شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

ویتامین C چگونه سیستم ایمنی را تقویت می کند؟

تقویت و بهبود علمکرد سیستم ایمنی و دفاعی بدن با مصرف ویتامین c

ویتامین C یک ریز مغذی ضروری برای سلامتی، یک آنتی اکسیدان قوی و یک کوفاکتور برای خانواده‌ای از آنزیم‌های بیوسنتزی و تنظیم کننده ژن است. این ویتامین با حمایت از عملکردهای سلولی مختلف هر دو سیستم ایمنی ذاتی و اکتسابی ​​به تقویت ایمنی و دفاع بدن کمک می‌کند.

ویتامین C از عملکرد سد اپیتلیال پوست در برابر پاتوژن‌ها حمایت می‌کند و فعالیت آنتی اکسیدانی پوست را تقویت می‌کند، در نتیجه اثر حفاظتی بالقوه در برابر استرس اکسیداتیو محیطی ایفا می‌کند.

ویتامین C در سلول‌های فاگوسیتی مانند نوتروفیل‌ها تجمع می‌یابد و می‌تواند کموتاکسی، فاگوسیتوز، تولید گونه‌های فعال اکسیژن و در نهایت از بین بردن میکروب‌ها را افزایش دهد. همچنین وجود آن برای آپوپتوز و پاکسازی نوتروفیل‌های مصرف‌شده از محل‌ عفونت توسط ماکروفاژها لازم است، در نتیجه نکروز و آسیب بالقوه بافت را کاهش می‌دهد.

نقش ویتامین C در لنفوسیت‌ها کمتر مشخص است، اما نشان داده شده است که احتمالاً به دلیل اثرات تنظیم کننده ژن قادر است تمایز و تکثیر سلول‌های B و T را افزایش دهد.

کمبود ویتامین C منجر به تضعیف ایمنی و حساسیت بیشتر به عفونت‌ها می‌شود. عفونت‌ها نیز به نوبه خود، به دلیل افزایش التهاب و نیازهای متابولیک، به طور قابل توجهی بر سطوح ویتامین C تاثیر می‌گذارند. به نظر می‌رسد مکمل ویتامین C می‌تواند در پیشگیری و درمان عفونت‌های تنفسی و سیستمیک نقش موثری ایفا کند.

 

منبع:

Educating farmers, physicians who treat them, about rural life’s potential health hazards

تقویت و افزایش استقامت سیستم ایمنی بدن فلمون

دکتر فاطمه موسوی
دکتر فاطمه موسوی

من فاطمه موسوی هستم، یک پزشک عمومی عضو بنیاد ملی نخبگان و استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران. در شرکت و وب سایت سمانیک، به صورت تخصصی، علمی و تجربی محتواهای پزشکی تولید می‌کنم. تمرکزم بر ارائه محتواهای با کیفیت به صورت علمی است و از روش‌های پژوهشی مدرن و منابع معتبر حین نوشتن محتوا استفاده می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +