شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

راه‌های درمان و ترک اعتیاد با گیاه تلخ بیان

دسته بندی :درد, مکمل و ویتامین ۱ خرداد ۱۴۰۲ دکتر شهره رحیمی 6043 مشاهده
فواید تلخ بیان در کاهش عوارض ترک اعتیاد

علائم ترک می‏‌تواند برای معتادان به مواد افیونی بسیار آزاردهنده باشد. یکی از روش‌های ترک اعتیاد استفاده از گیاهان دارویی می‌باشد. یکی از پر کاربردترین گیاهان در ترک اعتیاد گیاه تلخ بیان است. در این مقاله به فواید تلخ بیان در کاهش عوارض ترک اعتیاد می‌پردازیم.

 

علائم ترک اعتیاد به مواد افیونی

اعتیاد به مواد افیونی یک اختلال مزمن است و اغلب نیاز به درمان طولانی مدت یا حتی مادام العمر دارد. علائم ترک مواد افیونی شامل دیسفوریا (حالت شادی شدید)، تهوع، استفراغ، دردهای عضلانی، ریزش اشک، رینوره (نشت مایع مغزی نخاعی از بینی)، گشاد شدن مردمک چشم، اسهال، خمیازه کشیدن، تب و بی‏‌خوابی است.

در ابتدا علائم ترک مواد افیونی ممکن است به سرماخوردگی یا آنفولانزا نسبت داده شود زیرا علائم بسیار مشابه هستند. ناتوانی در تشخیص و مدیریت علائم ترک ممکن است باعث شود بیماران در همان ابتدا تلاش خود را برای بهبودی رها کنند در حالی که درمان موثر این علائم به درمان طولانی مدت کمک زیادی می‌کند.

علائم ترک می‌‏تواند برای معتادان به مواد افیونی بسیار آزاردهنده باشد به طوری‌که عمده‌ترین دلیلی که باعث می‌‏شود معتادان به مواد افیونی به مصرف مواد مخدر ادامه دهند، اجتناب از علائم ترک است. سم زدایی که به عنوان مدیریت دارویی علائم ترک تعریف می‌‏شود، به معتادان کمک می‏‌کند تا در برنامه‏‌های درمانی باقی بمانند.

 

داروهای سم زدا در ترک اعتیاد

سم‏‌زدایی جزء کلیدی درمان اعتیاد به مواد افیونی است. دارودرمانی‏‌های مجاز برای اعتیاد به مواد افیونی وجود دارد. عوامل دارویی استاندارد برای ترک مواد افیونی متادون، بوپرنورفین، کلونیدین و لوفکسیدین هستند.

این داروها از نظر اثربخشی و اثرات نامطلوب، دسترسی و هزینه محدود هستند. بنابراین، عوامل درمانی جدید برای علائم ترک مواد افیونی مورد نیاز است. گیاهان دارویی می‏‌توانند منبع مناسبی برای توسعه درمان‏‌های جدید برای سم‌زدایی مواد افیونی باشند.‌

 

عصاره تلخ بیان به عنوان یک عامل سم زدا در ترک اعتیاد

دانه‏‌های تلخ بیان به صورت خوراکی در طب عامیانه ایران برای سم زدایی و درمان معتادان به تریاک و هروئین تجویز می‌‏شود. سوفوکارپین، ماترین و سوفورامین آلکالوئیدهای اصلی عصاره دانه تلخ بیان هستند.

 

مطالعه بالینی بر روی اثر عصاره تلخ بیان در کاهش عوارض ترک اعتیاد

مطالعه‌‏ای به منظور بررسی اثربخشی و ایمنی دانه تلخ بیان در سم‌زدایی معتادان به تریاک انجام شد. در این مطالعه 400 میلی‌گرم پودر عصاره تلخ بیان به عنوان داروی فعال و پودر نان تست به عنوان دارونما به صورت کپسول به داوطلبین داده شد.

این کارآزمایی در یک مرکز ترک اعتیاد مسکونی در ایران شهر کرج، در طی دوره 2 ماهه و با شرکت 100 داوطلب مرد 18 تا 70 ساله با سابقه حداقل یک سال اعتیاد به تریاک سال انجام شد. داوطلبین روزانه 3 عدد کپسول حاوی عصاره گیاه تلخ بیان یا کپسول دارونما را بعد از صبحانه مصرف کردند. درمان‏‌ به مدت 8 روز انجام شد زیرا مدت زمان ترک حاد اپیوئید‏های کوتاه اثر 7 تا 10 روز است.

 

ایمن بودن مصرف عصاره تلخ بیان

نتایج نشان داد که مصرف روزانه 1200 میلیگرم عصاره دانه تلخ بیان سمیت نشان داد. در این آزمایش نشان داده شد که پارامترهای خونی گروه مصرف کننده عصاره دانه تلخ بیان با گروه دارونما مشابه بود که بیان کننده‌ عذم سمیت کلیوی، کبدی و خونی مصرف عصاره دانه تلخ بیان است.

 

فواید تلخ بیان در کاهش عوارض ترک اعتیاد

نتایج نشان‌ دهنده اثربخشی قابل توجه پودر عصاره تلخ بیان در کاهش علائم ترک است. علاوه بر این این مکمل گیاهی بوده و عوارض جانبی خاصی ندارد.

این نتایج کارآزمایی با گزارش اثربخشی عصاره دانه تلخ بیان در کاهش ترک مرفین در موش و مصرف این گیاه برای درمان اعتیاد به تریاک و هروئین در طب عامیانه ایران مطابقت دارد.

مکمل‌‏هایی بر پایه عصاره تلخ بیان در بازار دارویی کشور وجود داشته و برای کاهش علائم ترک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

نویسنده: دکتر شهره رحیمی (دکترای تخصصی بیوشیمی)

ویرایش: دکتر علیرضا ولی‌زاده (دکترای تخصصی نانوتکنولوژی پزشکی)

 

 

منابع:

Efficacy and safety of Sophora alopecuroides var. alopecuroides seed extract for opioid detoxification: A randomized, double-blind, and placebo-controlled clinical trial

 

Review Article: Effective Management of Opioid Withdrawal Symptoms: A Gateway to Opioid Dependence Treatment

دکتر شهره رحیمی

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
خانم شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +