شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

ضخیم شدن دیواره‌ی قلب

دسته بندی :قلب و عروق ۳ فروردین ۱۴۰۳ دکتر حسین علیپور 701 مشاهده
ضخیم شدن دیواره‌ی قلب

کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک (HCM) باعث ضخیم شدن ماهیچه‌های قلب می‌شود و کارکرد صحیح قلب را دشوار می‌کند. اگر این بیماری درمان نشود می‌تواند باعث نارسایی قلبی شود و یکی از دلایل اصلی ایست قلبی است. در این مقاله قصد دارم در رابطه با این بیماری قلبی مطالبی را به شما ارائه کنم.

ضخیم شدن دیواره‌ی قلب می‌تواند باعث ایست ناگهانی قلب و مرگ شود؛ مسئله‌ای که در ورزشکارن اتفاق می‌افتد. این بیماری ژنتیکی است و استفاده از داروها، روش‌های جراحی و تغییرات سبک زندگی می‌تواند به کاهش علائم آن کمک کند.

کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک چیست؟

همان‌طور که گفته شد این بیماری باعث ضخیم شدن ماهیچه‌های قلب می‌شود. این بیماری در اغلب موارد ارثی است و باعث اختلال در عملکرد صحیح قلب می‌شود. در برخی از افراد این بیماری هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند و این افراد می‌توانند زندگی معمولی داشته باشند اما در برخی دیگر از افراد این بیماری ممکن است بسیار جدی شود که ممکن است به آرامی یا ناگهانی ایجاد شود.

در این بیماری  بخش میوکارد قلب که عضلات قلبی هستند ضخیم‌تر از حد معمول می‌شوند. این مسئله باعث خطا در پمپاژ خون و ضربان قلب می‌شود. مشاهده‌ی علائم این بیماری در افراد مسن خیلی عجیب نیست اما گاهی اوقات افراد به شکل غیرمنتظره و در سنین پایین این بیماری را تجربه می‌کنند.

کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک چیست؟

شناخت علائم کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک

بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری هیچ علامتی را تجربه نمی‌کنند. با این‌حال برخی از علائمی که ممکن است در این بیماری تجربه شوند عبارتند از:

  • خستگی
  • تنگی نفس
  • تپش قلب
  • فشار خون بالا
  • درد قفسه سینه
  • غش کردن
  • سرگیجه

کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک چکونه درمان می‌شود؟

درمان این بیماری بر کاهش علائم و جلوگیری از بروز عوارض آن، به‌ویژه مرگ ناگهانی مبتنی است. روش درمانی مورد استفاده به مواردی مانند علائم، سن، سطح فعالیت و عملکرد قلب بستگی دارد.

1- داروها

پزشک معمولا از داروهای مسدودکننده‌ی بتا و مسدودکننده‌های کانال کلسیم استفاده خواهد کرد. این داروها عضله قلب را شل می‌کنند. همچنین اگر بیمار ریتم قلب نامنظم داشته باشد پزشک ممکن است داروهای ضد آریتمی را نیز تجویز کند. محققان در حال پژوهش هستند تا بتوانند داروهای جدیدتری برای کمک به بهبود و رفع علائم این بیماری تولید کنند.

2- جراحی مایکتومی سپتال

مایکتومی سپتال یک جراحی قلب باز است که برای برداشتن بخشی از سپتوم ضخیم شده‌ی قلب انجام می‌شود. سپتوم دیواره عضله قلب بین دو حفره پایینی قلب (بطن) است. این عمل به بهبود جریان خون در قلب کمک می‌کند. این عمل تنها در صورتی انجلم می‌شود که مصرف دارو نتواند علائم را کاهش دهد.

3- ابلیشن سپتوم

در این روش از الکل برای از بین بردن بخشی از عضله‌ی قلب که ضخیم شده است استفاده می‌کنند. این عمل اغلب در افرادی انجام می‌شود که نمی‌توانند از روش قبلی استفاده کنند.

4- کاشت ضربان‌ساز

اگر ضربان و ریتم قلب نامنظم باشد، می‌توان بک دستگاه الکترونیکی کوچک به‌نام ضربان‌ساز را زیر پوست در ناحیه‌ی سینه قرار داد. این دستگاه سیگنال‌های الکتریکی تنظیم شده‌ای را به قلب ارسال می‌کند و باعث تنظیم ضربان قلب می‌شود.

5- دفیبریلاتور کاردیوورتر قابل کاشت

این دستگاه اغلب در افرادی که در معرض خطر بالای نارسایی قلبی ناگهانی هستند استفاده می‌شود و دستگاه کوچکی است که از شوک الکتریکی برای ردیابی ضربان قلب و رفع ریتم‌های خطرناک و غیر معمول قلب استفاده می‌کند. این دستگاه داخل سینه‌ی شخص قرار می‌گیرد.

6- تغییرات سبک زندگی

پزشک ممکن است موارد زیر را برای کاهش خطر بروز عوارض در مبتلایان به این بیماری توصیه کند:

  • داشتن یک رژیم غذایی سالم
  • حفظ وزن در محدوده‌ی طبیعی
  • انجام فعالیت بدنی با شدت کم
  • قطع کردن مصرف الکل، زیرا الکل می‌تواند باعث ریتم غیر معمول قلب شود
  • محدود کردن ورزش‌های پرتحرک و تمرکز بر فعالیت‌های کم اثر، مانند پیاده‌روی، گلف، یا بولینگ

کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک چکونه درمان می‌شود؟

علت ضخیم شدن دیواره‌ی قلب چیست؟

این بیماری معمولا ارثی است اما در برخی افراد علت آن هرگز شناسایی نمی‌شود.

1- ژنتیک

ژن‌های جهش یافته می‌توانند باعث ضخیم شدن عضله قلب شوند. محققان جهش‌هایی در بیش از 15 ژن را شناسایی کرده‌اند که ممکن است باعث بروز ضخیم شدن قلب بشوند. این بیماری از یک الگوی وراثت غالب پیروی می‌کند. این بدان معناست که اگر یک ژن مرتبط با این بیماری را به ارث ببرید، ممکن است علائم این بیماری را نشان دهید.

2- سایر علت‌ها

سایر علل احتمالی ضخیم شدن دیواره‌ی قلب شامل افزایش سن و فشار خون بالا است.

 

عوارض طولانی‌مدت ضخیم شدن دیواره‌ی قلب

بسیاری از افرادی که ضخیم شدن دیواره‌ی قلب را تجربه می‌کنند ممکن است هرگز مشکل سلامتی جدی نداشته باشند. اما این عارضه می‌تواند باعث عوارض جدی در برخی افراد شود. شایع‌ترین عوارض ضخیم شدن دیواره‌ی قلب عبارتند از:

1- ایست قلبی ناگهانی

ایست قلبی ناگهانی زمانی رخ می‌دهد که قلب فرد به‌طور ناگهانی از کار می‌افتد. به این وضعیت “مرگ ناگهانی قلبی” نیز گفته می‌شود. این اتفاق به‌طور معمول به واسطه‌ی ریتم سریع قلب از نوع تاکی‌کاردی بطنی، رخ می‌دهد. بدون درمان فوری و اورژانسی، ایست قلبی ناگهانی می‌تواند کشنده باشد.

کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک علت اصلی ایست قلبی ناگهانی ورزشکاران جوان است. اگر یک یا چند مورد از موارد زیر در شما وجود داشته باشد ممکن است در معرض خطر ایست قلبی ناگهانی باشید:

  • سابقه خانوادگی مرگ ناگهانی قلبی
  • عملکرد ناکافی قلب
  • علائم شدید قلبی
  • سابقه ضربان قلب نامنظم همراه با ضربان قلب سریع
  • سابقه غش در چندین موقعیت زمانی در دوران جوانی
  • پاسخ غیرعادی فشار خون به فعالیت بدنی

2- نارسایی قلبی

نارسایی قلبی به حالتی گفته می‌شود که در آن قلب انسان نتواند خون مورد نیاز برای بدن را پمپاژ کند. مصرف داروهای موجود ممکن است به کاهش علائم نارسایی قلبی و درد قفسه سینه که معمولاً با این بیماری رخ می‌دهد کمک کند.

 

سخن پایانی

ضخیم شدن دیواره‌ی قلب یا کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک یک بیماری ژنتیکی و دائمی است که در برخی از افراد می‌تواند منجر به مرگ زودرس و یا ناتوانی شود. درمان‌ها و داروهایی که جدیدا توسعه یافته یا در حال توسعه هستند می‌توانند عمر و کیفیت زندگی افراد را بهبود بخشند و باعث افزایش کارایی آن‌ها در عملکردهای روزانه شوند.

 

منبع

Understanding Hypertrophic Cardiomyopathy (HCM)

 

دکتر علیپور
دکتر حسین علیپور

حسین علیپور هستم دکتری تخصصی نانو بیوتکنولوژی از دانشگاه تربیت مدرس که به عنوان کارشناس تحقیق، توسعه و تولید محتوا در شرکت سمانیک سلامت گستر مشغول به فعالیت هستم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +