شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

مقایسه زعفران با ریتالین در درمان ADHD

اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) یکی از شایع ترین اختلالات روانی در کودکان و نوجوانان است. اگرچه پاتوفیزیولوژی این اختلال به طور کامل مشخص نشده است، شواهد نشان می‌دهد که بعلت اختلال در عملکرد سیستم‌های انتقال دهنده عصبی مونوآمینرژیک و گلوتاماترژیک ایجاد می‌شود.

خط اول درمان ADHD، محرک‌هایی مانند متیل فنیدیت (ریتالین) است. با این حال، تقریبا ۳۰٪ از بیماران به درمان پاسخ نمی‌دهند یا نمی‌توانند عوارض جانبی آن را تحمل کنند. امروزه کلاله‌های خشک زعفران به عنوان یک گزینه درمانی ایمن و موثر برای ADHD مطرح شده است. زعفران اثرات ضد افسردگی و ضد اضطراب داشته و در مطالعات بالینی، خواص محافظت کننده عصبی، تقویت یادگیری و حافظه و تعدیل سیستم‌های مونوآمینرژیک و گلوتاماترژیک را نشان داده است.

در یک مطالعه بالینی ۵۴ دختر و پسر مبتلا به ADHD بین ۶ تا ۱۷ سال به طور تصادفی برای دریافت ۲۰-۳۰ میلی گرم زعفران در روز بسته به وزن بدن (۲۰ میلی‌گرم در روز برای <۳۰ کیلوگرم و ۳۰ میلی‌گرم در روز برای >۳۰ کیلوگرم) یا دوزهای افزایش یافته ریتالین به مدت شش هفته، به دو گروه تقسیم شدند.

تغییرات در نمرات ADHD-RS-IV نشان داد که هر دو گروه زعفران و ریتالین بهبود قابل توجهی را در بیش فعالی و بی توجهی در سه هفته تجربه کردند و این مزایا تا هفته ششم مطالعه حفظ شد. نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف ۲۰-۳۰ میلی گرم زعفران در روز به مدت شش هفته اثر مشابهی با ریتالین برای درمان ADHD دارد.

اتنساف داروی گیاهی بهبود علائم بیش فعالی

دکتر فاطمه موسوی
دکتر فاطمه موسوی

من فاطمه موسوی هستم، یک پزشک عمومی عضو بنیاد ملی نخبگان و استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران. در شرکت و وب سایت سمانیک، به صورت تخصصی، علمی و تجربی محتواهای پزشکی تولید می‌کنم. تمرکزم بر ارائه محتواهای با کیفیت به صورت علمی است و از روش‌های پژوهشی مدرن و منابع معتبر حین نوشتن محتوا استفاده می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
خانم شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +