شرکت داروسازی سمانیک سلامت گستر

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

همه چیز در مورد مکمل‌های آهن

همه چیز در مورد مکمل آهن

کمبود آهن بسیار شایع است. در واقع، بسیاری از گروه‌ها در معرض خطر کمبود این ماده معدنی مهم قرار دارند، از جمله نوزادان و کودکان، زنان باردار، کسانی که دوره ماهانه آنها زیاد است و کسانی که رژیم گیاهخواری (vegetarian و vegan) را دنبال می‌کنند. به همین دلیل، بسیاری از افراد مصرف مکمل‌های آهن را انتخاب می‌کنند.

با این حال، با یک جستجوی سریع در لیست مکمل‌های موجود در بازار دارویی مشخص می‌شود که گزینه‌های متعددی در دسترس است. نه تنها انواع مختلف فرمولاسیون‌های آهن وجود دارد، بلکه مکمل‌های آهن نیز در طیف وسیعی از دوزهای مختلف یافت می‌شوند.

این راهنمای جامع، نحوه مصرف مکمل‌های آهن، فرم‌های موجود در بازار دارویی و چگونگی کاهش برخی از عوارض جانبی شایع آن را توضیح می‌دهد.

 

 

فواید مصرف مکمل‌های آهن

افزودن مکمل آهن به برنامه غذایی روزمره دارای مزیت‌های است که در اینجا به چند مزیت آن توضیح داده می‌شود:

1- کمبود تغذیه را اصلاح می‌کند: برای کسانی که سطح آهن کمی دارند، مصرف مکمل آهن می‌تواند سطح آهن خون را افزایش دهد تا از کم خونی بر اثر فقر آهن جلوگیری کرده و تولید سلول‌های قرمز خون سالم را افزایش دهد. این می‌تواند از بروز علائمی مانند ضعف، خستگی، شکنندگی ناخن‌ها و رنگ پریدگی پوست جلوگیری کند.

2- حاملگی سالم را ارتقاء می‌دهد: آهن برای رشد و نمو جنین مهم است، به همین دلیل استفاده از مکمل آهن برای خانم‌های بارداری که ممکن است رژیم بارداری داشته باشند توصیه می‌شود. سطح پایین آهن در دوران بارداری ممکن است خطر زایمان زودرس و همچنین کم وزنی نوزاد هنگام تولد را افزایش دهد.

3- سطح انرژی را افزایش می‌دهد: کم خونی بر اثر فقر آهن باعث ایجاد سطح کم انرژی و سستی می‌شود. خوشبختانه با مصرف مکمل آهن می‌توان این مشکل را اصلاح کرد.

4- عملکرد ایمنی بدن را تقویت می‌کند: آهن نقش اصلی در سلامت سیستم ایمنی بدن دارد. تأمین آهن مورد نیاز می‌تواند بدن را از بیماری و عفونت محافظت کند.

5- کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد: برخی مطالعات نشان داده‌اند که سطح پایین آهن ممکن است با کاهش کیفیت خواب مرتبط باشد. اگر کمبود آهن دارید، مصرف مکمل به طور بالقوه می‌تواند به افزایش کیفیت خواب کمک کند.

 

انواع مکمل آهن موجود در بازار

انواع مختلفی از مکمل‌های آهن به صورت مایع، کپسول و قرص وجود دارد. اگرچه کپسول‌ها به طور گسترده‌تری در دسترس هستند، برخی ترجیح می‌دهند مکمل‌های مایع آهن مصرف کنند زیرا تحمل آنها آسان‌تر است.

انواع آهن موجود در بازار دارویی عبارتند از:

سیترات فریک: این نوع آهن به فسفات موجود در غذاها متصل می‌شود و برای کاهش سطح فسفر در افرادی که بیماری کلیوی مزمن دارند استفاده می‌شود.

سولفات فریک: سولفات فریک ترکیبی از آهن و سولفات است و اغلب به صورت مکمل یافت نمی‌شود.

سولفات فروس: به عنوان یکی از رایج‌ترین مکمل‌های آهن در بازار دارویی، سولفات فروس یکی از اولین خطوط دفاعی در برابر کم خونی است.

گلوکونات فروس: این شکل از آهن همچنین یک مکمل رایج است که از نمک آهن اسید گلوکونیک ساخته می‌شود.

گرچه گلوکونات فروس و سولفات فروس دو مکمل آهن هستند که به طور گسترده در دسترس هستند، اما پزشک می‌تواند فرم مورد نظر دیگری را بر اساس نیازهای سلامتی خاص شما توصیه کند.

 

زمان مناسب برای مصرف مکمل های آهن

 

چگونگی و مقدار مصرف مکمل آهن

نمی‌دانید چگونه مکمل‌های آهن را برای بهترین جذب مصرف کنید، یا نمی‌دانید دوز ایده‌آل مکمل‌های آهن برای شما چیست؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

 

تاثیر مکمل آهن بر روی کم خونی

اگر مشکوک به کم خونی هستید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا سطح خون را آزمایش کند و بهترین مکمل‌های آهن و روش درمانی را برای شما تعیین کند.

به طور معمول، اگر نمی‌توانید نیازهای خود را فقط از طریق منابع غذایی تأمین کنید، مصرف مکمل‌های آهن برای کم خونی توصیه می‌شود. اگرچه دوز مصرفی می‌تواند بر اساس نیازهای خاص شما متفاوت باشد، اما معمولاً توصیه می‌شود روزانه 150 تا 200 میلی‌گرم مکمل آهن مصرف کنید (برای افراد دچار کم خونی). همچنین در صورت لزوم دوز مصرف می‌تواند در چند روز به دوزهای کمتر تقسیم شود.

در حالت ایده آل، مکمل‌ها باید با معده خالی مصرف شوند تا حداکثر جذب را داشته باشند. با این حال، برخی ممکن است قرص آهن را همراه غذا مصرف کنند که می تواند به کاهش خطر عوارض جانبی منفی کمک کند.

تاثیر مصرف مکمل آهن برای زنان

زنان به دلیل از دست دادن خون ناشی از دوره ماهانه، روزانه به مقدار بیشتری آهن نیاز دارند. زنان بالای 19 سال روزانه حدود 18 میلی‌گرم آهن یا در طول بارداری روزانه حدود 27 میلی‌گرم آهن نیاز دارند. این نیازها پس از 51 سالگی (شروع دوران پس از یائسگی) روزانه به حدود 8 میلی‌گرم کاهش می‌یابد.

گاهی اوقات مکمل‌های آهن برای خانم‌ها مورد نیاز است، به خصوص برای کسانی که محدودیت غذایی دارند و ممکن است به طور منظم غذاهای غنی از آهن مانند گوشت یا ماهی مصرف نکنند. همچنین آهن در بسیاری از مولتی‌ویتامین‌ها برای خانم‌ها یافت می‌شود که به تأمین طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی کمک می‌کند. مکمل‌های مخصوص زنان نیز برای رفع نیازهای روزانه در بازار دارویی موجود است.

تاثیر مصرف مکمل آهن برای آقایان

در مقایسه با زنان، مردان هر روز به مقدار بسیار کم‌تری از آهن نیاز دارند تا بتوانند نیازهای روزانه خود را تأمین کنند. در حقیقت، مردان بالای 19 سال هر روز فقط به 8 میلی‌گرم آهن نیاز دارند که می‌تواند در منابع غذایی مانند گوشت، ماهی، مرغ و حبوبات یافت شود.

مکمل‌های آهن برای آقایان نیز در دسترس هستند. مولتی ویتامین‌هایی در مارکت دارویی در دسترس می‌باشد که آهن را به همراه مجموعه‌ای از ریز مغذی‌های مهم دیگر ارائه می‌دهد.

تاثیر مصرف مکمل آهن برای کودکان

آهن برای نوزادان و کودکان بسیار مهم است زیرا در تقویت رشد و نمو سالم نقشی اساسی دارد. نیاز آهن بر اساس سن کودکان متفاوت است و به شرح زیر است:

0-6 ماه: 0.27 میلی‌گرم

7-12 ماه: 11 میلی‌گرم

1-3 سال: 7 میلی‌گرم

4-8 سال: 10 میلی‌گرم

9-13 سال: 8 میلی‌گرم

13-18 سال: برای مردان 11 میلی‌گرم/ برای زنان 15 میلی‌گرم

پزشکان معمولاً استفاده از مکمل‌های آهن را برای کودکان از دو هفته تا چهار ماهگی توصیه می‌کنند، این بستگی به این دارد که نارس متولد شده‌اند یا خیر و آیا فرمول غنی شده با آهن یا غذاهای غنی از آهن دیگر مصرف می‌کنند یا خیر.

کودکان باید از 9 تا 12 ماهگی از نظر کمبود آهن مورد غربالگری قرار بگیرند، که می‌تواند به تعیین نیاز به مکمل کمک کند یا خیر. مصرف یک مولتی ویتامین و گنجاندن انواع غذاهای غنی از آهن در رژیم غذایی می‌تواند به محافظت در برابر کمبود کمک کند.

فواید مصرف قرص و مکمل‌های آهن

 

خطرات و عوارض جانبی مصرف بیش از حد آهن

در حالت ایده آل، شما باید سعی کنید نیازهای آهن خود را در درجه اول از طریق منابع غذایی تأمین کنید. گنجاندن انواع غذاهای غنی از آهن در رژیم غذایی نه تنها می‌تواند به شما در تأمین نیازهای روزانه آهن کمک کند، بلکه می‌تواند ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم دیگر را نیز تقویت کند.

گوشت، مرغ، حبوبات، آجیل و دانه‌ها از منابع اصلی آهن هستند، اما در انواع میوه‌ها و سبزیجات از جمله سبزیجات برگ دار، گوجه فرنگی و توت نیز یافت می‌شود. مصرف غذاهای سرشار از آهن در کنار غذاهای غنی از ویتامین C می‌تواند بهینه سازی جذب آهن را انجام دهد.

در برخی موارد، مصرف مکمل ممکن است ضروری باشد. به محض شروع مصرف مکمل، ممکن است از خود بپرسید که حال من چه مدت بعد از مصرف مکمل آهن بهتر می‌شود؟ متأسفانه، بسیاری از افراد پس از مصرف مکمل‌های آهن احساس بدتری دارند، زیرا در صورت مصرف با معده خالی می‌توانند چندین عوارض جانبی نامطلوب ایجاد کنند.

برخی از رایج‌ترین عوارض جانبی مکمل‌های آهن شامل درد معده، حالت تهوع، استفراغ، یبوست و اسهال است. سایر عوارض جانبی کمتر شایع عبارتند از سوزش معده، تغییر رنگ ادرار و مدفوع تیره.

مصرف کپسول همراه غذا راهی آسان برای جلوگیری از عوارض جانبی رایج مکمل‌های آهن است. با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که این نیز می‌تواند جذب آهن را کاهش دهد و ممکن است اثر مکمل شما را کاهش دهد.

نتیجه گیری

اگرچه همیشه تهیه آهن از منابع غذایی بهتر است، اما در برخی موارد ممکن است مکمل آهن لازم باشد.

مکمل‌های آهن می‌توانند به اصلاح کمبودهای تغذیه‌ای، ارتقاء بارداری سالم، افزایش سطح انرژی، تقویت عملکرد سیستم ایمنی و بهبود کیفیت خواب کمک کنند.

انواع مختلف مکمل آهن به دو شکل کپسول و مایع وجود دارد، از جمله سولفات فریک، سولفات فروس، سیترات فریک و گلوکونات فروس.

مقدار توصیه شده آهن برای مردان، زنان، کودکان و کسانی که کم خونی دارند متفاوت است.

مکمل‌های آهن می‌توانند عوارض جانبی مانند درد معده، حالت تهوع، استفراغ، یبوست و اسهال ایجاد کنند.

مصرف مکمل همراه با غذا می‌تواند به جلوگیری از عوارض جانبی کمک کند اما همچنین می‌تواند اثربخشی مکمل را کاهش دهد.

منبع:
https://draxe.com/nutrition/iron-supplements/

دکتر علیرضا ولی زاده
دکتر علیرضا ولی زاده

علیرضا ولی‌زاده هستم دکترای تخصصی نانوفناوری پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشگر برتر کشوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. سوابق علمی و اجرایی بنده: 1- عضو ستاد ويژه توسعه فناوري نانو 2- عضو بنیاد ملی نخبگان 3- عضو مرکز استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران 4- عضو انجمن علمی نانوفناوری پزشکی ایران.

در گروه تلگرام، هر سوال پزشکی داشته باشید را پاسخ خواهیم داد! عضویت در گروه تلگرامی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت.

  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
سوالی دارید از ما بپرسید
×
خانم شهابی Whatsapp chat
مهندس منوچهر مسیب‌نژاد Whatsapp chat
2 +