شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

اتنساف®: داروی گیاهی برای کنترل و درمان بیش فعالی

سندرم کمبود توجه - بیش فعالی

اتنساف® به عنوان یک داروی گیاهی مشابه اثرگذاری ریتالین، برای درمان عوارض ADHD در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان تهیه و تولید گشته است.

سندروم کمبود توجه- بیش فعالی (ADHD) چیست؟

سندروم کمبود توجه- بیش فعالی (ADHD) از شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی در کودکان و نوجوانان می‌باشد که  3 تا 7 درصد افراد از این ناهنجاری رنج می‌برند. حدود 60 درصد از کودکانی که مبتلا به ADHD هستند، علائم آن را تا بزرگسالی به همراه دارند. ADHD هم بر کودکان و هم بر بزرگسالان اثرات منفی دارد.

عدم درمان ADHD می‌تواند باعث نقص در مهارت‌های اجتماعی، عزت نفس پایین، کاهش پیشرفت تحصیلی (مشکل در تمرکز، مهارت‌های مدیریت زمان ضعیف، تکانشگری و بی‌قراری) و مشکل در مقابله با استرس شود. افراد مبتلا به ADHD نیز در معرض خطر بالاتر تصادفات وسایل نقلیه موتوری و سوء مصرف مواد هستند.

بیش فعالی

داروی ریتالین و عوارض جانبی

ریتالین (متیل فنیدات) یکی از کارآمدترین داروهای برای درمان ADHD است. یکی از مزایای آن اثر سریع در افزایش تمرکز فرد مبتلا به این سندرم است، اما متاسفانه این اثر نامحدود نیست و بیمار مجبور به استفاده روزانه آن در طی زندگی خود می‌باشد.

در حالی که ریتالین کیفیت زندگی را در بسیاری از افراد افزایش داده است، اما با عوارض جانبی ناخواسته مانند اختلالات خواب، از دست دادن اشتها و آریتمی قلبی همراه است. علیرغم اینکه ریتالین اعتیاد جسمانی ندارد، ولی به گفته پزشکان موجب اعتیاد روحی و روانی می‌شود. از طرف دیگر نگرانی‌هایی پیرامون جلوگیری از رشد قدی و وزنی کوکان مصرف کننده ریتالین در مجلات معتبر خارجی گزارش شده است.

همچنین با افزایش دوز مصرفی ریتالین، اثرات جانبی آن نیز مانند سردرد و تهوع، افزایش دمای بدن، بی نظمی ضربان قلب (آریتمی قلبی) و خشکی دهان افزایش می‌یابد. در ضمن نزدیک به 30 درصد از مبتلایان به ADHD به ریتالین پاسخ نمی‌دهند و یا تحمل عوارض جانبی آن را ندارند.

اتنساف داروی گیاهی بهبود علائم بیش فعالی

خرید

توجه: اثربخشی اتنساف توسط کارآزمایی بالینی در مقایسه با ریتالین بررسی و تایید شده است ولی برای هرگونه جایگزینی، باید با نظر پزشک متخصص اقدام شود

داروی گیاهی مشابه ریتالین

گیاهان داروئی موضوع مطالعات زیادی برای بررسی اثربخشی در کنترل و درمان سندرم بیش فعالی و کمبود توجه بوده اند و از جمله عصاره زعفران برای این موضوع مورد بررسی و تحقیق واقع شده است.

به تازگی یک فرمولاسیون جدید دارویی بر پایه عصاره خشک گیاه زعفران با نام تجاری اتنساف® در دانشگاه علوم پزشکی تهران تهیه شده که مطالعات کارآزمایی بالینی آن اثربخشی مناسب و قابل مقایسه با ریتالین در درمان ADHD  را تایید نموده است. نتایج تحقیقاتی مرتبط با این محصول تحت سرپرستی پروفسور شاهین آخوندزاده در ژورنال‌های معتبر خارجی چاپ شده است.

این فرمولاسیون علاوه بر خاصیت درمانی معادل با مصرف ریتالین، عوارض ناچیز و خفیف‌تری نشان می‌دهد. اتنساف® محصولی است به شکل کپسول که کودکان کمتر از 30 کیلوگرم روزانه 2 عدد (قبل از صبحانه و شام) و کودکان بالای 30 کیلوگرم روزانه 3 عدد (قبل از صبحانه، ناهار و شام) می‌توانند مصرف نمایند. همچنین می‌توان این محصول را نیز در کنار ریتالین برای کاهش دوزمصرفی ریتالین و عوارض جانبی آن در افرادی که دوز بسیار بالای ریتالین را مصرف می‌کنند استفاده نمود.

بیش فعالی (ADHD)

مکانیسم عمل اتنساف®

اخیراً تحقیقات انجام شده در مورد استفاده از زعفران برای درمان مشکلات متعدد سلامت روان مانند اضطراب، افسردگی و حتی بیماری آلزایمر افزایش یافته است. تصور می‌شود که مکانیسم اثر زعفران شامل افزایش سطح نوراپی‌نفرین و دوپامین و GABA در مغز باشد که انتقال‌دهنده عصبی بازدارنده اصلی در مغز است. زعفران دارای یک اثر ضد افسردگی است که بر روی تغییر مواد شیمیایی و گیرنده‌های مختلف در مغز اثر می‌گذارد.

در اصل، مصرف اتنساف® جذب مجدد دوپامین و نوراپی نفرین را در مغز مهار می‌کند و موجب افزایش آنها در مغز می‌شود که به مبارزه با علائم ADHD کمک می‌کند. تحقیقات گذشته سطوح پایین‌تر دوپامین و نوراپی نفرین را در افراد مبتلا به ADHD نشان داده است که می‌تواند موجب بروز علائم ADHD در بسیاری از افراد باشد.

داروهایی مانند محرک‌ها (ریتالین و آدرال) نیز با تعدیل سطح دوپامین و نوراپی نفرین در مغز عمل می‌کنند. زعفران همچنین باعث افزایش GABA در مغز می‌شود. گابا باعث آرامش می‌شود، تنش عضلانی را تسکین می‌دهد و اثرات ضد اضطرابی دارد.

نتایج مطالعات بالینی اتنساف®

24 کودک از 25 کودک شرکت کننده در این تحقیق که کپسول اتنساف® دریافت کردند، حداقل 50 درصد بهبود را در مقیاس رتبه بندی ADHD والدین تجربه کردند، در حالی که 21 نفر از کودکانی که از ریتالین استفاده کردند، همین اثر را تجربه کردند. این نشان دهنده موثرتر بودن اثر اتنساف® نسبت به ریتالین است.

دکتر گِرگ دبلیو ماتینگلی از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، تحت تأثیر نتایج قرار گرفت. دکتر ماتینگلی می‌گوید: “این واقعیت که این پیشرفت‌ها در علائم ADHD هم توسط والدین و هم توسط معلمان مشاهده شد، بسیار دلگرم‌کننده بود”.

ماتینگلی افزود: “دنیایی را تصور کنید که در آن غذاهایی که ما می‌خوریم با داشتن ترکیبات طبیعی می‌تواند زندگی بیمارانی را که با انواع سلامت روانی و شرایط شناختی دست و پنجه نرم می کنند، بهبود بخشد”.

فواید زعفران برای سلامت روان

زعفران حاوی انواع آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند کروسین، کروستین، سافرانال و کامفرول است. مطالعات نشان می‌دهد که این ترکیبات ممکن است خواص ضد افسردگی داشته باشند، از سلول‌های مغز در برابر آسیب‌های پیشرونده محافظت کنند و التهاب را کاهش دهند.

براساس مطالعات علمی انجام شده محققان دریافتند که مکمل‌های زعفران در درمان علائم افسردگی خفیف تا متوسط ​​مؤثرتر از دارونماها هستند. مطالعات دیگر نشان می‌دهد که مصرف روزانه 30 میلی‌گرم مکمل زعفران می‌تواند افسردگی را به همان اندازه درمان‌های معمولی مانند فلوکستین و سیتالوپرام بدون عوارض جانبی درمان کند.

زعفران بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید یا از مکمل‌های این گیاه قدرتمند برای بهبود سلامت روان خود استفاده کنید.

عوارض ناخواسته مکمل زعفران

به طور کلی مصرف زعفران عوارض ناخواسته کمی دارد. پخت و پز با زعفران راهی عالی برای افزودن آن به رژیم غذایی بدون خطر مصرف بیش از حد این ادویه است.

مصرف بیش از 1500 میلی‌گرم زعفران در روز به طور کلی بی خطر است، اما خوردن بیش از حد آن می تواند سمی باشد. محققان مصرف 5000 میلی‌گرم زعفران را یک دوز سمّی می‌دانند.

با توجه به اینکه هر کپسول اتنساف® با داشتن تنها 10 میلی‌گرم عصاره خشک استادارد زعفران، در دوز مصرفی پیشنهادی عوارض ناخواسته مهمی ندارد.

 

جمع‌بندی

با توجه به مضرات و محدودیت‌های گفته شده پیرامون تهیه و مصرف ریتالین، می‌توان از مکمل طبیعی اتنساف® برای کاهش عوارض ADHD استفاده نمود. اتنساف® بر پایه عصاره خشک زعفران است که تاثیرات درمانی مشابه ریتالین، اما با عوارض جانبی بسیار کمتر و ناچیز می‌باشد.

دکتر علیرضا ولی زاده
دکتر علیرضا ولی زاده

علیرضا ولی‌زاده هستم دکترای تخصصی نانوفناوری پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشگر برتر کشوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. سوابق علمی و اجرایی بنده: 1- عضو ستاد ويژه توسعه فناوري نانو 2- عضو بنیاد ملی نخبگان 3- عضو مرکز استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران 4- عضو انجمن علمی نانوفناوری پزشکی ایران.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

  1. یاسر گفته؛
    18:00 1401/05/03

    سلام. پزشک عمومی هستم از شهر مرند در استان آذربایجانشرقی. نماینده محترمتون این دارو رو اومد معرفی کرد ولی برا بیماران که مینویسم نمیتونن در داروخانه ها پیدا کنن. لطفا بفرمایید کدوم داروخانه در مرند داره.
    ضمنا برای خودم سمپل 10عددی آوردن که عملا برای اخذ بازخورد به درد نمیخوره چون با مصرف 10عدد اتفاقی نمیفته.

  2. کریمی گفته؛
    13:29 1401/10/28

    سلام من برای پسر 10 ساله ام گرفتم بدتر سرخوشتر وسرحالتر شد شبها هم احساس سرحالی میکرد وخوابش نمیبرد

  3. مهرداد معبودی گفته؛
    18:11 1401/12/21

    باسلام برای بیماران شهر قائمشهر استان مازندران به کدام داروخانه مراجعه کنن بیماران؟ باتشکر

  4. مهرداد م گفته؛
    18:13 1401/12/21

    باسلام برای بیماران شهر قائمشهر استان مازندران به کدام داروخانه مراجعه کنن بیماران؟

    • با عرض سلام و خسته نباشید
      در قائمشهر موجود نمی‌باشد
      در صورت نیاز می‌توانید از داروخانه های آنلاین اقدام به ثبت سفارش خود نمایید.
      با تشکر

  5. ساینا گفته؛
    14:32 1402/02/26

    با سلام در صورتی که مصرف اتنساف برای تمرکز در دوران تحصیل باشد دوز مصرف آن به چه صورت باید باشد؟

  6. پریسا گفته؛
    14:38 1402/03/11

    سلام ببخشید کدام داروخانه در یزد این محصول رو دارند؟باتشکر

    • سلام عرض شد
      متاسفانه در یزد موجود نمی‌باشد.
      شما می‌توانید به صورت آنلاین اقدام به ثبت سفارش خود نمایید.
      با تشکر

  7. حسین گفته؛
    19:44 1402/03/29

    با سلام. فرمودید جهت تمرکز در دوران تحصیل صبح و عصر دو عدد میل شود آیا منظور شما روزانه چهار کپسول است؟ تشکر

  8. معصومه ابراهیمی گفته؛
    10:33 1402/12/15

    با سلام
    دختر 7ساله دارم که دکتر فوق تخصص ریتالین و ریسپریدون تجویز کردن
    از عوارض این قرصها میترسم
    میتونم این دارو جایگزین این قرصها کنم
    بنده بندر ماهشهر هستم چگونه میتونم تهیه کنم

    • سلام وقتتون بخیر
      تحت نظر پزشک دوز ریتالین کم شود و به تدریج کپسول اتنساف جایگزین شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +