شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

معجون تقویت حافظه برای کنکوری ها

دسته بندی :تقویت حافظه, مکمل و ویتامین ۲ فروردین ۱۴۰۳ دکتر صدف عبدیان 848 مشاهده
معجون تقویت حافظه برای کنکوری ها

هرکدام از شما، در مواقعی ممکن است دچار فراموشی‌های کوتاه‌مدتی شوید و این برای شما آزاردهنده باشد؛ خصوصا اگر آزمون مهمی در پیش داشته باشید. همچنین به شکل طبیعی، با افزایش سن، احتمال ایجاد فراموشی و ابتلا به آلزایمر بیشتر می‌شود.

خوشبختانه مغز ما عضو هوشمندیست و در کنار تمرین‌های حافظه، استفاده از مکمل‌هاِیی مثل نوپتوگر، منیزیم، اتنساف، زینک پلاس و … برای تقویت حافظه بسیار موثرند. همچنین داشتن خواب مناسب، فعالیت فیزیکی منظم، کنترل استرس و پرهیزهای غذایی خاص در بهبود و تقویت حافظه‌ی شما موثرند.

حافظه چیست؟

حافظه، درواقع فرآیند ذخیره‌ی اطلاعات توسط مغز شماست. مرکزی به اسم هایپوکمپوس در مغز وجود دارد که محل ذخیره‌ی خاطرات و اطلاعات ماست. همچنین انتقال دهنده‌ی عصبی استیل کولین، یکی از مهمترین عوامل موثر در عملکرد شناختی و حافظه‌ی ماست.

اختلالات حافظه چیست؟

حافظه‌ی ضعیف، مشکل در بخاطرآوردن، عدم تمرکز و ضعف در تجزیه و تحلیل مسائل از رایج‌ترین مشکلات شناختی در دنیای امروز هستند. علاوه بر آن، استرس، افزایش سن و مشکلات روانی و احساسی از جمله سایر عواملی هستند که بر خطر ایجاد زوال عقل و فراموشی می‌افزایند و در شرایط حاد ممکن است منجر به ایجاد بیماری آلزایمر و تحلیل سلول‌های عصبی مغز شما شوند.

راه‌های رایج برای افزایش تمرکز و حافظه چیست؟

اگر شما هم می‌خواهید تا از داروهایی برای افزایش حافظه و تمرکز استفاده کنید که هیچ آگاهی نسبت به عوارض آن ندارید، توصیه می‌کنم دست نگه دارید. اغلب پزشکان، انجام ورزش به شکل منظم، انجام بازی‌ها و فعالیت‌های فکری، داشتن فعالیت اجتماعی، خواب کافی، مصرف کمتر شکر، غذاهای فرآوری‌شده، الکل و فست‌فود و استفاده از سبزیجات و میوه‌ی بیشتر را از جمله راهکارهای لازم برای تقویت حافظه می‌دانند.

گیاهان موثر بر افزایش حافظه

مکمل های موثر بر افزایش حافظه

جینسنگ قرمز کره‌ای

مکمل نوپتوگر

بادرنجبویه

مکمل بیومگنلیت

زعفران

مکمل اتنساف

رزماری

مکمل سمانیک جینسنگ

چای سبز

مکمل زینک پلاس

جینکوبیلوبا

مکمل امگا 3

ویتامین D

 

ترکیبات گیاهی موثر بر حافظه شامل چه مواردی می‌باشند؟

براساس سال‌ها مطالعه‌ی بالینی، مشخص شد، گیاهان در افزایش حافظه موثر هستند. این گیاهان با اثرگذاری بر انتقالات بین عصبی یا کاهش احتمال آسیب به آن‌ها در طولانی مدت، در تقویت حافظه موثرند.

  • جینسنگ قرمز کره‌ای: جینسنگ قرمز کره‌ای، گیاهی ارزشمند است و از سالیان زیادی در آسیای دور، مورد استفاده قرار گرفته است. ترکیب فعال جینسنگ قرمز کره‌ای، جینسنوزید می‌باشد. این ترکیب در کاهش احتمال مرگ سلول‌های عصبی، کاهش التهاب و افزایش میزان استیل کولین و سروتونین موثر است.
  • زعفران: زعفران ملقب به طلای قرمز، گیاهی ارزشمند است که در کنترل بسیاری در اختلالات عصبی موثر می‌باشد. زعفران به دلیل داشتن ترکیبات فعال، در متعادل‌سازی میزان انتقال‌دهنده‌های عصبی مثل دوپامین و سروتونین اثرگذار است و به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی، در محافظت از سلول‌های عصبی نیز موثر است.
  • بادرنجبویه: این گیاه بیشتر در قسمت‌های مرکز و جنوب اروپا و مدیترانه می‌روید و اروپایی‌ها از آن به شکل مکمل دارویی، برای افزایش حافظه استفاده می‌کنند. بادرنجبویه در تنظیم میزان استیل‌کولین و بهبود فعالیت‌های شناختی و اخلاقی موثر است و در بهبود خلق افراد مبتلا به آلزایمر حاد مفید است.
  • رزماری: این گیاه بیشتر در مناطق مدیترانه می‌روید. از زمان‌های قدیم از این گیاه برای بهبود و تقویت حافظه استفاده می‌شد. هم اکنون نیز بسیاری از دانشجویان یونانی، هنگام درس‌خواندن، مقداری رزماری را می‌سوزانند تا به عنوان محرک ذهن و افزایش جریان خون به مغز و در نتیجه تقویت هوشیاری به آن‌ها کمک کند.
  • چای سبز: چای سبز در سالیان زیادی، برای کنترل دیابت، فشارخون، سردرد، چاقی و … مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین این گیاه، در جلوگیری از ایجاد پلاک‌های آمیلوئید بتا که در شروع آلزایمر نقش دارند، نقش ایفا می‌کند و خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار زیادی دارد.
  • جینکوبیلوبا: برگ درخت جینکوبیلوبا به شکل جهانی، به عنوان درمانی برای انواع اختلالات عصبی شناخته می‌شود. این گیاه همچنین در افزایش جریان خون و کاهش رادیکال‌های آزاد نقش دارد و در جلوگیری از ایجاد آلزایمر و محافظت از سلول‌های عصبی نیز کاربرد دارد.

مکمل‌های موثر برای تقویت حافظه چیست؟

  • مکمل نوپتوگر: نوپتوگر مکملی نیمه‌صناعی است که از ماده‌ی ان فنیل استیل- ال پرولیل گلایسین -اتیل استر ساخته شده است. این ماده هم اکنون نیز در کشورهای اروپایی، روسیه و آمریکای شمالی درحال مصرف است و در تقویت حافظه‌ی کوتاه‌مدت، بلندمدت و افزایش ارتباطات بین سلول‌های عصبی مفید است.
    مکمل تقویت حافظه و یادگیری نوپتوگر
  • مکمل بیومگنلیت (منیزیم سیترات): احتمالا شما تعریف مکمل‌های منیزیم را زیاد شنیده‌اید. منیزیم یکی از مهمترین عناصر سلولیست و در تقویت عملکرد اعصاب نقش بسیار مهمی دارد. همچنین مصرف منیزیم، با کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر همراه است.
    مکمل غذایی منیزیم سیترات بیومگنلیت
  • مکمل اتنساف: اتنساف مکملی برپایه‌ی زعفران است. این مکمل به شکل اختصاصی برا بهبود علائم نقص تمرکز و افزایش حافظه طراحی شده است. زعفران با خواص آنتی‌اکسیدانی قوی و تسهیل در انتقالات بین عصبی، در افزایش حافظه ئ تمرکز موثر است. همچنین این گیاه از ایجاد بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند و در بهبود اختلالات استرس و افسردگی نیز مفید است.
    کپسول اتنساف [داروی گیاهی برای درمان بیش فعالی]
  • مکمل سمانیک جینسنگ: سمانیک جینسنگ، مکملی است که حاوی عصاره‌ی خشک جینسنگ 6 ساله‌ی قرمز کره‌ای است. این مکمل به دلیل فرمولاسیون خاص خود، جذبی 15 برابر دارد و در یک چهارم زمان ممکن، به بالاترین جذب می‌رسد. همچنین در بهبود خستگی شما بسیار موثر است و می‌تواند انرژی روزانه‌ی شما را در کنار افزایش هوشیاری و حافظه‌تان، تامین کند.
    مکمل غذایی جینسنگ
  • مکمل زینک پلاس: مکمل زینک پلاس، ترکیبی از زینک و انواع ویتامین ب به همراه ویتامین سی می‌باشد. همه‌ی این ترکیبات در تقویت حافظه، افزایش انعطاف‌پذیری سیناپس‌ها و متعادل‌سازی عملکرد کانال‌های یونی نقش دارند.
  • مکمل امگا-3: امگا-3 یک اسیدچرب غیراشباع می‌باشد که سه نوع اصلی و مهم آن در مغز شامل ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)، دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و آلفا لینولئیک اسید (ALA) می‌باشد. این مکمل از سلول‌های عصبی محافظت می‌کند، در رشد عصبی و افزایش فعالیت ذهنی اثرگذار است و منجر به کاهش احتمال رخداد آلزایمر می‌شود.
  • ویتامین D: ویتامین D در دوز و اشکال مختلفی در داروخانه‌ها موجود است. براساس مطالعات انجام‌گرفته، کمبود ویتامین D، منجر به ایجاد اختلالات حافظه میشود. همچنین مصرف کافی این ویتامین، با کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر همراه است.

معجون تقویت حافظه برای کنکوری ها

معجون تقویت حافظه چیست؟

ترکیبی از موارد گفته‌شده، می‌تواند به عنوان معجون تقویت حافظه، به افزایش هوشیاری و تمرکز شما کمک نماید. در ادامه، نحوه‌ی مصرف هرکدام از مکمل‌ها را برایتان توضیح خواهم داد.

  • مکمل نوپتوگر: این مکمل را می‌توانید روزانه، 2 الی 3 عدد، با فاصله از سایر داروهای مصرفی‌تان، استفاده نمایید. بهتر است این مکمل را نزدیک زمان خوابتان مصرف نکنید. این مکمل در افراد بالای 16 سال قابلیت مصرف دارد و در بارداری و شیردهی منع مصرف دارد.
  • بیومگنلیت: این مکمل را بهتر است شب‌ها، 2 ساعت بعد از غذا در یک لیوان آب حل و استفاده کنید. بیومگنلیت در بهبود کیفیت خواب نیز موثر است. همانطور که می‌دانید، داشتن یک خواب با کیفیت نیز در داشتن حافظه‌ای قوی، اثرگذار است. در دوران بارداری و شیردهی با مشورت پزشک مصرف نمایید.
  • مکمل اتنساف: این مکمل را می‌توانید روزانه، 1 الی 3 عدد، نیم ساعت قبل از غذا و با فاصله از سایر داروهای مصرفی‌تان، استفاده نمایید. این مکمل از سن 6 سالگی به بعد قابل استفاده می‌باشد. از مصرف این مکمل در دوران بارداری و شیردهی، خودداری نمایید.
  • مکمل سمانیک جینسنگ: این مکمل را می‌توانید روزانه، به شکل 1 الی 3 ساشه به همراه آب‌جوش یا چای میل نمایید. صبح‌ها یا در نزدیکی ظهر، بهترین زمان ممکن برای مصرف این مکمل، در جهت تامین انرژی و افزایش هوشیاری شماست. این مکمل از 18 سالگی به بعد قابل استفاده است.
  • مکمل زینک پلاس: مکمل زینک پلاس را می‌توانید روزانه 1 عدد، بعد از ناهار مصرف نمایید. در دوران بارداری و شیردهی با مشورت پزشک مصرف نمایید.
  • مکمل امگا-3: مکمل امگا-3 را به طور معمول اگر دچار اختلالات خاصی نیستید، می‌توانید 1 عدد به اندازه‌ی 2 یا 3 بار در هفته، بعد از ناهار استفاده نمایید. در دوران بارداری و شیردهی با مشورت پزشک مصرف نمایید.
  • ویتامین D: شما می‌توانید به شکل روزانه 1 عدد ویتامین D بعد از ناهار یا به شکل ماهیانه 1 عدد استفاده نمایید. در دوران بارداری و شیردهی با مشورت پزشک مصرف کنید.

نکته‌ای که قابل‌توجه است، ارتباط مستقیم بین خواب کافی و با کیفیت با حافظه است. در این راستا، علاوه بر منیزیم، دمنوش‌های گیاهی مثل بابونه، اسطوخودوس و سنبل‌الطیب در کاهش استرس شما و بهبود خوابتان موثرند.

جمع‌بندی

علاوه بر استفاده از مکمل‌های ذکرشده، سعی کنید روتین غذایی با کمترین مقادیر چربی‌های اشباع و شکر داشته باشید، آب کافی بنوشید، ورزش کنید، بازی‌ و تمرین‌های ذهنی انجام دهید و خواب کافی داشته باشید.

منابع

Herbal drugs and natural bioactive products as potential therapeutics: A review on pro-cognitives and brain boosters perspectives – PMC (nih.gov)

The role of magnesium therapy in learning and memory – Magnesium in the Central Nervous System – NCBI Bookshelf (nih.gov)

Plant Extracts for Sleep Disturbances: A Systematic Review – PMC (nih.gov)

Effects of Omega-3 Polyunsaturated Fatty Acids on Brain Functions: A Systematic Review – PMC (nih.gov)

Vitamin D Status and Rates of Cognitive Decline in a Multiethnic Cohort of Older Adults – PMC (nih.gov)

دکتر صدف حدادیان
دکتر صدف عبدیان

من صدف عبدیان فارغ التحصیل داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هستم. در طول تحصیلم چندین مقاله ی ISI در زمینه‌ی اثرات داروهای گیاهی بر روی بیماری عصبی چاپ کردم و هم اکنون در شرکت سمانیک برای ادامه‌ی تحقیقاتم مشغول هستم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +