شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و ریزش مو

تخمدان پلی‌کیستیک و ریزش مو

مانند بسیاری از بیماری‌های مرتبط با اختلال در تعادل‌ هورمون‌ها، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) با تعدادی از علائم نه چندان خوشایند مانند پریودهای نامنظم، افزایش وزن ناخواسته و آکنه همراه است. در حالی‌که موهای زائد بدن و صورت یکی دیگر از علائم و مشکلاتی است که مبتلایان به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک با آن مواجه هستند، علامت دیگری نیز در آن روی سکه وجود دارد؛ ریزش موی غیر منتظره. ریزش مو یا نازک شدن موها معمولاً به عنوان آلوپسی آندروژنیک ناشی از PCOS شناخته می‌شود. در ادامه، آن‌چه لازم است در مورد سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و ریزش موی ناشی از آن بدانید، از جمله دلیل وقوع و راه‌کارهای کنترل آن، عنوان می‌شود

آیا PCOS باعث ریزش مو می‌شود؟ یکی از عوارض سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS ریزش مو است. علت این امر افزایش میزان هورمون‌های مردانه می‌باشد. داشتن رژیم غذایی سالم، کاهش وزن، ماساژ پوست سر، مصرف بعضی مکمل‌ها و استفاده از بعضی داروها می‌تواند به مقابله با ریزش مو کمک کند.

 

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS چیست؟

در این بیماری تخمدان‌ها هورمون‌های مردانه‌ ( آندروژن‌ها ) را بیش از مقدار طبیعی تولید می‌کنند. همچنین، برخی از افراد مبتلا به PCOS دارای کیست‌های متعدد در تخمدان‌های خود هستند، اما افراد می‌توانند بدون داشتن کیست نیز به این بیماری مبتلا شوند. کیست‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که تخمک‌ها طی فرایند تخم‌گذاری بالغ نشده و از تخمدان رها نمی‌شوند. کیست‌ها هورمون آندروژن بیشتری تولید می‌کنند و علاوه بر نازک شدن مو، باعث ایجاد علائم متعددی از جمله موارد زیر می‌شوند:

  • پریودهای نامنظم
  • رشد موهای زائد در نقاط مختلف بدن
  • افزایش وزن
  • آکنه
  • سبوم (روغن) اضافی روی پوست
  • ناباروری
  • لکه های تیره و ضخیم پوستی

چرا PCOS باعث ریزش مو می‌شود؟

میانگین تعداد موهایی که در یک روز از سر یک فرد سالم ریزش می‌کنند حدود 100 تا 150 عدد است. آگاهی از ریزش بیش از حد مو در هنگام شانه کردن یا بعد از شستن موها، معمولاً اولین علامت شروع آلوپسی است. همه چیز به هورمون‌ها مربوط است. در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، میزان هورمون‌های مردانه  بیش از حد طبیعی است و این امر به ریزش مو از نوع آلوپسی آندروژنیک منجر می‌شود. در این حالت زنان با ریزش مو در اطراف شقیقه‌ها و نواحی جلویی پوست سر مواجه می‌شوند. اگر موهای خود را به دلیل PCOS از دست بدهید، احتمالاً رویش مجدد مو به خودی خود اتفاق نمی‌افتد. برای تحریک رشد موهای جدید باید از برخی درمان‌ها استفاده کنید.

درمان و جلوگیری از ریزش مو

درمان‌های خانگی ریزش مو در بیماران مبتلا به PCOS

1- رژیم غذایی

غذاهایی که فیبر بالایی دارند به کاهش میزان قند خون بالا که از عوارض سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است کمک می‌کند. اگرچه مصرف این غذاها اثر مستقیمی بر کاهش میزان ریزش مو ندارد، اما باعث کاهش علائم و عوارض PCOS می‌شود که می‌تواند به شکل غیر مستقیم به شما در حفظ موهایی که در حال حاضر دارید کمک کند.

2- کاهش وزن

اگر چربی اضافه در بدن دارید، کاهش وزن می‌تواند به کاهش سطح آندروژن‌ها و درنهایت کاهش علائم PCOS از جمله کاهش ریزش مو کمک کند. حتی کم‌ترین میزان کاهش وزن نیز می‌تواند اثرات مثبتی به‌همراه داشته باشد.

3- ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر نیز یکی از روش‌هایی است که ممکن است به رشد مجدد موها کمک کند. در این روش به‌دلیل گردش خون بهتر ناشی از ماساژ در ناحیه سر، مواد مغذی بیشتر در اختیار فولیکول‌های مو قرار می‌گیرد که می‌تواند به سلامت پوست و موی سر کمک کند.

4- مکمل‌ها

مکمل‌ها می‌توانند به تنظیم تعادل هورمون‌ها، کاهش مقاومت به انسولین و هم‌چنین کاهش التهاب مرتبط با PCOS کمک کنند. ویتامین‌ها از جمله C، D و بیوتین (نوعی ویتامین B محلول در آب) با رشد و داشتن موهایی سالم مرتبط هستند. روی یک عنصر کمیاب است که می‌تواند باروری و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. رشد بیش از حد یا ناخواسته مو و آلوپسی نیز ممکن است با مصرف مکمل‌های روی بهبود یابد.

درمان‌های دارویی ریزش مو در بیماران مبتلا به PCOS

1- درمان‌های موضعی

ماینوکسیدیل (Rogaine) 5% یک داروی مورد تایید FDA است که برای درمان طاسی الگوی زنانه و ریزش مو استفاده می‌شود. این درمان به‌صورت موضعی و روی پوست سر مالیده می‌شود و می‌تواند به رشد مجدد مو کمک کند. بسیاری از متخصصان معتقدند که ماینوکسیدیل موضعی باید قبل از آغاز سایر درمان‌ها استفاده شود.

2- داروهای ضد بارداری خوراکی

قرص‌های ضد بارداری یا داروهای ضد بارداری خوراکی، سطح هورمون‌های آندروژن را کاهش می‌دهند. این دسته از داروها برای درمان سایر علائم PCOS مانند آکنه و تنظیم دوره‌های قاعدگی نامنظم استفاده می‌شوند. برخی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی یک قرص ضد بارداری را همراه با یک داروی ضد آندروژن دیگر برای درمان ریزش مو تجویز می‌کنند.

3- ضد آندروژن‌ها

اسپیرونولاکتون (آلداکتون) یک داروی ادرارآور است که توسط FDA برای درمان ادم (احتباس مایعات) تایید شده است. هم‌چنین از این دارو برای درمان ریزش مو ناشی از PCOS و آکنه استفاده می‌شود زیرا می‌تواند آندروژن‌ها را مهار کند. علاوه بر این، انواع دیگری از این دسته داروها در بازار موجود هستند که باید توسط پزشک تجویز شوند.

تخمدان پلی‌کیستیک و ریزش مو

نتیجه‌گیری

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS یکی از بیماری‌هایی است که درصد زیادی از زنان در ایران و سراسر جهان را درگیر علائم و عوارض خود کرده است. ریزش مو یکی از عوارض و علائم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است. این نوع ریزش مو به‌دلیل به‌هم خوردن تعادل هورمونی و افزایش میزان هورمون‌های مردانه ( آندروژن‌ها) ایجاد می‌شود. در این مقاله تعدادی از روش‌های طبیعی و درمان‌های دارویی که می‌توانند باعث کنترل ریزش مو ناشی از این بیماری بشوند معرفی شدند. دقت کنید که تشخیص و درمان این بیماری حتما باید تحت نظر پزشک انجام شود و هرگونه مصرف خودسرانه‌ی دارو می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد.

منابع

PCOS Hair Loss: Why It Happens and What To Do About It

دکتر علیپور
دکتر حسین علیپور

حسین علیپور هستم دکتری تخصصی نانو بیوتکنولوژی از دانشگاه تربیت مدرس که به عنوان کارشناس تحقیق، توسعه و تولید محتوا در شرکت سمانیک سلامت گستر مشغول به فعالیت هستم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +