شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

اثر مصرف مکمل خوراکی کلاژن پپتید (Verisol) بر رطوبت و شبکه‌ی کلاژن پوست

اثر مصرف مکمل خوراکی کلاژن پپتید (Verisol) بر رطوبت و شبکه‌ی کلاژن پوست

کلاژن یکی از مهمترین پروتئین‌های بافت پوست می‌باشد. در این مقاله اثر مصرف مکمل خوراکی کلاژن پپتید (Verisol) بر رطوبت و شبکه‌ی کلاژن پوست بررسی خواهد شد.

 

اهمیت کلاژن:

تغذیه اثرات مهمی بر فیزیولوژی پوست دارد. بنابراین داشتن یک پوست سالم می‌تواند نشان‌دهنده‌ی تغذیه‌ی مناسب باشد. بر اساس گزارشات، طیف گسترده‌ای از مکمل‌های خوراکی اثرات مفیدی بر سلامت پوست دارند و ادعا می‌شود که می‌توانند باعث جوان‌سازی پوست شوند.

هرچند پوست سالم و جوان دارای ظاهری سفت، صاف و دارای ظاهری درخشان است. تغییراتی که در طول زمان و طی فرآیند پیری در لایه‌های پوست ایجاد می‌شود، ساختار پوست را نیز تغییر می‌دهد. تراکم کلاژن پوست با افزایش سن کاهش می‌یابد که با کاهش ضخامت پوست همراه است. دلیل این امر افزایش آنزیم‌های تخریب کننده‌ی داربست‌های بافتی (پروتئین ماتریکس خارج سلولی) می‌باشد. همزمان با این واقعه، میزان کافی از پروتئین‌های ماتریکس خارج سلولی توسط سلول‌های پوستی تولید نمی‌شود و عمل جایگزینی (اجزای بافت پوست از دست رفته با جدید) به خوبی صورت نمی‌پذیرد.

همچنین رشته‌های کشسان موجود در پوست یکپارچگی خود را از دست می‌دهند. این از دست رفتن کشسانی و استحکام، باعث افتادگی و ایجاد چین و چروک در پوست می‌شود.

همچنین با بالا رفتن سن میزان هیالورونیک اسید که به میزان زیاد در لایه‌ی پوست و روپوست وجود دارد، کاهش می‌یابد. این امر باعث کاهش ظرفیت پوست در حفظ رطوبت و خشک شدن پوست می‌شود.

 

مصرف خوراکی کلاژن پپتید:

پپتیدهای کلاژن، ترکیبات زیست فعالی هستند که در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی، و همچنین مکمل‌های خوراکی استفاده می‌شوند. کلاژن پپتید‌ ترکیبی از پپتید‌های خاص با طول‌های مختلف هستند که در آن‌ها میزان بالایی از آمینواسیدهای هیدروکسی پرولین، گلایسین و پرولین وجود دارد. این پپتید‌ها از هضم کلاژن استخراج شده از بافت پیوندی حیوانات بدست می‌آیند.

شواهد مختلف نشان‌دهنده‌ی اثرات مثبت کلاژن پپتید‌ در بهبود پارامترهای فیزیولوژیکی پوست است. کلاژن پپتید باعث افزایش تولید هیالورونیک اسید و به ویژه کلاژن توسط سلول‌های پوستی شده، و همچنین رطوبت پوست را افزایش میدهد.

در این مقاله به اثر مصرف مکمل خوراکی کلاژن پپتید بر میزان رطوبت و همچنین کیفیت و کمیت شبکه‌ی کلاژن پوست پرداخته شده است که استخراج شده از 2 تحقیق علمی بالینی است میپردازیم. یکی از این تحقیقات در سال 2008 در آزمایشگاه SOUKEN (توکیو، ژاپن) بر روی 60 زن با رنج سنی 40 تا 59 سال، و دیگری در سال 2012 در آزمایشگاه‌های COSderma (بوردو، فرانسه) بر روی 84 زن با رنج سنی 40 تا 65 سال انجام شد.

 

نتایج تحقیقات

بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه (شکل 1) استفاده روزانه از مکمل با منشاء ماهی و خوکی، باعث افزایش رطوبت پوست می‌شوند. مصرف خوراکی مکمل با منشاء ماهی باعث افزایش 12 درصدی رطوبت پوست، 8 هفته بعد از آغاز مصرف شده است. این درحالی است که مصرف نوع خوکی مکمل باعث افزایش 16 درصدی رطوبت بعد از 4 هفته و 28 درصدی آن بعد از 8 هفته شده است. نتایج نشاندهنده این مورد است که کلاژن بدست آمده از پستانداران در قیاس با کلاژن با منشاء ماهی موجب افزایش رطوبت پوستی بالاتر در مدت زمان بسیار کمتر می‌شود.

 

تاثیر مصرف مکمل کلاژن بر رطوبت پوست

شکل 1.  تاثیر مصرف مکمل کلاژن بر رطوبت پوست

 

یکی از پارامترهای ساختاری مهم که طی فرآیند پیری تحت تاثیر قرار می‌گیرد تراکم کلاژن پوست است. مصرف این مکمل با منشاء ماهی، منجر به افزایش قابل توجه میزان کلاژن در اوایل هفته چهارم پس از آغاز مصرف شده است. این اثر در هفته دوازدهم نیز قابل مشاهده بود که نشان‌دهنده‌ی افزایش مقادیر کلاژن پوست در طول زمان است.

 

شکل 2.  تاثیر مصرف مکمل کلاژن بر تراکم کلاژن پوست

 

طی فرآیند پیری پوست نه تنها مقادیر کلاژن، بلکه کیفیت شبکه‌ی کلاژن پوست هم تغییر می‌کند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد شرکت‌کنندگان دریافت کننده‌ی مکمل با منشاء ماهی، در هفته دوازدهم پس از مصرف مکمل، قطعات کلاژن بزرگ‌تری در مقایسه با قبل از مصرف کلاژن دارند. این در حالی است که در گروه دارونما بعد از گذشت 12 هفته، کلاژن‌ها ساختار کوچکتری در مقایسه با هفته‌ی صفر دارند.

همچنین بررسی‌های تخصصی‌تر نشان داد مصرف مکمل کلاژن پپتید به‌صورت وابسته به دوز باعث افزایش مقادیر گلیکوزآمینوگلیکان‌ها و کلاژن در پوست می‌شوند. این اثر می‌تواند زمینه‌ساز افزایش رطوبت پوست و تراکم کلاژن، که در این کارآزمایی مشاهده شد، باشد.

 

بحث

 نتایج این کارآزمایی نشان داد مصرف مکمل کلاژن می‌تواند باعث بهبود رطوبت پوست و همچنین بهبود ساختار و تراکم کلاژن موجود در پوست شود. بررسی‌های بیشتر مشخص کرد افزایش مقادیر کلاژن و گلیکوزآمینوگلیکان‌ها می‌تواند علت مشاهده‌ی این اثر فیزیولوژیک باشد.

کلاژن به واسطه استحکام کششی خود باعث حفظ ساختار و استحکام بافت پوست می‌شود. با این‌حال، مقادیر کلاژن با افزایش سن کاهش می‌یابد و این روند در زنان همراه تغییرات هورمونی ناشی یائسگی تسریع می‌شود. طی چهار سال اول یائسگی، تولید کلاژن تا 30 درصد کاهش می‌یابد. این امر باعث ضعیف شدن و افزایش چین و چروک پوست می‌شود. یافته‌های این کارآزمایی نشان می‌دهند مصرف مکمل کلاژن علاوه بر تامین کلاژن مورد نیاز برای بازسازی بافت، از طرف دیگر موجب القای تولید کلاژن در خود بافت نیز می‌گردد که در کل باعث استحکام پوست می‌شود. هر دوی اینها باعث کاهش چین و چروک پوست می‌شوند.

اتصال سلول‌ها به الیاف کلاژن خارج سلولی باعث تحریک کلاژن سازی توسط سلول‌های تخصصی پوست می‌شود. طی فرآیند پیری پوست، شبکه‌ی کلاژن پوست بوسیله‌ی آنزیم‌های خاصی تخریب می‌شود که اثر زیادی نه‌تنها بر ساختار پوست، بلکه بر محیط اطراف سلول‌های پوستی دارد. در نتیجه، اتصال سلول‌ها به الیاف کلاژن نازک، کوتاه و سازمان‎نیافته از بین می‌رود. لذا، سلولهای سازنده کلاژن دیگر فاقد محرک مکانیکی (که عامل کلیدی برای القای تولید کلاژن است) می‌باشند.

نتایج این کارآزمایی نشان داد مصرف مکمل خوراکی کلاژن، به شکل قابل توجهی باعث کاهش تخریب و تکه‌تکه شدن کلاژن در پوست می‌شود.

مقدار حجم آب پوست، به سرعت تبخیر پوستی و سطح رطوبت روپوست بستگی دارد که به حفظ سلامت پوست و ظاهری جوان کمک می‌کند. نتایج کارآزمایی حاضر نشان می‌دهد مصرف کلاژن پپتید باعث افزایش قابل توجه میزان رطوبت پوست در مقایسه با گروه دارونما می‌شود.

یکی از مواردی که میزان رطوبت پوست را تعیین می‌کند وجود گلیکوزآمینوگلیکان‌های متصل به آب از جمله هیالورونیک اسید است. نتایج کارآزمایی حاضر نشان می‌دهد کلاژن پپتید به‌طور قابل توجهی، میزان گلیکوزآمینوگلیکان‌های پوست را افزایش می‌دهند.

 

نتیجه‌گیری

شواهد بدست آمده از این کارآزمایی بالینی نشان‌ می‌دهد مصرف مکمل خوراکی کلاژن پپتید باعث افزایش رطوبت پوست و کاهش تخریب شبکه‌ی کلاژن پوست می‌شود و می‌تواند از این طریق با پیری پوست مقابله کند.

بهبود این پارامترهای فیزیولوژیکی پوست احتمالا به‌دلیل افزایش سنتز کلاژن و گلیکوزآمینوگلیکان‌ها در لایه‌های خاص پوست است. نتایج حاصل از این کارآزمایی بیانگر اثرات مثبت مصرف مکمل خوراکی کلاژن پپتید بر ساختار و سلامت پوست می‌باشد.

 

نگارش: دکتر حسین علیپور
ویرایش: دکتر علیرضا ولی‌زاده

منبع:

The effect of oral collagen peptide supplementation on skin moisture and the dermal collagen network: evidence from an ex vivo model and randomized, placebo-controlled clinical trials

دکتر علیپور
دکتر حسین علیپور

حسین علیپور هستم دکتری تخصصی نانو بیوتکنولوژی از دانشگاه تربیت مدرس که به عنوان کارشناس تحقیق، توسعه و تولید محتوا در شرکت سمانیک سلامت گستر مشغول به فعالیت هستم.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +