شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

آنژیوگرافی قلب چیست؟

دسته بندی :قلب و عروق ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ دکتر حسین علیپور 536 مشاهده
آنژیوگرافی

آنژیوگرافی قلب روشی است برای بررسی اینکه مشخص شود که انسداد عروق دارید یا خیر؟ برای این منظور ماده‌ی حاجب که رنگ ایجاد خواهد کرد، از طریق یک کتتر به شریان‌های فرد تزریق خواهد شد. ماده‌ی حاجب به قلب و رگ‌های قلب خواهد رسید و پزشک جریان خون در قلب را بر روی صفحه‌ی نمایش اشعه‌ی ایکس مشاهده خواهد کرد.

اگر فرد بیمار نگران وجود آنژین قلبی ناپایدار، درد غیر معمول قفسه‌ی سینه، تنگی آئورت یا نارسایی قلبی باشد، پزشک از وی خواهد خواست که آنژیوگرافی را انجام دهد. در این مقاله قصد دارم مطالبی در مورد آنژیوگرافی قلب به شما ارائه دهم. با ما همراه باشید.

اگر پزشک احتمال بدهد که عروق قلبی فردی مسدود شده است، برای بررسی این موضوع لازم است که فرد عمل آنژیوگرافی قلب را انجام دهد. در این روش با تزریق یک ماده‌ی حاجب به شریان‌های مورد نظر، تصویر عروق از طریق اشعه‌ی ایکس نمایان خواهد شد.

آماده شدن برای آنژیوگرافی عروق کرونر قلب

پزشکان اغلب از MRI یا سی تی اسکن قبل از انجام آزمایش آنژیوگرافی عروق کرونر برای شناسایی دقیق مشکلات قلب استفاده می‌کنند. هشت ساعت قبل از انجام آنژیوگرافی نباید چیزی خورد و نوشید. باید کسی کنار فرد باشد تا وی را به خانه برساند و نباید شخصی تنها برای این آزمایش مراجعه کند. همچنین باید در شب اول بعد از آزمایش از بیمار مراقبت کرد زیرا ممکن است در 24 ساعت اول پس از آنژیوگرافی قلب، احساس سرگیجه یا سبکی سر ایجاد شود.

در بیمارستان از فرد خواسته خواهد شد که لباس مخصوص بپوشد. همچنین یکسری فرم پیش از انجام آنژیوگرافی باید توسط فرد تکمیل شود. فشار خون بیمار چک خواهد شد و همچنین اگر مبتلا به دیابت باشد قند خون وی نیز سنجیده خواهد شد. همچنین شاید انجام آزمایش خون و نوار قلب نیز لازم باشد.

اگر به غذاهای دریایی حسایت دارید، در گذشته واکنش‌ بدی به رنگ کنتراست داشته‌اید، از سیلدنافیل (ویاگرا) استفاده می‌کنید یا احتمال باردار بودن بودن وجود دارد، لازم است تا این موارد را از قبل به پزشک اطلاع دهید.

آنژیوگرافی قلب چیست؟

در طول انجام آنژیوگرافی قلب چه اتفاقی می‌افتد؟

بیمار در طول انجام آنژیوگرافی بیدار خواهد بود و می‌تواند همه چیز را ببیند. قبل از انجام عمل یک آرام‌بخش خفیف به فرد تزریق می‌شود تا به وی کمک کند که آرام بماند. پزشک ناحیه‌ای از بدن که قرار است کتتر از آن‌جا وارد شود که معمولا کشانه‌ی ران یا مچ دست است را با یک ماده تمیز و بی‌حس خواهد کرد. در ابتدا یک غلاف در شریان قرار می‌گیرد و سپس یک لوله‌ی نازک به نام کتتر به آرامی به سمت شریان هدایت می‌شود. پزشک کل فرآیند را روی یک صفحه نمایش نظارت خواهد کرد. اگر خواستید آنژیوگرافی قلب انجام دهید نگران نباشید، بعید است حرکت کتتر در رگ‌های خود را احساس کنید.

انجام عمل آنژیوگرافی قلب چه حسی خواهد داشت؟

پس از تزریق رنگ ممکن است احساس سوزش یا گرگرفتگی خفیفی ایجاد شود. پس از انجام عمل، برای جلوگیری از خونریزی، بر محلی که کاتتر از آن خارج شده فشار وارد می‌شود. اگر کاتتر در کشاله‌ی ران شخص قرار داده شود، ممکن است از وی خواسته شود تا چند ساعت پس از عمل به پشت دراز بکشد تا از خونریزی جلوگیری شود. البته این مسئله می‌تواند باعث ناراحتی خفیف کمر بشود. لازم است تا بعد از انجام آزمایش مقدار زیادی آب نوشیده شود تا به کلیه کمک کند که ماده‌ی حاجب را خارج کند.

نتیجه‌ی آنژیوگرافی قلب

نتایج این عمل نشان خواهد داد که آیا خون‌رسانی به قلب فرد طبیعی است و هرگونه انسداد در عروق قلب بیمار وجود دارد یا خیر. ممکن است نتیجه‌ی عمل حاکی از این باشد که یک یا چند شریان مسدود شده‌اند. اگر شریان فردی مسدود شده باشد، پزشک ممکن است آنژیوپلاستی را در طول آنژیوگرافی انجام دهد و احتمالاً استنت داخل کرونری را برای بهبود سریع جریان خون در داخل رگ مسدود شده قرار دهد.

خطرات مرتبط با انجام آنژیوگرافی عروق کرونر قلب

استفاده از کتتر قلبی زمانی که توسط یک تیم مجرب انجام شود بسیار ایمن است، اما خطراتی دارد. خطرات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی یا کبودی
  • لخته شدن خون
  • آسیب به شریان یا ورید
  • اندک خطر سکته مغزی
  • شانس بسیار کمی برای حمله قلبی یا نیاز به جراحی بای پس
  • فشار خون پایین

آنژیوگرافی قلب چیست؟

ریکاوری بعد از انجام عمل آنژیوگرافی قلب

  • استراحت کنید، آب فراوان بنوشید و سیگار نکشید.
  • از آن‌جایی که داروی بیهوشی دریافت کرده‌اید، نباید بلافاصله رانندگی کنید، با ماشین‌آلات کار کنید یا تصمیم مهمی بگیرید.
  • بعد از 24 ساعت بانداژ را بردارید. اگر ترشحات جزئی وجود داشت، به مدت 12 ساعت دیگر از بانداژی تازه روی محل استفاده کنید.
  • به مدت دو روز رابطه جنسی نداشته باشید یا ورزش سنگین انجام ندهید.
  • حداقل به مدت سه روز حمام نروید، از وان آب گرم یا استخر استفاده نکنید.
  • به مدت سه روز از لوسیون در نزدیکی محل سوراخ استفاده نکنید.
  • یک هفته پس از آزمایش باید به پزشک قلب خود مراجعه کنید.

سخن نهایی

قلب انسان یک شبه دچار گرفتگی نمی‌شود. این مسئله به‌دلیل عادات غلط طی سال‌های طولانی ایجاد می‌شود. بنابراین با رعایت نکاتی در طول زندگی، سلامت قلب و عروق نیز افزایش پیدا می‌کند. انجام حداقل 30 دقیقه فعالیت روزانه، مصرف غذاهای سالم از جمله ماهی‌ها، میوه و سبزیجات و دوری از استرس، می‌تواند باعث شود تا بدن سالم‌تری داشته باشید و از بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی در امان باشید.

منبع

Coronary Angiography

دکتر علیپور
دکتر حسین علیپور

حسین علیپور هستم دکتری تخصصی نانو بیوتکنولوژی از دانشگاه تربیت مدرس که به عنوان کارشناس تحقیق، توسعه و تولید محتوا در شرکت سمانیک سلامت گستر مشغول به فعالیت هستم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +