شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

درمان سریع گلو درد خانگی

دسته بندی :عفونی, سرماخوردگی ۶ فروردین ۱۴۰۳ دکتر فاطمه موسوی 615 مشاهده
اگر فقط گلودرد داشته باشیم کرونا داریم؟

داروهای طبیعی، از جمله عسل، آب نمک و گیاهان دارویی، ممکن است به بهبود گلودرد کمک کنند. اما اگر گلودرد با این روش‌ها بهبود نیافت، ممکن است به مراقبت‌های پزشکی یا داروهای بدون نسخه نیاز داشته باشید. در این مقاله با من همراه باشید تا بهترین درمان‌های خانگی گلودرد را با هم مرور کنیم.

گلودرد معمولاً باعث درد، خارش یا سوزش گلو می‌شود. درد ممکن است هنگام قورت دادن بدتر شده و مصرف غذاها و مایعات را دشوار کند. حتی اگر گلودرد به اندازه کافی برای مراجعه به پزشک جدی نباشد، باز هم دردناک است و ممکن است مانع از خواب راحت شما شده و آزاردهنده باشد. درمان‌های خانگی متعددی وجود دارد که می‌تواند به تسکین درد و تحریک گلو کمک کنند. این درمان‌ها عبارتند از:

این موارد گلودرد را بهبود می‌دهند

این موارد گلودرد را بدتر می‌کنند

عسل

غذاهای پر ادویه

غرغره آب نمک

غذاهای خشک و خشن مثل چوب شور و چیپس

غرغره جوش شیرین

غذاهای اسیدی مانند مرکبات

چای بابونه

نوشیدنی‌های گازدار

نعناع فلفلی

الکل

شنبلیله

بخارات حاصل از شوینده‌های خانگی

ریشه گل ختمی

آلرژن‌هایی مانند گرده گیاهان

ریشه شیرین بیان

آلودگی هوا

سوپ

سیگار کشیدن یا در معرض دود سیگار بودن

بخور گرفتن

هوای خشک

روش های خانگی درمان سریع گلو درد

1- عسل

حل کردن عسل در چای یا مصرف عسل به تنهایی یک درمان رایج برای گلودرد است.

بر اساس یک بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۲۱، عسل به اندازه دکسترومتورفان ( داروی سرکوب کننده سرفه) در آرام کردن سرفه در کودکان موثر است.

یک مطالعه دیگر که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، تأثیر عسل را بر عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی فوقانی بررسی کرد. محققان به این نتیجه رسیدند که عسل نسبت به سایر درمان‌ها از جمله آنتی بیوتیک‌ها و دیفن هیدرامین در تسکین علائم مؤثرتر است.

توجه: به دلیل خطر ابتلا به بوتولیسم در نوزادان، کودکان کمتر از یک سال نباید عسل مصرف کنند.

عسل

2- غرغره آب نمک

غرغره کردن با آب نمک گرم می‌تواند به تسکین گلودرد و از بین بردن ترشحات کمک کند. همچنین ممکن است به کاهش باکتری‌های موجود در گلو کمک کند.

با افزودن نصف قاشق چایخوری نمک به یک لیوان آب گرم، محلول مورد نیاز برای غرغره را درست کنید. برای کمک به کاهش تورم و صاف نگه داشتن گلو آن را غرغره کنید. طبق گفته محققان، افراد مبتلا به گلودرد باید حداقل هر ساعت یک بار غرغره آب نمک انجام دهند.

3- غرغره جوش شیرین

در حالی که غرغره آب نمک بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، غرغره کردن با مخلوط جوش شیرین و آب نمک نیز می‌تواند به تسکین گلودرد کمک کند. این محلول خوراکی می‌تواند لود باکتری ها را کاهش داده و از رشد قارچ‌ها نیز جلوگیری کند.

می‌توانید ترکیبی از موارد زیر را غرغره کنید و به آرامی در دهان بچرخانید و سپس دور بریزید:

  • 1 فنجان آب گرم
  • 1/4 قاشق چایخوری جوش شیرین
  • 1/8 قاشق چایخوری نمک

سه یا چهار بار در روز از این محلول استفاده کنید و سپس دهان خود را با آب ساده بشویید.

4- چای بابونه

چای بابونه مدت‌هاست که برای اهداف دارویی از جمله درمان گلودرد استفاده می‌شود. این گیاه دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است.

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۲۳، پودر بابونه می‌تواند به تسکین التهاب در چشم، بینی و گلو کمک کند. نوشیدن چای بابونه ممکن است فواید مشابهی داشته باشد. همچنین ممکن است سیستم ایمنی را تحریک کند تا به بدن شما در درمان عفونتی که باعث گلودرد شما شده است کمک کند.

چای بابونه

5- نعناع فلفلی

نعناع فلفلی به دلیل توانایی در تازه کردن تنفس شناخته شده است. بر اساس بررسی مقالات تا سال ۲۰۱۹، این ماده همچنین دارای خواص ضد التهابی و برخی از ویژگی‌های ضد باکتری و ضد ویروسی است.

نعناع حاوی ترکیب منتول است که به رقیق شدن ترشحات و آرام کردن گلودرد و سرفه کمک می‌کند.

در حالی که بسیاری از چای‌های نعناع در دسترس هستند، می‌توانید خودتان نیز این دمنوش را درست کنید. مقداری برگ نعناع خشک را در آب جوشانده بریزید و اجازه دهید مخلوط چند دقیقه بماند. بعد از گذشت چند دقیقه، چای را صاف کرده و اجازه دهید کمی خنک شود.

اسپری‌های رقیق شده روغن نعناع نیز ممکن است گلودرد را تسکین دهد. برای تهیه اسپری، چند قطره روغن نعناع خوراکی را با ۱ اونس روغن گیاهی مخلوط کنید، مانند:

  • روغن زیتون
  • روغن بادام
  • روغن نارگیل نرم شده

6- شنبلیله

گیاه شنبلیله به اشکال مختلفی موجود است. می توانید دانه شنبلیله بخورید، روغن شنبلیله را به پوست بمالید یا چای شنبلیله بنوشید. چای شنبلیله یک درمان رایج برای گلودرد است.

بررسی مقالات منتشر شده تا سال ۲۰۱۸، قدرت شفابخش شنبلیله را نشان می‌دهد. علاوه بر مزایایی که گفتم، شنبلیله ممکن است در موارد زیر نیز کمک کند:

  • تسکین درد، از جمله دردهای قاعدگی
  • کاهش لود باکتری‌هایی که باعث تحریک یا التهاب می‌شوند
  • عمل به عنوان یک ضد قارچ موثر
  • تقویت شیردهی

افراد باردار از مصرف دوزهای زیاد شنبلیله خودداری کنند. کودکان نیز نباید از آن به عنوان مکمل استفاده کنند.

شنبلیله

7- ریشه گل ختمی

گل ختمی، نوعی گیاه دارویی، حاوی موسیلاژ است، ماده‌ای موکوس مانند که گلودرد را تسکین می‌دهد. مرور مقالات در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که ریشه گل ختمی می‌تواند برای بهبود تحریکات دستگاه تنفسی از جمله گلودرد مفید باشد.

ریشه گل ختمی به صورت چای گیاهی و خشک شده و به صورت کپسول در دسترس و قابل مصرف است.

8- ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان از دیرباز برای درمان گلودرد استفاده می‌شده است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که از بین چندین دمنوش گیاهی، چای ریشه شیرین بیان موثرترین آنها در مهار رشد استرپتوکوکوس پیوژنز بود؛ این باکتری باعث گلودرد استرپتوکوکی می شود.

توجه کنید که داروهای حاوی ریشه شیرین بیان ممکن است برای افرادی که باردار یا شیرده هستند، مضر باشد.

9- سوپ

مصرف سوپ مرغ یک درمان آزمایش شده و موثر برای مشکلات تنفسی و گلودرد می‌باشد.

فعالیت سلول‌های ایمنی مختلف می تواند منجر به التهاب، و در نتیجه گلودرد شود. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۰ توانایی سوپ مرغ را برای کاهش مهاجرت سلول‌های ایمنی خاص، به نام نوتروفیل‌ها، در یک محیط آزمایشگاهی آزمایش کرد. محققان دریافتند که سوپ مرغ به روشی وابسته به دوز از مهاجرت این سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

در یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۲۰، محققان خاطرنشان کردند که سوپ مرغ ممکن است فواید روانی-اجتماعی نیز داشته باشد؛ به این معنی که ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری از نظر ذهنی داشته باشید، که ممکن است به روند بهبودی کمک کند.

10- بخور گرفتن

هوای خشک می‌تواند باعث افزایش شدت گلو درد شود. اضافه کردن مقداری رطوبت به هوا می‌تواند کمک کند. به عنوان مثال، استفاده از بخور و استنشاق بخار می‌تواند به کاهش گلودرد کمک کند.

برای انجام این کار، آب تازه جوشیده را در یک کاسه بریزید. یک حوله را روی سر خود بکشید و به طور معمول نفس بکشید و اجازه دهید بخار از دهان و بینی وارد شود. این کار را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام دهید. ممکن است لازم باشد آب تازه جوشیده بیشتری را به کاسه اضافه کنید تا بخار شود.

گزینه دیگر این است که دوش حمام خود را با آب گرم باز کنید و در حمام را ببندید. هنگامی که حمام پر از بخار شد، می‌توانید هوای گرم و مرطوب را استنشاق کنید.

جمع‌بندی

اکثر پزشکان فقط در موارد شدید گلودرد، مراجعه به پزشک را توصیه می‌کنند که معمولاً شامل گلودرد همراه با تب یا بثورات پوستی یا زمانی که لوزه‌های متورم گلو را مسدود می‌کنند، می‌شود.

امتحان کردن برخی از این درمان‌های طبیعی ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید و نیازی به مراجعه به پزشک نداشته باشید.

برای اینکه زودتر بهبود یابید، حتما مایعات زیادی بنوشید و استراحت کافی داشته باشید. اگر با وجود استفاده از داروهای خانگی یا داروخانه‌ای بدون نسخه، گلودرد شما بهتر نشد، به پزشک مراجعه کنید.

منبع

Sore Throat Remedies That Work (and What Not to Do)

دکتر فاطمه موسوی
دکتر فاطمه موسوی

من فاطمه موسوی هستم، یک پزشک عمومی عضو بنیاد ملی نخبگان و استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران. در شرکت و وب سایت سمانیک، به صورت تخصصی، علمی و تجربی محتواهای پزشکی تولید می‌کنم. تمرکزم بر ارائه محتواهای با کیفیت به صورت علمی است و از روش‌های پژوهشی مدرن و منابع معتبر حین نوشتن محتوا استفاده می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +