شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

هرچیزی که باید در مورد تنبلی تخمدان بدانید!

تنبلی تخمدان چیست و چه علائمی دارد؟ [درمان، پیشگیری]

تنبلی تخمدان چیست؟

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) یک بیماری شایع است که بر هورمون‌های شما تأثیر می‌گذارد. باعث قاعدگی نامنظم، رشد موهای زائد، آکنه و ناباروری می‌شود. درمان PCOS بستگی به این دارد که آیا می‌خواهید باردار شوید یا خیر؟ افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک ممکن است در معرض خطر بیشتری برای برخی بیماری‌ها مانند دیابت و فشار خون بالا باشند.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک چیست؟

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) یک عدم تعادل هورمونی است و زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان‌ها (ارگانی که تخمک‌ها را تولید و آزاد می‌کند) هورمون‌های اضافی تولید می‌کنند. اگر به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مبتلا هستید، تخمدان‌های شما سطوح بالایی از هورمون‌هایی به نام آندروژن تولید می‌کنند. این باعث می‌شود که هورمون‌های تولید مثلی شما نامتعادل شوند. در نتیجه، افراد مبتلا به PCOS  اغلب سیکل‌های قاعدگی نامنظم، پریودهای از دست رفته و تخمک‌گذاری غیرقابل پیش‌بینی دارند. کیست‌های فولیکولی کوچک (کیسه‌های پر از مایع با تخمک‌های نابالغ) ممکن است به دلیل عدم تخمک‌گذاری در سونوگرافی روی تخمدان‌های شما قابل مشاهده باشند. با این حال با وجود نام “پلی‌کیستیک” برای داشتن سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نیازی به داشتن کیست روی تخمدان‌های خود ندارید. کیست‌های تخمدان خطرناک یا دردناک نیستند.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یکی از شایع‌ترین علل ناباروری در زنان و افرادی است که در بدو تولد با اختلال هویت جنسی تعیین می‌شوند (AFAB). همچنین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر را افزایش دهد. پزشک شما می‌تواند PCOS را بر اساس علائم شما و در صورت تمایل به بارداری درمان کند.

 PCOS از چه سنی شروع می‌شود؟

زنان و افراد AFAB می‌توانند هر زمانی پس از بلوغ به PCOS مبتلا شوند. بسیاری از افراد در دهه 20 یا 30 سالگی زمانی که قصد بارداری دارند تشخیص داده می‌شود. اگر چاقی دارید یا سایر افراد خانواده بیولوژیکی شما مبتلا به PCOS هستند، ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا به PCOS داشته باشید.

PCOS  چقدر رایج است؟

PCOS  بسیار شایع است و تا 15٪ از زنان و افراد با اختلال هویت جنسی (AFAB) در سنین باروری به PCOS  مبتلا هستند.

تنبلی تخمدان چیست و چه علائمی دارد؟ [درمان، پیشگیری]

علائم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) چیست؟

شایع‌ترین علائم و نشانه‌های PCOS عبارتند از:

  • قاعدگی نامنظم: قاعدگی غیرطبیعی شامل از دست دادن قاعدگی یا نداشتن قاعدگی است. همچنین ممکن است شامل خونریزی شدید در طول قاعدگی باشد.
  • رشد غیر‌طبیعی موهای زائد: ممکن است موهای زائد صورت شما رشد کند یا رویش موهای زیادی را روی بازوها، سینه و شکم خود تجربه کنید (هیرسوتیسم). این امر تا 70 درصد از افراد مبتلا به PCOS را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • آکنه: سندرم تخمدان پلی‌کیستیک می‌تواند باعث آکنه به خصوص در پشت، سینه و صورت شود. این آکنه ممکن است پس از دوران نوجوانی شما نیز ادامه یابد و درمان آن دشوار باشد.
  • چاقی: بین 40 تا 80 درصد افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک چاق هستند و در حفظ وزن مناسب برایشان مشکل دارند.
  • تیره شدن پوست: ممکن است لکه‌هایی از پوست تیره به خصوص در چین‌های گردن، زیر بغل، کشاله ران (بین پاها) و زیر سینه‌ها مشاهده شود.
  • کیست: بسیاری از افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک تخمدان‌هایی دارند که در سونوگرافی بزرگتر یا با فولیکول‌های زیادی (کیست‌های کیسه تخمک) به نظر می‌رسند.
  • منگوله‌های پوستی: اسکین تگ یا منگوله‌های پوستی نوعی زائده کوچک است که روی پوست ظاهر می‌شود. آنها اغلب در زیر بغل یا روی گردن شما یافت می‌شوند.
  • نازک شدن موها: افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک ممکن است تکه‌هایی از موهای سر خود را از دست بدهند یا شروع به طاسی کنند.
  • ناباروری: PCOS شایع‌ترین علت ناباروری در افراد AFAB است. عدم تخمک‌گذاری منظم یا مکرر می‌تواند منجر به ناتوانی در باردار شدن شود.

آیا می‌توانم PCOS داشته باشم اما علائمی نداشته باشم؟

بله، ممکن است PCOS داشته باشید و هیچ علامتی نداشته باشید. بسیاری از مردم تا زمانی که برای باردار شدن مشکلی نداشته باشند یا به دلایل ناشناخته وزن اضافه کنند متوجه این عارضه نمی‌شوند. همچنین ممکن است PCOS خفیف داشته باشید که در آن علائم به اندازه کافی شدید نیستند که شما متوجه آن شوید.

علت اصلی PCOS چیست؟

علت دقیق PCOS ناشناخته است. شواهدی وجود دارد که ژنتیک در این عارضه نقش دارد. چندین عامل دیگر از جمله چاقی نیز در ایجاد PCOS نقش دارند:

  • سطوح بالای هورمون های مردانه به نام آندروژن: سطح بالای آندروژن مانع از ترشح تخمک توسط تخمدان‌ها و در نتیجه چرخه‌های قاعدگی نامنظم می‌شود. تخمک‌گذاری نامنظم همچنین می‌تواند باعث ایجاد کیسه‌های کوچک پر از مایع در تخمدان شما شود. آندروژن بالا همچنین باعث آکنه و رشد موهای زائد در زنان و افراد AFAB می‌شود.
  • مقاومت به انسولین: افزایش سطح انسولین باعث می‌شود که تخمدان‌های شما هورمون‌های مردانه (آندروژن‌ها) بسازند و آزاد کنند. افزایش هورمون‌های مردانه تخمک‌گذاری را سرکوب می‌کند و به سایر علائم PCOS کمک می‌کند. انسولین به بدن شما کمک می‌کند تا گلوکز (قند) را پردازش کرده و از آن برای انرژی استفاده کند. مقاومت به انسولین به این معنی است که بدن شما انسولین را به درستی پردازش نمی‌کند و منجر به افزایش سطح گلوکز در خون می‌شود. همه افراد مبتلا به مقاومت به انسولین دارای گلوکز یا دیابت بالا نیستند، اما مقاومت به انسولین می‌تواند منجر به دیابت شود. اضافه وزن یا چاقی نیز می‌تواند به مقاومت به انسولین کمک کند. افزایش سطح انسولین حتی اگر گلوکز خون شما نرمال باشد، می‌تواند نشان‌دهنده مقاومت به انسولین باشد.
  • التهاب با درجه پایین: افراد مبتلا به PCOS تمایل به التهاب مزمن با درجه پایین دارند. پزشک شما می‌تواند آزمایش‌های خونی را انجام دهد که سطح پروتئین واکنش‌گر C (CRP) و گلبول‌های سفید خون را اندازه‌گیری نموده و سطح التهاب را در بدن شما نشان دهد.

آیا PCOS می‌تواند باعث سقط جنین شود؟

ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک ممکن است خطر برخی از عوارض بارداری را افزایش دهد، اگرچه اکثر زنان و افراد AFAB مبتلا به PCOS می‌توانند با موفقیت حاملگی را انجام دهند. سایر عوارض PCOS مرتبط با بارداری شامل افزایش خطر ابتلا به موارد زیر است:

  • دیابت بارداری، پره اکلامپسی و فشار خون بالا.
  • زایمان زودرس (تولد قبل از هفته 37 بارداری) یا زایمان سزارین به دلیل چاقی، دیابت یا فشار خون بالا.

چگونه سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)تشخیص داده می‌شود؟

در بیشتر موارد پزشک شما می‌تواند پس از معاینه و بحث درباره علائم شما PCOS را تشخیص دهد. آنها ممکن است آزمایش خون یا سونوگرافی را برای کمک به تشخیص انجام دهند.

  • در مورد علائم و سابقه پزشکی خود صحبت کنید.
  • در مورد سابقه پزشکی خانواده خود صحبت نمایید.
  • وزن و فشار خون خود را در نظر بگیرید.
  • یک معاینه فیزیکی انجام دهید: به طور خاص به دنبال موهای زائد صورت، ریزش مو، آکنه، تغییر رنگ پوست و علائم پوستی باشید.
  • برای بررسی سایر علل خونریزی غیرطبیعی معاینه لگن را انجام دهید.
  • برای بررسی سطح هورمون و سطح گلوکز آزمایش خون را درخواست کنید.
  • برای بررسی تخمدان‌ها، بررسی ضخامت دیواره رحم و بررسی علل دیگر خونریزی غیرطبیعی، سونوگرافی لگن انجام دهید.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

سه علامت برای تشخیص PCOS چیست؟

به طور معمول پزشکان PCOS را در صورت داشتن حداقل دو مورد از سه علامت زیر تشخیص می‌دهند:

  • پریودهای نامنظم یا از دست رفته: برخی از افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک زمانی که پریود می­شوند خونریزی بسیار شدیدی دارند.
  • علائم آندروژن اضافی: مانند آکنه یا رشد بیش از حد مو. یا آزمایش خونی که سطوح بالای آندروژن را تایید می‌کند.
  • بزرگ شدن تخمدان‌ها یا ظاهر پلی‌کیستیک تخمدان‌ها در سونوگرافی: بسیاری از افراد دچار کیست نمی‌شوند.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک چگونه درمان می‌شود؟

پزشک شما درمان را بر اساس علائم، سابقه پزشکی و سایر شرایط سلامتی شما و تصمیم برای باردار شدن تعیین می‌کند. درمان‌ها می‌تواند شامل داروها، تغییر شیوه زندگی یا ترکیبی از هر دو باشد.

اگر قصد باردار شدن ندارید، درمان‌ها عبارتند از:

کنترل بارداری هورمونی: گزینه‌ها شامل قرص‌های ضدبارداری، چسب‌ها، شات‌ها، حلقه واژینال یا دستگاه داخل رحمی (IUD) است. کنترل بارداری هورمونی به تنظیم چرخه قاعدگی شما کمک می‌کند، برخی از انواع آن نیز آکنه را بهبود می‌بخشد و به جلوگیری از رشد موهای زائد کمک می‌کند.

داروی حساس‌کننده به انسولین: متفورمین دارویی است که برای درمان دیابت استفاده می‌شود. با کمک به پردازش انسولین بدن شما کار می‌کند. هنگامی که انسولین تحت کنترل است، برخی از افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک شاهد بهبود در چرخه‌های قاعدگی خود هستند.

داروهایی برای مسدود کردن آندروژن‌ها: برخی از داروها می‌توانند اثر آندروژن‌ها را مسدود کنند. این به کنترل آکنه یا رشد مو کمک می‌کند. با پزشک خود در مورد اینکه آیا چنین درمانی برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید.

تغییرات سبک زندگی: خوردن یک رژیم غذایی مغذی و حفظ وزن بدن که برای شما سالم است می‌تواند تأثیر مثبتی بر سطح انسولین داشته باشد.

اگر می‌خواهید در حال حاضر یا در آینده باردار شوید، درمان PCOS شامل موارد زیر است:

  • داروهایی برای تحریک تخمک گذاری (آزادسازی تخمک): بارداری موفق با تخمک‌گذاری شروع می‌شود. ثابت شده است که برخی داروها باعث تحریک تخمک‌گذاری در افراد مبتلا به PCOS می‌شوند. داروهای کلومیفن و لتروزول به صورت خوراکی و گنادوتروپین‌ها به صورت تزریقی مصرف می‌شوند.
  • جراحی: یک روش جراحی می‌تواند با برداشتن بافتی در تخمدان‌ها که هورمون‌های آندروژن تولید می‌کند، به بازیابی تخمک‌گذاری کمک کند. با داروهای جدیدتر موجود جراحان به ندرت این روش را انجام می‌دهند.
  • لقاح آزمایشگاهی (IVF): این یک گزینه برای افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است، زمانی که دارو به تخمک‌گذاری کمک نمی‌کند. در این روش پزشک تخمک شما را قبل از انتقال به رحم با اسپرم همسرتان در آزمایشگاه بارور می‌کند.

آیا PCOS برای همیشه درمان می‌شود؟

اگرچه درمانی برای PCOS وجود ندارد، پزشک می‌تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند. اثرات سندرم تخمدان پلی‌کیستیک ممکن است در طول زمان تغییر کند به طوری که شما کمتر از این بیماری آگاه شوید. با این حال روشی وجود ندارد که آن را برای همیشه درمان کند.

آیا می‌توانید در دوران یائسگی باشید و PCOS داشته باشید؟

تغییرات هورمونی که در طول یائسگی تجربه می کنید اغلب علائم PCOS را برطرف می‌کند. مهم نیست چند ساله هستید – اگر علائم شما بر کیفیت زندگی شما تأثیر می‌گذارد، با پزشک خود صحبت کنید.

آیا در صورت ابتلا به PCOS می‌توانم باردار شوم؟

بله، در صورت ابتلا به PCOS می‌توانید باردار شوید. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک می تواند باردار شدن را سخت کند و در عین حال خطر برخی از عوارض بارداری را افزایش دهد، اما بسیاری از افراد مبتلا به PCOS خود به خود باردار می‌شوند. پزشک می‌تواند با شما همکاری نماید تا یک برنامه درمانی برای کمک به تخمک‌گذاری ایجاد کنید. برنامه درمانی شما می‌تواند شامل دارو یا فناوری‌های کمک باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) باشد.

آیا می‌توانم از PCOS یا اثرات آن جلوگیری کنم؟

هیچ راه اثبات شده‌ای برای جلوگیری از PCOS وجود ندارد، اما می‌توانید اقدامات کوچکی برای کاهش علائم خود انجام دهید. به عنوان مثال، خوردن غذاهای مغذی، ورزش منظم و مدیریت وزن مناسب برای بدن می‌تواند به شما در جلوگیری از اثرات PCOS کمک کند.

آیا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک من را در معرض خطر سایر بیماری‌ها قرار می‌دهد؟

تحقیقات نشان می‌دهد PCOS ممکن است خطر ابتلا به چندین بیماری را افزایش دهد، از جمله:

  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • بیماری قلب و عروقی
  • هیپرپلازی آندومتر
  • سرطان آندومتری
  • اختلالات خواب مانند آپنه خواب
  • افسردگی و اضطراب

با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که خطر ابتلا به این شرایط را درک می‌کنید.

چگونه با PCOS کنار بیایم؟

یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک حفظ وزن مناسب بدن، خوردن غذاهای مغذی و ورزش منظم است. این تغییرات در سبک زندگی شما می‌تواند بر سطح هورمون‌ها تأثیر بگذارد و به نوبه خود چرخه قاعدگی شما را تنظیم کرده و علائم شما را کاهش دهد.

اگر رشد موهای زائد یا آکنه به اعتماد به نفس شما آسیب می‌رساند، درمان‌های زیبایی توسط متخصص پوست می‌تواند مفید باشد. در نهایت، اگر می‌خواهید باردار شوید و PCOS دارید بدانید که تنها نیستید. تقریباً از هر 10 نفر 1 نفر PCOS دارند. پزشک شما با شما همکاری خواهد کرد تا در صورت تمایل به بارداری شما کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کنم؟

اگر مشکوک به PCOS هستید از یک پزشک کمک بگیرید. برخی از علائمی که ممکن است به PCOS اشاره کنند عبارتند از:

  • یک سیکل قاعدگی نامنظم. سیکل‌های قاعدگی اغلب طولانی هستند (بیش از 40 روز بین دوره‌ها).
  • رشد موهای زائد، آکنه یا سایر علائم هورمون‌های آندروژن اضافی.
  • مشکل باردار شدن

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

آیا PCOS ژنتیکی است؟

محققان در حال  تحقیق بیشتر در مورد علل PCOS هستند. با این حال برخی شواهد نشان می‌دهد که PCOS دارای یک جزء ژنتیکی یا ارثی است. این بدان معناست که اگر والدین بیولوژیکی شما مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک باشند، ممکن است شما نیز به آن مبتلا شوید.

چه هورمون‌هایی بر PCOS تاثیر می‌گذارند؟

افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارای عدم تعادل هورمونی هستند که چرخه قاعدگی، تخمک‌گذاری و احتمالاً حاملگی آنها را مختل می‌کند. این هورمون‌ها مانند یک شبکه پیچیده هستند و عملکرد دستگاه تناسلی شما به شدت به تعادل آن وابسته است. هورمون‌هایی که در PCOS نقش دارند عبارتند از:

  • آندروژن‌ها (مانند تستوسترون و آندروستندیون)
  • هورمون لوتئینه کننده (LH)
  • هورمون محرک فولیکول (FSH)
  • استروژن
  • پروژسترون
  • انسولین

تفاوت بین PCOS و اندومتریوز چیست؟

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و آندومتریوز شرایط متفاوتی هستند، اما هر دو می‌توانند باعث کیست تخمدان و ناباروری شوند. آندومتریوز وضعیتی است که در آن پوشش داخلی رحم (آندومتر) در مکان‌های دیگر مانند تخمدان‌ها، واژن یا لوله‌های فالوپ رشد می‌کند. به طور معمول باعث درد لگن یا گرفتگی شدید قاعدگی می‌شود. افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارای قاعدگی نامنظم، تخمک‌گذاری غیرقابل پیش بینی و سایر عوارض جسمی ناشی از هورمون‌های مردانه اضافی هستند.

نتیجه‌گیری

PCOS یک بیماری شایع است که بر چرخه قاعدگی شما تأثیر می‌گذارد و علائم دیگری ایجاد می‌کند. اگر مشکوک به PCOS هستید، در مورد علائم خود با پزشک خود صحبت کنید. تغییرات سبک زندگی و درمان‌های پزشکی می‌تواند به شما در مدیریت علائم، کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها و کمک به باردار شدن کمک کند.

مرجع:

PCOS (Polycystic Ovary Syndrome): Symptoms & Treatment

 

 

خانم دکتر مهرنوش گرشاسبی

خانم دکتر گرشاسبی دکتری اگروتکنولوژی مهرنوش گرشاسبی هستم دکترای اگروتکنولوژی و مدرس و محقق گیاهان دارویی که به صورت تخصصی در حوزه تولید محتوای مجموعه سمانیک فعالیت می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +