شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

استفاده از آلفا هیدروکسی اسید برای لایه برداری پوست صورت

دسته بندی :پوست، مو و زیبایی ۳ اسفند ۱۴۰۰ دکتر علیرضا ولی زاده 12881 مشاهده
آلفا هیدروکسی اسید

محصولات آرایشی دارای ترکیبات آلفا هیدروکسی اسید چگونه به زیبایی پوست شما کمک می‌کنند؟

اغلب، مواد تشکیل دهنده‌ای که در محصولات مراقبت از پوست فهرست شده‌اند معمولاً گیج کننده و حتی نگران کننده به نظر می‌رسند، اما در واقع ترکیبات طبیعی مشتق شده با فواید بالقوه مفید هستند. آلفا هیدروکسی اسید (AHA) یکی از این دسته مواد تشکیل دهنده می‌باشد که دارای تریکیبات مختلفی است.
این اسیدها به دلیل اثرات لایه برداریشان ارزشمند هستند و اغلب در محصولات آرایشی و مراقبت از پوست برای بهبود رنگ چهره، درمان آکنه و تقویت سلول‌های پوست استفاده می‌شوند. کرم‌ها، سرم‌ها و پاک‌کننده‌های حاوی آلفا هیدروکسی اسید همگی برای مصرف کنندگان جذاب هستند.

 

آلفا هیدروکسی اسید چیست؟

آلفا هیدروکسی اسیدها گروهی از اسیدها هستند که از گیاهان و حیوانات به دست می‌آیند. آنها در محصولات مراقبت از پوست به دلیل خاصیت ضد پیری استفاده می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که آنها برای بهبود آکنه، اسکار، هایپرپیگمانتاسیون و ملاسما مفید هستند. سه نوع اسید لایه بردار وجود دارد: آلفا هیدروکسی اسید (AHA)، بتا هیدروکسی اسید (BHAs) و پلی هیدروکسی اسید (PHAs). در بین آنها، آلفا هیدروکسی اسیدها ملایم‌ترین هستند و به راحتی جذب پوست می‌شوند.
در دسته آلفا هیدروکسی اسید، چندین نوع اسید وجود دارد که معمولاً در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود، از جمله آنها می‌توان به سیتریک، لاکتیک، مالیک، گلیکولیک و تارتاریک اسید اشاره کرد. در این مقاله به انواع آلفا هیدروکسی اسیدهایی که ممکن است با آنها برخورد کنید، توضیح داده می‌شود.
⦁ گلیکولیک اسید نوعی اسید است که اغلب در محصولات ضد پیری استفاده می‌شود، زیرا می‌تواند به لایه‌های رویی پوست نفوذ کند. گلیکولیک اسید از نیشکر به دست می‌آید و یک لایه بردار عالی است. همچنین دارای خواص ضد میکروبی است که به مبارزه با آکنه کمک می‌کند.
⦁ اسید لاکتیک برای افرادی که حساس‌تر هستند، ملایم‌تر است. اسید لاکتیک از لاکتوز موجود در شیر ساخته شده است و به دلیل اثرات ضد پیری آن استفاده گسترده‌ای دارد.
⦁ اسید سیتریک از مرکبات به دست می‌آید. اسید سیتریک به خنثی کردن سطح pH پوست کمک می‌کند، به همین دلیل است که اغلب در سرم‌ها و تونرها استفاده می‌شود. این ترکیب از مرکبات تهیه می‌شود.
⦁ اسید تارتاریک از عصاره انگور ساخته شده است و اغلب برای بهبود آکنه و علائم پیری بر اثر نور خورشید (نور فرابنفش) استفاده می‌شود. اسید تارتاریک بیشتر از انگور تهیه می‌شود.
⦁ اسید مالیک از اسیدهای سیب به دست می‌آید و در واقع ترکیبی از اسیدهای آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید است. بیشتر از سیب گرفته می‌شود.

 

انواع مولکولهای آلفا هیدروکسی اسید

 

فواید موارد استفاده آلفا هیدروکسی اسید برای پوست

⦁ لایه برداری پوست
تجمع سلول‌های مرده پوست در سطح پوست، منجر به مسدود شدن منافذ و آکنه می‌شود. مزیت اصلی آلفا هیدروکسی اسیدها، توانایی آن‌ها در از بین بردن لایه بیرونی پوست مرده است و ظاهری صاف‌تر، یکدست‌تر و شفاف‌تر برای شما به ارمغان می‌آورد. با لایه‌برداری سلول‌های قدیمی پوست، آلفا هیدروکسی اسیدها راه را برای تکثیر و رشد سلول‌های جدید پوست باز می‌کنند. همچنین، آلفا هیدروکسی اسیدها تولید کلاژن را تحریک می‌کنند، پروتئینی که به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد.
هر چه غلظت آلفا هیدروکسی اسیدها بیشتر باشد، اثرات لایه برداری قوی‌تری دارد. با این حال، در استفاده از محصولات حاوی درصد بسیار بالای آلفا هیدروکسی اسید مراقب باشید زیرا به علت اثرات لایه‌برداری بسیار قوی، می‌توانند علاوه بر آسیب پوستی، باعث حساسیت پوستی نیز شوند. لذا باید با احتیاط مصرف شوند. آلفا هیدروکسی اسیدها برای لایه برداری پوست از طریق موارد زیر کمک می‌کند:
جذب کلسیم: آلفا هیدروکسی اسیدها می‌توانند ذرات کلسیم را جذب کنند. کلسیم یک ماده معدنی مهم است که به پروتئین‌های سطح سلول‌های پوست متصل می‌شود و به آن سلول‌ها کمک می‌کند تا به سلول‌های دیگر بچسبند. آلفا هیدروکسی اسیدها می‌توانند این کلسیم را جذب کنند تا نتوانند به سلول‌های پوست متصل شوند. این باعث ضعیف شدن اتصالات بین سلول‌های پوست می‌شود و به لایه برداری پوست کمک می‌کند.
تجزیه کراتین: سلول‌های پوستی که به عنوان کراتینوسیت (keratinocytes) شناخته می‌شوند، یک پروتئین چسبنده به نام کراتین تولید می‌کنند. کراتین باعث می‌شود سلول‌های پوست به هم بچسبند و این باعث تجمع آنها در سطح پوست می‌شود. افراد مستعد آکنه اغلب کراتینوسیت‌های بیشتری نسبت به افراد غیر مستعد آکنه تولید می‌کنند و این منجر به کراتین بیشتر و در نتیجه مسدود شدن منافذ و آکنه می‌شود. آلفا هیدروکسی اسیدها می‌توانند کراتین را بشکنند و سلول‌های پوستی که به هم چسبیده‌اند را از هم جدا کنند و این به پاکسازی سلول‌های متراکم سطح پوست کمک می‌کند.
تجزیه سلول‌های سطح پوست: کورنئوسیت‌ها (Corneocytes) نوعی از سلول‌های پوستی هستند که بالاترین لایه پوست به نام لایه شاخی پوست را تشکیل می‌دهند. کورنئوسیت‌ها، همان کراتینوسیت‌هایی پوستی هستند که فاقد هسته و اندامک‌های سیتوپلاسمی هستند. آلفا هیدروکسی اسیدها باعث حذف کورنئوسیت‌ها می‌شود و بنابراین باعث حذف لایه بالایی پوست می‌شود. حذف کورنئوسیت‌ها به لایه برداری پوست کمک می‌کند و در نتیجه منافذ مسدود و آکنه کمتری ایجاد می‌کند.

تولید کلاژن را افزایش می‌دهد
از آنجایی که آلفا هیدروکسی اسیدها برای لایه برداری پوست و حذف سلول‌های قدیمی پوست و فیبرهای کلاژن استفاده می‌گردند، باعث تولید الیاف غنی از پروتئین جدید نیز می‌شوند که ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد. مطالعه‌ای که در مجله درماتولوژی منتشر شد نشان می‌دهد که استفاده از اسیدهای گلیکولیک، لاکتیک و سیتریک باعث افزایش تولید کلاژن در لایه بالایی پوست (اپیدرم) می‌شود.

⦁ آکنه را بهبود می‌بخشد
آلفا هیدروکسی اسیدها برای از بین بردن چربی‌ها و ذراتی که منافذ پوست شما را مسدود می‌کنند به کار می‌روند. بنابراین می‌توانند به بهبود یا حتی پیشگیری از آکنه کمک کنند. یک مطالعه منتشر شده در مجله بین‌المللی علوم آرایشی به این نتیجه رسید که محلول 4 درصد اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک باعث بهبود چشمگیر جوش‌های سرسفید و سر سیاه می‌شود، ولی اغلب بهتر است آلفا هیدروکسی اسیدها را با سایر درمان‌های آکنه ترکیب کنید.

⦁ ظاهر خطوط ریز و چین و چروک را کاهش می‌دهد
تحقیقات نشان می‌دهد که آلفا هیدروکسی اسیدها به افزایش ضخامت پوست، صاف کردن خطوط، چین و چروک پوست کمک می‌کنند. لایه بردارهای پوستی از نوع آلفا هیدروکسی اسید برای از بین بردن سطح خارجی پوست، بازسازی سلولی و بهبود بافت پوست استفاده می‌شوند.

⦁ جریان خون را بهبود می‌بخشد
با افزایش جریان خون، آلفا هیدروکسی اسیدها به بهبود چهره شما کمک می‌کنند. خون و اکسیژن را به سطح پوست می‌کشد و به ترمیم آسیب‌هایی که ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب، تحریک یا محرک‌های محیطی ایجاد شود، کمک کند.

⦁ آسیب UV را کاهش می‌دهد
آلفا هیدروکسی اسیدها اغلب برای کاهش لکه‌های خورشیدی که در اثر قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش (UV) ایجاد می‌شوند، استفاده می‌گردد. این لکه‌ها در صورت شما، به خصوص گونه‌ها، بینی، پیشانی، سینه و دست‌ها رایج هستند. تغییر رنگ یا لکه‌های تیره توسط اسیدهای آلفا هیدروکسی بهبود می‌یابد زیرا باعث افزایش گردش سلولی پوست می‌شوند و اجازه می‌دهند سلول‌های جدید و یکنواخت رنگدانه‌دار پوست به سطح پوست بیایند.
تحقیقات منتشر شده در مجله آکادمی پوست آمریکا نشان می‌دهد که وقتی بیماران از لوسیون حاوی 25 درصد گلیکولیک، لاکتیک و اسید سیتریک استفاده می‌کردند، درمان منجر به بهبود ضخامت پوست، بهبود کیفیت الیاف الاستیک و افزایش تراکم کلاژن می‌شود. محققان به این نتیجه رسیدند که این لوسیون می‌تواند به طور قابل توجهی علائم پیری نوری را معکوس کند.

 

 

 

انواع فرمولاسیون مصرفی آلفا هیدروکسی اسید

انواع محصولات آرایشی و مراقبت از پوست حاوی آلفا هیدروکسی اسید در مارکت دارویی کشور وجود دارد، از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
⦁ شوینده‌های صورت
⦁ تونرها
⦁ پدهای اسیدی
⦁ کرم‌ها
⦁ لوسیون‌ها
⦁ اسکراب
⦁ سرم‌ها
مطالعات نشان می‌دهد که اثربخشی آلفا هیدروکسی اسید‌ها به غلظت مورد استفاده در محصولات آرایشی و مراقبت از پوست بستگی دارد. برای جلوگیری از عوارض جانبی نامطلوب پوستی، سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) محصولاتی با غلظت 10 درصد یا کمتر آلفا هیدروکسی اسید‌ را توصیه می‌کند.
اگر روزانه از محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌کنید، غلظت کمتر از آلفا هیدروکسی اسید‌ (در حدود 5 درصد) را انتخاب کنید. اگر به تازگی از محصول آلفا هیدروکسی اسید استفاده می‌کنید، یک روز در میان از آن استفاده کنید. هنگامی که هیچ‌گونه عوارض جانبی بر روی پوست خود مشاهده نکردید (مثل قرمزی، تورم، التهاب یا خارش) و پوست شما به این ماده جدید عادت کرد، می‌توانید هر روز از آن استفاده کنید.
به خاطر داشته باشید که هنگام استفاده از محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید ممکن است چند هفته یا حتی چند ماه طول بکشد تا متوجه تغییرات در پوست خود شوید (ممکن است تغییرات به آهستگی رخ دهد). محصولات را به طور مداوم و مستمر استفاده کنید و صبور باشید، این تغییرات یک شبه رخ نمی‌دهد.

 

مکانیسم ضد پیری پوست آلفا هیدروکسی اسیدها

آلفا هیدروکسی اسیدها پوست را حجیم و آبرسانی می‌کنند. مکانیسم ضد پیری پوست عبارتند است از:
ضخیم شدن پوست: در پوست سالم، کلاژن یکی از پروتیئن‌هایی است که پشتیبانی و ایجاد ساختار شبکه‌ای 3 بعدی پوست را به عهده دارد. اگر این کلاژن آسیب ببیند یا اگر مقدار آن کاهش یابد، چین و چروک ایجاد می‌شود. آلفا هیدروکسی اسیدها می‌توانند مقدار کلاژن را افزایش دهند که به پوست کمک می‌کند شکل و استحکام خود را حفظ کند.
⦁ آبرسانی به پوست: پوست سالم باید حاوی مقدار مشخصی آب باشد و بدون سطح مناسب آب، ممکن است خشک و پوسته پوسته شود. این خشکی می‌تواند منجر به آسیب و پیری پوست شود. آلفا هیدروکسی اسیدها با افزایش تولید ترکیبی به نام اسید هیالورونیک، رطوبت پوست را حفظ می‌کنند. اسید هیالورونیک از هیدراتاسیون پوست (hydration، آب‌رسانی پوستی) پشتیبانی می‌کند و افزایش رطوبت باعث بهبود ظاهر، بافت و عملکرد پوست می‌شود.

 

لایه برداری پوست با آلفا هیدروکسی اسید

 

آلفا هیدروکسی اسید در مقابل بتا هیدروکسی اسید

هر دوی آلفا هیدروکسی اسید‌ها و بتا هیدروکسی اسیدها از ترکیبات مورد استفاده در لوازم آرایشی هستند که به تقویت، پاکسازی و لایه برداری پوست کمک می‌کنند. هیدروکسی اسیدها، روغن‌هایی را که منافذ پوست را مسدود کرده و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند، خشک می‌کنند. اما تفاوت بین آنها چیست؟
تفاوت اصلی بین این دو این است که از چه چیزی مشتق شده‌اند. آلفا هیدروکسی اسیدها، اسیدهای محلول در آب هستند که از میوه‌های شیرین به دست می‌آیند، در حالی که بتا هیدروکسی اسیدها، ترکیبات محلول در روغن هستند و رایج ترین نوع آن اسید سالیسیلیک است. بتا هیدروکسی اسیدها اغلب برای درمان آکنه و بهبود آسیب‌های ناشی از نور خورشید استفاده می‌شوند.

 

لایه برداری پوست با آلفا هیدروکسی اسید

 

روش مصرف محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید

برای استفاده از محصولات لایه‌بردار مبتنی بر آلفا هیدروکسی اسیدها، حتماً مطابق با دستورالعمل مصرف آن، از محصول استفاده نمایید تا بهترین کارایی را همراه با کمترین عوارض جانبی بدست بیاورید. بطور کلی در مصرف آلفا هیدروکسی اسید توصیه می‌شود:
⦁ شوینده‌ها را با استفاده از حرکات دایره‌ای کوچک روی پوست بمالید
⦁ بگذارید کرم به مدت 30 ثانیه بر روی پوست بماند تا کمی جذب شود
⦁ سپس ناحیه مورد نظر را با آب ولرم آبکشی نمایید
⦁ پوست را به ملایمت خشک کرده (البته اگر بگذارید پوست خود خشک شود بهتر است)
⦁ بعد از استفاده آن، از کرم‌ها یا محصولات مرطوب کننده استفاده کنید

 

خطرات و عوارض جانبی آلفا هیدروکسی اسید

محققان پیشنهاد می‌کنند که برخی از عوارض جانبی بالقوه آلفا هیدروکسی اسید وجود دارد که قبل از استفاده باید از آنها آگاه بود. عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
⦁ ورم
⦁ تاول‌ها
⦁ سوزش
⦁ خارش (خارش پوست)

 

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) گزارش می‌دهد که لایه بردارهای پوستی که غلظت آلفا هیدروکسی اسید بالایی دارند به احتمال زیاد عوارض جانبی ایجاد می‌کنند و این خطرات در سال‌های اخیر کاهش یافته است. اگر به طور مرتب از محصولات آلفا هیدروکسی اسید برای لایه‌برداری پوست استفاده می‌کنید، حتماً قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید را محدود کنید زیرا ممکن است پوست شما حساس‌تر شود. آلفا هیدروکسی اسیدها در غلظت‌های بالا (20% تا 70%)، به‌ویژه زمانی که به درستی تجویز نشوند، می‌توانند عوارض جانبی بسیار شدیدتری ایجاد کنند، از جمله:
⦁ درد
⦁ تاول زدن پوست
⦁ ایجاد لکه های بنفش به نام پورپورا
⦁ پوسته پوسته شدن
⦁ سرخی
⦁ تغییر رنگ پوست
⦁ مرگ سلولی پوست
⦁ زخم
⦁ جای زخم

 

عوارض جانبی استفاده از آلفا هیدروکسی اسید

 

نتیجه گیری
آلفا هیدروکسی اسیدها، گروهی از اسیدهای مشتق شده از گیاهان و جانوران است که به دلیل اثرات لایه بردار چشم‌گیر، اغلب در محصولات تقویت کننده سلامت پوست استفاده می‌شوند.
متداول‌ترین آلفا هیدروکسی اسید، اسید گلیکولیک است که در لایه بردارها، تونرها و پاک کننده‌های پوست استفاده می‌شود. انواع دیگر آلفا هیدروکسی اسیدها شامل اسیدهای لاکتیک، سیتریک، تارتاریک و مالیک است.
مزایای آلفا هیدروکسی اسیدها شامل توانایی تحریک تکثیر و رشد سلول‌های جدید پوست، افزایش سطح کلاژن، کمک به زیبایی چهره، کاهش آکنه و علائم پیری، و همچنین بهبود آسیب‌های ناشی از نور فرابنفش خورشید است.

منبع:

Alpha Hydroxy Acid for Exfoliation, Wrinkles, Acne & More


https://www.acne.org/how-alpha-hydroxy-acids-ahas-help-with-acne.html

دکتر علیرضا ولی زاده
دکتر علیرضا ولی زاده

علیرضا ولی‌زاده هستم دکترای تخصصی نانوفناوری پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشگر برتر کشوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. سوابق علمی و اجرایی بنده: 1- عضو ستاد ويژه توسعه فناوري نانو 2- عضو بنیاد ملی نخبگان 3- عضو مرکز استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران 4- عضو انجمن علمی نانوفناوری پزشکی ایران.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
خانم شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +