شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

بهترین درمان ریزش مو در مردان

درمان ریزش مو در مردان

درمان ریزش مو از کاشت مو و لیزر‌درمانی گرفته تا دارو متفاوت است. اگر به دنبال درمانی برای ریزش مو مردان هستید خواندن این مقاله با بررسی انواع روشهای درمانی، مزایا، معایب و هزینه‌ها را پیشنهاد می‌کنیم.

همیشه نمی‌توان از ریزش مو جلوگیری کرد. زیرا ریزش مو می‌تواند ناشی از ژنتیک یا محیط باشد. اما درمان‌هایی وجود دارد که ممکن است به کند کردن این روند کمک کند. قبل از اینکه بیرون بروید و مکمل‌ها و تونیک‌های مخصوص بخرید بیاموزید که کدام یک در پیشگیری یا درمان ریزش مو موثر بوده‌اند.

علت ریزش مو در مردان چیست؟

ریزش مو می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

1- ژنتیک و سابقه خانوادگی

اگر بستگان شما ریزش مو داشته باشند، احتمال ابتلا به آن بیشتر است. طاسی با الگوی مردانه یا آلوپسی آندروژنیک یک بیماری ژنتیکی است که در آن افراد به تدریج موهای خود را از دست می‌دهند. این عارضه می‌تواند با علامت یک خط موی کنده شده یا لکه‌های نازک روی تاج سر شما ظاهر شود.

2- شرایط دارویی

برخی از شرایط پزشکی مانند مشکلات هورمونی یا بیماری‌های خود ایمنی باعث ریزش مو می‌شوند. به عنوان مثال مشکلات تیروئید، عفونت‌های پوست سر یا تریکوتیلومانیا (اختلال در کشیدن مو) می‌تواند منجر به نازک شدن مو یا لکه‌های طاسی شود. یک بیماری خودایمنی به نام آلوپسی آره آتا نیز زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و منجر به ایجاد لکه‌های طاس می‌شود.

3- داروها و درمان‌های پزشکی

ریزش مو یک عارضه جانبی بالقوه با مصرف دارو برای بیماری‌هایی مانند سرطان، افسردگی، نقرس، بیماری قلبی و آرتریت است.

4- استرس

استرس مزمن یا رویدادهای استرس‌زا می‌تواند منجر به نازک شدن موقت مو شود.

صرف نظر از علت، یافتن درمان مناسب می‌تواند بر اساس عوامل ذکر شده در بالا و ترجیحات شخصی متفاوت باشد. برای ارزیابی گزینه‌های درمانی خود باید بررسی کنید که کدام نوع درمان می‌تواند برای شما بهترین کار را از انتخاب‌های زیر داشته باشد.

درمان و جلوگیری از ریزش مو

راه‌های درمان ریزش مو در مردان

1- داروهای تجویزی و بدون نسخه (OTC)

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دو دارو را برای درمان طاسی با الگوی مردانه تایید کرده است:

  1. ماینوکسیدیل (Rogaine): روگین بدون نسخه به صورت مایع یا فوم در فرمول روگین مردانه و روگین زنانه موجود است. برای کمک به تقویت رشد مو و جلوگیری از ریزش مو دو بار در روز روی پوست سر استفاده می‌شود. ماینوکسیدیل ماده فعال روگین است و همچنین به شکل عمومی به عنوان محلول مایع یا قرص خوراکی موجود است. در مورد مصرف روگین و هم ماینوکسیدیل ممکن است 4 تا 6 ماه طول بکشد تا نتایج را ببینید. نتایج همچنین به کاربرد و دوز مناسب بستگی دارد.
  2. فیناستراید (Propecia): فیناستراید قرصی است که روزانه مصرف می‌کنید. این دارو فقط با نسخه پزشک شما در دسترس است. FDA بیان می‌کند که معمولاً حداقل 3 ماه استفاده روزانه طول می‌کشد تا نتایج این دارو را مشاهده کنید.
  3. ترکیبی از ماینوکسیدیل و فیناستراید: برخی از افرادی که ریزش مو را تجربه می‌کنند ممکن است از ترکیب ماینوکسیدیل و فیناستراید با هم از طریق یک درمان نسخه‌ای سود ببرند. در حالی که حداکثر غلظت ماینوکسیدیل بدون نسخه 5٪ است برای غلظت‌های بالاتر از 5٪ نسخه پزشک لازم است. هم برای ماینوکسیدیل و هم برای فیناستراید ممکن است تا یک سال طول بکشد تا نتایج را ببینید و برای حفظ فواید باید مصرف آنها را ادامه دهید.

2- کاشت مو

دو روش محبوب کاشت مو پیوند واحد فولیکولی و استخراج واحد فولیکولی است. به خاطر داشته باشید که هر دو روش کاشت مو جراحی محسوب می‌شوند بنابراین می‌توانند گران باشند و از این نظر باعث ایجاد ناراحتی شوند. همچنین خطرات خاصی از جمله عفونت و جای زخم وجود دارد. از طرفی برای رسیدن به نتیجه مطلوب گاهی ممکن است نیاز به انجام چندین روش کاشت مو داشته باشید.

3- پیوند واحد فولیکولی (FUT)

FUT روش کلاسیک‌تر است. این روش شامل برداشتن مقداری از پوست (معمولاً از پشت سر جایی که موی زیادی وجود دارد) می‌باشد. سپس جراح فولیکول‌ها را از آن نوار پوست بر می‌دارد. در نهایت فولیکول‌های مو را دوباره وارد قسمتی از پوست سر می‌کنند که ریزش مو را تجربه می‌کنید.

4- استخراج واحد فولیکولی (FUE)

در روش FUE جراح فولیکول‌های مو را مستقیماً از پوست سر برداشته و آن‌ها را به قسمت‌های طاس سر پیوند می‌زند. کاشت موی مستقیم (DHI) یک نسخه اصلاح شده از این روش است که در آن از یک ابزار تخصصی برای تکمیل این روش استفاده می‌شود.

5- لیزر‌ درمانی

تصور می‌شود که لیزر‌درمانی به کاهش التهاب در فولیکول‌ها کمک می‌کند که از رشد مجدد برخی از انواع ریزش مو مانند آلوپسی آره آتا جلوگیری می‌کند. برای سایر انواع ریزش مو یک گزارش معتبر در سال 2013 نشان می‌دهد که درمان با لیزر درمانی سطح پایین (LLLT) ممکن است رشد مو را از طریق مکانیسم‌های دیگر افزایش دهد.

مطالعات محدودی برای حمایت از اثربخشی لیزر‌درمانی برای ریزش مو وجود دارد اما بررسی مقاله‌ای مربوط سال 2015 نشان می‌دهد که LLLT زمانی که برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه استفاده می‌شود ایمن و موثر است. بر اساس یک مقاله در سال 2019 تحقیقات بیشتری در مورد LLLT هنوز مورد نیاز است.

 ریزش مو

6- تغییر سبک زندگی

ترک سیگار

اگر سیگاری هستید احتمالاً در مورد اثرات منفی سیگار بر ریه‌های خود شنیده‌اید. اما آیا می‌دانستید که سیگار کشیدن ممکن است با ریزش مو همراه باشد؟

یک مطالعه در سال 2020 شامل بررسی 1000 مرد نشان داد که اکثریت کسانی که سیگار می‌کشیدند در مقایسه با کمتر از نیمی از شرکت کنندگان که سیگار نمی‌کشیدند درجاتی از ریزش مو داشتند. اگر سیگار می‌کشید، ترک آن ممکن است به کاهش ریزش مو کمک کند.

ماساژ پوست سر

ماساژ نه تنها حس فوق‌العاده‌ای دارد، بلکه ممکن است به ریزش مو نیز کمک کند. ماساژ دادن پوست سر باعث تحریک فولیکول‌های مو می‌شود.

در یک مطالعه کوچک در سال 2016 مردان سالم ژاپنی که به مدت 24 هفته هر روز 4 دقیقه ماساژ پوست سر دریافت کردند در پایان مطالعه موهای پرپشت‌تری داشتند.

تحقیقات انجام شده در سال 2019 همچنین نشان داد که ماساژ پوست سر با بهبود تراکم مو در ارتباط است.

رژیم غذایی متعادل

یک رژیم غذایی متعادل ممکن است به حفظ سلامت موهای شما کمک کند. مهم است که انواع سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، چربی‌های اشباع نشده و پروتئین‌های بدون چربی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. محدود کردن شیرینی‌ها نیز مفید است.

بررسی منابع معتبر در سال 2018 نشان می‌دهد که بین برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در غذا و موهای سالم ارتباط وجود دارد. این مواد غذایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

  • غذاهای غنی از آهن از جمله گوشت گاو بدون چربی، لوبیا، سبزیجات برگ سبز، غلات غنی شده با آهن و تخم مرغ
  • غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند سالمون، ماهی خال مخالی، ماهی تن، دانه کتان، زرده تخم مرغ، دانه شاهدانه و گردو
  • غذاهای پر‌پروتئین مانند تخم مرغ، گوشت بدون چربی و غذاهای دریایی
  • نوشیدن آب زیاد نیز بخش مهمی از یک رژیم غذایی متعادل است.

کاهش استرس

استرس می‌تواند اثرات نامطلوبی بر بدن از جمله موهای شما داشته باشد و منجر به ریزش مو شود.

راهبردهای کمک به کاهش استرس عبارتند از:

  • فعالیت بدنی منظم مانند ورزش
  • گوش دادن به موسیقی
  • تمرین یوگا
  • مدیتیشن
  • خواب کافی

7- درمان‌های طبیعی

روغن ها

برخی شواهد از یک مطالعه موش در سال 2014 نشان می‌دهد که روغن نعناع ممکن است به رشد مو کمک کند. روغن رزماری نیز به طور سنتی برای افزایش گردش خون در پوست سر استفاده می‌شده است. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که عصاره برگ رزماری رشد مجدد مو را در موش‌ها بهبود می‌بخشد.

روغن نارگیل، روغن کرچک و روغن زیتون نیز به طور گسترده توصیه می‌شود اما با توجه به بررسی سال 2020 فواید آنها برای رشد مو محدود است.

نخل اره‌ای

نخل اره‌ای گیاهی با میوه‌های کوچک است. در حالی که تحقیقات در مورد توانایی نخل اره‌ای برای درمان ریزش مو کم است، یک بررسی سال 2020 نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند به رشد مو کمک کند در حالی که عوارض جانبی کمی دارد.

بیوتین

بیوتین ویتامینی است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند: آجیل، سیب زمینی‌های شیرین، تخم مرغ، پیاز، جودوسر وجود دارد. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه مصرف بیوتین ممکن است به کاهش ریزش مو کمک کند، اما بیشتر تحقیقات در زنان مبتلا به کمبود بیوتین انجام شده است، با این حال شواهد کمی وجود دارد مبنی بر اینکه مکمل بیوتین در واقع تأثیر قابل توجهی  بر کاهش  ریزش مو در افراد سالم دارد.

آب پیاز

یک مطالعه کوچک در سال 2014 نشان داد که استفاده از آب پیاز به عنوان یک درمان موضعی منجر به رشد مجدد قابل توجهی در افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا تکه‌تکه می‌شود. تحقیقات بیشتری در مورد افراد مبتلا به ریزش مو با الگوی مردانه مورد نیاز است.

برینگراج  (Eclipta alba)

برینگراج (Bhringraj) گونه‌ای از خانواده آفتابگردان است و به عنوان گیاهی شناخته می‌شود که از رشد مو حمایت می‌کند. یک مطالعه بر روی موش‌ها در سال 2008 نشان داد که عصاره این گیاه نسبت به ماینوکسیدیل باعث رشد مجدد مو می‌شود. با این حال تحقیقات بیشتری برای تایید این اثرات در انسان مورد نیاز است.

چای سبز

یکی دیگر از داروهای گیاهی ادعا شده برای ریزش مو چای سبز است. در مطالعه‌ای در سال 2005 بر روی موش‌ها ترکیبات پلی‌فنولی موجود در چای سبز به عنوان یک درمان طبیعی برای ریزش مو نویدبخش بود. اما هیچ مطالعه انسانی برای تایید این اثرات وجود ندارد.

هیبیسکوس (Hibiscus)

هیبیسکوس چینی (Hibiscus rosa-sinensis) به طور گسترده در هند برای رشد مو به بازار عرضه می‌شود. مطالعه‌ای در سال 2003 روی موش‌ها اثرات مثبتی بر فولیکول‌های مو نشان داد اما هیچ مطالعه‌ای روی انسان‌ها انجام نشده است.

درمان و جلوگیری از ریزش مو

 

طاسی الگوی مردانه چیست؟

طاسی با الگوی مردانه که به نام آلوپسی آندروژنتیک نیز شناخته می‌شود یک ویژگی ارثی است و بیش از نیمی از مردان بالای 50 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این حال استرس یا سایر شرایط خود ایمنی مانند آلوپسی آره آتا نیز می‌تواند بر ریزش مو تأثیر بگذارد.

ریزش حدود 50 تا 100 تار مو در هر روز معمول است. معمولاً این ریزش قابل توجه نیست زیرا موهای جدید برای جایگزینی موهای از دست رفته رشد می‌کنند. ریزش مو و طاسی زمانی اتفاق می‌افتد که موها خیلی سریع می‌ریزند یا رشد موهای جدید متوقف می‌شود. بسته به علت ریزش مو ممکن است متوجه نازک شدن آهسته مو یا کچلی ناگهانی شوید. ریزش مو می‌تواند فقط روی موهای سر یا کل بدن تأثیر بگذارد.

 

نکات مراقبت از مو در مردان

موهای خود را به آرامی شانه کنید:

سعی کنید هنگام برس زدن یا حالت دادن به موهای خود تا حد امکان ملایم باشید. چرخاندن مداوم، یا سفت کشیدن موها می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

اگر نگران ریزش مو هستید از موارد زیر جلوگیری کنید:

  • مدل موهای تنگ، مانند دم اسبی و بافت و قیطان
  • مواد شیمیایی مورد استفاده در خشک کردن و صاف کردن مو
  • اتوهای فر‌کننده داغ یا اتوهای صاف‌کننده
  • سفید کردن موها (دکلره)
  • اگر از مواد شیمیایی یا سفید کننده برای موهای خود استفاده می‌کنید، از یک متخصص کمک بگیرید. سعی نکنید خودتان این کار را در خانه انجام دهید.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

جدای از ژنتیک چندین بیماری می‌تواند باعث ریزش مو شود. درمان هر گونه بیماری زمینه‌ای می‌تواند به رفع ریزش مو کمک کند.

شرایط زیر می‌تواند منجر به ریزش مو شود:

  • دیابت
  • لوپوس
  • لیکن پلان (Lichen Planus)
  • سارکوئیدوز
  • پسوریازیس پوست سر
  • آلوپسی آره آتا
  • شرایط تیروئید
  • اختلالات خوردن به دلیل تغذیه نامناسب
  • نارسایی کمبود آهن
  • اختلال در کشیدن مو معروف به تریکوتیلومانیا
  • بیماری سلیاک
  • سیفلیس

اگر هر یک از این شرایط را دارید یا اگر علائم دیگری به جز ریزش مو دارید با پزشک در مورد درمان بیماری‌های زمینه‌ای صحبت کنید. ریزش موی شما باید با بهبود وضعیت شما بهبود یابد.

 

برخی از داروها و درمان‌های زیر می‌توانند منجر به ریزش مو شوند:

  • شیمی‌درمانی و پرتودرمانی
  • برخی از داروهای رقیق‌کننده خون (ضد انعقاد خون)
  • برخی از داروهای افسردگی
  • داروهای مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا
  • برخی از داروهای قلب
  • داروهای نقرس
  • ایزوترتینوئین (آکوتان)، درمان آکنه

هشدار: قبل از قطع یا تغییر دارویی که در حال حاضر مصرف می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید.

ریزش مو

راه‌های جلوگیری از ریزش مو در مردان

اگر متوجه نازک شدن موهایتان شده‌اید یا سابقه خانوادگی طاسی با الگوی مردانه دارید ممکن است نتوانید به طور کامل ریزش موی خود را متوقف کنید اما ممکن است بتوانید آن را کاهش دهید یا از آن جلوگیری کنید.

برای کمک به جلوگیری از ریزش مو در مردان، این نکات را امتحان کنید:

  • راه‌هایی برای کاهش سطح استرس خود بیابید.
  • با خوردن یک رژیم غذایی مغذی و فعال ماندن از سلامت کلی خود حمایت کنید.
  • از مدل موهایی که موهایتان را می‌کشد خودداری کنید.
  • از محصولات مو استفاده کنید که از ریزش مو جلوگیری می‌کنند.
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید.
  • ماساژ پوست سر را امتحان کنید.
  • با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید تا ببینید آیا هرگونه دارو یا شرایط پزشکی می‌تواند ریزش موی شما را افزایش دهد یا خیر.

هزینه درمان ریزش مو چقدر است؟

هزینه درمان ریزش مو به این بستگی دارد که شما تصمیم دارید چه درمانی را امتحان کنید. به عنوان مثال:

  • قیمت داروی Rogaine می‌تواند حدود 78 دلار برای عرضه 3 ماهه باشد در حالی که درمان‌های عمومی ماینوکسیدیل می‌تواند حدود 53 دلار برای عرضه 3 ماهه قیمت داشته باشد.
  • داروی Propecia از 110 دلار برای عرضه 1 ماهه شروع می‌شود در حالی که نسخه عمومی می‌تواند به 9 دلار برای یک ماه برسد.
  • هزینه کاشت مو بین 3000 تا 15000 دلار است.
  • داروهای ژنریک و همچنین مکمل‌های OTC قیمت کمتری دارند.

 

چه زمانی با پزشک صحبت کنیم؟

در موارد زیر با پزشک مشورت کنید:

  • ریزش موی تکه تکه ناگهانی را تجربه می‌کنید.
  • فکر می‌کنید یک دارو ممکن است باعث ریزش موی شما شود.
  • ابتلا به راش (درد، خارش، التهاب و قرمزی پوست)
  • داشتن پوست فلس دار

 

سوالات متداول در مورد درمان ریزش مو برای مردان

1- بهترین درمان ریزش موی مردانه چیست؟

با یک پزشک صحبت کنید تا بفهمید کدام درمان ریزش مو ممکن است برای شما بهترین باشد. در حالی که داروهای OTC و خانگی ممکن است برای برخی کارآمد باشند اما برای همه مناسب نیستند.

2- آیا ریزش مو قابل درمان است؟ آیا درمان ریزش مو موثر است؟

برخی از افراد با درمان‌های ریزش مو مانند داروهای OTC، داروهای تجویزی و درمان‌های خانگی به موفقیت دست پیدا می‌کنند. اما این داروها برای همه کار نمی‌کنند. به عنوان مثال روگین برای افرادی که دارای طاسی ارثی در پشت سر درست زیر تاج هستند بهترین کار را دارد.

کاشت مو معمولا موفقیت بیشتری نسبت به محصولات OTC دارد. با این حال اگر نازک شدن یا طاسی گسترده دارید یا اگر ریزش موهای شما به دلیل شیمی‌ درمانی یا داروها باشد آنقدرها موثر نخواهند بود.

3- اگر درمان ریزش مو را متوقف کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

این بستگی به درمانی دارد که استفاده می‌کنید. اگر از داروهای OTC یا نسخه‌ای مانند Rogaine یا Propecia استفاده می‌کنید برای حفظ نتایج باید مصرف طولانی مدت آن را ادامه دهید.

4- چگونه می‌توانم ریزش مو را برای همیشه درمان کنم؟

کاشت مو معمولا دائمی است با این حال بسته به اهداف رشد مو ممکن است به چندین کاشت نیاز داشته باشید.

5- آیا واقعاً می‌توانید ریزش مو را متوقف کنید؟ آیا موها بعد از طاس شدن دوباره رشد می‌کنند؟

رشد مجدد مو با درمان، دارو یا ترکیبی از این دو امکان‌پذیر است اما هنوز موارد و شرایطی وجود دارد که رشد مجدد آن ممکن نیست.

اگر در حال تجربه ریزش مو یا نازک شدن مو هستید که به دوره‌ای از استرس یا تغییر در تغذیه شما مربوط می‌شود احتمالاً با گذشت زمان که سطح استرس شما کاهش می‌یابد یا تغییراتی در مصرف مواد غذایی ایجاد می‌کنید شروع به رشد مجدد مو می‌کنید. با این حال اگر ریزش موی شما به دلیل بیماری‌هایی مانند آلوپسی آره آتا یا آلوپسی توتالیس یا آسیب پوست سر و اسکار باشد  بعید است که داروهای معمولی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید رشد مو را تحریک کنند. اگر نتایج محدودی از داروهای خانگی یا محصولات OTC مانند روگین پیدا کردید با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی در مورد علت ریزش مو و بهترین روش درمان آن صحبت کنید.

 

نتیحه‌گیری

چندین روش درمانی وجود دارد که ممکن است بخواهید برای ریزش مو امتحان کنید. اینها شامل داروهای OTC و نسخه‌ای کاشت مو و درمان‌های خانگی است. ابتدا با یک پزشک صحبت کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا علت ریزش مو و بهترین گزینه درمانی را دریابید.

مرجع

Different Ways to Stimulate Hair Growth for Men in 2023

خانم دکتر مهرنوش گرشاسبی

خانم دکتر گرشاسبی دکتری اگروتکنولوژی مهرنوش گرشاسبی هستم دکترای اگروتکنولوژی و مدرس و محقق گیاهان دارویی که به صورت تخصصی در حوزه تولید محتوای مجموعه سمانیک فعالیت می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +