شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

آیا تپش قلب مرگ آور است؟

دسته بندی :قلب و عروق ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ خانم دکتر مهرنوش گرشاسبی 702 مشاهده
آیا تپش قلب مرگ آور است؟

تپش قلب می­تواند احساسی موقتی باشد. ضربان قلب شما ممکن است تندتر یا شدیدتر باشد یا از ریتم طبیعی خود خارج شود. در حالی که تپش قلب می­تواند ناشی از ورزش یا استرس باشد، می­تواند نشان­دهنده‌ی ابتلا به مشکلات قلبی نیز باشد. اگر بیماری قلبی دارید، در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستید، یا تپش قلب با علائم دیگری مثل درد قفسه‌ی سینه، حالت تهوع، تنگی نفس و … همراه است و به شکل مداوم و آزاردهنده هستند، باید آنها را جدی گرفت. دانستن بسیاری از عواملی که می­‌توانند باعث تپش قلب شوند می­تواند به شما کمک کند که بدانید این علائم دلیلی برای نگرانی نیستند یا چه زمانی نشان دهنده یک مشکل سلامت جدی هستند.

تپش قلب چیست؟

تپش قلب تغییراتی در ضربان قلب شما است که شما متوجه غیرطبیعی بودن آنها شوید. به عبارتی نشانه­‌هایی است که نشان می­‌دهد ضربان قلب شما به نوعی افزایش یافته یا تغییر کرده است. این احساس ممکن است طبیعی و قابل پیش­بینی باشد مانند ضربان قلب پس از دویدن. اما ضربان قلب غیرعادی و تپش قلب می­تواند به دلیل تغییر در سیستم الکتریکی قلب نیز باشد که باعث می­شود ضربان قلب شما بدون هیچ دلیل واضحی سرعت بگیرد یا کند شود. این ریتم­های غیر طبیعی آریتمی نامیده می­‌شوند و اغلب نیاز به مراقبت­‌های پزشکی دارند.

چه عواملی باعث ایجاد تپش قلب می‌­شود؟

شاید از خود بپرسید تپش قلب نشانه چیست؟ تغییرات در ضربان قلب که منجر به تپش قلب می­‌شود معمولاً توسط عواملی ایجاد می­‌شود که بر شدت یا ریتم ضربان قلب شما تأثیر می‌­گذارد. علل شایع عبارتند از:

  • ورزش و فعالیت بدنی سنگین
  • استفاده از کافئین، نیکوتین، الکل یا مواد مخدر
  • داروهای خاص
  • استرس، اضطراب یا سایر اختلالات خلقی
  • تغییرات هورمونی
  • آریتمی و سایر بیماری­‌های قلبی
  • ناهنجاری­‌های الکترولیت

آیا تپش قلب مرگ آور است؟

 

چطور متوجه شوم به تپش قلب مبتلا هستم؟

تپش قلب را می‌­توان به روش‌­های مختلفی توصیف کرد. عبارات زیر انواع مختلفی از احساساتی که ممکن است در قفسه سینه خود تجربه کنید را توصیف می­‌کند:

  • احساس کوبیدن در قفسه سینه
  • احساس ضربه سنگین مشابه افتادن چیزی
  • افزایش ناگهانی ضربان قلب
  • لرزش
  • ضربات مضاعف همراه با یک مکث کوتاه
  • صداهای غیر معمول قلب

همچنین احساس ضربان قلب ممکن است در گردن نیز احساس شود یا با علائم دیگری مانند ناراحتی عمومی همراه باشد که نشان­‌دهنده حمله قلبی قریب الوقوع باشد.

علائم دیگری که گاهی با تپش قلب ظاهر می‌شوند عبارتند از:

  • تعریق
  • تشنگی بیش از حد
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع
  • درد قفسه سینه
  • احساس سبکی سر

چه زمانی باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید؟

در حالی که تپش قلب در هر شرایطی ممکن است نگران­‌کننده باشد، می­تواند تغییرات زودگذر در ضربان قلب شما باشد که پاسخی به محرک های مختلف است، نه علائم یک بیماری زمینه‌­ای. با این حال، شرایطی وجود دارد که  باید در در اسرع وقت به یک متخصص یا اورژانس مراجعه کنید.

علل خوش­خیم ایجاد تپش قلب چیست؟

بسیاری از انواع تپش قلب نتیجه علل شایعی هستند که با حذف محرک­‌ها بهتر می‌­شوند، مانند:

  • ورزش: انتظار می­رود ضربان قلب خود را در حین و بلافاصله پس از ورزش­‌هایی مانند دویدن، شنا یا انجام برخی فعالیت­‌های هوازی دیگر شدیدتر احساس کنید. در این حالت پس از توقف ورزش، تپش قلب باید شروع به کم شدن کند.
  • رژیم غذایی: رژیم غذایی شما نیز ممکن است باعث تپش قلب شود. اگر قند خون پایین دارید، یک وعده غذایی پرکربوهیدرات یا یک فنجان قهوه اضافی یا یک نوشیدنی انرژی‌زای کافئین‌دار ممکن است قلب شما را تند کرده و سرتان کمی وزوز کند اما همزمان با کاهش اثر کافئین، این عوارض نیز باید از بین برود. نوشیدن الکل نیز ممکن است باعث تپش قلب شود.
  • فشار و هیجان عصبی: رویدادهایی مانند سخنرانی عمومی، انحراف برای جلوگیری از تصادف در جاده و سایر لحظات کوتاه استرس­زا ممکن است باعث تپش قلب، تعریق، حالت تهوع و سایر واکنش­های فیزیکی شود. اینها احساسات موقتی هستند و با کاهش عامل استرس­زا باید ضربان قلب شما به حالت عادی برگردد.

درجه‌ی متوسط تپش قلب چگونه است؟

تپش قلب که در شرایط زیر رخ می­دهد باید نگران­کننده باشد هرچند ممکن است در حد مراجعه به اورژانس پزشکی نباشد اما از آنجا که می­توانند نشانه­هایی از یک بیماری زمینه­ای باشند، باید موضوع را با یک متخصص در میان بگذارید.

  1. اضطراب: نگرانی بیش از حد می­تواند سیستم عصبی خودمختار بدن (به اصطلاح پاسخ جنگ یا گریز) را فعال کند. اگر علائم اضطراب زیر با عملکرد معمول شما تداخل پیدا کرد، به پزشک خود اطلاع دهید یا از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید: تپش قلب، تنفس سریع و پی در پی، عضلات منقبض و حالت تهوع
  2. بارداری: بدن شما در طول بارداری تغییرات زیادی را تجربه می­کند. از جمله آنها افزایش ضربان قلب و میزان گردش خون در سراسر بدن شماست. نتیجه می­تواند  منجر به تپش قلب شود که ممکن است به طور ناگهانی یا با ورزش ظاهر شود. همچنین ممکن است در اثر هورمون­های بارداری تپش قلب داشته باشید. این علائم معمولاً اپیزودهای کوتاهی هستند، اما گاهی اوقات ممکن است نشانه­هایی از ناراحتی جدی­تر باشند. در صورت تداوم فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.
  3. تپش قلب شبانه: تپش قلب در شب ممکن است به دلیل تغییر در تنفس شما در هنگام خواب ایجاد شود و اگر به طور مکرر اتفاق بیفتند می­توانند نشانه­ای از آریتمی یا شرایط دیگری باشند که باید ارزیابی شوند.

آیا تپش قلب مرگ آور است؟

چه موقع ابتلا به تپش قلب با نگرانی جدی همراه است؟

سه علامت اصلی که تپش قلب شما ممکن است نشانه اولیه یک مشکل سلامتی باشد عبارتند از:

  • زمانی که مدت زیادی پس از فروکش کردن آنها باقی می­ماند.
  • هنگامی که تپش قلب بدون دلایل موجه مانند ورزش، استرس یا مصرف کافئین ظاهر می­شوند.
  • زمانی که با علائم حمله قلبی یا آریتمی مانند درد قفسه سینه، حالت تهوع، تنگی نفس، اضطراب شدید و تعریق غیرعادی همراه باشد. اگر علائم حمله قلبی دارید هرچه سریعتر به بخش اورژانس بیمارستان بروید.

نکاتی برای مقابله با تپش قلب

هنگامی که احساس می­کنید تپش قلب شروع می­شود، اقداماتی وجود دارد که می­توانید برای متوقف کردن آنها انجام دهید. این شامل:

  • استرس را مدیریت کنید. یادگیری راهبردهای تمدد اعصاب، مانند تکنیک­های تنفس، مدیتیشن و یوگا ممکن است به جلوگیری از تپش قلب مرتبط با استرس کمک کند و آن را کاهش دهد.
  • مانورهای واگ را امتحان کنید. عصب واگ از مغز به قلب می­رود و در تنظیم ضربان قلب شما نقش دارد. استراتژی­های مختلف می­تواند به تحریک عصب واگ کمک کند و ضربان قلب شما را به سطح طبیعی خود بازگرداند.
  • پاشیدن آب سرد به صورت یا دوش آب سرد ممکن است موثر باشد. همچنین می­توانید سعی کنید نفس خود را برای چند ثانیه حبس کنید یا طوری رفتار کنید که انگار در حال اجابت مزاج هستید.
  • آبرسانی مجدد کنید. نوشیدن یک لیوان آب یا نوشیدنی ورزشی مملو از الکترولیت ممکن است به کاهش تپش قلب ناشی از کم آبی بدن یا الکترولیت­ها کمک کند. انجام این استراحت همچنین می­تواند توجه شما را به چیزی غیر از آنچه ممکن است شما را تحت فشار قرار دهد منحرف کند.

قبل از اینکه در مورد تپش قلب به پزشک مراجعه کنید، به بهترین روش برای توصیف آنها (تپش، بال بال زدن) فکر کنید. احتمالاً برخی یا همه سؤالات زیر از شما پرسیده می­شود:

  • تپش قلب از چه زمانی شروع شد؟
  • معمولا چقدر تداوم دارند؟
  • هر چند وقت یکبار رخ می­دهند؟
  • آیا چیزی به بهبود آنها کمک می­کند؟ چه چیزی آنها را بدتر می­کند؟
  • آیا معمولاً قبل از تپش قلب فعالیت­های خاصی انجام می­دهید؟
  • آیا علائم دیگری نیزدارید؟

قبل از مراجعه به پزشک به تاریخچه پزشکی، سابقه پزشکی خانوادگی خود فکر کنید و فهرستی از تمام داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید تهیه کنید.

یکی از آزمایش‌های اصلی که پزشک ممکن است برای درک بهتر تپش قلب شما توصیه کند، نوار قلب (ECG) است. الکترودهایی بر روی قفسه سینه شما قرار می­گیرند تا سیگنال­های الکتریکی را که ضربان قلب شما را تنظیم می­کنند، ضبط کنند. همچنین ممکن است آزمایش استرس و همچنین آزمایش خون انجام دهید تا علائم بیماری تیروئید، کمبود ویتامین­ها و نشانگرهای بیماری قلبی را بررسی شوند.

انجام نوار قلب در اسرع وقت پس از شروع تپش قلب می­تواند در تشخیص آریتمی­ها قبل از تبدیل شدن به یک بیماری جدی حیاتی باشد.

به خاطر داشته باشید که نوار قلب فقط یک “عکس فوری” از قلب شما در آن زمان است و ممکن است کاری را که قلب شما در طول آریتمی یا هنگام تپش قلب انجام می­دهد منعکس نکند.

درمان تپش قلب شما به علت آن بستگی دارد. آریتمی گاهی با دارو درمان می­‌شود. در موارد جدی‌تر، ممکن است دستگاه‌هایی مانند ضربان‌ساز برای تنظیم ریتم قلب در قفسه سینه شما کاشته شود.

سخن پایانی

تپش قلب می­‌تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. این علائم در اغلب موارد می­تواند تغییرات بی ضرری در ضربان قلب شما به دلیل ورزش، استرس، کافئین یا عوامل دیگر باشند. در موارد نادر تپش قلب می­تواند نشانه ای از اضطراب جدی یا مشکل زمینه­ای قلبی باشد. دانستن زمان مراجعه به ارزیابی پزشکی برای تپش قلب می­تواند به شما در تشخیص و درمان مورد نیاز کمک کند.

رعایت مواردی مانند کاهش مصرف کافئین یا یادگیری تکنیک­های مدیریت استرس ممکن است به آرامش خاطر شما و بهبود تپش قلب کمک کند. در مواردی که علائم شما با حذف محرک­ها و تغییر سبک زندگی بهبود نیافته است باید با متخصص مراجعه کنید.

منابع

Benefits of an early management of palpitations – PMC (nih.gov)

Relationship Between Palpitation and Mental Health – PMC (nih.gov)

خانم دکتر مهرنوش گرشاسبی

خانم دکتر گرشاسبی دکتری اگروتکنولوژی مهرنوش گرشاسبی هستم دکترای اگروتکنولوژی و مدرس و محقق گیاهان دارویی که به صورت تخصصی در حوزه تولید محتوای مجموعه سمانیک فعالیت می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
دکتر صدف عبدیان Whatsapp chat
2 +