شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

چگونه از شر موهای چرب خلاص شویم؟

دسته بندی :پوست، مو و زیبایی ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ دکتر علیرضا ولی زاده 5287 مشاهده
لایه برداری سئو

موهای چرب اذیت کننده است، به خصوص اگر بدانید موهایتان تمیز است! موهای چرب یا روغنی، کثیف و ژولیده به نظر می‌رسند و این امر معمولاً در رنگ موهای بلوند و روشن‌ مشهودتر از رنگ موهای تیره است. اما آیا ظاهر ژولیده فقط مخصوص کسانی است که بعد از تمرین دوش نگرفته‌اند؟ به ندرت.

در حالی که داشتن موهای چرب قطعا می‌تواند باعث ژولیده به نظر رسیدن شود، موهای چرب معمولاً نتیجه ترشح بیش از حد سبوم (sebum) توسط غدد چربی پوست سر است. سبوم به مواد ترشحی از غدد چربی گفته می‌شود که حاوی 57.5 درصد تری‌گلیسیرید و اسیدهای چرب، 26 درصد استرهای مومی و 12 درصد اسکوالن (squalene) تشکیل شده است. در حالی که ترشح مقدار مناسب سبوم طبیعی است و باید برای پوست سر و موی سالم اتفاق بیفتد، ترشح بیش از حد آن ظاهر چرب را ایجاد می‌کند و حتی می‌تواند باعث خارش، آکنه یا شوره پوست سر شود، که یک التهاب پوستی به نام درماتیت سبورئیک (seborrheic dermatitis) است. علاوه بر این، چربی مو می‌تواند باعث نازک شدن و اختلال در جلوه و درخشندگی طبیعی مو گردد.

بنابراین دقیقا چگونه می‌توان از شر موهای چرب خلاص شد؟ با ما همراه باشید تا به برخی از درمان‌های طبیعی فوق العاده که می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید نگاهی بیاندازیم.

هفت روش طبیعی برای از بین بردن موهای چرب

  1. یک رژیم غذایی متعادل حاوی چربی‌ها و کربوهیدرات‌های سالم بخورید

مطالعات نشان می‌دهد که غذاهایی که مصرف می‌کنیم می‌توانند بر غدد چربی ما و میزان ترشح آن‌ها تأثیر بگذارند. مصرف زیاد رژیم غذایی حاوی چربی یا کربوهیدرات در واقع می‌تواند تولید سبوم از غدد چربی را افزایش دهد. از طرف دیگر، نشان داده شده است با رژیم غذایی مناسب که منجر به کاهش کالری مصرفی شود، میزان ترشح سبوم به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. ترکیبات سبوم می‌تواند تا حد زیادی بر آکنه تأثیر بگذارد.

آیا کم کردن میزان ترشح سبوم با خوردن چربی کمتر و محدود کردن کالری دریافتی از کربوهیدرات‌ها ساده است؟ احتمالاً نه، اما انتخاب چربی‌ها (چربی‌های سالم مانند روغن نارگیل) و کربوهیدرات‌های مناسب احتمالاً به ایجاد تعادل مثبت‌تری در غدد چربی تولیدکننده روغن کمک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که افزایش دریافت اسیدهای چرب امگا 3 از طریق رژیم غذایی غنی از ماهی و غذاهای دریایی منجر به کاهش میزان آکنه می‌شود. از آنجایی که رژیم غذایی غربی به طور معمول دارای امگا 6 بیشتری نسبت به اسیدهای چرب امگا 3 است، متعادل کردن آن برای یک نسبت سالم‌تر 2 به 1 (امگا 6 به امگا 3) می‌تواند کمک کننده باشد.

تاثیر مواد غذایی طبیعی بر موهای چرب

 

  1. بیشتر شامپو بزنید

معمولاً برای بهداشت بهتر موی سر، شستشوی کمتر مو را توصیه می‌کنیم، اما اگر موهای چرب دارید، احتمالاً نیاز به شستشوی نسبتاً بیشتری نسبت به موهای خشک و معمولی دارید. وقتی شامپو می‌زنید، روغن‌ها و کثیفی‌ها مو و پوست سر را جمع‌آوری می‌کند و با آبکشی آنها را از حذف می‌کند. شستشوی روزانه یا یک روز در میان برای افراد دارای موی چرب پیشنهاد می‌شود.

همچنین، استفاده از شامپوی مناسب (مانند شامپوی مخصوص موهای چرب) می‌تواند تفاوت زیادی نسبت به سایر شامپوها (مانند شامپوهای مخصوص موی خشک یا معمولی)  ایجاد کند. اگر شوره سر دارید، شامپو ضد شوره را استفاده نمایید.

  1. سرکه سیب

قارچ به طور طبیعی در پوست سر یافت می‌شود و مالاسزیا (malassezia) نامیده می‌شود. اما با وجود اینکه این یک قارچ طبیعی است، اگر خارج از کنترل رشد کند، می‌تواند باعث چرب شدن و تحریک پوست سر شما شود. رشد کنترل نشده این قارچ می‌تواند باعث شوره سر نیز شود.

خوشبختانه سرکه سیب توانایی کشتن قارچ‌ها و باکتری‌ها را دارد و یک درمان خانگی عالی برای موهای چرب است. با این وجود، مصرف بیش از حد سرکه سیب می‌تواند برای پوست سر و مو مضر باشد.

نحوه استفاده از سرکه سیب بدین صورت است که دو تا سه قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب رقیق کنید و سپس موی خود را به آن آغشته کنید. استفاده از اسپری افشانه ممکن است کار را آسان‌تر کند، فقط مطمئن شوید که آن را به ریشه و پوست سر اسپری کرده‌اید. سپس بعد از دو تا سه دقیقه موهایتان را آبکشی کنید. از این محلول دو یا سه بار در هفته استفاده کنید.

تاثیر سرکه سیب بر موهای چرب

 

  1. برای رفع سریع یک شامپوی خشک درست کنید

یک شامپو خشک تهیه شده از پودر ریشه‌پیکان (arrowroot) و اسانس‌ روغنی می‌تواند از نفوذ چربی به موها جلوگیری کند. این یک پیشنهاد عالی است به خصوص اگر عجله دارید. برای این منظور می‌توانید از پودر ریشه‌پیکان یا پودر بچه استفاده کنید. اگر از پودر بچه استفاده می‌کنید، باید مطمئن شوید که بدون آزبست است، زیرا برخی از مطالعات نشان می‌دهد که آزبست ممکن است باعث سرطان شود. پودر ریشه‌پیکان از غده‌ گیاهان خاص، بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر یا حرارت زیاد تولید می‌شود.

با پاشیدن کمی پودر به طور مستقیم روی پوست سر و برس زدن روی موهای خود، می‌توانید موها را کمتر چرب نشان دهید. شستن موها و پوست سر در زمانی که فرصت دارید بهترین گزینه است، اما برای مواقعی که وقت ندارید، این می‌تواند یک راه حل عالی باشد.

  1. روغن گیاه فندق افسون‌گر (یا ویچ هازل) به عنوان قابض پوست سر

احتمالاً به ماده قابض برای مو فکر نکرده‌اید، اما ممکن است روغن گیاه فندق افسون‌گر تنها موردی باشد که برای انجام این کار به آن نیاز دارید. قابض‌ها باعث انقباض بافت‌های بدن و به طور معمول پوست می‌شوند. در مورد چگونگی خلاص شدن از شر موهای چرب، می‌توان از روغن گیاه فندق افسون‌گر برای بستن منافذ پوست سر کمک گرفت تا چربی کمتری آزاد شود. در واقع، روغن گیاه فندق افسون‌گر اغلب برای افرادی که پوستشان چرب است و دچار آکنه هستند، توصیه می‌شود. همچنین به از بین بردن قارچ‌های پوستی نیز کمک می‌کند.

استفاده چند بار در هفته از این روغن برای کاهش تولید چربی پوست خوب است. هنگامی که قبل از شستشو مستقیماً از یک قابض بر روی پوست سر استفاده می‌کنید، می‌توانید چربی پوست سر و مو را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. گیاه فندق افسون‌گر برای کاهش چربی عمل می‌کند و با زدن چند قطره محلول آبی فندق افسونگر بر روی موها قبل از استفاده از شامپو، ممکن است موجب تقویت موی سر نیز شود.

  1. از ماسک موی زرده تخم مرغ استفاده کنید

احتمالاً در مورد استفاده از تخم مرغ به عنوان ماسک صورت برای جلوگیری از آکنه شنیده‌اید، اما در مورد فواید سلامتی تخم مرغ برای مو چطور؟ زرده تخم مرغ حاوی مقدار زیادی گوگرد است که می‌تواند به کاهش شوره سر و علائم موهای چرب کمک کند. همچنین، زرده تخم مرغ حاوی لسیتین و پروتئین است که می‌تواند به تقویت موهای شما کمک کند و در عین حال ظاهری نرم‌تر و درخشان‌تر به آن‌ها بدهد.

به سادگی می‌توانید زرده تخم مرغ را به تنهایی هم بزنید یا با عسل، روغن درخت چای یا روغن زیتون مخلوط کنید و روی موهای خشک بمالید و بگذارید حدود 5 تا 20 دقیقه بماند. سپس موهای خود را کاملاً بشویید و خوب آبکشی کنید.

 

تاثیر ماسک زرده تخم مرغ بر روی موهای چرب

  1. روغن درخت چای برای موهای چرب

برخی از اسانس‌های روغنی می‌توانند نتایج مطلوبی را ارائه دهند. روغن درخت چای به دلیل کمک به کنترل آکنه شناخته شده است، اما توانایی کنترل تولید سبوم را نیز دارد. هنگامی که چربی بیش از حد تولید می‌شود، می‌تواند با سلول‌های مرده پوست ترکیب شود و در نهایت منافذ شما را مسدود کند. این امر می‌تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماری‌های پوستی مانند آکنه و حتی آکنه کیستیک روی پوست سر شود. کاهش سبوم به وسیله مصرف روغن درخت چای از ایجاد آکنه جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی است که باکتری ها را کاهش می‌دهد و ممکن است به کاهش یا از بین بردن قارچ کمک کند. بنابراین روغن درخت چای از دوطریق، یکی کنترل ترشح سبوم و دیگری با فعالیت ضدمیکروبی خود میتواند باعث کاهش ایجاد آکنه بر روی پوست شود.

برخی دیگر از روغن‌های ضروری که مفید هستند عبارتند از روغن‌های لیمو، ترنج و اکالیپتوس چای. با افزودن چند قطره به نرم کننده خود، موهای شما بدون چربی و براق می‌شود.

غدد چربی چیست؟

هر منفذی بر روی پوست یا پوست سر شما دارای یک غده چربی است. این غدد، که اغلب به عنوان غدد چربی شناخته می‌شوند، مسئول حفظ سطح مناسب هیدراتاسیون پوست از طریق سبوم یا روغنی هستند که تولید می‌کنند. این سبوم است که به شما ظاهری زیبا و درخشان می‌بخشد. بنابراین ما به آن غدد چربی نیاز داریم، اما زمانی که روغن بیش از حد تولید می‌شود، می‌تواند موهای شما را چرب کند.

غدد چربی بسیار مهم هستند و بلافاصله از بدو تولد شروع به کار می‌کنند. آیا تا به حال متوجه شده‌اید که چگونه نوزادان گاهی اوقات موهای چرب دارند؟ به این دلیل است که تنها چند ساعت پس از تولد و در هفته اول منافذ پوست افزایش شدید ترشح سبوم دارند. همچنین افزایش دیگری در دفع سبوم در حدود 9 سالگی اتفاق می‌افتد و تا 17 سالگی ادامه می‌یابد.

تعداد غدد چربی در طول زندگی تغییر چندانی نمی‌کند، اما اندازه آنها با افزایش سن بیشتر می‌شود. غدد چربی می‌توانند تحت تأثیر هورمون‌های مختلف در بدن قرار گیرند و سبوم انسان حاوی کلسترول، استرهای کلسترول، اسکوالن (squalene)، اسیدهای چرب، دی و تری گلیسیرید و استرهای موم است. همچنین ممکن است کلمه سبوره (Seborrhea) را بشنوید که یک اصطلاح فنی‌تر برای پوست چرب است.

سبوره یک مشکل شایع پوستی است. سبوره ممکن است به درماتیت سبوره‌ای تبدیل شود که باعث ایجاد بثورات قرمز، خارش‌دار و پوسته‌ پوسته‌های سفید بر روی پوست می‌شود. هنگامی که پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد، “شوره” نامیده می‌شود. درماتیت سبوره‌ای می‌تواند در قسمت‌هایی از صورت از جمله چین‌های اطراف بینی و پشت گوش، پیشانی، ابروها و پلک‌ها  ایجاد شود.

قسمت‌هایی از بدن که بیشتر تحت تاثیر سبوره قرار می‌گیرند دارای تراکم بیشتری از غدد چربی هستند و معمولاً در مناطقی مانند صورت، گوش‌ها، پوست سر و قسمت بالایی تنه بدن یافت می‌شوند.

 

نتیجه گیری

موهای چرب معمولاً با چند مورد از این توصیه‌های هفتگانه ذکر شده در این مقاله قابل درمان است. با این حال، اگر نتایج مثبتی مشاهده نکردید، به پزشک یا متخصص پوست خود مراجعه کنید. از آنجایی که ساختار غدد چربی ما از فردی به فرد دیگر متفاوت است، گزینه‌های مختلفی را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما مفید است. ابتدا با یک یا دو پیشنهاد ارائه شده در این مقاله شروع کنید. مراقب باشید که مواد ذکر شده در هنگام استفاده با چشمتان تماس نداشته باشد. اگر در طول استفاده متوجه واکنش آلرژیک بر روی پوستتان شدید، فوراً مصرف را متوقف کنید.

منبع:
https://draxe.com/beauty/how-to-get-rid-of-greasy-hair/

دکتر علیرضا ولی زاده
دکتر علیرضا ولی زاده

علیرضا ولی‌زاده هستم دکترای تخصصی نانوفناوری پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشگر برتر کشوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. سوابق علمی و اجرایی بنده: 1- عضو ستاد ويژه توسعه فناوري نانو 2- عضو بنیاد ملی نخبگان 3- عضو مرکز استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران 4- عضو انجمن علمی نانوفناوری پزشکی ایران.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
خانم شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +