شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

ضربان قلب نرمال چند است؟

دسته بندی :قلب و عروق ۵ فروردین ۱۴۰۳ دکتر حسین علیپور 586 مشاهده
ضربان قلب نرمال چند است؟

ضربان قلب تعداد دفعاتی است که قلب یک نفر در دقیقه می‌تپد. ضربان قلب را می‌توان در حالت استراحت (ضربان قلب در حالت استراحت) و در حین ورزش اندازه‌گیری کرد. ضربان قلب یکی از قابل اعتمادترین شاخص‌هایی است که نشان می‌دهد در طول ورزش چقدر به خودتان فشار وارد کرده‌اید.

اگر فردی هستید که مشکل قلبی دارید و قصد انجام ورزش را نیز دارید، حتما باید با پزشکتان مشورت کنید تا محدوده‌ی تپش قلب مناسب و در واقع سطح مناسب فشار ناشی از ورزش برای شما مشخص شود. همچنین پزشک تمرینات مناسب برای شرایط بدنی و سطح آمادگی جسمانی شما را تعیین خواهد کرد. در این مقاله قصد دارم تا ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت و ورزش را برای شما عنوان کنم.

ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت بین 60 تا 100 ضربه است که این عدد برای ورزشکاران که بدن آماده‌تری دارند کمتر است و ممکن تا 40 ضربه در دقیقه باشد. همچنین محدوده‌ی طبیعی ضربان در حالت ورزش با توجه به سن مشخص می‌شود.

نحوه اندازه‌گیری ضربان قلب

اندازه‌گیری ضربان قلب به سادگی بررسی نبض است. می‌توانید نبض خود را روی مچ دست یا گردن خود پیدا کنید. سعی کنید نبض شریان رادیال خود را که روی قسمت جانبی مچ دستتان که درست زیر انگشت شست دستتان احساس می شود، اندازه‌گیری کنید.

برای اندازه‌گیری ضربان قلب، به آرامی نوک انگشت اشاره و انگشت میانی خود را روی رگ خونی گفته شده در مچ دست فشار دهید. دقت کنید که از انگشت شست نباید استفاده کرد زیرا خودش نبض دارد و باعث خطا خواهد شد. حال ضرباتی را که برای یک دقیقه کامل احساس می‌کنید بشمارید. همچنین می‌توانید تعداد ضربات در 30 ثانیه را بشمارید و آن را در دو ضرب کنید یا تعداد ضربات را در 10 ثانیه بشمارید و عدد حاصل را در شش ضرب کنید.

علاوه بر این راه، دستگاه‌هایی نیز وجود دارند که به‌طور خودکار تعداد ضربان قلب را اندازه‌گیری کرده و گزارش می‌‌کنند.

ضربان قلب نرمال چند است؟

ضربان قلب در حالت استراحت

قبل از اندازه‌گیری ضربان قلب در حال ورزش، باید ضربان قلب استراحت خود را اندازه‌گیری کنید. بهترین زمان برای اندازه‌گیری ضربان قلب در حالت استراحت، اول صبح، قبل از بلند شدن از رختخواب است. همچنین حالت ایده‌آل این است که شمردن تعداد ضربان را بعد از یک خواب خوب شبانه انجام دهید. با استفاده از روشی که در بالا توضیح دادم، ضربان قلب خود را در حالت استراحت تعیین کنید و این عدد را ثبت کنید تا با پزشک خود در میان بگذارید. می‌توانید چند روز ضربان قلب خود را در حالت استراحت اندازه بگیرید تا مطمئن شوید عدد درست و ثابت را به‌دست آورده‌اید.

با توجه به آن‌چه مجامع علمی و انجمن‌های قلب عنوان کرده‌اند، میانگین ضربان قلب در حالت استراحت بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است. با این‌حال، این تعداد ممکن است با افزایش سن افزایش یابد و معمولا برای افرادی که سطح آمادگی جسمانی بالاتری دارند کمتر است. افرادی که از نظر جسمانی فعال هستند، مانند ورزشکاران، ممکن است ضربان قلب در حالت استراحت تا 40 ضربه در دقیقه داشته باشند که نگران‌کننده نیست و طبیعی است.

 

ضربان قلب ایده آل برای ورزش

اکنون که ضربان قلب خود در حالت استراحت را اندازه ‌گرفتید، می‌توانید ضربان قلب خود در طی ورزش را نیز اندازه‌گیری کنید. اگر از روش دستی اندازه‌گیری ضربان قلب استفاده می‌کنید، برای گرفتن نبض باید ورزش را برای مدت کوتاهی متوقف کنید. اگر از مانیتور ضربان قلب استفاده می‌‎کنید، می‌توانید تمرین خود را ادامه دهید و در همان حال اعداد را چک کنید. ضربان هدف برای شما که در طی ورزش باید به آن برسید توسط پزشک تعیین خواهد شد.

با توجه به سن افراد یک محدوده‌ی خاص تعیین شده است که با توجه به توصیه‌ی مجامع بین‌المللی تمرینات با شدت متوسط باید به انتهای پایینی محدوده ضربان قلب مورد نظر که همان‌طور که گفته شد با سن شما مرتبط است نزدیکتر باشد. در انتهای بالاتر محدوده، ضربان قلب هدف برای تمرینات با شدت بالا و شدید قرار دارد.

محدوده‌ی‌هایی که در جدول زیر آورده شده است، برابر با 50 تا 85 درصد از میانگین حداکثر ضربان قلب که با توجه به سن مشخص شده است، می‌باشد و میانگین حداکثر ضربان قلب با فرمول 220 منهای سن به‌دست می‌آید. هم‌چنین دقت کنید که این اعداد به‌صورت کلی تهیه شده‌اند و در نهایت پزشک شما باید محدوده‌ی هدف فعالیت ورزشی برای شما را با توجه به تمام شرایط شما تعیین کند.

سن

محدوده‌ی ضربان هدف

 (تپش در دقیقه)

میانگین حداکثر ضربان قلب (تپش در دقیقه)

25

100 تا 170

220

30

95 تا 162

190

35

93 تا 157

185

40

90 تا 153

180

45

88 تا 149

175

50

85 تا 145

170

55

83 تا 140

165

60

80 تا 136

160

65

78 تا 132

155

70 و بالاتر

75 تا 125

150

 

توجه کنید که داروهای خاصی که برای کاهش فشار خون استفاده می‌شوند می‌توانند ضربان قلب شما در حالت استراخت و حداکثر ضربان قلب شما را کاهش دهند.

 

سخن نهایی

پیشنهاد می‌کنم برای افزایش سلامتی و توان قلبی خود حتما به صورت روزانه ورزش کنید. ورزش علاوه بر افزایش سلامت جسمانی، از طریق افزایش ترشح سرتونین، به بهبود وضعیت روانی شما نیز کمک خواهد کرد. همچنین داشتن یک رژیم غذایی غنی و دوری از استرس و مدیریت آن، اثرات مثبت فراوانی بر بهبود کیفیت عملکرد سیستم قلب و عروق دارد.

 

منبع

What Is a Normal Resting Heart Rate?

 

دکتر علیپور
دکتر حسین علیپور

حسین علیپور هستم دکتری تخصصی نانو بیوتکنولوژی از دانشگاه تربیت مدرس که به عنوان کارشناس تحقیق، توسعه و تولید محتوا در شرکت سمانیک سلامت گستر مشغول به فعالیت هستم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +