شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

بهبود چروک پوستی و افزایش سنتز کلاژن در پوست با مصرف جینسینگ قرمز

دسته بندی :پوست، مو و زیبایی, مکمل و ویتامین ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ دکتر فاطمه موسوی 3612 مشاهده
بهبود چروک پوستی و افزایش سنتز کلاژن در پوست با مصرف جینسینگ قرمز

اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) باعث آفتاب سوختگی، هیپرپیگمانتاسیون (پررنگی)، سرکوب سیستم ایمنی، افزایش خطر ابتلا به سرطان و پیری زودرس پوست (پیری پوست ناشی از نور) می شود.

 

پیری پوست ناشی از نور نوعی پیری زودرس پوست است که در پوست‌هایی که به‌طور مزمن بر اثر نور خورشید آسیب دیده‌اند، رویت میشود و با چین و چروک‌های شدید، زبری، شل شدن و تغییرات رنگدانه‌ای در نواحی در معرض نور خورشید مشخص می‌شود.

 

علاوه بر این، پیری پوست ناشی از نور با تغییرات بافتی مانند تغییرات قابل توجه اجزای درون سلولی و آسیب به بافت همبند خارج سلولی همراه است؛ به عنوان مثال، آسیب فیبر کلاژن، رسوب بیش از حد الیاف الاستیک غیر طبیعی و افزایش سطح گلیکوزآمینوگلیکان. قرار گرفتن پوست انسان یا موش در معرض اشعه ماوراء بنفش، منجر به القای یک سری متالوپروتئینازهای ماتریکس (MMPs) می شود که در فرآیند پیری زودرس پوست نقش دارند.

 

جینسینگ گیاهی چند ساله بومی کره و چین است که از زمان های قدیم در آسیا برای مصارف دارویی استفاده می شده است. جینسینگ قرمز حاوی ترکیبات فعال فراوانی از جمله جینسنوزید‌های مختلف است که فعالیت های آنتی اکسیدانی، تحریک کننده ایمنی و ضد پیری دارند.

 

در مطالعه ای این موضوع مورد بررسی قرار گرفته که آیا مصرف طولانی مدت عصاره جینسینگ قرمز ( حاوی مخلوط Torilus fructus و Corni fructus ) چین و چروک های صورت را کاهش می دهد و سنتز کلاژن را در پوست انسان افزایش می دهد؟

 

داوطلبان خانم بالای ۴۰ سال و سالم برای دریافت مخلوط گیاهی حاوی عصاره جینسینگ قرمز به میزان ۳ گرم در روز یا دارونما به مدت ۲۴ هفته به طور تصادفی به ۲ گروه تقسیم شدند. چین و چروک صورت، خاصیت ارتجاعی، محتوای آب اپیدرم پوست، قرمزی و پیگمانتاسیون (رنگ پوست) به صورت عینی اندازه گیری شد. نمونه‌های پوست صورت قبل و بعد از درمان گرفته شد و آنالیز بر روی نشانگرهای بیوشیمیایی مرتبط با چین و چروک انجام شد. در ابتدای مطالعه و هفته های ۱۲ و ۲۴ چین و چروک های صورت اندازه گیری شد.

 

در مجموع ۸۲ نفر مطالعه را تکمیل کردند. چین و چروک صورت به طور قابل توجهی بهبود یافت، بیان ژن و پروتئین پروکلاژن نوع 1 افزایش یافت، از القای ژن MMP-9 جلوگیری شد و طول فیبر فیبریلین-1 تنها در گروه درمان افزایش یافت.

یکی دیگر از مکانیسم های احتمالی که توسط آن جینسینگ باعث تحریک تولید کلاژن می شود، فعالیت شبه استروژنی آن است. ثابت شده است که استفاده موضعی از 17-بتااسترادیول (17b-estradiol) سنتز پروکلاژن نوع 1 را در پوست افراد سالخورده افزایش می‌دهد. علاوه بر این، استروژن و رتینوئیک اسید برای تقویت سنتز اسید هیالورونیک و جلوگیری از آتروفی، خشکی و چین و چروک پوست در زنان مسن کاربرد دارند. از آنجایی که جزء K، متابولیت اصلی جینسنوزیدها، هیالورونان را در پوست موش افزایش می‌دهد، گمان میشود که بهبود بالینی در چین و چروک‌ها ممکن است علاوه بر افزایش کلاژن، با افزایش هیالورونان نیز همراه باشد.

 

قبلا نشان داده شده است که جینسینگ با حفظ سطوح ثابت Bcl-2 از کراتینوسیت‌های پوست انسان در برابر آپوپتوز ناشی از اشعه UVB محافظت می کند. فعالیت کلاژن سازی جینسنگ که از طریق مطالعه حاضر نشان داده شد، شواهدی را به خواص ضد پیری چند وجهی جینسینگ اضافه می کند.

 

بنابراین عصاره جینسینگ قرمز، چین و چروک های صورت ناشی از پیری پوست بر اثر نور را بهبود می بخشد و این بهبود با شواهد بیوشیمیایی و بافت شناسی افزایش سنتز کلاژن در درم همراه است.

 

جینسینگ باعث افزایش پروکلاژن نوع I در پوست صورت انسان می شود.

بهبود چروک پوستی و افزایش سنتز کلاژن در پوست با مصرف جینسینگ قرمز

 

جینسینگ طول فیبر فیبریلین-1 را در درم پاپیلاری افزایش می دهد.

 

بهبود چروک پوستی و افزایش سنتز کلاژن در پوست با مصرف جینسینگ قرمز

جینسینگ باعث افزایش طول فیبر تروپوالاستین و درصد آن در ناحیه درم پاپیلاری می شود.

 

بهبود چروک پوستی و افزایش سنتز کلاژن در پوست با مصرف جینسینگ قرمز

 

تهیه کننده: دکتر فاطمه موسوی (پزشک)

دکتر فاطمه موسوی
دکتر فاطمه موسوی

من فاطمه موسوی هستم، یک پزشک عمومی عضو بنیاد ملی نخبگان و استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران. در شرکت و وب سایت سمانیک، به صورت تخصصی، علمی و تجربی محتواهای پزشکی تولید می‌کنم. تمرکزم بر ارائه محتواهای با کیفیت به صورت علمی است و از روش‌های پژوهشی مدرن و منابع معتبر حین نوشتن محتوا استفاده می‌کنم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
خانم شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +