شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

آرتریت روماتوئید جوانان چیست و چگونه درمان می‌شود؟

دسته بندی :استخوان و دندان, روماتیسم مفصلی ۲۴ آبان ۱۴۰۲ دکتر فاطمه موسوی 1182 مشاهده
آرتریت روماتوئید جوانان چیست

ممکن است آرتریت روماتوئید را به‌عنوان اختلالی تصور کنید که بیشتر افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ اما لازم است بدانید که افراد جوان در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ زندگی و حتی نوجوانان نیز ممکن است به آرتریت روماتوئید مبتلا شوند. در این مقاله هر آنچه را که لازم است در مورد آرتریت روماتوئید جوانان بدانید، خواهید یافت.

آرتریت روماتوئید چیست؟

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی به آرامی پیشرونده است که روی مفاصل بدن شما تأثیر می‌گذارد. معمولاً مفاصل کوچکتر مانند بند انگشتان و سایر مفاصل دست و سپس انگشتان پا را درگیر می‌کند. طی این بیماری در مفاصل شما التهاب ایجاد می‌شود. اغلب علائم در ساعات اولیه صبح و پس از استراحت شدیدتر است. فرد مبتلا با خشکی و سفتی و یا حتی تورم در مفاصل از خواب بیدار می‌شود و با گذشت روز کمی بهبود می‌یابد و از شدت علائم کاسته می‌شود.

برای ابتلا به این بیماری معمولاً باید یک استعداد ژنتیکی وجود داشته باشد که برای شروع واقعی بیماری به یک یا دو محرک محیطی نیز نیاز است. سیگار کشیدن یک عامل خطر برای ابتلا به آرتریت روماتوئید است در حالی که در معرض دود سیگار بودن نیز ممکن است یک عامل خطر باشد. از طرفی رژیم غذایی سالم‌تر می‌تواند ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

آیا جوانان هم به آرتریت روماتوئید مبتلا می‌شوند؟

وقتی به مفاصل دردناک و متورم ناشی از آرتریت روماتوئید (روماتیسم) فکر می‌کنیم، اغلب آن‌ها را با سن بالاتر مرتبط می‌دانیم. اما توجه به این نکته لازم است که درست است که افراد مسن با احتمال بیشتری به این بیماری مبتلا می‌شوند، اما به این معنا نیست که جوانان نمی‌توانند به آن مبتلا شوند.

در مجموع شیوع آرتریت روماتوئید در بزرگسالان بین ۱ تا ۳ درصد بوده و حدود ۸ نفر از هر ۱۰۰۰۰۰ جوان ۱۸ تا ۳۴ ساله می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند. بنابراین اگرچه ابتلا به آرتریت روماتوئید در جوانان نادر است، اما غیرممکن نیست و می‌تواند چالش‌های زیادی را با خود به همراه داشته باشد. البته این بدان معنا نیست که جوانان مبتلا باید تا پایان عمر خود از درد رنج ببرند بلکه با تشخیص زودهنگام می‌توان عوارض این بیماری را تا حد خوبی کنترل کرد.

آرتریت روماتوئید جوانان چیست

آرتریت روماتوئید در جوانان چه تفاوتی با افراد مسن‌تر دارد؟

تفاوت چندانی میان آرتریت روماتوئید در جوانان در مقایسه با افراد مسن‌تر وجود ندارد. تقریباً همان وضعیت با علائم مشابه بوده و علت ایجاد آن نیز یکسان است.

اما اگر در سنین جوانی به آرتریت روماتوئید مبتلا شوید ممکن است علائم شما شدیدتر باشد؛ برای مثال احتمال التهاب در مفاصل کوچک دست‌ها و پاها و فرسایش استخوانی نسبت به افرادی که در سنین بالاتر و میانسالی به آرتریت روماتوئید مبتلا می‌شوند، بیشتر است. همچنین احتمال ابتلا به ندول‌های روماتوئید بیشتر است. این ندول‌ها توده‌های کوچک و سفت زیر پوست اطراف مفاصل به خصوص روی انگشتان هستند.

اما یک خبر خوب نیز وجود دارد. افراد جوان مبتلا به آرتریت روماتوئید احتمال بیشتری برای موفقیت در درمان تهاجمی برای تحت کنترل درآوردن بیماری خود دارند. این مسئله می‌تواند از آسیب مفاصل و ناتوانی جلوگیری کند. در نتیجه، ممکن است نتایج بهتری از درمان نسبت به افراد مسن تجربه کنند. این مورد همچنین می‌تواند به این دلیل باشد که افراد جوان کمتر به بیماری‌های زمینه‌ای ناشی از افزایش سن مبتلا هستند. از طرفی افراد مسن مبتلا به آرتریت روماتوئید اغلب به عوارض جانبی بیشتری از داروهای بیولوژیک (دسته‌ای از داروها که می‌توانند التهاب را کاهش دهند و از آسیب مفاصل جلوگیری کنند) دچار می‌شوند.

توصیه‌هایی برای جوانان مبتلا به آرتریت روماتوئید

هنگامی که پزشک برای شما تشخیص ابتلا به آرتریت روماتوئید را مطرح می‌کند احتمالا این مسئله برای شما شوکه کننده خواهد بود. ممکن است نگران باشید که نتوانید به شغل خود ادامه دهید، به راحتی فعالیت فیزیکی داشته باشید یا خانه خود را تمیز کنید. ممکن است بترسید که بدنتان تغییر کند یا نتوانید یک زندگی لذت بخش و روتین داشته باشید.

اما لازم است بدانید که شما می‌توانید آرتریت روماتوئید خود را درمان و مدیریت کنید. درمان‌های جدیدتر و تهاجمی‌تر به افراد بیشتری کمک می‌کند فعال بمانند و درد خود را کنترل کنند. این پیشرفت‌ها به این معنی است که می‌توانید کیفیت زندگی بهتری نسبت به بسیاری از افرادی که بیماری آنها در گذشته تشخیص داده شده بود، داشته باشید.

احتمالا پزشک به شما توصیه میکند که ورزش کنید. حتما به این توصیه عمل کنید. اگر به آرتریت روماتوئید مبتلا هستید ورزش برای مفاصل شما مفید است. ورزش می‌تواند انرژی بیشتری به شما بدهد، ماهیچه‌ها و استخوان‌های شما را تقویت کند و کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

شما می‌توانید به شغل خود ادامه دهید. اگر علائم آرتریت روماتوئید برخی از وظایف کاری شما را دشوار می‌کند، از کارفرمای خود بخواهید تغییرات معقولی در جایگاه شغلی شما ایجاد کند. می‌توانید یک میز ارگونومیک بخواهید. همچنین می‌توانید برای ساعات کاری انعطاف‌پذیر یا یک لباس کار راحت درخواست دهید.

اگر مبتلا به آرتریت روماتوئید هستید،  لازم است برخی از عادات خود را کنار بگذارید. سیگار نکشید. حتی قرار داشتن در معرض دود سیگار می‌تواند التهاب شما را بدتر کند. بیماری شما می‌تواند هنگام سیگار کشیدن تشدید شود؛ در این صورت با احتمال کمتری وارد دوره‌های بهبودی میشوید. مصرف نوشیدنی‌های الکلی را نیز کنار بگذارید زیرا الکل می‌تواند بر نحوه عملکرد داروهای شما تأثیر بگذارد.

آرتریت روماتوئید جوانان چیست

روش‌های درمان آرتریت روماتوئید در جوانان

تفاوت زیادی بین درمان آرتریت روماتوئید در جوانان و افراد مسن وجود ندارد؛ اگرچه بیماری‌های زمینه‌ای افراد مسن ممکن است گاهی اوقات انتخاب برخی از رژیم‌های درمانی را محدود کند. هر چه جوان‌تر و سالم‌تر باشید، گزینه‌های بیشتری برای درمان پیش روی شماست.

اصول اساسی مدیریت آرتریت روماتوئید بازیابی عملکرد، مدیریت علائم و کنترل جنبه‌های طولانی‌مدت التهاب است. اگر این التهاب برای سال‌ها کنترل نشود، می‌تواند به طور بالقوه به مفصل آسیب برساند. برای اکثر بیماران جوان، درمان شامل ترکیبی از داروها و نظارت بر علائم و بررسی هر یک تا سه ماه برای اطمینان از تأثیر مثبت داروی تجویز شده بر سفتی و درد مفاصل است. اگر تاثیر مثبتی یافت نشد تغییر رژیم درمانی توصیه می‌شود.

اغلب در آغاز تشخیص آرتریت روماتوئید، ابتدا پردنیزولون برای کمک به بیمار برای مقابله با درد و التهاب تجویز می‌شود. بسیاری از اوقات، درد بیماران با مصرف داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن تسکین نمی‌یابند. بنابراین تجویز پردنیزولون یک اقدام موقت برای تسکین التهاب و درد است در حالی که پزشک معمولا یک درمان طولانی‌مدت نیز برای بیمار تجویز می‌کند.

معمولا متوترکسات اولین دارویی است که پزشکان برای بیماران تازه شناخته شده آرتریت روماتوئید تجویز می‌کنند. این دارو به طور معمول به صورت یک دوز هفتگی تجویز می‌شود. اگر بیماران به متوترکسات پاسخ ندهند یا به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای یا عوارض جانبی جدی نیاز ضروری برای قطع متوترکسات وجود داشته باشد، به طور معمول گزینه بعدی درمان هیدروکسی کلروکین سولفات است. اما برای بیماران جوان‌تر، گام بعدی ممکن است انتخاب‌های دیگری باشد؛ گزینه‌هایی مانند adalimumab و etanercept. این داروها بخش خاصی از فرآیند التهابی را مسدود می‌کنند، بنابراین بسیاری از بیماران به خوبی به آن‌‌ها پاسخ می‌دهند.

منابع

How Rheumatoid Arthritis Affects Young Adults

Young Adults Living With RA

How Rheumatoid Arthritis Affects Young Adults

دکتر فاطمه موسوی
دکتر فاطمه موسوی

من فاطمه موسوی هستم، یک پزشک عمومی عضو بنیاد ملی نخبگان و استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران. در شرکت و وب سایت سمانیک، به صورت تخصصی، علمی و تجربی محتواهای پزشکی تولید می‌کنم. تمرکزم بر ارائه محتواهای با کیفیت به صورت علمی است و از روش‌های پژوهشی مدرن و منابع معتبر حین نوشتن محتوا استفاده می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

  1. باران گفته؛
    18:12 1403/01/14

    سلام وقت بخیر، امکان داره یک نوجوان ۱۵ ساله هم به این بیماری مبتلا بشه؟

    • دکتر صدف حدادیاندکتر صدف عبدیان گفته؛
      13:04 1403/01/18

      سلام. بله ممکن هست. سیستم ایمنی در هر سنی ممکن است فعال شود. با آزمایش مشخص میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +