یائسگی بانوان

دسته بندی :زنان, مکمل و ویتامین, یائسگی ۲۸ آذر ۱۴۰۲ دکتر شمسعلی رضازاده 1043 مشاهده
یائسگی بانوان

تاثیر یائسگی بر شادی

جینسنگ به طور سنتی در کشورهای آسیای شرقی از جمله کره، چین و ژاپن به عنوان یک ماده‌ی کاربردی و داروی طبیعی استفاده می‌شود اما به طور چشمگیر و شناخته‌شده‌ای در سطح بین المللی نیز معروف می‌باشد. جینسنگ قرمز کره‌ای که نام علمی آن Panax ginseng  است از بخارپز کردن و خشک کردن جینسنگ تازه و بدون پوست تولید می‌شود.

بهترین نوع جینسنگ، جینسنگ 6 ساله می‌باشد که حاوی بیشترین مواد موثره‌ است. جینسنگ قرمز کره‌ای دارای خواص بسیاری از جمله آنتی اکسیدانی است و مصرف آن باعث بهبود فعالیت سیستم ایمنی، علائم خستگی، گردش خون، عملکرد حافظه و کاهش علائم یائسگی می‌شود.

خانم‌های یائسه تغییرات خلقی، گرگرفتگی، بی‌خوابی، خشکی واژن، تعریق شبانه، کاهش میل جنسی، و اختلال در عملکرد شناختی را تجربه می‌کنند. برخی از این علائم را می‌توان به طور موثر با درمان جایگزینی هورمونی درمان کرد. با این حال خطرات مرتبط با هورمون تراپی بسیاری از خانم‌های یائسه را به استفاده از درمان‌های مکمل‌ها سوق می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که جینسینگ قرمز کره‌ای یکی از گیاهانی است که اغلب برای کنترل علائم یائسگی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مکانیسم عمل جینسنگ

مکانیسم‌های احتمالی اثر جینسینگ بر علائم یائسگی شامل اثرات هورمونی مشابه استروژن است. جینسنوزیدها که اجزای اصلی فعال جینسنگ قرمز کره‌ای هستند، دارای عملکردی مشابه استروژن می‌باشند. برای درک کامل مکانیسم‌های عمل جینسینگ، تحقیقات پایه‌ای بیشتری مورد نیاز است. بیشتر جینسنوزیدها دارای طبیعت چربی‌دوست هستند. آن‌ها با داشتن ستون استروئیدی خود می‌توانند از غشاهای سلولی را با مکانیسم انتشار ساده عبور کنند و عملکردهای سلولی را با اتصال به پروتئین‌های هدف داخل سلولی در سیتوپلاسم و هسته تنظیم کنند.

جینسنگ در یائسگی بانوان

اشکال مختلف جینسینگ در بازار

جینسینگ به شکل برش‌های ریشه  در تونیک‌‌ها، قرص‌، چای، عصاره، خمیر دندان، لوازم آرایشی، صابون و شامپوها و آب نبات به بازار عرضه می‌شود. عصاره‌ی غلیظ شده‌ی جینسنگ اغلب گران هست اما سال‌ها ماندگاری دارد.

مطالعات صورت گرفته بر روی اثرات جینسینگ روی یائسگی

جینسنگ قرمز کره‌ای یک گیاه درمانی است که به طور گسترده در کشورهای آسیای شرقی و برای درمان طیفی از اختلالات و بیماری‌ها از جمله رفع کنترل علائم یائسگی، کاهش قابل‌‍توجه خستگی، افزایش حافظه و بهبود مشکلات جنسی پس از یائسگی استفاده می‌شود.

یک مطالعه تصادفی شده دوسوکور و کنترل شده با دارونما اخیرا استفاده از جینسنگ قرمز را برای درمان علائم یائسگی مورد بررسی قرار داده است. درمطالعه‌ای، زنان یائسه بین 45 تا 60 سال (72 نفر) در طول مدت 12 هفته و به طور تصادفی به دو گروه دریافت‌کننده‌ی 3 گرم جینسنگ قرمز کره‌ای در روز و گروه دارونما تقسیم شدند.

سپس تغییرات در علائم یائسگی مورد ارزیابی قرار گرفت. بهبودهای قابل توجهی در علائم گرگرفتگی و خلق و خوی بیماران در گروه دریافت‌کننده‌ی جینسنگ قرمزکره‌ای در مقایسه با گروه دارونما مشاهده شد و کیفیت زندگی بیماران بالا رفت. علاوه‌بر این، کلسترول تام و لیپوپروتئین با چگالی کم به طور معنی‌داری در گروه دریافت کنند‌ی جینسنگ قرمز کره‌ای کاهش یافت. این مطالعه نشان می‌دهد که جینسنگ قرمز کره‌ای اثرات مفیدی بر علائم یائسگی و عوامل خطر قلبی-عروقی در زنان یائسه دارد.

جینسنگ

خرید

در مطالعه‌ی دیگر که یک کارآزمایی بالینی دوسوکور و کنترل‌شده با دارونما بود شرکت‌کنندگان به طور تصادفی جینسینگ قرمز کره‌ای یا دارونما دریافت کردند.از بین 63 شرکت‌کننده، 33 نفر از آنها جینسینگ قرمز کره‌ای و 30 نفر دارونما دریافت کردند. مقیاس شدت خستگی بطور قابل توجهی در گروه دریافت کننده جینسینگ قرمز کره‌ای نسبت به گروه دارونما کاهش یافت. جینسینگ قرمز کره‌ای به طور قابل توجهی علائم خستگی در زنان یائسه را بهبود داد.

یکی از بهترین مکمل‌های جینسینگ قرمز کره‌ای در بازار دارویی ایران، سمانیک جینسنگ می‌باشد. این مکمل با فرمولاسیون خاصی که دارد و از شرکت ILHWA نهیه می‌شود، با افزایش جذب 15 برابری نسبت به سایر مکمل‌های موجود و کاهش زمان جذب حداکثری به 3 الی 4 ساعت، از نظر اثربخشی و بهینه‌سازی برتری قابل‌توجهی نسبت به سایر مکمل‌ها دارد. هرساشه از این مکمل حاوی 300 میلیگرم از عصاره‌ی جینسنگ کره‌ای قرمز می‌باشد و معادل 13 درصد جینسنوزید است. شما می‌توانید روزانه 1 الی 3 ساشه از مکمل سمانیک جینسنگ را همراه با چای یا آب‌میوه استفاده نمایید.

جمع‌بندی

جینسنگ قرمز کره‌ای یک گیاه درمانی مفید می‌باشد که می‌تواند برای کنترل علائم یائسگی بانوان با بهبود قابل‌توجه خستگی، کاهش علائم گرگرفتگی و خارش واژن و کاهش احتمال ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی با کم‌کردن میزان چربی بد خون اثرگذار باشد. همچنین این گیاه بدون اثرگذاری بر میزان سطح سرمی هورمون‌های استروژن و پرولاکتین اثرات خودرا القا می‌کند و ریسک‌های احتمالی هورمون تراپی را ندارد. شما می‌توانید با مصرف مکمل جینسینگ قرمز کره‌ای کیفیت زندگی خود را بالا ببرید و با کاهش علائم یائسگی، دوران شاد و با کیفیتی را طی کنید.

مینا حنیفه

دانشجوی دکتری تخصصی بیوشیمی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

منابع:

Little Evidence for Ginseng as Treatment for Menopausal Symptoms

Chung, Tae-Ha, Ji-Hye Kim, So-Young Seol, Yon-Ji Kim, and Yong-Jae Lee. “The Effects of Korean Red Ginseng on Biological Aging and Antioxidant Capacity in Postmenopausal Women: A Double-Blind Randomized Controlled Study.” Nutrients 13, no. 9 (2021): 3090.

Lee, Hye Won, Lin Ang, and Myeong Soo Lee. “Using Ginseng for Menopausal Women’s Health Care: A Systematic Review of Randomized Placebo-Controlled Trials.” Complementary Therapies in Clinical Practice 48 (2022): 101615.

دکتر شمسعلی رضازاده
دکتر شمسعلی رضازاده

شمسعلی رضازاده هستم دکترای داروسازی و دکتری تخصصی شیمی دارویی

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +