شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

بهترین نوشیدنی برای کاهش چربی خون

دسته بندی :چربی خون ۱۴ دی ۱۴۰۲ دکتر صدف عبدیان 2144 مشاهده
بهترین نوشیدنی برای کاهش چربی خون

در مقالات قبلی به تعریف چربی خون، مکمل‌های گیاهی موثر در کاهش آن و برنامه‌ی غذایی مناسب کنترل چربی خون اشاره کردم. در این مقاله به بررسی نوشیدنی‌هایی که می‌تواند در کاهش چربی خون شما موثر باشد خواهم پرداخت تا بتوانید هرچه سریعتر و با کیفیت بالاتری، سلامتی خود را حفظ نمایید.

چربی خون چیست؟

چربی خون یکی از مشکلات پاتولوژیک مهم این روزها می‌باشد. در واقع افزایش میزان تری‌گلیسرید، کلسترول تام و LDL و کاهش HDL را می‌توان تعریف مختصری از چربی خون دانست. چربی خون می‌تواند ارثی باشد، در اثر تغذیه‌ی نامناسب رخ دهد و یا با مصرف بعضی داروها اتفاق بیفتد. همچنین در شرایط خاصی مثل ابتلا به دیابت نوع2، کبدچرب غیرالکلی و چاقی، می‌تواند منجر به شروع چربی خون شود. ابتلا به چربی خون می‌تواند زمینه‌ی ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و مغزی و سکته‌های قلبی را فراهم کند. درواقع افزایش LDL و تری‌گلیسرید درکنار کاهش HDL می‌تواند این زمینه‌ را ایجاد کند.

برای کنترل این اختلال، اغلب درمان‌های چند دارویی نیاز است؛ هرچند بر طبق مطالعات و توصیه‌های پزشکی، تغییر سبک زندگی و تغذیه در کنار درمان‌های دارویی، روند درمانی را بسیار موثرتر می‌کند. در دست دیگر، به علت عوارض جانبی‌ای که بعضی داروهای شیمیایی برای بیماران ایجاد می‌کنند، استفاده از روش‌های طبیعی و مکمل‌ها، می‌تواند میزان این عوارض را بسیار کاهش دهد؛ خصوصا در صورت درمان طولانی‌مدت با داروهای شیمیایی.

من دکتر صدف عبدیان با استناد به مطالعاتی که انجام داده‌ام به این نتیجه رسیده‌ام که بهترین نوشیدنی‌ها برای کاهش چربی خون عبارتند از: کنگرفرنگی، چای سبز، نوشیدنی سویا، نوشیدنی حاوی جو دوسر، آب گوجه فرنگی، اسموتی حاوی توت‌های قرمز و نوشیدنی‌های حاوی کاکائو می‌باشند.

نوشیدنی‌های مفید در کاهش چربی خون

1- کنگرفرنگی

کنگرفرنگی یک گیاه بومی کشورهای مدیترانه‌ای می‌باشد که خواص آنتی اکسیدانی، کاهنده‌ی کلسترول، محافظ کبد و دیورتیک را داراست. مکانیسم ضدچربی کنگرفرنگی از طریق مهار ساخت کلسترول، مهار اکسیداسیون LDL و تحریک ترشح صفرا می‌باشد. در مطالعه‌ی مروری که در سال 2021 انجام گرفت، نشان داده شد مصرف نوشیدنی کنگرفرنگی یا مکمل‌های حاوی عصاره‌ی آن، منجر به کاهش قابل توجه کلسترول تام، LDL و تری‌گلیسرید (خصوصا در شکل نوشیدنی کنگرفرنگی) می‌شود. توصیه‌ی من به شما، استفاده از مکمل‌های کنگرفرنگی (لیپومان) یا مصرف نوشیدنی حاوی آن در دوزهای مناسب برای کاهش چربی خون می‌باشد.

کنگر فرنگی

2- چای سبز

چای سبز حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی می‌باشد و بر طبق داده‌های بدست‌آمده، می‌تواند در کنترل کلسترول خون، مفید واقع شود. برطبق مطالعه‌ای که در سال 2020 در چین انجام گرفت، مشخص شد مصرف چای سبز به علت داشتن ترکیب آنتی‌اکسیدانی اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)، اثرات قابل‌توجهی در کاهش LDL دارد. همچنین در مطالعه‌ی دیگری که در سال 2021 در آمریکا انجام گرفت، مشخص شد مصرف چای سبز و سیاه در کاهش LDL و تری‌گلیسرید موثر است.

چای سبز (Camellia sinensis)

3- نوشیدنی سویا

میزان سویا در چربی‌های اشباع‌شده کم می‌باشد. جایگزینی روغن‌های سویا و مواد غذایی حاوی آن با سایر روغن‌های اشباع، می‌تواند در کاهش کلسترول خون موثر باشد. براساس توصیه‌ی سازمان غذا و داروی جهانی، مصرف روزانه‌ی 25 گرم از سویا در فرم طبیعی خود و بدون هرگونه افزودنی در کنار کاهش مصرف روغن‌های اشباع، در حفظ سلامت قلب و عروق و کاهش کلسترول مفید است. سازمان قلب انگلستان، مصرف روزانه‌ی 2 الی 3 وعده غذا یا نوشیدنی بر پایه‌ی سویا که یک وعده‌ی آن حاوی 250 میلی‌لیتر شیر سویا است، توصیه می‌کند. شما می‌توانید با بررسی برچسب تغذیه‌ی هر محصول، میزان سویای آن را بررسی و سپس آن را مصرف نمایید. لطفا در صورت داشتن بیماری‌های خاص، به میزان توصیه‌شده و با مشورت پزشک مصرف کنید.

نوشیدنی سویا

4- نوشیدنی‌های حاوی جو دوسر

جو دوسر حاوی ترکیب بتا-گلوکان‌ها می‌باشد که ماده‌ای ژل-مانند در روده تشکیل ‌می‌دهد و با املاح صفراوی در تعامل است. این فیبرهای محلول ممکن است منجر به مهار جذب کلسترول شود و میزان آن را کاهش دهد. براساس مطالعه‌ای که در سال 2018 در انگلستان انجام گرفت، مشخص شد نوشیدنی‌های برپایه‌ی جو دوسر، منجر به کاهش مداوم کلسترول می‌شود که این میزان بیشتر از مصرف جو دوسر به شکل نیمه-جامد یا جامد بود. هر 250 میلی‌لیتر از شیر جو دوسر حاوی 1 گرم بتا-گلوکان است.

نوشیدنی‌های حاوی جو دوسر

5- آب گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی غنی از ماده‌ای به نام لیکوپن می‌باشد که می‌تواند سطح چربی‌ را بهبود ببخشید و منجر به کاهش کلسترول بد خون شود. بر طبق مطالعات انجام‌گرفته، مصرف گوجه‌فرنگی در شکل نوشیدنی، میزان لیکوپن بیشتری دارد. همچنین آب گوجه‌فرنگی، غنی از نیاسین و فیبرهای کاهنده‌ی کلسترول است. براساس مطالعه‌ای که در سال 2019 در ژاپن انجام گرفت، مشخص شد مصرف آب گوجه‌فرنگی بدون نمک، اثرات قابل‌توجهی در کاهش فشارخون و LDL دارد.

آب گوجه‌فرنگی

6- اسموتی‌های حاوی توت‌های قرمز

توت‌های قرمز حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قوی به نام آنتوسیانین‌ها می‌باشند که در کاهش سطح کلسترول موثرند. شما میتوانید 80 گرم ازهرنوع توتی اعم از توت‌فرنگی، بلوبری، رزبری یا توت سیاه را با نصف فنجان شیر یا ماست و نصف دیگر آب سرد مخلوط نمایید و استفاده کنید.

اسموتی‌های حاوی توت‌های قرمز

7- نوشیدنی‌های حاوی کاکائو

براساس مطالعه‌ای که در سال 2022 انجام گرفت، مصرف نوشیدنی‌های بر پایه‌ی کاکائو که فاقد هرگونه افزودنی شیرین‌کننده و چربی اشباع‌شده باشد، به علت داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی به نام فلاونول‌ها، می‌تواند در کاهش کلسترول تام و LDL نقش مفیدی بازی کند.

در کنار موارد گفته‌شده، به شما توصیه می‌کنم تا از نوشیدنی‌هایی که حاوی کرم‌ها و خامه‌ی چرب هستند، نوشیدنی‌های حاوی روغن نارگیل و پالم و شیرهای با درصد چربی بالا، کمتر مصرف نمایید. بر طبق توصیه‌ی سازمان قلب آمریکا، محدود‌کردن مصرف غذاهای حاوی چربی اشباع، کاهش مصرف قند و نمک، مصرف به اندازه‌ی سبزیجات و ورزش‌کردن به مدت 150 دقیقه در هفته، می‌تواند در کاهش کلسترول خون شما اثرگذار باشد. شما می‌بایست هر 4 تا 6 سال میزان چربی خون خود را چک کنید تا از ابتلا به چربی خون پیشگیری یا میزان آن را مدیریت کنید.

نوشیدنی‌های حاوی کاکائو

جمع‌بندی

ابتلا به چربی خون اغلب با مصرف چندین داروی کاهنده‌ی چربی، قابل کنترل می‌باشد. اما به علت عوارضی که مصرف طولانی‌مدت این داروها دارد، استفاده از مکمل‌های طبیعی و تغییر روتین تغذیه‌ای و فیزیکی، می‌تواند در کنترل و کاهش چربی خون موثر باشد. توصیه‌ی من به شما، مصرف نوشیدنی‌های حاوی کنگرفرنگی یا مکمل‌های آن که کاهش قابل‌توجهی در کاهش کلسترول تام و LDL و تری‌گلیسرید دارند، می‌باشد.

منابع:

8 drinks that could help lower cholesterol (medicalnewstoday.com)

Effects of artichoke leaf extract supplementation or artichoke juice consumption on lipid profile: A systematic review and dose-response meta-analysis of randomized controlled trials – PubMed (nih.gov)

Dark chocolate: An overview of its biological activity, processing, and fortification approaches – PMC (nih.gov)

Role of Berry Bioactive Compounds on Lipids and Lipoproteins in Diabetes and Metabolic Syndrome – PMC (nih.gov)

Unsalted tomato juice intake improves blood pressure and serum low‐density lipoprotein cholesterol level in local Japanese residents at risk of cardiovascular disease – PMC (nih.gov)

β-glucans and cholesterol (Review) – PMC (nih.gov)

Prevention and Treatment of High Cholesterol (Hyperlipidemia) | American Heart Association

دکتر صدف حدادیان
دکتر صدف عبدیان

من دکتر صدف عبدیان فارغ التحصیل داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هستم. در طول تحصیلم چندین مقاله ی ISI در زمینه‌ی اثرات داروهای گیاهی بر روی بیماری عصبی چاپ کردم و هم اکنون به عنوان مدیر مدیکال و تحقیق و توسعه در شرکت سمانیک سلامت گستر مشغول هستم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
دکتر صدف عبدیان Whatsapp chat
2 +